Gå til innhold

Tesla leverer ut ny Model S til kunder. Kommer til Norge neste år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
19 hours ago, J-Å said:

Men trengs det mer enn 300 grader rattutslag? Jeg ser jo at både båter og fly styres med små joystics.

Skal du ha mindre utslag må enten svingradien opp elller så må styreresponsen være veldig høy, noe som kan være vanskelig å, håndtere spesiellt i stor fart, ulineær som kan gi uventet oppførsel (pluss kompliserende mekanisk) eller adaptiv slik at den endrer seg med farten. (samme problem som ovenfor)

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
23 hours ago, sverreb said:

Skal du ha mindre utslag må enten svingradien opp elller så må styreresponsen være veldig høy, noe som kan være vanskelig å, håndtere spesiellt i stor fart, ulineær som kan gi uventet oppførsel (pluss kompliserende mekanisk) eller adaptiv slik at den endrer seg med farten. (samme problem som ovenfor)

 

Ja, dette må kanskje vente til "steer by wire" blir tillatt. Slik det har blitt for båter, fly og romskip. Jeg har ikke tro på at det trengs store utslag for kjørefølelsen sin del. 

 

Endret av J-Å
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, J-Å said:

Ja, dette må kanskje vente til "steer by wire" blir tillatt. Slik det har blitt for båter, fly og romskip. Jeg har ikke tro på at det trengs store utslag for kjørefølelsen sin del. 

 

Du trenger ikke steer-by-wire for å gjøre noe av det ovenfor, og kan etter hva jeg vet fint implementeres uten. F.eks ved å la ratt og servo drive hver sin aksling på et planetgirsett og la den tredje akslingen drive styringen. 

Hovedproblemet er det er uhensiktsmessig for brukeren med en styrerespons som enten er veldig brå, veldig ulineær eller variabel med kjøresituasjonen. Det som fungerer for en banebil er raskt upraktisk for en gatebil. Mindre grad av progressivitet/adaptivitet i styringen er meg bekjent noe som finnes i flere biler. Men skal du ha så mye at du kan redusere rattutslaget til 300 grader blir fort oppførselen veldig lite forutsigbar for brukeren. Litt som å skru musaksellerasjon til max på en PC (bare med livet som innsats...)

https://www.seat.com/car-terms/p/progressive-steering.html

https://www.audi-mediacenter.com/en/press-releases/glossary-technical-terms-about-steering-13953

 

 

Endret av sverreb
  • Liker 4
Lenke til kommentar
J-Å skrev (1 time siden):

Ja, dette må kanskje vente til "steer by wire" blir tillatt. Slik det har blitt for båter, fly og romskip. Jeg har ikke tro på at det trengs store utslag for kjørefølelsen sin del. 

 

100Års erfaring fra noen av de mest høyteknologiske selskapene i verden tyder på at du tar feil, men for all del....🙄

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Smør blåfarge eller noe annet på den delen av rattet som ikke ville vært der om den var erstattet av en yoke. Ta en kjøretur i byen og kom tilbake og fortell hvordan det gikk. Med mindre det er to timer siden man fikk lappen og tviholder på 9am/3pm så kan jeg garantere at henda dine er blå.

Yoke fungerer bra som den ultimate fanboy-testen og det er alt.

Endret av uname -i
  • Liker 7
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
3 hours ago, Espen Hugaas Andersen said:

Hysterisk morsomt når de fyller Plaid m/passasjerer, en skulle jo trodd at utfallet ville endret seg. Som jeg sa i en annen tråd, en skal være rimelig opptatt av snorrette sømmer og bilhistorie før en klarer å avskrive prestasjoner som dette. Ja selv om en har muligheten velge blant elbiler til over 1 million så kan en nok fort falle for Plaid's hysteriske prestasjoner og gøy faktor. Det er mulig at både setenes fasong og opplevd kvalitet på interiør faktisk kommer et stykke ned på prioritetslisten om en først får testet Plaid skikkelig. 

Plaid eller EQS? Det er ikke et opplagt valg. For det er noe med begge modellene som frister. Ja nei ikke at det betyr veldig mye for meg personlig, det er ingen umiddelbare planer om å handle bil til over 1 mill her i heimen. 

Endret av bojangles
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
bojangles skrev (1 minutt siden):

Hysterisk morsomt når de fyller Plaid m/passasjerer, en skulle jo trodd at utfallet ville endret seg. 



 

Hva er poenget. Man kjenner jo akselerasjonstidene til begge bilene, så hva er vitsen med et sånt dragrace. Gleder meg til en Plaidtest der det samlede vokabularet til testerene ikke er Waooow! duuuuude!, yeeeah man!! og aaaawsome!. Hver gang jeg ser en amerikansk Teslatest på youtube så tenker jeg på filmen "Idiocracy"

  • Liker 5
Lenke til kommentar
2 minutes ago, AL123 said:

Hva er poenget. Man kjenner jo akselerasjonstidene til begge bilene, så hva er vitsen med et sånt dragrace. Gleder meg til en Plaidtest der det samlede vokabularet til testerene ikke er Waooow! duuuuude!, yeeeah man!! og aaaawsome!. Hver gang jeg ser en amerikansk Teslatest på youtube så tenker jeg på filmen "Idiocracy"

Vel bilen Plaid kjørte mot var ikke standard, pluss at de fylte opp Plaid med passasjerer. En må nesten bare smile litt når utfallet fortsatt blir det samme selv med bilen full av folk. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
bojangles skrev (1 minutt siden):

Vel bilen Plaid kjørte mot var ikke standard, pluss at de fylte opp Plaid med passasjerer. En må nesten bare smile litt når utfallet fortsatt blir det samme selv med bilen full av folk. 

Tipper responsen var "Hey, duuude! That was sooooo epic, maaan!. 720s som original klarer forresten Ringen på 7:14 og prisen utaskjærs for denne håndbyggede bilen med carbonchassis og magiske kjøreegenskaper er faktisk ikke mer enn 50% høyere enn for Plaid. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
15 minutes ago, AL123 said:

Tipper responsen var "Hey, duuude! That was sooooo epic, maaan!. 720s som original klarer forresten Ringen på 7:14 og prisen utaskjærs for denne håndbyggede bilen med carbonchassis og magiske kjøreegenskaper er faktisk ikke mer enn 50% høyere enn for Plaid. 

Ja da må jo folk bare ta en vurdering. 7:14 på ringen mot 7;34 er det verdt en ekstra million? Og hvordan passer en slik bil til feks henting og bringing? Eller familietur til fjells eller nedover Europa? Nei spøk tilside. Det er jo to helt forskjellige biler, den ene er en hverdagsbil  for familien og den andre et smykke eller juvel. Og juveler de skal jo frem på spesielle anledninger. De som velger smykket har sikkert plass nok i garasjen til et par hverdagsbiler også, juvelen spiser ikke opp plassen. 

For et vilt skyv. Selv m/4 tjukkaser i Plaid så ble resultatet det samme, jeg klarer ikke stoppe å smile over akkurat det. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
bojangles skrev (11 minutter siden):

For et vilt skyv. Selv m/4 tjukkaser i Plaid så ble resultatet det samme, jeg klarer ikke stoppe å smile over akkurat det. 

Det er nok mulig å regne ut hvor mye vekt en må ha for å få feste med elmotor og 1k hk. Det å strippe bilen ned og kaste ut kilo trenger ikke nødvendigvis gi bedre tider på stripa. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
9 hours ago, oophus said:

Det er nok mulig å regne ut hvor mye vekt en må ha for å få feste med elmotor og 1k hk. Det å strippe bilen ned og kaste ut kilo trenger ikke nødvendigvis gi bedre tider på stripa. 

Det er et poeng. I det fartsområdet der en har krefter nok til at hjulene kan spinne uansett, så får en ikke noe særlig mer akselerasjon om en tar ut vekt. Men ved en eller annen hastighet (ca 100 km/t) vil dreiemomentkurven begynne å falle. Da klarer en ikke lenger å ligge på grensen mot hjulspinn, og all ekstra vekt vil være en ulempe. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (1 time siden):

Det er et poeng. I det fartsområdet der en har krefter nok til at hjulene kan spinne uansett, så får en ikke noe særlig mer akselerasjon om en tar ut vekt. Men ved en eller annen hastighet (ca 100 km/t) vil dreiemomentkurven begynne å falle. Da klarer en ikke lenger å ligge på grensen mot hjulspinn, og all ekstra vekt vil være en ulempe. 

Ja, hadde vært interessant å vist når på stripa 100% effekt endelig kan gis. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, oophus said:

Ja, hadde vært interessant å vist når på stripa 100% effekt endelig kan gis. 

Ja, formelen er jo forsåvidt ganske enkel (hvis en ser bort fra rullemotstand og luftmotstand): P=m*a*v.  Så effekten begynner veldig lavt og øker fra start i takt med hastighetsøkningen. Topp effekt vil nok oppnås litt etter "knekken" i moment- og effektkurvene. Det står litt om det her: https://insideevs.com/news/514385/tesla-models-plaid-engineering-analysis/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
21 hours ago, AL123 said:

Hva er poenget. Man kjenner jo akselerasjonstidene til begge bilene, så hva er vitsen med et sånt dragrace. Gleder meg til en Plaidtest der det samlede vokabularet til testerene ikke er Waooow! duuuuude!, yeeeah man!! og aaaawsome!. Hver gang jeg ser en amerikansk Teslatest på youtube så tenker jeg på filmen "Idiocracy"

Kan godt tenkes dumme bønder er overrepresentert på youtube videoer, hva vet vel jeg? Ja man kjenner tidene, og derfor gies mcclaren fordeler og Plaid ulemper. Fra stripa så har en jo sett folk som har strippa interiøret for vekt osv. men her fyller de opp bilen med tjukkaser og Plaid vinner likevel. Jeg fatter ikke åssen du kan la bli med å smile når du ser den videoen. Selv kjenner jeg rykninger i munnvikene bare jeg tenker på Plaid fylt m 4 tjukkaser i et drag race. 

Det kan dog tenkes at jeg ikke eier humor, eller at jeg er en så enkel og dum bonde fra landet at jeg gjenkjenner utropene og stammebrølet fra likesinnede enkle sjeler og at det er årsaken til at jeg liker videoen.

Ang idiocracy; it got electrolytes!

Endret av bojangles
  • Liker 5
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det har blitt sagt mye og ment masse om yoke på Plaid. En som også var litt kritisk når han mottok sin Plaid var youtuber mkbhd. Nå som han har kjørt bilen noen tusen km så sier han at han er fullstendig tilvent til yoke og ville ikke byttet bort yoke om det var mulig. 

Vi får se hva konsensus blir blant norske Plaid eiere neste år, men det virker som all snakk om muskelminne og krisemaksimering rundt yoke bare er FUD. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bojangles skrev (1 time siden):

Det har blitt sagt mye og ment masse om yoke på Plaid. En som også var litt kritisk når han mottok sin Plaid var youtuber mkbhd. Nå som han har kjørt bilen noen tusen km så sier han at han er fullstendig tilvent til yoke og ville ikke byttet bort yoke om det var mulig. 

Vi får se hva konsensus blir blant norske Plaid eiere neste år, men det virker som all snakk om muskelminne og krisemaksimering rundt yoke bare er FUD. 

Ja, hvorfor høre på profesjonelle bilfolk når man kan høre på en som kaller seg mkbhd.... Konsensus får vi vel først når et vist anntall enten har fått en skikkelig sladd på vinterføre, eller har måttet foreta en kritisk unnamanøver.....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
bojangles skrev (1 time siden):

Det har blitt sagt mye og ment masse om yoke på Plaid. En som også var litt kritisk når han mottok sin Plaid var youtuber mkbhd. Nå som han har kjørt bilen noen tusen km så sier han at han er fullstendig tilvent til yoke og ville ikke byttet bort yoke om det var mulig. 

Vi får se hva konsensus blir blant norske Plaid eiere neste år, men det virker som all snakk om muskelminne og krisemaksimering rundt yoke bare er FUD. 

Ja, det er sikkert mulig  å venne seg til det etter "noen tusen km". Samme kunne man sagt om rattet var byttet ut med to spiker. Men hvis det ikke er noen fordeler, hva er vitsen?

Ellers blir det opp til om man skal stole på sin egen vurdering, samt det som Concumer Reports, Edmunds og en rekke biltestere mener eller en Youtuber som lever av klikk.

Virker som de fleste som har Tesla mener Yoke er en showstopper. Men det finnes jo alltids en liten håndfull som godtar alt. Og det er vel stort sett markedet for denne modellen.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...