Gå til innhold

Hva skal du stemme på i år?  

267 stemmer

  1. 1. Hvilket parti skal du stemme på?

    • Høyre
      23
    • Arbeiderpartiet
      37
    • MDG
      26
    • Liberalistene
      13
    • SV
      13
    • Venstre
      19
    • FRP
      33
    • KrF
      1
    • Rødt
      29
    • Demokratene
      15
    • Andre
      12
    • Senterpartiet
      26
    • Blank
      13
    • Skal ikke stemme
      7

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer

  • Vennligst logg inn eller registrer deg for å stemme i meningsmålingen.
  • Meningsmålingen stengt 13. sep. 2021, 21:59

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Kajac said:

Folket selvfølgelig. Men det kan ende med diktatur hvis feil personer velges inn. Slik som i Tyrkia og Russland. 

Det kan ende i diktatur i lokalvalg? Må bare påpeke at MDG fikk høyere oppslutning i lokalvalget i Oslo 2019 enn hva FRP gjorde i nasjonalt i 2017. Hadde du vært komfortabel med å gi FRP null innflytelse i regjeringen de satt i fordi de var et "støtteparti" mindre enn MDG i Oslo?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (3 timer siden):

Det kan ende i diktatur i lokalvalg? Må bare påpeke at MDG fikk høyere oppslutning i lokalvalget i Oslo 2019 enn hva FRP gjorde i nasjonalt i 2017. Hadde du vært komfortabel med å gi FRP null innflytelse i regjeringen de satt i fordi de var et "støtteparti" mindre enn MDG i Oslo?

Selvfølgelig ikke i lokalvalg...

Lenke til kommentar

Da har jeg avgitt stemme. Det stod mellom R, SP, INP, og D. Alt ettersom hvem som er mest anti-globalisme/EU og for olje og gassindustrien vår. Demokratene har vært svært aktiv i det siste i og fått frem mange gode poeng i klimadebatten og flyktningedebatten. Det fristet også å stemme på Rødt, men de har en alt for liberal flyktningepolitikk og risikerer å gi MDG en hånd på rattet, noe som vil være katastrofalt for norsk industriøkonomi.

Jeg endte med å stemme Demokratene. Godt valg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Groovy Gorilla skrev (59 minutter siden):

Har ikke peiling på hva jeg skal stemme på i år. Alle partier og kandidater er direkte kvalmende. Muligens en blank stemme? 

Husk at å stemme blankt i praksis betyr at stemmen forkastes. Så det er bare en bortkastet tur til valglokalet. Stem heller på et lite filleparti eller valgliste om du vil protest-stemme.

Lenke til kommentar
Groovy Gorilla skrev (8 timer siden):

Er ikke blanke stemmer og lav valgdeltagelse politikerens største skrekk? Værre enn å tape et valg.

Nei, politikerne er mer opptatt av egne resultater enn av sånne generelle ikke-stemmer. Disse indikerer bare at folk er generelt uinteressert, generell protest eller at folk er mer opptatt av å vise seg i et valglokale enn å faktisk stemme.

Det er mer konstruktiv og målrettet kritikk å slå terning mellom de partiene du hater minst. Det perfekte parti finnes aldri så du blir nødt til å velge mellom de uperfekte resten av livet. Det er en fordel å innse det i tidlig alder så man i hvert fall påvirker litt i det man mener er riktig retning, selv om det partiet har noen saker på kollisjonskurs med deg.

Lenke til kommentar

Med stadig flere meningsmålinger kan det se ut som det blir mer og mer sannsynlig at vi vil ende opp med en mindretalls-regjering etter stortinget. Historisk sett er det vel bare de siste 20 årene eller der omkring det har vært vanlig med flertallsregjeringer.

Men hvordan fungerer det egentlig? Si at AP, SV og SP blir den største blokken etter valget, men ikke store nok til å få flertall. MDG og Rødt får ikke gjennomslag for sine radikale idéer og vil derfor heller ikke støtte dette regjeringsalternativet. Kan de da likevel danne regjering? Eller må de ha støtte av andre partier for å komme over 50 %? Og hva skjer da dersom ingen regjeringsalternativer kommer opp i en slik størrelse, selv med støttepartier? Blir det da nyvalg?

Jeg vet vi har en mindretalls-regjering i dag, men det er jo fordi FrP trakk seg ut. Men hvordan oppstår en mindretallsregjering dersom ingen får flertall selv med støttepartier?

Lenke til kommentar
23 minutes ago, Kajac said:

Men hvordan fungerer det egentlig? Si at AP, SV og SP blir den største blokken etter valget, men ikke store nok til å få flertall. MDG og Rødt får ikke gjennomslag for sine radikale idéer og vil derfor heller ikke støtte dette regjeringsalternativetKan de da likevel danne regjering?

Teoretisk ja, men da må de få enighet rundt hver eneste sak de fører på stortinget, uten å vite at de har støtte. Dette er ikke en posisjon en regjering så langt (så vidt jeg vet) har vært komfortabel med. Noe som er åpenbart, for man fører ikke tradisjonelt en sak med mindre man vet hva posisjonene og stemmene på stortinget kommer til å være. En mindretallsregjering uten støttepartier måtte kjøre hver eneste sak uten å vite hvor stemmene ligger. Norge er i særstilling her i forhold til resten av verden, hvor vi får mindretallsregjeringer til å fungere ved at støttepartier sammen med regjeringspartiene ser det større bildet sammen. De fleste andre land er mindretallsregjering ikke gjennomførbart. I Norge har det "alltid" vært det.  

Mindretallsregjeringer er tradisjonelt det mest demokratiske for da trenger de å få gjennomslag i Stortinget, i motsetning til å ha allerede bestemt seg innad i regjeringspartiene.

Så for å svare deg enkelt, det kommer ikke til å bli en mindretallsregjering som ikke har støtte i Stortinget. Det er rett og slett ikke gjennomførbart i det lange løp. Men en mindretallsregjering med støttepartier har vi alltid fått til. Ser ingen grunn til at vi ikke skal få til det nå.

Endret av shockorshot
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I år blir det kun elendighet i valget. Norge mangler et teknologiparti som kan lede veien inn i bedre tider. De partiene som er gjentar gamle gufs og har få eller ingen løsninger å tilby. Kanskje på tide å innse at Norge er en mer eller mindre ubetydelig utpost og ikke en fremstående nasjon som skal redde hele verden, slik enkelte tror.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (2 timer siden):

De partiene som er gjentar gamle gufs og har få eller ingen løsninger å tilby. Kanskje på tide å innse at Norge er en mer eller mindre ubetydelig utpost og ikke en fremstående nasjon som skal redde hele verden, slik enkelte tror.

Likevel får jo partiene vi har ganske god oppslutning samlet, og det tyder vel på at mange er uenige med deg. Hvilke nasjoner er det du regner som fremstående?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Jon Helgheim, Frps andrekandidat i Oslo er ute på dypt vann.

Dette er en hatefull ytring etter norsk lov. En mann ble dømt for det samme i 2019.

Burde dette være innafor, eller bør stortingspolitikere holde seg for gode for å snakke nedsettende om minoriteter i Norge?

Hatefull ytring er å ta litt hardt i. Skal det være hatefylt må det også være hat der syns jeg. Å si at noen raver rundt i klovnekostyme er ikke hat. Dette er bare en forholdsvis anerkjent tulling som kommer med et utspill som strengt tatt ingen burde være overrasket over at han kommer med. Men jeg enig i at stortingspolitikere ikke bør uttale seg på denne måten, enten det er ovenfor minoriteter eller folk flest. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (56 minutter siden):

Hatefull ytring er å ta litt hardt i. Skal det være hatefylt må det også være hat der syns jeg. Å si at noen raver rundt i klovnekostyme er ikke hat. Dette er bare en forholdsvis anerkjent tulling som kommer med et utspill som strengt tatt ingen burde være overrasket over at han kommer med. Men jeg enig i at stortingspolitikere ikke bør uttale seg på denne måten, enten det er ovenfor minoriteter eller folk flest. 

Dog, ifølge loven og dommen som vist til over er det per definisjon en hatefull ytring.

Men ja, uavhengig av det så tenker jeg også at det er ganske ugreit. Helgheim er heller ikke min favorittpolitiker for å si det pent.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...