Gå til innhold

Hva skal du stemme på i år?  

267 stemmer

  1. 1. Hvilket parti skal du stemme på?

    • Høyre
      23
    • Arbeiderpartiet
      37
    • MDG
      26
    • Liberalistene
      13
    • SV
      13
    • Venstre
      19
    • FRP
      33
    • KrF
      1
    • Rødt
      29
    • Demokratene
      15
    • Andre
      12
    • Senterpartiet
      26
    • Blank
      13
    • Skal ikke stemme
      7

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer

  • Vennligst logg inn eller registrer deg for å stemme i meningsmålingen.
  • Meningsmålingen stengt 13. sep. 2021, 21:59

Anbefalte innlegg

Dassen skrev (27 minutter siden):

Kan noen forklare meg hvorfor drivstoffpriser er så forbanna viktig for så mange?

Kommer vel litt an på. De som kjører mye syns selvsagt at det er viktig. Selv kjører jeg lite, men blir likevel litt irritert hver gang en politiker åpner kjeften og ønsker mer/høyere avgifter på drivstoffet. Gjerne for å finansiere annen politikk som ikke kaster av seg ei krone.

Det er liksom greit å loppe folk for penger så lenge det er drivstoff man beskatter. De som bruker mye drivstoff er jo syndere, de ødelegger planeten!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dassen skrev (1 time siden):

Kan noen forklare meg hvorfor drivstoffpriser er så forbanna viktig for så mange? Hvor stor del av husholdningsbudsjettet kan det utgjøre liksom?

Når det gjelder inntektsnivå Vs drivstoffpris er sammenligningen du publiserer på nasjonalt nivå. Drivstoffprisen er gjerne høyere i distriktene, mens inntektene er lavere.

Det har b.la. litt å gjøre med at et godt fungerende kollektivtilbud er begrenset til byområder og blir saldert ute i distriktene. Det er en kostnad mange ikke kan unngå. Videre utgjør drivstoff en stor kostnad for transportnæringene, fiskere og bønder.

Kombiner dette med argumentene politikerne benytter: Miljø/kollektivsatsing og veivedlikehold/opprusting.

Politikerne mangler helt troverdighet mht begrunnelse, og i byfjerne strøk ser man at investeringene går til sentrale strøk (kollektiv/utbygging av infrastruktur og vedlikehold). I den grad det er investeringer utenfor sentrene består investeringene i infrastruktur som utbygges for kommunikasjon MELLOM bysentrene og FORBI småsamfunnene.

Så, folk føler de betaler veldig mye for veldig lite.

Lenke til kommentar
Haiku skrev (2 timer siden):

Snip

Er det ikke rimelig å anta at mange av tendensene og mekanismene du skisserer opp her også vi gjelde i mange av landene i oversikten? 

Føler dette utelukkende handler om ay det er en synlig kostnad. Folk står bokstavelig talt og ser beløpet vokse på en liten skjerm foran seg. 

Hadde folk visst hva de betaler for brøyting over skatteseddelen ville det blitt det samme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dassen skrev (24 minutter siden):

Er det ikke rimelig å anta at mange av tendensene og mekanismene du skisserer opp her også vi gjelde i mange av landene i oversikten? 

Føler dette utelukkende handler om ay det er en synlig kostnad. Folk står bokstavelig talt og ser beløpet vokse på en liten skjerm foran seg. 

Hadde folk visst hva de betaler for brøyting over skatteseddelen ville det blitt det samme.

Du publiserte en oversikt over Norge uten konkrete opplysninger om andre spesifikke land, og jeg forholder meg til det.

Drivstoffprisene har null betydning om du bor i Oslo og bruker Tbane/Trikk.

...og du kan plukke selektivt hvilket som helst samfunnsområde og stille bensinpris opp mot kostnadene der alt etter hva du ønsker budskapet skal være. Brøyting, hjerteoperasjoner, prisen eldre betaler for å bo på aldershjem, barnehage, renovasjon osv osv

Lenke til kommentar
jonlem skrev (31 minutter siden):

Fun fact; ved stortingsvalget i 1885 fikk Venstre 63,4 % av stemmene. 
Har ikke alltid kjempa mot sperregrensa nei. 

De har jo hatt noen stasministere, og fun fact i så måte får være at ingen av de har sittet i sammenhengende perioder bortsett fra Gunnar Knutsen (1.verdenskrig) såvidt jeg kan se. Flere har sittet i flere perioder, men ikke sammenhengende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Dassen said:

Poenget mitt er at drivstoff er en så liten fittefjert av utgiftene i et liv, at jeg forstår ikke hvorfor noen lar det bestemme hvilket parti de stemmer på.

Når man samler alle de idiotiske avgiftene i en så er det ganske store summer det er snakk om, drivstoffprisen er kun en liten del av det..:shrug:

Lenke til kommentar
The Very End skrev (På 30.8.2021 den 7.12):

Fordi, når man leste det originale innlegget fikk man et inntrykk om at du forsøkte å generalisere en gruppe velgere. Hvis ikke må du nesten forklare hvorfor du formulerte ditt spørsmål som du gjorde. Men som jeg også nevnte (som andre også påpeker), det er av lite interesse å fokusere for mye på hvilke grupper som stemmer hva - det er mer interessant å høre hvorfor noen stemmer som de gjør. Selv om man da snakker om personer handle det da om å forstå verdier, og ikke nødvendigvis for å rakke ned på person spesifikk.

Svaret mitt var ikke surt ment eller med mål om å sable deg ned, bare forsøkte å si det jeg nevnte over her i en litt korter tekst. Som andre og meg selv påpekte i svarene etterpå trør vi alle litt feil av og til, men forsøker å invitere til dialog fremfor fordømmelse/latterliggjøring uavhengig av hva man stemmer.

Må ikkje være så hårsår. 

 

Hvorfor er jo akkurat grunnen til at eg spør. 

Ganske tydelig at jobb er med å påvirker. 

Folk som jobber med teknologi, eller på kontor som ikkje er dirkete relatert til oljevirksomhet stemmer grønt. 

Menst andre som på en eller annen måte er relatert til olje ser på det som galskap. 

Tenker nok at alle vil ha en frisk jordklode, men pga frykt for endringer i livet sitt så  stemmer de ikkje grønt. 

Selv vil eg stemme Rødt, men kan ikkje pga jobb. 

MDG er for meg galskap å stemme på pga eg ser på de som radikale. 

 

Lenke til kommentar
Villfaren skrev (2 timer siden):

Må ikkje være så hårsår. 

 

Hvorfor er jo akkurat grunnen til at eg spør. 

Ganske tydelig at jobb er med å påvirker. 

Folk som jobber med teknologi, eller på kontor som ikkje er dirkete relatert til oljevirksomhet stemmer grønt. 

Menst andre som på en eller annen måte er relatert til olje ser på det som galskap. 

Tenker nok at alle vil ha en frisk jordklode, men pga frykt for endringer i livet sitt så  stemmer de ikkje grønt. 

Selv vil eg stemme Rødt, men kan ikkje pga jobb. 

MDG er for meg galskap å stemme på pga eg ser på de som radikale. 

 

Rødt er vel enda mer radikale enn MDG? De bare pakker det litt penere inn

Lenke til kommentar
9 hours ago, sveibuen said:

ta noe så enkelt som strøm! Hvorfor skal disse globalistpartiene selge all strømmen vår ut av landet, slik at vi må importere dyr strøm tilbake? Er bare 1 av tusenvis av saker....

Poenget er å gjøre strøm billigere for folk flest. 

Om den går opp litt for Nordmenn bryr ikke jeg meg noe om. Vi bruker tross alt minst av lønnen vår på strøm i hele Europa. (Bortsett fra ministater som Luxembourg og Liechtenstein.)

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (4 timer siden):

Rødt er vel enda mer radikale enn MDG? De bare pakker det litt penere inn

Eldste medlemmene i partiet er nok ikkje helt mine typer nei. Men ellers har partiet en del saker som eg synst moxnesen presenterer bra, og eg tenker dermed at de kunne vært en bra motvekt i ett samarbeid. 

Men nei, vil påstå at om MDG hadde regjert hadde vi i løpet av kort tid blitt kjørt tilbake til etterkrigstiden. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...