Gå til innhold

Tesla leverer ut ny Model S til kunder. Kommer til Norge neste år


Anbefalte innlegg

6 minutes ago, Trestein said:

Dessuten virker det som om bassen i musikkanlegget er viktigere enn lyden fra alt annet.

Minner meg om den gangen jeg var med min råne-sønn på ca 19 til å se på en Toyota Celica: Noe veldig viktig var - påpekt av selgerne! - at det bare var elektriske kabler med rød isolasjon som gikk inn i forsterkeren 🤣

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Da har Tesla S Plaid hatt seg en tur på Nürburgring. 07:30.909 Helt standard inkl Yoke. Til sammenligning så gjorde Porsche Taycan Turbo 7:42.3. Så da er det vel rekord da, for elektriske familiebiler? Forsøkte å følge med på speedometeret og det høyeste jeg så var 265 kmt tror. Men det virket nesten som den akselererte hele veien. Noen som vet hva biler som kjører under tiden til Plaid topper ut på? De holder sikkert høyere fart gjennom svinger, pga mindre vekt osv. Men hvor høy er toppfarten på andre biler på ringen? Tror jeg lest for et år tilbake at en Porsche passerte 300 el 340 kmt  eller noe slikt, og var under 6 minutter men såvidt jeg husker var det ikke en standard bil men banebil. Mer spennende å vite hva serieproduserte biler klarer. 

Rimac kan en nesten ikke ta med uansett siden prisen på den vel egentlig betyr at det ikke er masseprodusert bil. Sjekket uansett ikke om Rimac har besøkt ringen med nybilen, for det er liksom ikke i samme klasse så det betyr egentlig ikke noe. 

Video'n er ikke fra den raskeste rundetiden. Ikke dårlig for en fem seters familiebil med standard bremser, dekk og uten ekstra spoilere. Hvor langt ned får de rundetiden om de forsøker med bedre dekk, karbonkjeramiske skiver, spoilere og kanskje bedre dempere?

 

Endret av bojangles
  • Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
bojangles skrev (7 timer siden):

Da har Tesla S Plaid hatt seg en tur på Nürburgring. 07:30.909 Helt standard inkl Yoke. Til sammenligning så gjorde Porsche Taycan Turbo 7:42.3. Så da er det vel rekord da, for elektriske familiebiler? Forsøkte å følge med på speedometeret og det høyeste jeg så var 265 kmt tror. Men det virket nesten som den akselererte hele veien. Noen som vet hva biler som kjører under tiden til Plaid topper ut på? De holder sikkert høyere fart gjennom svinger, pga mindre vekt osv. Men hvor høy er toppfarten på andre biler på ringen? Tror jeg lest for et år tilbake at en Porsche passerte 300 el 340 kmt  eller noe slikt, og var under 6 minutter men såvidt jeg husker var det ikke en standard bil men banebil. Mer spennende å vite hva serieproduserte biler klarer. 

Rimac kan en nesten ikke ta med uansett siden prisen på den vel egentlig betyr at det ikke er masseprodusert bil. Sjekket uansett ikke om Rimac har besøkt ringen med nybilen, for det er liksom ikke i samme klasse så det betyr egentlig ikke noe. 

Video'n er ikke fra den raskeste rundetiden. Ikke dårlig for en fem seters familiebil med standard bremser, dekk og uten ekstra spoilere. Hvor langt ned får de rundetiden om de forsøker med bedre dekk, karbonkjeramiske skiver, spoilere og kanskje bedre dempere?

 

Hmm, En Giulia QV med halve motoreffekten og til halve prisen bruker 1sek mer. Da får man nydelig ferrarilyd og magiske kjøreegenskaper på toppen. Elbil har fremdeles et stykke igjen å gå. Til svar på spørsmålet. En typisk superssportsbil med 7-800hk bruker i dag 30 til 45 sek mindre enn Plaid, sånn røfflig.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
14 minutes ago, AL123 said:

Hmm, En Giulia QV med halve motoreffekten og til halve prisen bruker 1sek mer. Da får man nydelig ferrarilyd og magiske kjøreegenskaper på toppen. Elbil har fremdeles et stykke igjen å gå. Til svar på spørsmålet. En typisk superssportsbil med 7-800hk bruker i dag 30 til 45 sek mindre enn Plaid, sånn røfflig.

Dette var fullstendig standard bil. Om Tesla skulle velge å komme med en versjon med noen mindre banemodifikasjoner ville de nok kunne presse det ned mot 7:10.

Og ikke glem at dette er en fullverdig familiebil som når som helst kan dukke opp i garasjen til naboen. Rendyrkede sportsbiler til mangedobbel pris bør jo absolutt slå Model S Plaid!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Espen Hugaas Andersen skrev (13 minutter siden):

Dette var fullstendig standard bil. Om Tesla skulle velge å komme med en versjon med noen mindre banemodifikasjoner ville de nok kunne presse det ned mot 7:10.

Og ikke glem at dette er en fullverdig familiebil som når som helst kan dukke opp i garasjen til naboen. Rendyrkede sportsbiler til mangedobbel pris bør jo absolutt slå Model S Plaid!

Selvfølgelig var det en standard bil, alt annet er uinteressant. Giuliaen var også standard, og ikke engang toppmodellen og den tiden ble satt for 6 år siden Og den står allerede i garasjen til naboen. Toppversjonen av forhjulsdrevne Renault Megane har forøvrig kjørt 7:40, med under 300hk. Både BMW M4GTS og M5 CS har forøvrig kjørt raskere enn Tesla. For all del, 7:31 er en imponerende tid for en familiebil, men med tanke på effekten og typen, så var det ikke mer enn helt greit. Uansett gjenstår det en skikkelig landeveistest i et bra bilmagasin, aller helst et engelsk for å se om bilen er i nærheten av å være verdt pengene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 hours ago, AL123 said:

Hmm, En Giulia QV med halve motoreffekten og til halve prisen bruker 1sek mer. Da får man nydelig ferrarilyd og magiske kjøreegenskaper på toppen. Elbil har fremdeles et stykke igjen å gå. Til svar på spørsmålet. En typisk superssportsbil med 7-800hk bruker i dag 30 til 45 sek mindre enn Plaid, sånn røfflig.

Ja ok. Men om jeg tenker meg virkelig godt om så tror jeg kanskje jeg skulle klart meg med en Plaid altså. Bonusen blir å "slippe ferrari lyden". Spøk tilside, den Giulia QV kommer sikkert med noen andre bakdeler. Som hyppige besøk på servicecenter, hyppige stopp for å tanke opp og oljeskift?

Ja det er nok vekten til Plaid som gjør at de ikke klarte noe raskere rundetid. For det virket jo ikke som Plaid manglet sprut. Noen kan de sikkert kutte ved å slenge på karbonkarbon bremser, bedre dekk/hjul og dempere. Men det var jo overraskende kjapp rundetid for en 4 dørs familiebil, det må jeg si. Hadde kanskje forventet at Plaid passerte 300 kmt pga den høye toppeffekten. 

Endret av bojangles
  • Liker 3
Lenke til kommentar
bojangles skrev (1 minutt siden):

Ja ok. Men om jeg tenker eg virkelig godt om så tror jeg kanskje jeg skulle klart meg med en Plaid altså. Bonusen blir å "slippe ferrari lyden". Spøk tilside, den Giulia QV kommer sikkert med noen andre bakdeler. Som hyppige besøk på servicecenter og hyppige stopp for å tanke opp. 

Ja det er nok vekten til Plaid som gjør at de ikke klarte noe raskere rundetid. For det virket jo ikke som Plaid manglet sprut. Noen kan de sikkert kutte ved å slenge på karbonkarbon bremser, bedre dekk/hjul og dempere. Men det var jo overraskende kjapp rundetid for en 4 dørs familiebil, det må jeg si. Hadde kanskje forventet at Plaid passerte 300 kmt pga den høye toppeffekten. 

Tror nok de fleste skulle klart seg med en Plaid. Men det er en uforskammet pris for en bil i Norge, og i det avgiftsfrie store utland blir prisen helt latterlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
9 hours ago, bojangles said:

. Hadde kanskje forventet at Plaid passerte 300 kmt pga den høye toppeffekten. 

Toppfarten er begrenset på bilene da dekkene den leveres med ikke er beregnet for mer enn 260km\t.

Neste runde blir med en lettere modifisert utgave og da har de sikkert deaktivert begrensningen.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
12 hours ago, AL123 said:

Tror nok de fleste skulle klart seg med en Plaid. Men det er en uforskammet pris for en bil i Norge, og i det avgiftsfrie store utland blir prisen helt latterlig.

Nei det er jo akkurat det som er greia, Plaid er ikke uforskammet dyr. Hverken her eller i det store utland. For du må se prisen opp mot hva du får. Verdens kjappeste bil. Bortsett fra Rimac. Som koster 20 ish ganger så mye. Du får altså 1020 hk. Ett tusen og tjue! hk og  0 til 100 på under 2 sek. Og du har plass til kona og barna om du ønsker det. Du kan kjøre til skolen på morningen, og drive banekjøring til lunch. 

Prisen er altså ikke høy. Den er høyere enn andre model S. Men vesentlig lavere enn andre biler med over 1000 hk. 

For prisen så får du i praksis verdens raskeste bil som akselererer hele veien til 250 kmt, og det sies at den er sperret på toppfart men at sperres skal vekk og da skal den klare nord om 300 kmt. 

Selv ikke i land som er kjemisk fri for elbil fordeler blir dermed prisen for Tesla model s Plaid høy, og uansett aldri latterlig. For du kjøper langt mer enn en AWD 4 dørers familiebil med plass til 5, stor bagasjeplass og frunk. Du får også 0 til 100 på under 2 sek, og toppfart nord om 300 kmt i timen. Og du kan kjøre 7:30 på ringen. Dessuten har bilen både frunk og yoke. Og som vi så fra ringen video, yoke går faktisk an å bruke, så du trenger ikke engang regne inn tredjeparts klassisk rundt ratt i prisen. Du kan klare deg med yoke. TMS Plaid er faktisk billig. Både i Norge og andre land. Dessuten så får du jo også null lokale utslipp. Alt i alt en temmelig god deal, uansett om bilen er unntatt avgifter eller ei. 

Også er du jo ikke nødt å kjøpe TMS Plaid om du fortsatt tenker prisen er for høy, eller du ikke ser verdien av 1000 hk, eller verdens kjappeste bil. Du kan kan spare nesten 300 000 kr og kjøpe TMS LR, og for all praktisk hverdagsbruk har du fortsatt en skammelig kjapp bil, som har mer enn nok toppfart og tilgang til verdens største ladenettverk. Om du tenker at over 900 000 kr fortsatt er for mye, eller at bilen er for stor eller tar for mye bagasje så kan du spare over en halv million og bestille en Tm3 SR+. Den flytter på seg helt greit den også, men har ikke superbil prestasjoner. Eller en Tms y om du ikke trenger frakte så mye men liker å sitte litt høyere. Og for de som tenker at det blir snaut med nyttelast eller lite bakkeklaring eller tenker på tilhengere. Det kommer en Tmx Plaid også. Og da har du også plass til flere passasjerer. 

Hvilke andre biler som kjører 0 till 100 på 2 ish sek og har 1000 hk er billigere? Folk klarer ikke bygge en billigere versjon selv engang. Ser man ting i perspektiv og hvordan effektsterke og kjappe ICE bilene har vært priset så er fortsatt Plaid billig, også i utlandet. 

Endret av bojangles
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (4 timer siden):

 

Hvilke andre biler som kjører 0 till 100 på 2 ish sek og har 1000 hk er billigere? Folk klarer ikke bygge en billigere versjon selv engang. Ser man ting i perspektiv og hvordan effektsterke og kjappe ICE bilene har vært priset så er fortsatt Plaid billig, også i utlandet. 

Nei, andre amerikanske høyeffektsbiler er også lavt priset. En kan få masse amerikansk skrot med 7-800 hk for halve prisen av en Plaid, men er det noe å ha? Amerikanske produsenter har lang tradisjon for å prioritere høy effekt foran presisjon, kvalitetsfølelse og raffinement, ikke noe nytt under solen der.

Lenke til kommentar
50 minutes ago, AL123 said:

Nei, andre amerikanske høyeffektsbiler er også lavt priset. En kan få masse amerikansk skrot med 7-800 hk for halve prisen av en Plaid, men er det noe å ha? Amerikanske produsenter har lang tradisjon for å prioritere høy effekt foran presisjon, kvalitetsfølelse og raffinement, ikke noe nytt under solen der.

Men ikke en nullutslippsbil. ;) Og ICE bilene i den prisklassen klarer ikke holde følge med Tesla'n heller. Så det blir jo ikke det samme.  Tms Plaid har i forhold til pris, effekt, morofaktor, akselerasjon, OTA updates og UI mer enn bra nok kvalitet og eierglede tenker jeg. Det er såklart ingen supersportsbil som vil sette utenkelige banerekorder. Til det er bilen for tung, lang og for praktisk. Men så er jo ikke bilen bygd for å måles mot 2 seters superbiler til 10 ganger prisen heller. 

 

Endret av bojangles
  • Liker 4
Lenke til kommentar
38 minutes ago, uname -i said:

Edmunds var ikke videre imponert over alt det som teller utenom akselerasjonen fra 0-100. Elendig interiør og byggekvalitet. Og så det håpløse rattet da.

 

Men Edmunds da? Makan til surpomper. De overdriver i den videoen så det blir latterlig. Og folk som har kjørt m yoke sier det går helt fint. Han klager faktisk på at Tesla gjør ham bilsyk. Da er det fattig med argumenter for å "ta" Tesla når de må gjøre seg til på den måten. Drittpakke den video'n. 

Men spørs om ikke videoer som denne faktisk gir Tesla mer PR enn det Mensagjengen hos Edmunds faktisk tenkte over. For det skaper jo debatt. Folk blir engasjerte og det blir naturligvis folk i begge leirer. Og for Tesla er det jo enkelt. Det er jo bare for folk å selv ta en prøvetur så får de se om det er noe for dem. 

Endret av bojangles
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (5 minutter siden):

Men ikke en nullutslippsbil. ;) Og ICE bilene i den prisklassen klarer ikke holde følge med Tesla'n heller. Så det blir jo ikke det samme.  Tms Plaid har i forhold til pris, effekt, morofaktor, akselerasjon, OTA updates og UI mer enn bra nok kvalitet og eierglede tenker jeg. Det er såklart ingen supersportsbil som vil sette utenkelige banerekorder. Til det er bilen for tung. Men så er jo ikke bilen bygd for å måles mot 2 seters superbiler til 10 ganger prisen heller. 

 

ICE biler til halve prisen holder lett følge, jfr feks Giulia QV, M4GTS evt Corvette Stingray hvis en sverger til Amcar. Og der er morofaktoren mangedobbel, og i de to første tilfellene er også presisjon og kvalitetsfølelse overlegen. Det finnes dessverre ikke elbiler med underholdende kjøreegenskaper pr i dag, og mye tyder på at vi må vente enda 3-4 år på et skikkelig forsøk. For all del, Plaid er imponerende på mange måter, men kan på ingen måte forsvare prisen.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
bojangles skrev (9 minutter siden):

Men Edmunds da? Makan til surpomper. De overdriver i den videoen så det blir latterlig. Og folk som har kjørt m yoke sier det går helt fint. Han klager faktisk på at Tesla gjør ham bilsyk. Da er det fattig med argumenter for å "ta" Tesla når de må gjøre seg til på den måten. Drittpakke den video'n. 

Hvis du synes det er en drittpakke, så kan du jo glede deg til de europeiske redaksjonene, som vet hva de holder på med kommer med sine reviews. Dessverre kan det ta sin tid, da Plaid har fått minimal oppmerksomhet der til nå. Men bra at det går "helt fint" å kjøre med "yoke". Det er akkurat det man forventer av en bil til 1,3mill, at det går helt fint....

  • Liker 4
Lenke til kommentar
4 minutes ago, AL123 said:

ICE biler til halve prisen holder lett følge, jfr feks Giulia QV, M4GTS evt Corvette Stingray hvis en sverger til Amcar. Og der er morofaktoren mangedobbel, og i de to første tilfellene er også presisjon og kvalitetsfølelse overlegen. Det finnes dessverre ikke elbiler med underholdende kjøreegenskaper pr i dag, og mye tyder på at vi må vente enda 3-4 år på et skikkelig forsøk. For all del, Plaid er imponerende på mange måter, men kan på ingen måte forsvare prisen.

 

Smaken er som baken AL123. Du har dine favoritter og andre har sine. Folk flest er ikke opptatt av maksimal kjørbarhet i ekstreme hastigheter i hårnålssvinger eller i lange sveipende kurver. Folk flest ønsker litt begge deler. Passelig gøyal og passelig praktisk. Og til prisen av en Plaid er helt sikkert mange som vil tenke at de får dekt det behovet i Plaid. Passelig mye gøy, plass til bagasje, kone og barn på bilferie og enkel lading nedover europa. 

Jada klart det finnes bedre biler om kjøreegenskaper er det viktigste. Men da blir en fort hengende fast i ICE verden, og det er flere og flere som ønsker å legge den tiden bak seg. Men folk velger det de liker best. Og det er helt fint. 

 

3 minutes ago, AL123 said:

Hvis du synes det er en drittpakke, så kan du jo glede deg til de europeiske redaksjonene, som vet hva de holder på med kommer med sine reviews. Dessverre kan det ta sin tid, da Plaid har fått minimal oppmerksomhet der til nå. Men bra at det går "helt fint" å kjøre med "yoke". Det er akkurat det man forventer av en bil til 1,3mill, at det går helt fint....

Journalister som hele tiden har gleden av å ratte alle mulige spennende biler på baner og flotte veier rundt om i verden de har et helt annet referansepunkt enn meg. Og kanskje gjør den erfaringen at de også ville valgt annerledes enn meg når det kommer til bilkjøp. De har kjørt mot stoppeklokke i forskjellige biler på samme bane og kjenner på kjøreegenskaper og evt. svakheter på et vis som du og jeg aldri kommer i nærheten av. Dermed trenger jeg ikke bry med så veldig om hva som er favorittbilen till de forskjellige bilredaksjonene i Europa. De får ha sin mening i fred for meg. For jeg har ikke kjørt like mange kule biler. Og jeg kjører neppe like hardt som de gjør eller strekker strikken like på svingete veier. Men jeg klarer å trampe pedalen helt i bunn og kjenne på akselerasjonen. Og det er jo omtrent den eneste gleden vi kan i Norge når det kommer til bil, om ikke en er villig til å ofre lappen. Og selv da må en slippe opp etter 2 sekunder i en Plaid. Om jeg noen gang kjøper en Plaid og det viser seg at jeg ikke liker yoke. Det er faktisk blant de aller minste problemene i hele verden. Da ringer jeg et firma som kan endre det for meg, så er det fikset i løpet av lunch pausen. 

Jeg bryr meg ikke så veldig mye om hva biljournalister måtte mene om Plaid. Redaktørens jobb er jo først og fremst å sikre driften, så full frihet ville jo ikke journalistene hatt uansett. Uten at jeg tror at alle redaksjoner dermed er anti tesla så skrives det jo my bs om tesla. Og Tesla har jo faktisk aldri bidratt med en krone i annonsekjøp, som jo faktisk er levebrødet til bilredaksjonene. Så det er ikke helt utenkelig at en for positiv omtale av Tesla ville fått annonsørene til å reagere. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...