Gå til innhold

Tesla leverer ut ny Model S til kunder. Kommer til Norge neste år


Anbefalte innlegg

bojangles skrev (33 minutter siden):

Folk flest er ikke opptatt av maksimal kjørbarhet i ekstreme hastigheter i hårnålssvinger eller i lange sveipende kurver. Folk flest ønsker litt begge deler. Passelig gøyal og passelig praktisk. Og til prisen av en Plaid er helt sikkert mange som vil tenke at de får dekt det behovet i Plaid.

 

Folk flest er ikke opptatt av 1000hk heller. Denne bilen er ikke bygget for å appellere til "folk flest" som ikke er interessert i bil. Forøvrig handler ikke gode, underholdende kjøreegenskaper om høye hastigheter eller ekstreme kjøreegenskaper. Det finnes drøssevis med bruktbiler til under 100k med bakseter og under 200hk som gruser alt av elbil på underholdningsfaktor, som forøvrig var noe du dro frem, ikke jeg.

bojangles skrev (33 minutter siden):

 

 

.og kjenner på kjøreegenskaper og evt. svakheter på et vis som du og jeg aldri kommer i nærheten av. Dermed trenger jeg ikke bry med så veldig om hva som er favorittbilen till de forskjellige bilredaksjonene i Europa. De får ha sin mening i fred for meg. For jeg har ikke kjørt like mange kule biler. Og jeg kjører neppe like hardt som de gjør eller strekker strikken like på svingete veier. Men jeg klarer å trampe pedalen helt i bunn og kjenne på akselerasjonen. Og det er jo omtrent den eneste gleden vi kan i Norge når det kommer til bil, om ikke en er villig til å ofre lappen. Og selv da må en slippe opp etter 2 sekunder i en Plaid.

Snakk for deg selv. Jeg er helt på linje med hva journalistene skriver om, og kan analysere et chassis som de beste av de. Og bare så det er sagt, nei, jeg er ikke i stand til å kjøre veldig raskt på bane, men det er heller ikke det det handler om. Norge er forøvrig et av de beste landene i verden å nyte nydelige kjøreegenskaper. Det er imidlertid et av de verste landene å nyte det som er bra med Plaid. Hvis du virkelig skjønner så lite av bil og bilkjøring som du gir uttrykk for her, bør du virkelig lese mer om bil, fremfor å avfeie. I motsatt fall går du glipp av veldig mye av gleden omkring bil, og det er virkelig vanskelig å skjønne at du er så påståelig når du selv hevder å ikke skjønne særlig mye.

bojangles skrev (33 minutter siden):

Da ringer jeg et firma som kan endre det for meg, så er det fikset i løpet av lunch pausen. 

Virkelig? Hviket firma i nærheten av der du bor kan montere et CE godkjent ratt på en Plaid, og hvilket ratt snakker vi da om?

bojangles skrev (33 minutter siden):

 

Jeg bryr meg ikke så veldig mye om hva biljournalister måtte mene om Plaid. Redaktørens jobb er jo først og fremst å sikre driften, så full frihet ville jo ikke journalistene hatt uansett. Uten at jeg tror at alle redaksjoner dermed er anti tesla så skrives det jo my bs om tesla. Og Tesla har jo faktisk aldri bidratt med en krone i annonsekjøp, som jo faktisk er levebrødet til bilredaksjonene. Så det er ikke helt utenkelig at en for positiv omtale av Tesla ville fått annonsørene til å reagere. 

100% Pisspreik, skrevet av en som elsker å argumentere i tema han ikke aner noe som helst om.

bojangles skrev (34 minutter siden):

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bojangles skrev (21 timer siden):

 Og folk som har kjørt m yoke sier det går helt fint.

De som har kjøpt har stort sett vært veldig lunkne til yoken. Og dette dreier seg stort sett om blodfans/aksjeeiere som er det primære markedet for denne modellen.

Men det er veldig lett å finne ut av selv. Ta en kjøretur i byen og noter ned antall ganger per minutt du ville grepet i løse lufta om det runde rattet ditt var erstattet av en yoke. Ja, man kan alltids argumentere med at det bare er å nulle ut 10-30 år med "muscle memory"  og lære seg å kjøre bil på nytt. Om Elon Musk erstattet rattet med to spiker så kunne man sagt akkurat det samme.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, uname -i said:

De som har kjøpt har stort sett vært veldig lunkne til yoken. Og dette dreier seg stort sett om blodfans/aksjeeiere som er det primære markedet for denne modellen.

Men det er veldig lett å finne ut av selv. Ta en kjøretur i byen og noter ned antall ganger per minutt du ville grepet i løse lufta om det runde rattet ditt var erstattet av en yoke. Ja, man kan alltids argumentere med at det bare er å nulle ut 10-30 år med "muscle memory"  og lære seg å kjøre bil på nytt. Om Elon Musk erstattet rattet med to spiker så kunne man sagt akkurat det samme.

Virker som man må venne seg til Yoke.

VW frister også med slikt ratt nå:

14211422.jpg.0ca08004c2ad218067166e59a084c07b.jpg

https://www.tv2.no/a/14211246/

Men Tesla er vel eneste som har turt å faktisk levere en bil med det.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
29 minutes ago, uname -i said:

Bare om man vil seg selv så vondt at man kjøper bil med Yoke.

Virkelig, hvor får man kjøpt denne? Konseptbiler er konseptbiler.

Jeg skrev at de frister med Yoke, ikke at de nødvendige skal levere det i bilen sin.

Konseptbiler er jo der for å friste litt om fremtiden.

Man skulle jo tro det var interesse for ett slikt ratt når alle har det i konseptene sine.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Complexity said:

Man skulle jo tro det var interesse for ett slikt ratt når alle har det i konseptene sine.

Det runde rattet oppsto vel fordi en ikke hadde servo, og dermed trengte en styresnekke med utveksling. På fly og sykler fungerer det jo fint med et slikt styre. Trenger man egentlig flere tørn for å styre presist? Motorsykler med sidevogn ser jo ut til å fungere helt greit. Personer som må styre med en hånd bruker gjerne en rattkule, og holder kun i den. Det også ser ut til å fungere bra.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (12 minutter siden):

Det runde rattet oppsto vel fordi en ikke hadde servo, og dermed trengte en styresnekke med utveksling. På fly og sykler fungerer det jo fint med et slikt styre. Trenger man egentlig flere tørn for å styre presist? Motorsykler med sidevogn ser jo ut til å fungere helt greit. Personer som må styre med en hånd bruker gjerne en rattkule, og holder kun i den. Det også ser ut til å fungere bra.

Nå har jeg en bil der man kan slå av alle assistent systemene. Da kan man fort kjøre sideveis. Ofte lar man rattet rotere i hendene og stopper det i den posisjonen som er rett, det ville vert vanskelig om korrekt punkt var der det bare er luft.

Han som kjørte runden på nurnberg hadde et merkelig ansiktsutrykk når han ble spurt om rattet. En sladd i 120 med fullt rattutslag til begge sider hadde nok vert krevende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Trestein said:

Nå har jeg en bil der man kan slå av alle assistent systemene. Da kan man fort kjøre sideveis. Ofte lar man rattet rotere i hendene og stopper det i den posisjonen som er rett, det ville vert vanskelig om korrekt punkt var der det bare er luft.

Det ser ut som det fungerer greit med faste grep i Formel 1, selv om de faktisk krysser armene og dreier rattet nesten 180 grader hver vei.  Men du sladder litt mer enn dem forstår jeg?

https://www.youtube.com/watch?v=sxishe7bV9g

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Code46 skrev (På 11.6.2021 den 19.36):

For en grisekjedelig bil. Ser jo helt lik ut som i 2013. 

Da bør du se om igjen. Diffuseren har blitt mye bredere og med flere linjer. Har hentet litt inspirasjon fra roadster 2. gleder meg til å se bakenden på en Plaid. For det er vel det eneste jeg rekker å se før den forsvinner 😂

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Jeg skrev at de frister med Yoke, ikke at de nødvendige skal levere det i bilen sin.

Konseptbiler er jo der for å friste litt om fremtiden.

Man skulle jo tro det var interesse for ett slikt ratt når alle har det i konseptene sine.

Hadde du hatt litt snøring på hva du prater om, så hadde du vist at konseptbiler har brukt slike ratt, og mange andre merkelige varianter av ratt med jevne mellomrom i mange tiår.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 minutes ago, AL123 said:

Hadde du hatt litt snøring på hva du prater om, så hadde du vist at konseptbiler har brukt slike ratt, og mange andre merkelige varianter av ratt med jevne mellomrom i mange tiår.

Og det er langt fra alle konsepter som er helt på trynet heller. Man ser mye likheter med konsepter på bildet over her og det ferdige produktet. Konseptet av Hyundai ioniq 5 var også veldig lik det ferdige produktet.

Så mener fortsatt det er riktig å si at VW frister litt med Yoke på konseptet sitt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
J-Å skrev (37 minutter siden):

Det ser ut som det fungerer greit med faste grep i Formel 1, selv om de faktisk krysser armene og dreier rattet nesten 180 grader hver vei.  Men du sladder litt mer enn dem forstår jeg?

https://www.youtube.com/watch?v=sxishe7bV9g

 

Lock to lock i en Formel 1 bil er ca fra 250-400 grader, alt etter hvilken bane de kjører på, og svingradien er ca fra 50 til 100% større enn i en personbil. En personbil har typisk 900 til 1100 grader. En betydelig forskjell. Og nei, de sladder ikke mye i F1, og når de gjør det, så er den nesten umulig å hente inn igjen.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (19 timer siden):

Og det er langt fra alle konsepter som er helt på trynet heller. Man ser mye likheter med konsepter på bildet over her og det ferdige produktet. Konseptet av Hyundai ioniq 5 var også veldig lik det ferdige produktet.

Så mener fortsatt det er riktig å si at VW frister litt med Yoke på konseptet sitt.

Akkurat som en haug med biler fristet med det på 60-tallet, 70-tallet, 80 tallet og 90 tallet. Ikke dermed sagt at det vurderes seriøst. Youke gir mening med 300 graders rattutslag. Det er 100% meningsløst med 1000graders utslag. Ferdig snakka.

Endret av AL123
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, AL123 said:

Akkurat som en haug med biler fristet med det på 60-tallet, 70-tallet, 80 tallet og 90 tallet. Ikke dermed sagt at det vurderes seriøst. Youke gir mening med 300 graders rattutslag. Det er 100grader meningsløst med 1000graders utslag. Ferdig snakka.

Men trengs det mer enn 300 grader rattutslag? Jeg ser jo at både båter og fly styres med små joystics. For F16 hadde man til og med en stikke som satt helt fast, bare med kraftsensorer (det ble riktignok forlatt, da pilotene følte det ubehagelig).  

Er det kanskje fortsatt et krav at det skal være en mekanisk kobling mellom ratt og hjul, slik at en kan styre hvis servoen faller ut ?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (Akkurat nå):

Men trengs det mer enn 300 grader rattutslag? Jeg ser jo at både båter og fly styres med små joystics. For F16 hadde man til og med en stikke som satt helt fast, bare med kraftsensorer (det ble riktignok forlatt, da pilotene følte det ubehagelig).  

Er det kanskje fortsatt et krav at det skal være en mekanisk kobling mellom ratt og hjul, slik at en kan styre hvis servoen faller ut ?

Ja, det er et krav til mekanisk forbindelse, og det er et krav til hvor tung bilen skal være på rattet dersom servoen faller bort. I tillegg vil mye av kjørefølelsen forsvinne med mindre utslag. Ferrari har jo gått bittelitt litt ned i utveksling de siste årene for å få bedre respons på bane, og har fått massiv kritikk for det. Med tanke på at Ferraris chassisfolk er trollmenn som får til ting Teslas folk neppe noen gang vil klare, tror jeg ikke det er mye å vinne på å gå ned i utveksling. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...