Gå til innhold

Ja til å prøve ut nullutslipp i Bergen og Oslo


Anbefalte innlegg

sverreb skrev (17 minutter siden):

Du omtaler dette som om det finnes vedtatte planer alt. Meg bekjent gjør det ikke det.

Regjeringen har gitt statens vegvesen (så ikke byrådet i oslo eller bergen) i oppdrag å utrede hvordan pilotprosjekter (så ikke endelige tiltak) kan utformes. De får heller ikke lov til å stenge hovedveier og riksveier.

Jeg minner om at byrådet oslo pratet lenge og mye om hvor raskt og aggressivt de skulle fjerne bilene fra sentrum etter de tiltrådde i 2015. Bilene er fortsatt til stede i sentrum. Prat er billig, men kvernen maler langt langsommere når det kommer til handling.

Nå snakket jeg om MDG sine planer/ønsker, men er vel egentlig hele det rødgrønne byrådet sine planer. Ja det byrådet som ble kastet pga mistillit, men som mer eller mindre bare snudde i døra. Joda, planene foreligger, men er ikke vedtatt politikk for Oslo Kommune/Fylke riktig ennå.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/jBKl4L/her-kan-det-bli-forbudt-aa-kjoere-fossilbil-i-oslo

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, Snowleopard said:

Nå snakket jeg om MDG sine planer/ønsker, men er vel egentlig hele det rødgrønne byrådet sine planer. Ja det byrådet som ble kastet pga mistillit, men som mer eller mindre bare snudde i døra. Joda, planene foreligger, men er ikke vedtatt politikk for Oslo Kommune/Fylke riktig ennå.

Vi må da altså observere at byradet, med MDG i spissen gjør seg ofte høye og mørke på hva de skal gjøre. Men som i de fleste slike systemer er det en god del friksjon, ikke minst fra en administrasjon som forteller byradene på hvilke måter byen vil kollapse om de gjennomfører det de har sagt de skal gjøre.

Her er det imidlertid også en del lovlighetsvurderinger som er til stede, og det er statens veivesen som har fått oppdrag i å utrede de, noe som vil sette grenser for hva som vil kunne gjøres, noe MDG helt sikkert vil klage høylydt over, slik de har pleid.

Du kan lese oppdragsbrevet til statens veivesen her: https://www.regjeringen.no/contentassets/d3d326e8f84a466caf4561bd1781be78/oppdragsbrev-til-statens-vegvesen-om-null-og-lavutslippssoner.pdf

12 minutes ago, Snowleopard said:

Jeg har sett slike kart før. Her er det som skulle bli bilfritt innen 2017:

66ab078f-b6ff-4011-b7d3-207a2209b8c1?fit


https://www.aftenposten.no/norge/i/gEMJ/8-spoersmaal-og-svar-om-hva-det-betyr-at-oslo-sentrum-skal-bli-bilfritt

Å skulle gjennomføre at alle gater innenfor ring 2 skal bli forbudt for konvensjonelle biler på noe kort sikt uten avbøtende tiltak for de som bor der er nok helt urealistisk. Det er noe omkring 150000 bebore der, og enten får alle lov til å ferdes fritt der eller så sitter de fastlåst i retten til den siste fossilbil har rustet opp. De vil også måtte ta hensyn til gjester, varelevering og håndtverkere. (De kan jo prøve å stenge ute håndtverkere som ikke har 'godkjent bil', men det tar da kanskje tre uker før alle unntakssøknadene gjøres til en permanent ordning. (Kommunen eier ganske mye som trenger vedlikehold i området).

Lenke til kommentar
sverreb skrev (2 minutter siden):

Vi må da altså observere at byradet, med MDG i spissen gjør seg ofte høye og mørke på hva de skal gjøre. Men som i de fleste slike systemer er det en god del friksjon, ikke minst fra en administrasjon som forteller byradene på hvilke måter byen vil kollapse om de gjennomfører det de har sagt de skal gjøre.

Her er det imidlertid også en del lovlighetsvurderinger som er til stede, og det er statens veivesen som har fått oppdrag i å utrede de, noe som vil sette grenser for hva som vil kunne gjøres, noe MDG helt sikkert vil klage høylydt over, slik de har pleid.

Du kan lese oppdragsbrevet til statens veivesen her: https://www.regjeringen.no/contentassets/d3d326e8f84a466caf4561bd1781be78/oppdragsbrev-til-statens-vegvesen-om-null-og-lavutslippssoner.pdf

Jeg har sett slike kart før. Her er det som skulle bli bilfritt innen 2017:

66ab078f-b6ff-4011-b7d3-207a2209b8c1?fit


https://www.aftenposten.no/norge/i/gEMJ/8-spoersmaal-og-svar-om-hva-det-betyr-at-oslo-sentrum-skal-bli-bilfritt

Å skulle gjennomføre at alle gater innenfor ring 2 skal bli forbudt for konvensjonelle biler på noe kort sikt uten avbøtende tiltak for de som bor der er nok helt urealistisk. Det er noe omkring 150000 bebore der, og enten får alle lov til å ferdes fritt der eller så sitter de fastlåst i retten til den siste fossilbil har rustet opp. De vil også måtte ta hensyn til gjester, varelevering og håndtverkere. (De kan jo prøve å stenge ute håndtverkere som ikke har 'godkjent bil', men det tar da kanskje tre uker før alle unntakssøknadene gjøres til en permanent ordning. (Kommunen eier ganske mye som trenger vedlikehold i området).

Er ikke uenig i "realitetsvurderingene" dine. Jeg tror også det skal mye til å få dette gjennom. Men det bekymrer meg virkelig at folk med såpass radikale tanker får for mye makt. Og det var bakgrunnen og poenget mitt med å påpeke hvilke planer MDG har, der de er villig til å overkjøre flertallet.

Det er et problem at et slikt mindretallsparti får så mye makt som MDG faktisk har i Oslo, kun fordi de er i vippeposisjon. AP og Raymond har vært så glad i makt, at de har valgt å svelge den ene kamelen etter den andre. Det har derfor blitt langt mindre AP-politikk, såpass at selv APs velgere virker å være mindre begeistret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Snowleopard said:

Er ikke uenig i "realitetsvurderingene" dine. Jeg tror også det skal mye til å få dette gjennom. Men det bekymrer meg virkelig at folk med såpass radikale tanker får for mye makt. Og det var bakgrunnen og poenget mitt med å påpeke hvilke planer MDG har, der de er villig til å overkjøre flertallet.

Det er et problem at et slikt mindretallsparti får så mye makt som MDG faktisk har i Oslo, kun fordi de er i vippeposisjon. AP og Raymond har vært så glad i makt, at de har valgt å svelge den ene kamelen etter den andre. Det har derfor blitt langt mindre AP-politikk, såpass at selv APs velgere virker å være mindre begeistret.

Det ligger naturligvis i systemets natur at tregheten i systemet er stor nok til at velgerne igjen kan si noe om det før det går for langt. Utfordringen er naturligvis at det er såpass mange velgere som heller vil se 'verden brenne' enn å vurdere kompromisser. Politikere som fremstår kompromissløse er de som etter mitt syn eroderer demokratiet. Evne til å lytte og kompromisse er det som skaper et godt samfunn. Får du for mye av de bråkjekke og kompromissløse kollapser til sist systemet og man ender som den neste bananrepublikken. Det er noe man bør forstå kan skje og ikke ta vår nåværende stabilitet for gitt. Det er kanskje noe å tenke på før man anklager en politiker for å være vimsete....

Lenke til kommentar
sveibuen skrev (4 minutter siden):

Håper El-bil forbys! Gi oss skikkelige biler! Slutt med utslipps og miljø tullet. Har MDG faktisk klart å hjernevaske folk? Er dere helt på bærtur?

Ha ha, endelig en rot-ekte miljø-fornekter. Det er lenge mellom dem nå. Nesten litt nostalgisk å se en igjen (og ikke så rent lite komisk). :rofl:

  • Liker 4
Lenke til kommentar

UK har bytakst på kjøring i byer, nokså likt våre bommer, men hvor alle som bruker veien må betale, og ikke bare de som passerer bommen..

Istedet for forbud, så kan vi innføre slik takst på fossilbiler.
Så får de bruk for piggdekk-automatene hele året.

Parkering-sonekort økes tilsvarende.

Med slikt system så vil det aldri lønne seg å kjøre fossilt i byen, uten at vi trenger å forby det.

Lenke til kommentar
16 hours ago, sverreb said:

Vi må da altså observere at byradet, med MDG i spissen gjør seg ofte høye og mørke på hva de skal gjøre. Men som i de fleste slike systemer er det en god del friksjon, ikke minst fra en administrasjon som forteller byradene på hvilke måter byen vil kollapse om de gjennomfører det de har sagt de skal gjøre.

Her er det imidlertid også en del lovlighetsvurderinger som er til stede, og det er statens veivesen som har fått oppdrag i å utrede de, noe som vil sette grenser for hva som vil kunne gjøres, noe MDG helt sikkert vil klage høylydt over, slik de har pleid.

Du kan lese oppdragsbrevet til statens veivesen her: https://www.regjeringen.no/contentassets/d3d326e8f84a466caf4561bd1781be78/oppdragsbrev-til-statens-vegvesen-om-null-og-lavutslippssoner.pdf

Jeg har sett slike kart før. Her er det som skulle bli bilfritt innen 2017:

66ab078f-b6ff-4011-b7d3-207a2209b8c1?fit


https://www.aftenposten.no/norge/i/gEMJ/8-spoersmaal-og-svar-om-hva-det-betyr-at-oslo-sentrum-skal-bli-bilfritt

Å skulle gjennomføre at alle gater innenfor ring 2 skal bli forbudt for konvensjonelle biler på noe kort sikt uten avbøtende tiltak for de som bor der er nok helt urealistisk. Det er noe omkring 150000 bebore der, og enten får alle lov til å ferdes fritt der eller så sitter de fastlåst i retten til den siste fossilbil har rustet opp. De vil også måtte ta hensyn til gjester, varelevering og håndtverkere. (De kan jo prøve å stenge ute håndtverkere som ikke har 'godkjent bil', men det tar da kanskje tre uker før alle unntakssøknadene gjøres til en permanent ordning. (Kommunen eier ganske mye som trenger vedlikehold i området).

Hvorfor kun "for de som bor der?" De som bor i kollektiv mekkaet har vel de siste som skal ha behov for bil? Gjester får da bare ta kollektivt slik alle arbeidstakere må hver dag, Eller sykle og bruke bena som MDG messer :D

Som besøkende fra Askim 1 gang i måneden får man tåle å gå litt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (På 22.6.2021 den 11.06):

En litt forvirrende politikk når MDG nylig har sagt at de også skal kaste elbilene ut av Oslo? Man kan jo her forvirre folk til å tro at elbil er det man bør kjøpe.

https://www.ao.no/mdgs-neste-kamp-fa-elbilen-ut-av-byen/s/5-128-124037

Ladet sprak i den artikkelen må jeg si. MDG sier ingenting om å "kaste elbilene ut av Oslo", men likevel står det i titler i artikkelen som "elbilene må vekk" og overskriften er "få elbilene ut av byen".

Det MDG sier er at de vil redusere biltrafikken i byene med en tredel i 2030, både i artikkelen og i partiprogrammet sitt. Altså ikke kaste elbilene ut av Oslo. Dette synes jeg ikke akkurat er et veldig hårreisende mål.

Faktisk sier de omtrent nøyaktig det samme som deres politiske motstandere i Venstre har hatt i sitt partiprogram siden 2017:

E4eKWvQWYAEKemL?format=png&name=900x900

Fokuset er likevel kun på MDG, som vanlig.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (4 minutter siden):

Hva MDG gjør og hva de sier står ikke alltid i tråd med hverandre nei, det er jeg enig i. De som alle andre spiller et politisk spill hvor de prater et ullent språk og er tilbakeholdne med å være tydelige på hva sluttmålet er.

Jeg forstår ikke helt hva som skal være motsetning mellom hva de sier og gjør her i denne saken, for det er artikkelforfatteren som skriver noe annet enn hva MDG sier og har i sitt partiprogram. Ellers er jeg ganske enig, men det er litt det som gjør politikk til politikk :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Theo343 said:

Hvorfor kun "for de som bor der?" De som bor i kollektiv mekkaet har vel de siste som skal ha behov for bil? Gjester får da bare ta kollektivt slik alle arbeidstakere må hver dag, Eller sykle og bruke bena som MDG messer :D

Fordi de som bor der kan tenkes å alt eie bil, og det er urimelig å tvinge de til å bytte denne eller tvinge de til å flytte p.g.a. at det skal innføres begrensinger på bruk av bil der de bor. Og jeg sa ikke 'kun', det var det du som la til.

Lenke til kommentar

Det går an å være for redusert biltrafikk inn i byen(jeg er en av de) uten å samtidig ha en sterk antipati og føre en total krig mot de menneskene som kjører bil.

MDG klarer ikke det. 

Og det neste som ryker er kollektivtrafikken. I alle tilfeller hvor MDG mistenker at et økt tilbud vil få færre til å tråkke rundt på tråsykkel, så må kollektivtrafikken vike. Det er bare å se på de siste uttalelsene om redusert biltrafikk hvor kollektiv ikke en gang blir nevnt, men sykkel trukket frem som fullverdig erstatning for bil.

Det er rendyrket fanatisme. Finnes ikke noe annet ord for det.

Endret av uname -i
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, sverreb said:

Fordi de som bor der kan tenkes å alt eie bil, og det er urimelig å tvinge de til å bytte denne eller tvinge de til å flytte p.g.a. at det skal innføres begrensinger på bruk av bil der de bor. Og jeg sa ikke 'kun', det var det du som la til.

Jeg må si at jeg skrev med MDG fingre akkurat der. 

Lenke til kommentar
sverreb skrev (3 timer siden):

Fordi de som bor der kan tenkes å alt eie bil, og det er urimelig å tvinge de til å bytte denne eller tvinge de til å flytte p.g.a. at det skal innføres begrensinger på bruk av bil der de bor. Og jeg sa ikke 'kun', det var det du som la til.

Derfor innfører vi bytakst, istedet for å forby biler.
Det blir da dyrere å kjøre fossilt, men det går an.

De som bor i byen finner da ut etterhvert at de kanskje burde kjøpe seg elbil.

Lenke til kommentar
18 minutes ago, Dubious said:

Derfor innfører vi bytakst, istedet for å forby biler.
Det blir da dyrere å kjøre fossilt, men det går an.

De som bor i byen finner da ut etterhvert at de kanskje burde kjøpe seg elbil.

London har et slikt system. De har operert med en 'congestion charge'. De hadde også vesentlige rabatter for de som bodde innenfor sonen (betalte vel 10% av vanlig takst om jeg ikke husker feil, det er midlertidig andre regler på dette nå p.g.a. pandemien). Prisene er temmelig høye fra 15 til 100 pund pr. dag. men med rabatter for utslippsklasse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...