Gå til innhold

Tesla leverer ut ny Model S til kunder. Kommer til Norge neste år


Anbefalte innlegg

Trestein skrev (På 10.8.2021 den 14.26):

Da burde vel forbruk på diesel og bensin være tilsvarende offset? Også el. Merkelig at disse stemmer svært bra med hva andre måler mens ladbare hybrider kun er for folk som vil spare bensin?

Det er ikke merkelig i det hele tatt. Det er grenser for hvor lite drivstoff du kan bruke selv om du kjører en bil uten hybridteknologi på mest økonomiske måte. En pluginhybrid derimot er mulig å kjøre med *null*  drivstoff, om du bare er interessert. Spennet er med andre ord mye større og da blir brukerbias mye viktigere. Skal du få pålitelige tall er du avhengig av flåterapportering hvor data samles inn uavhengig av brukernes motivasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oophus skrev (På 10.8.2021 den 11.41):

Hvordan skal man bare "øke produksjonen" av elbiler og batterier om det er mineralforekomsten inn mot batteriene som er problemet? Lavest hengende frukt er det som er og blir utnyttet nå. Det man så må utvide med tar tid og koster mer. 

Underleverandører ser jo selvfølgelig at det er svære kjefter å mette, og store muligheter for høyere fortjeneste om de får ut mer å selge, men de sier altså at det blir et stort problem. 

Ergo må en starte å tenke på optimalisering for de ressursene man vil få tak i nå fremover.

Det er sluttproduktet som er interessant, altså nullutslippsbiler. Om en batterikjemi får problemer så lar vi markedet komme opp med alternativer. 

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (36 minutter siden):

Det er ikke merkelig i det hele tatt. Det er grenser for hvor lite drivstoff du kan bruke selv om du kjører en bil uten hybridteknologi på mest økonomiske måte. En pluginhybrid derimot er mulig å kjøre med *null*  drivstoff, om du bare er interessert. Spennet er med andre ord mye større og da blir brukerbias mye viktigere. Skal du få pålitelige tall er du avhengig av flåterapportering hvor data samles inn uavhengig av brukernes motivasjon.

Om du har noen bedre kilde en snittet av 2500 hybridbiler som har kjørt over 15 000km så må du gjerne komme med den. Det finnes data for tusenvis biler mange år tilbake. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Denne videoen tar Toyota på kornet:

 

Pass. 
Jeg pleier ta ei runde gjennom kanalen for å se hva slags type kanal det er folk linker inn, og dette er "yet another Tesla influcencer". 
Kom heller med kildene til uttalelsene han tar opp slik at jeg kan kikke på dem og se om de er tatt ut av kontekst eller ikke. 

 

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (48 minutter siden):

Det er sluttproduktet som er interessant, altså nullutslippsbiler. Om en batterikjemi får problemer så lar vi markedet komme opp med alternativer. 

Er det ikke kutt i utslipp som er interessant og målet? Om fokuset kun ligger på nullutslippsbiler, så ender man opp med å fjerne mindre fossil-kjørte kilometere enn ei god blanding av elektrifiserte kjøretøyer som vil treffe ei større kjøpegruppe og ergo erstatning mot rene fossil-biler. 

Over tid, så vil markedsandelene til rene elbiler uansett spise opp mer og mer av markedet. Men hastigheten for salg blir stoppet opp av mulig ressurser inn mot batterier. Ergo må batteriene bli utnyttet bedre om formålet er mest mulig kutt i utslipp. 

 

Lenke til kommentar
oophus skrev (2 timer siden):

Pass. 
Jeg pleier ta ei runde gjennom kanalen for å se hva slags type kanal det er folk linker inn, og dette er "yet another Tesla influcencer". 
Kom heller med kildene til uttalelsene han tar opp slik at jeg kan kikke på dem og se om de er tatt ut av kontekst eller ikke.

Klassisk måte å ta mannen, ikke ballen.

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 timer siden):

Klassisk måte å ta mannen, ikke ballen.

Gå innom kanalen hans. Det er ei Tesla Influencer, og jeg har sett nok av slikt til å vite at kvaliteten generelt sett ikke pleier være spesielt imponerende. Om han er et unntak, så kom med argumentene han tar opp. Er de gode så skal jeg ta ei titt. Men jeg gidder ikke kaste bort 10 minutter på ting fra den kanten, og du kan ikke forvente at du bare kan kaste inn tilfeldige YT videoer uten å legge til noe kontekst og si "SE DEN!" Legg i det minste til noen tidslinjer for argumenter du mener treffer godt. og som du vil jeg skal kommentere og basere diskusjonen ut ifra.

 

Endret av oophus
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tesla model S Plaid ble gruset på drag stripa av serieprodusert bil. Men det koster litt i kroner og ører. Du får hele 19 Tesla ms Plaid for prisen av vinneren. Kan du leve med andre plass eller er det kun øverst på pallen som teller? Og dessuten så blir det jo straks mer komplisert å hente og bringe, kjøring til aktiviteter eller hente barna og deres venner. Men bestiller du en Rimac har du kanskje en Plaid som daily driver? Og en model X for å kjøre til hytta?

 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (5 timer siden):

Blir spennene å se hvilke kunder som Rimac leverer teknologi til over tid. De er jo helt i ytterkant av teknologiutvikling. 

Ja Rimac er kult. Jeg har en kroater som jobber for meg, han er selvfølgelig super stolt og elsker å snakke om Rimac. Alltid spennende diskusjoner, hadde jeg vært loaded skulle jeg gjerne hatt en! 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (15 minutter siden):

Ja Rimac er kult. Jeg har en kroater som jobber for meg, han er selvfølgelig super stolt og elsker å snakke om Rimac. Alltid spennende diskusjoner, hadde jeg vært loaded skulle jeg gjerne hatt en! 

Ikke rart det når Rimac kan dukke opp i et land uten særlig bilhistorie. Det at de lager alt selv minus dekk, bremser, vindusviskere og slikt er intet annet enn sensasjonelt, og er blitt etablert allerede som tredjepartsutvikler hos selv supersportsfirma som Koenigsegg som jo legger tilsvarende vekt på intern utvikling sier jo sitt. 

Lenke til kommentar
oophus skrev (15 timer siden):

Ikke rart det når Rimac kan dukke opp i et land uten særlig bilhistorie. Det at de lager alt selv minus dekk, bremser, vindusviskere og slikt er intet annet enn sensasjonelt, og er blitt etablert allerede som tredjepartsutvikler hos selv supersportsfirma som Koenigsegg som jo legger tilsvarende vekt på intern utvikling sier jo sitt. 

Absolutt, de har dog mye elektrisk historie så Rimac er jo perfekt :) Spennende biler jeg håper å ha muligheten for å kjøre ila livet iallefall, om ikke å eie en. hvem vet. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Complexity said:

Kjenner at biler som Rimac ikke riktig fanger min interesse siden jeg vet jeg aldri kommer til å få muligheten til å eie en.

Sjansen er vel stor for at jeg ikke engang kommer til å se en slik bil i virkeligheten.

Model S derimot..

Du sier noe der, selv ikke på bruktmarkedet vil de bilene være innafor. Model S Plaid er kanskje litt drøy å realisere nå, for da må den prioriteres hardt og det tror jeg ikke er aktuelt. Men en brukt plaid om noen år bør være overkommelig. Også er det jo tross alt en hverdagsbil som er praktisk, så da kan man jo lettere rasjonalisere det kjøpet. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, kremt said:

Koster ny plaid 1.3 mill nå? Damn, synd å ende opp med en bil som ser helt lik ut som en 2016 S60. Definitivt sleeper da.

Tja helt lik er den vel ikke? Plaid har vel lagt seg ut noe over hekken pluss lii endringer i fronten? Og at naboene ikke vet at du har fått et helt tivoli i garasjen gjør jo ingenting. Kanskje en luring med rask bil + trimanlegg+chiptune ser deg ut som et offer i lyskrysset og tenker "den gamle Tesla'n skal gruses". Det smilet vil nok stivne i fjeset temmelig kjapt når du gasser på. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bojangles skrev (2 timer siden):

Tja helt lik er den vel ikke? Plaid har vel lagt seg ut noe over hekken pluss lii endringer i fronten? Og at naboene ikke vet at du har fått et helt tivoli i garasjen gjør jo ingenting. Kanskje en luring med rask bil + trimanlegg+chiptune ser deg ut som et offer i lyskrysset og tenker "den gamle Tesla'n skal gruses". Det smilet vil nok stivne i fjeset temmelig kjapt når du gasser på. 

Blir nok en slager blant rånere denne!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (9 timer siden):

Kjenner at biler som Rimac ikke riktig fanger min interesse siden jeg vet jeg aldri kommer til å få muligheten til å eie en.

Du mener Nevara? Rimac skal I større grad tilby teknologi som en underleverandør. Så teknologi derifra kan fint dryppe nedover i pris over tid over flere modeller, fra ulike produsenter som vil ha noe spesielt mot toppversjonene sine. 

Lenke til kommentar
trikola skrev (33 minutter siden):

😆

Neppe, de vil ha "kjøregleden som er assosiert med manuelt gir eller lyden av høyt turtall", særlig dersom de kan komme i denne modusen med et rykk i girspaken 😉

Mange amerikanske rånebiler med automat. Dessuten virker det som om bassen i musikkanlegget er viktigere enn lyden fra alt annet. De kjøper nok billige 2013 modeller og finner motorer fra plad på høggerier runtom. Vips perfekt rånebil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...