Gå til innhold

Ja til å prøve ut nullutslipp i Bergen og Oslo


Anbefalte innlegg

4 hours ago, Theo343 said:

Det er akkurat det som er poenget mitt. Hvorfor skal "andre" vurdere om noen som bor utenfor byen har behov for å kjøre bil til jobb i byen? Det er en vesentlig gruppe som ikke får hverdagen til å gå opp uten bilen, mens andre vurderer at "slik er det nok ikke".

Det er en vesensforskjell på å bli bedt om å betale en congestion charge for reiser til et spesifikt sted, enn å bli bedt om å betale for absolutt alle reiser bare fordi man bor på feil sted. Realiteten er jo også at uten en avgift ville trafikken stoppet opp fordi alt for mange ville valgt å kjøre.
En rimelighetsvurdering er naturligvis ikke helt sort-hvit, men jeg har ihvertfall ingen problemer med å se forskjellen i konsekvens for de forskjellige gruppene her, og en eller annen løsning må være der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
17 minutes ago, Kajac said:

Og der var SP garantert å få min stemme :)  Jeg liker elbil, og kjører elbil selv, men er også i stand til å se lenger enn min egen nesetipp.

I så fall bør du kanskje vurdere hvem SP trenger støtte fra. Ikke alt politikere sier de vil gjøre blir faktisk gjort...

Lenke til kommentar
sverreb skrev (46 minutter siden):

I så fall bør du kanskje vurdere hvem SP trenger støtte fra. Ikke alt politikere sier de vil gjøre blir faktisk gjort...

Politikere er veldig upålitelige, det vet jeg. Men både SP og AP har allerede sagt at det er uaktuelt å regjere sammen med MDG, skulle de (i mot alle mine ønsker) komme over sperregrensen. En rødgrønn regjering uten SP vil ikke være mulig om dagens målinger skal legges til grunn, og noe veldig radikalt skulle skje. Det vil si at en regjering med MDG er veldig lite sannsynlig. Det er også lite sannsynlig at MDG vil være støtteparti for en regjering med SP. 

Min teori er at vi får en AP og SP-regjering (mindretall) med SV som støtteparti, evt. den klassiske rødgrønne koalisjonen. Betyr det at Vedum vil klare å stoppe denne pilotprosjektet? Det er ikke sikkert. Men vi har i hvert fall da et regjeringsparti som vil jobbe i mot det.

En borgerlig regjering er nok ute av bildet uansett, så dårlig som de ligger an på meningsmålingene for tiden. Så jeg går ikke i detalj der.

Lenke til kommentar
uname -i skrev (2 timer siden):

Bilfritt sentrum er å fjerne bilen helt.

"I Miljøpartiet De Grønnes program er bilfritt sentrum definert som «fritt for personbiler».

Det er stor forskjell på bilfritt sentrum og påstanden «å kaste elbilene ut av byen». Innenfor ring 1 er det knapt privatbilisme per i dag, og flere bilfrie soner er noe alle Oslo-partiene i bystyret er for minus Frp. Det er ikke spesielt radikalt. I bydel sentrum bor det veldig få mennesker (1400), og den lille andelen av disse igjen som kjører bil vil etter alle solemerker få dispensasjon. 

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (8 minutter siden):

Det er stor forskjell på bilfritt sentrum og påstanden «å kaste elbilene ut av byen». Innenfor ring 1 er det knapt privatbilisme per i dag, og flere bilfrie soner er noe alle Oslo-partiene i bystyret er for minus Frp. Det er ikke spesielt radikalt. I bydel sentrum bor det veldig få mennesker, og den lille andelen av disse som kjører bil vil etter alle solemerker få dispensasjon.

Basert på MDGs retorikk og handlinger så er det neppe noen grunn til å tro at de stopper ved Ring 1.

Lenke til kommentar
uname -i skrev (10 minutter siden):

Basert på MDGs retorikk og handlinger så er det neppe noen grunn til å tro at de stopper ved Ring 1.

Forslaget deres er altså å redusere biltrafikken i Oslo sentrum med 30%, og i partiprogrammet er det å redusere med en tredel innen 2030. Da forholder man seg til hva de sier og hva som er deres politikk. De skal ikke «forby bil».

Likevel, fra Vedum:01CA1BBC-9F12-48B6-93B8-B646EC9C7C5E.thumb.jpeg.94a26b64404126f6f05f13bb1ff9c1f3.jpeg

Dette er jo blank løgn. Ingen politikere i MDG eller andre partier tar til orde for «å forby alle former for bil i storbyen» som Vedum her hevder at de gjør. Skitten valgkamp.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Forslaget deres er altså å redusere biltrafikken i Oslo sentrum med 30%, og i partiprogrammet er det å redusere med en tredel innen 2030. Da forholder man seg til hva de sier og hva som er deres politikk.

Jeg forholder meg til at de vil gjøre Oslo Sentrum bilfritt. at MDG i all sin retorikk karakteriserer bilbruk som et problem uten positive sider som lett kan erstattes av sykkel og at de i alle handlinger gjør det vanskeligere for småbarnsfamiler, eldre og andre ikke-studenter å ha bil.

Det å fremstille det som at de vil stoppe ved Oslo Sentrum er i beste fall naivt og i verste fall et forsøk på å lure publikum.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (På 23.6.2021 den 7.27):

Men nå reklamerer miljø-bremseklossen Vedum med at han vil stanse hele prosjektet:

Vil stanse bensin- og dieselforbud i storbyene (motor.no)

Så bra! Da havner nok min stemme hos SP!
Få fekk disse idiotene av mdg/venstre politikkere som ikke har noenting å gjøre i det norske samfunn. Forbanna møkk disse såkaldte miljøforskjemperene! Hjernevaska tullinger!

Lenke til kommentar
uname -i skrev (19 minutter siden):

Jeg forholder meg til at de vil gjøre Oslo Sentrum bilfritt.

Tror mange misforstår hva som menes med bilfritt, bilfritt er altså ikke bilfritt i det hele tatt, men det planen «Byliv for alle» ofte omtales som. Det innebærer flere gågater, flere grøntarealer, flere p-plasser for funksjonshemmede, bredere fortau i to tredeler av torggatene, tilnærmet fordobling av gågater fra 1700 til beskjedne 3000 meter, krav om lommer for varelevering og håndtverkere i samtlige sentrumsgater osv.

Gateparkering for vanlig privatbil reduseres fra... 0 til 0, så ingen forskjell der siden 2018. Forøvrig enstemming vedtatt (minus Frp) i bystyret for mange år siden, men det er gjerne slik at MDG blir symbolet på alt dette selv om det altså er bred enighet. MDG trekkes frem av opposisjonelle, selv av partier som i stor grad har stemt frem det samme som dem som «skyldig» i dette, og budskapet ekstremiseres slik Vedum over her er et godt eksempel på, for å nøre opp om den til tider voldsomme retorikken som av og til grenser mot hat (godt eksempel hen som postet over meg) rettet mot det partiet. Det er skittent spill, og det etableres et skeivt bilde av hva de egentlig mener og foreslår.

Nå kjører jeg selv bil i Oslo og er langt fra enige med de i alt, men det irriterer meg hvor feil de fremstilles og alt grumset som sendes i deres retning basert på løgner fra spesielt populist-politikerne.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (15 minutter siden):

Tror mange misforstår hva som menes med bilfritt, bilfritt er altså ikke bilfritt i det hele tatt, men det planen «Byliv for alle» ofte omtales som. Det innebærer flere gågater, flere grøntarealer, flere p-plasser for funksjonshemmede, bredere fortau i to tredeler av torggatene, tilnærmet fordobling av gågater fra 1700 til beskjedne 3000 meter, krav om lommer for varelevering og håndtverkere i samtlige sentrumsgater osv.

Bilfritt er bilfritt. Selv om det er unntak for ambulanser og brannbiler og andre spesialbehov. Jeg antar at når det brenner i et bokollektiv på Grunerløkka så må fantasien om at sykkel kan erstatte alt mulig, vike.

Her er fra MDGs eget program som du støtter deg på

"

Hva betyr bilfritt?

I Miljøpartiet De Grønnes program er bilfritt sentrum definert som «fritt for personbiler». Byrådet har blitt enige om å gjøre sentrum «tilnærmet bilfritt», med nødvendige unntak for utrykningskjøretøy, bevegelseshemmede, varelevering og håndverkere."

 

Arild Hermstad forsøkte å bruke koronapandemien som begrunnelse for å stenge Kongsveien for biltrafikk. Det er ett av en lang rekke utspill i en total krig mot bilister. Men det mener du man skal se helt bort fra. Da er man fullstendig på jordet.

 

https://www.nettavisen.no/nyheter/mdg-vil-redde-verden-fra-bilen-bruker-korona-som-paskudd/s/12-95-3423982409

Endret av uname -i
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 minutter siden):

Tror mange misforstår hva som menes med bilfritt, bilfritt er altså ikke bilfritt i det hele tatt, men det planen «Byliv for alle» ofte omtales som. Det innebærer flere gågater, flere grøntarealer, flere p-plasser for funksjonshemmede, bredere fortau i to tredeler av torggatene, tilnærmet fordobling av gågater fra 1700 til beskjedne 3000 meter, krav om lommer for varelevering og håndtverkere i samtlige sentrumsgater osv.

Gateparkering for vanlig privatbil reduseres fra... 0 til 0, så ingen forskjell der siden 2018. Forøvrig enstemming vedtatt (minus Frp) i bystyret for mange år siden, men det er gjerne slik at MDG blir symbolet på alt dette selv om det altså er bred enighet. MDG trekkes frem av opposisjonelle, selv av partier som i stor grad har stemt frem det samme som dem som «skyldig» i dette, og budskapet ekstremiseres slik Vedum over her er et godt eksempel på, for å nøre opp om den til tider voldsomme retorikken mot det partiet. Det er skittent spill, og det etableres et skeivt bilde av hva de egentlig mener og foreslår.

Nå kjører jeg selv bil i Oslo og er langt fra enige med de i alt, men det irriterer meg hvor feil de fremstilles og alt grumset som sendes i deres retning basert på løgner fra spesielt populist-politikerne.

Ofte sier ungdomsrepresentantene hva andre i hovedpartiet egentlig mener, men er for smart til å buse ut med før de er kommet langt nærmere målet.

Men du har kanskje ikke fått med deg denne? Nei, det er ikke på programmet eller offisiell politikk, ennå. Men slik de har uttalt seg tidligere, er det ikke vanskelig å se at dette er neste steg.

https://www.tv2.no/a/14074370/

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Som flere ser ut til å glemme og et par har nevnt. Man må gjerne fjerne bilen helt men da må man først lage gode nok alternativer til de som er avhengig av bilen i hverdagen for å eks. komme seg på jobb. Denne strutsepolitikken er helt på trynet.

Det er så typisk norsk å fjerne det folk i dag har for å få hverdagen til å gå opp og henvise de til en utopi som ikke eksisterer og stikke fingern i øret som en 5-åring og si "lalalala" mens de kjører på videre.

Hadde man en gang hatt baller til å innrømme at man gir fullstendig f. i de som detter av lasset med dette. Uansvarlig og barnslig politikk, vi trenger voksne ansvarlige mennesker i politikken.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Snowleopard said:

Ofte sier ungdomsrepresentantene hva andre i hovedpartiet egentlig mener, men er for smart til å buse ut med før de er kommet langt nærmere målet.

Men du har kanskje ikke fått med deg denne? Nei, det er ikke på programmet eller offisiell politikk, ennå. Men slik de har uttalt seg tidligere, er det ikke vanskelig å se at dette er neste steg.

https://www.tv2.no/a/14074370/

Jeg har forsøkt å linke til samme artikkel i Avisa Oslo men man fornekter virkeligheten.

Quote

Grønn Ungdoms nasjonale talsperson Hulda Holtvedt mener det er «stygt og slitsomt» med så mange biler i Oslo.

Det er dette som ikke hører hjemme i politikk på dette nivået. Virkelighetsfjern og blind egoisme som fører politiske avgjørelser. Vi har ser ut til å ha oppnådd det "Idiocracy" advarte oss mot i 2006.

De kunne liksågodt laget plakater som sier
"Oslo kun for de mest velstående Oslo boerne - alle andre ut av byen vår plz *knz*"

Så pynter man på dette med
"Oslo for alle - vi vil gjøre Oslo mer tilgjengelig for alle" 

Som er stikk motsatt av hva de holder på med. Når man ser såpass opplagt tåkelegging av visjoner og mål så bør der ringe mange bjeller hos folk.

Når det er sagt er jeg for å få diesel og bensinbiler ut av byene med mindre det er næringstrafikk som må gå der. Men å kaste ut elbilen nå er helt idiotisk.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...