Gå til innhold

Hva skal du stemme på i år?  

267 stemmer

  1. 1. Hvilket parti skal du stemme på?

    • Høyre
      23
    • Arbeiderpartiet
      37
    • MDG
      26
    • Liberalistene
      13
    • SV
      13
    • Venstre
      19
    • FRP
      33
    • KrF
      1
    • Rødt
      29
    • Demokratene
      15
    • Andre
      12
    • Senterpartiet
      26
    • Blank
      13
    • Skal ikke stemme
      7

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer

  • Vennligst logg inn eller registrer deg for å stemme i meningsmålingen.
  • Meningsmålingen stengt 13. sep. 2021, 21:59

Anbefalte innlegg

Jeg har ombestemt meg & kommer heller til å stemme LIberalistene v/ årets valg.
De vil innføre null skatt på inntekt, hva syntes folk om dette & øvrige forslag som står i partiprogrammet?

Ved første øyekast virker mye helt bak mål, men det å privatisere (det aller meste) & følge modellen til Sveits, er kanskje ikke så dumt?
Er fortsatt usikker på et par ting i praksis men uansett virker mye klokt & gjennomtenkt.
Ser mange skal stemme Rødt her så får kanskje ikke så mange objektive svar, men uansett hva tenker folk om libsa? :hmm:
Da fortsetter jeg altså min personlige tradisjon med å ikke stemme samme parti to ganger.

https://www.liberalistene.org/nyheter/null-skatt-pa-lonn
https://www.liberalistene.org/politikk/partiprogram/stortingsprogram
May be an image of one or more people and text

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PosteMonopolet skrev (12 timer siden):

Dette ser ut som Demokratene🙂

Hadde store planer om å stemme SP eller FRP til valget, da de har stått for 80% av det jeg selv står for.

Men etter bondeoppgjøret så får ingen av de to stemmen min. Frp vil legge ned bøndene, SP sa ingenting under forhandlingene å egentlig snudde bøndene ryggen.

 

Blir mest sannsynlig Demokratene eller INP, men mest sannsynlig Demokratene pga de er størst av de to.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pizza3333 skrev (5 timer siden):

De vil innføre null skatt på inntekt, hva syntes folk om dette & øvrige forslag som står i partiprogrammet?

Håpløst elendig idé. Hvordan har de tenkt å opprettholde viktige samfunnsfunksjoner uten penger til det? Eller har de noen andre smarte måter å gjøre det på, som ikke bare er en gavepakke til de allerede høytlønnte på bekostning av de lavtlønnte?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 hours ago, Pizza3333 said:

Jeg har ombestemt meg & kommer heller til å stemme LIberalistene v/ årets valg.
De vil innføre null skatt på inntekt, hva syntes folk om dette & øvrige forslag som står i partiprogrammet?

Ved første øyekast virker mye helt bak mål, men det å privatisere (det aller meste) & følge modellen til Sveits, er kanskje ikke så dumt?
Er fortsatt usikker på et par ting i praksis men uansett virker mye klokt & gjennomtenkt.
Ser mange skal stemme Rødt her så får kanskje ikke så mange objektive svar, men uansett hva tenker folk om libsa? :hmm:
Da fortsetter jeg altså min personlige tradisjon med å ikke stemme samme parti to ganger.

https://www.liberalistene.org/nyheter/null-skatt-pa-lonn
https://www.liberalistene.org/politikk/partiprogram/stortingsprogram
May be an image of one or more people and text

Jeg er ikke for null skatt på inntekt men gjerne null skatt eller halv skatt under et visst lønnsnivå. Det er mange lavtlønte her i landet som nesten ikke får hjulene til å gå rundt.

Evt. halv skatt for alle under 550.000 i årslønn. Null skatt for alle under 350.000. Jeg er for at de som har mest skal bidra mest. Vi har også skatt og avgifter på varer og tjenester. Skulle man tjene mer enn disse satsene på overtid,  tillegg ol. så skatter man mer kun på dette og ikke grunnlønna. Dvs. halv skatt på alt over 350.000 og vanlig skattesats over 550.000. 

EDIT
Alle rikinger som truer med å flytte ut av landet mens de har brukt vårt velferdsamfunn og arbeidskraft til å tjene seg rike må gjerne få flyttemelding asap og se å komme seg ut av landet først som sist.  Statsborgerskap bør da også revurderes når man ikke ønsker å bidra etter evne.

Samt at vi bør se på hvordan vi kan sikre at våre bedrifter og ressurser forblir norskeide og ikke kjøpes opp av utenlandske selskaper og rikinger. At vindmølle kraft er tyskeid er bare idioti.

Endret av Theo343
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Pizza3333 skrev (6 timer siden):

Jeg har ombestemt meg & kommer heller til å stemme LIberalistene v/ årets valg.
De vil innføre null skatt på inntekt, hva syntes folk om dette & øvrige forslag som står i partiprogrammet?

Ved første øyekast virker mye helt bak mål, men det å privatisere (det aller meste) & følge modellen til Sveits, er kanskje ikke så dumt?
Er fortsatt usikker på et par ting i praksis men uansett virker mye klokt & gjennomtenkt.
Ser mange skal stemme Rødt her så får kanskje ikke så mange objektive svar, men uansett hva tenker folk om libsa? :hmm:
Da fortsetter jeg altså min personlige tradisjon med å ikke stemme samme parti to ganger.

https://www.liberalistene.org/nyheter/null-skatt-pa-lonn
https://www.liberalistene.org/politikk/partiprogram/stortingsprogram
 

Det har null å si hva liberalistene mener om noe som helst så lenge de er et mikroparti. Vil man faktisk ha null skatt på inntekt, og ikke bare la det være en intellektuell rus, må man flytte til utlandet der de har dette (f.eks. Monaco, UAE) og "leve nullskattelivet". Ellers har jeg dette å si om Liberalistene:

- Ifølge dem selv er de blant de aller smarteste i landet, men klarer allikevel ikke å få mer enn 0,2 % av stemmene. Åpenbart har de ikke intelligensen til å skjønne hva folket vil ha og få betydelig flere stemmer. 
- De vil ikke ha skatt, men liker likevel godt å få partistøtte og støtte fra NAV (flere av dem får / har gått det ifølge mine kilder)
- Mange av partimedlemmene har ikke hatt suksess i arbeidslivet og har dårlige jobber. Hvis de ikke klarer å lykkes i dagens samfunn, vil de neppe lykkes i et liberalistisk samfunn. Skatt er ikke årsaken til dette, kun deres egen latskap. 

 

Theo343 skrev (17 minutter siden):

Jeg er ikke for null skatt på inntekt men gjerne null skatt eller halv skatt under et visst lønnsnivå. Det er mange lavtlønte her i landet som nesten ikke får hjulene til å gå rundt.

Evt. halv skatt for alle under 550.000 i årslønn. Null skatt for alle under 350.000. Jeg er for at de som har mest skal bidra mest. Vi har også skatt og avgifter på varer og tjenester. Skulle man tjene mer enn disse satsene på overtid,  tillegg ol. så skatter man mer kun på dette og ikke grunnlønna. Dvs. halv skatt på alt over 350.000 og vanlig skattesats over 550.000. 

EDIT
Alle rikinger som truer med å flytte ut av landet mens de har brukt vårt velferdsamfunn og arbeidskraft til å tjene seg rike må gjerne få flyttemelding asap og se å komme seg ut av landet først som sist.  Statsborgerskap bør da også revurderes når man ikke ønsker å bidra etter evne.

Samt at vi bør se på hvordan vi kan sikre at våre bedrifter og ressurser forblir norskeide og ikke kjøpes opp av utenlandske selskaper og rikinger. At vindmølle kraft er tyskeid er bare idioti.

Fint. Da går jeg ned i stilling slik at jeg kun tjener 350 000 kr i året og blir nullskatteyter. Som en som tjener godt i dag vil jeg ikke bidra til å øke forskjellene noe mer, derfor gir dette mening. Også fint at vi bør revurdere statsborgerskapet til de som ikke ønsker å bidra etter evne. Jeg kjenner nemlig flere late folk i 20-årene som ikke har giddet å anstrenge seg for å bidra. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, logaritmemannen said:

Fint. Da går jeg ned i stilling slik at jeg kun tjener 350 000 kr i året og blir nullskatteyter. Som en som tjener godt i dag vil jeg ikke bidra til å øke forskjellene noe mer, derfor gir dette mening. Også fint at vi bør revurdere statsborgerskapet til de som ikke ønsker å bidra etter evne. Jeg kjenner nemlig flere late folk i 20-årene som ikke har giddet å anstrenge seg for å bidra. 

Det er lett å si men jeg tviler på at du ville gjort det :) Det er flere aspekter rundt årslønn enn hva du netto står igjen med hver måned. Men fint om du gjør det for da hadde kanskje arbeidsgiveren din hatt råd til å ansette flere og øke produksjonen?

Jeg kjenner også mange i 20 årene som ikke gidder å bidra. Men disse får jo ikke mye igjen heller.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Simen1 said:

Håpløst elendig idé. Hvordan har de tenkt å opprettholde viktige samfunnsfunksjoner uten penger til det? Eller har de noen andre smarte måter å gjøre det på, som ikke bare er en gavepakke til de allerede høytlønnte på bekostning av de lavtlønnte?

Nå vil det vel være slik at hvis man reduserer skattene så vil det nødvendigvis gå til det som allerede betaler skatt. Hvis ikke må man øke bunnfradraget, og dermed gjøre det enda mindre gunstig å ta utdanning i Norge. Kanskje ikke til null er nødvendig, men det kommer ikke til å bli gjort over natten uansett. Jeg og du hadde jo en tidligere diskusjon tidligere om ROI for utdanning, og at den i Norge er litt vel dårlig. En fjerning eller økning av øverste trinnskatt til noe høyere til f.eks. 1,5 MNOK e.l. ville hjulpet betydelig på motivasjonene til å ta utdanning for den norske befolkning og derav verdiskapningen som vil sikre Norge for fremtiden.

 

De liberalistiske ideene må sees mer i helhet. Jeg er ikke uenig at det er vanskelig å overleve som lavutdannet i Norge. Det skyldes at politikerne har dratt stigen så høyt oppå med reguleringer på de tre store kostnadspostene for forbrukerne: mat, bil og bolig. Det igjen gjør at noen til og med må ta så høy lønn at enkelte i realiteten blir stengt utenfor arbeidsmarkedet (få vil betale 600 kroner/timen for vaskehjelp). 

Problemet på områdene kan forkortes til følgende:

- Mat/Dagligvare: Tollmurer. Ikke skaper det bare en beskyttelse for bøndene, men også for butikkjedene. Utenlandske butikkaktører kan ikke bare ta med seg sitt vareutvalg fra utlandet å starte butikk her. https://osloeconomics.no/wp-content/uploads/Etableringshindringer-i-dagligvaresektoren_ref2.pdf 

Quote

Relative volumgevinster er et resultat av stordriftsfordeler i leverandørenes produksjon, så vel som at en kjøpers forhandlingsmakt øker i dens innkjøp. Det er derfor ikke et særnorsk fenomen. Imidlertid kan den norske landbrukspolitikken – gjennom importvern og markedsregulering – forsterke sammenhengen mellom volum og innkjøpsbetingelser. Dette er fordi landbrukspolitikken indirekte bidrar til høy konsentrasjon på leverandørleddet i Norge, samtidig som den innenfor flere viktige varegrupper hindrer bruk av utenlandske leverandører.

Bolig: Vi har TEK10 osv. Det er ikke den dyreste komponenten i boligbyggingen, selv om byggenæringen gjerne vil poengtere at det dyrt. Det er begrenset hva isolasjon koster og noen meter med strømkabler til godt med stikkontakter i huset. Det er mangelen på reguleringen av tomter, og da særs familieboliger (rekkehus, enebolig) som gjør at prisene skyter i taket. Det skaper mangel på konkurranse i nyboligmarkedet at det ikke er en overflod av tomter og utbyggere. Man kan ikke velge aktør utifra kvalitet og pris. Nå er det tilnærmet monopoltilstander i enkelte områder.

Bil: Avgiftsbelagt i mange år uten at det har blitt brukt nok på infrastrukturen. Her har i realiteten bileierne betalt uten å fått noe tilbake. Det begynner å komme seg mtp. elbilpolitikk, men staten har i realiteten en gjeld til bilistene som bør tilbakebetales.

Så hvor blir det av pengene? Staten øker stadig sine utgifter, og her er vi iallfall gode på bruk. Finland har vesentlig lavere utgifter. Har man bare blåst opp offentlig sektor fordi at vi har oljen i Norge? 793305375_statensutgifter.png.4567af86164a9bc0e1e7a8f64f43cd25.png Vi har også ansatt veldig mange i offentlig sektor:

1650302172_statligeansatte.png.b50eb42a2713eefbec87c70773db8195.png

Pensjon

Det er en stor X i Statens utgifter, og det er at man lover fremtidige generasjoner pensjon uten å sette penger reelt tilside. Spesielt for dagens generasjon som får dårlige regulerte pensjoner. Vi er avhengig av at det fødes nye innbyggere for at det skal gå rundt, istedenfor at de selv setter pengene inn i obligasjon-/aksjemarkedet. For å gjøre det vondt verre er innskuddet som de unge nå betaler regulert iht. lønnsstigningen. Hadde du fått investert selv i aksjemarkedet hadde antagelig avkastningen vært godt over det dobbelte og man kunne pensjonert seg i 50-årene!

NAVs-regulering https://www.nav.no/no/person/pensjon/alderspensjon/uttak-regulering-og-levealdersjustering/regulering-av-alderspensjon-og-afp

Hva du kan forvente i aksjemarkedet kan simuleres her: https://www.portfoliovisualizer.com/backtest-asset-class-allocation

Oljefondet

De fleste ville uten oljefondet sagt at alt over ikke kan fortsette hvis vi ikke hadde oljefondet, som har blitt en hvilepute. I realiteten må nok store deler av fondet gå til pensjonsforpliktelser: https://www.regjeringen.no/no/statsbudsjett/2021/nokkeltall/id2741454/

pensjon-statsbudsjettet.png.b306b0b9d061f30d96d914486ddb9b30.png

Hva skal man leve av når fondet er brukt opp og dagens generasjon skal pensjonere seg? Det letteste  blir kanskje å fjerne forpliktelsene. Pensjonene er ikke hugget i stein mellom stat og innbygger slik det er i et aksjemarked. Det bør man som velger være meget klar over at kan endre. Staten kan ta og redusere pensjonen din siden statsfinansene er skakkjørte! 

Konflikt i generasjoners interesser

Hadde jeg vært 55 år+ hadde jeg stemt AP (eller Høyre, ser ikke ut som det er noen forskjell dessverre). Fortsett galskapen. Ta fra de unge både via staten og i boligmarkedet ved at de har dratt opp stigen.  De yngre er nok ikke tjent med dagens stat. Spesielt innenfor pensjon, bolig, mat og bil. Oljefondet dekker nå over hvor dårlig det står til i Norge, vi ville ikke akseptert en så stor og ineffektiv stat hvis vi selv skulle betalt den uten petroleumssektoren. "Subsidieringen" av staten direkte fra oljemiddlene gjør at vi rett og slett får et overforbruk av staten.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes skatteprofilen er ok opp til ca 1-1,5 millioner i inntekt. Over det bør man finne andre måter å beskatte rikingene så de betaler minst like mye i prosent som de som tjener millionen, selv om de tar ut mindre lønn og mer i finansielle inntekter.

Det største problemet er skatteparadisene og hvordan de stjeler rikinger fra oss. En internasjonal politisk aksjon mot skatteparadiser hadde vært glimrende. F.eks handelsboikott a la Cuba mot alle selskaper registrert i skatteparadis / som ikke oppgir økonomiske nøkkeltall og eierstruktur.

Rikingene må gjerne bli i Norge. Vi bør heller kutte mulighetene for å snike seg unna skatter og avgifter via skatteparadiser.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (14 minutter siden):

Det er lett å si men jeg tviler på at du ville gjort det :) Det er flere aspekter rundt årslønn enn hva du netto står igjen med hver måned. Men fint om du gjør det for da hadde kanskje arbeidsgiveren din hatt råd til å ansette flere og øke produksjonen?

Jeg kjenner også mange i 20 årene som ikke gidder å bidra. Men disse får jo ikke mye igjen heller.

Jeg skal gå ned til 80 % neste år, og hadde det ikke vært skatt på de første 350 000 kr, hadde jeg antakelig hatt råd til å gå ned enda mer. Ellers jobber jeg i en kunnskapsbransje med kronisk mangel på folk, så det er ikke så lett å ansette flere sånn plutselig. I andre bransjer hadde det sikkert ikke vært så dumt. 

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Simen1 said:

Jeg synes skatteprofilen er ok opp til ca 1-1,5 millioner i inntekt. Over det bør man finne andre måter å beskatte rikingene så de betaler minst like mye i prosent som de som tjener millionen, selv om de tar ut mindre lønn og mer i finansielle inntekter.

Det største problemet er skatteparadisene og hvordan de stjeler rikinger fra oss. En internasjonal politisk aksjon mot skatteparadiser hadde vært glimrende. F.eks handelsboikott a la Cuba mot alle selskaper registrert i skatteparadis / som ikke oppgir økonomiske nøkkeltall og eierstruktur.

Rikingene må gjerne bli i Norge. Vi bør heller kutte mulighetene for å snike seg unna skatter og avgifter via skatteparadiser.

Det blir en for enkel diskusjon rundt skatteparadiser for min del. I realiteten kunne vi fjernet lovlig bruken av skatteparadiser over natten ved å innføre en fritaksmetode som gjelder globalt. Jeg bruker selv skatteparadiser til plassering av inntekter fra, og det skyldes en dobbeltbeskatning av inntekter opptjent utenfor EU som havner i norske aksjeselskaper.

https://blogg.pwc.no/skattebloggen/legitim-bruk-av-skatteparadiser

Se punkt 2 og 3 på overstående link.

 

Edit: Skattemessig er share buyback programmer verre enn lovlig bruk av skatteparadiser, men det hører vi ingenting om. Det er er ironisk nok helt greit. Det viser at mange ikke har forstått problematikken.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar
2 minutes ago, logaritmemannen said:

Jeg skal gå ned til 80 % neste år, og hadde det ikke vært skatt på de første 350 000 kr, hadde jeg antakelig hatt råd til å gå ned enda mer. Ellers jobber jeg i en kunnskapsbransje med kronisk mangel på folk, så det er ikke så lett å ansette flere sånn plutselig. I andre bransjer hadde det sikkert ikke vært så dumt. 

Jeg jobber også i en kunnskapsbransje med kronisk mangel på folk. Men mye av årsaken til mangelen er at altfor mange har for høye krav til lønn selv om de er i 20 årene og nettopp har kommet ut fra studiene. Jeg har også sett mange i 20 årene som ikke har god nok kompetanse til stillingene de besitter. Mange har urealistiske forventninger til lønn og det å stige i gradene.

Å gå ned til 80% stilling er ikke det samme som å gå ned i lønn for 100% stilling. 

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Håpløst elendig idé. Hvordan har de tenkt å opprettholde viktige samfunnsfunksjoner uten penger til det? Eller har de noen andre smarte måter å gjøre det på, som ikke bare er en gavepakke til de allerede høytlønnte på bekostning av de lavtlønnte?

Nja, egentlig ikke. Skatt på inntekt utgjør ca 1/5 av statens inntekter. Rent praktisk når man ser hvor oppblåst offentlig sektor er det trolig mulig å spare inn nesten det beløpet alene på utgiftssiden.

Men man kan ikke øke alles inntekter med 30% på en dag så det må gjøres gradvis og kompenseres med andre kostnader som feks økt moms etc.

Men først ville jeg ha kvittet meg med arbeidsgiveravgift som er en helt sjuk avgift..  skatt for å gi folk arbeid.. en skjult form for skatt på lønn.

Lenke til kommentar
21 minutes ago, Theo343 said:

Jeg jobber også i en kunnskapsbransje med kronisk mangel på folk. Men mye av årsaken til mangelen er at altfor mange har for høye krav til lønn selv om de er i 20 årene og nettopp har kommet ut fra studiene. Jeg har også sett mange i 20 årene som ikke har god nok kompetanse til stillingene de besitter. Mange har urealistiske forventninger til lønn og det å stige i gradene.

Å gå ned til 80% stilling er ikke det samme som å gå ned i lønn for 100% stilling. 

Du er overrasket over at i en bransje med kronisk mangel på folk så stiller de kan ta jobben høye krav?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 8/5/2021 at 12:41 AM, Mr.Duklain said:

Hvis Tromsø er distrikts-Norge hva er ikke-distrikts Norge da?  

Tromsø har kanskje en viss størrelse, men ligger rimelig perifert i fra de virkelig større byene. Ergo føler jeg det er litt distriktsaktig.

Lenke til kommentar
16 hours ago, Pizza3333 said:

Jeg har ombestemt meg & kommer heller til å stemme LIberalistene v/ årets valg.
De vil innføre null skatt på inntekt, hva syntes folk om dette & øvrige forslag som står i partiprogrammet?

Ved første øyekast virker mye helt bak mål, men det å privatisere (det aller meste) & følge modellen til Sveits, er kanskje ikke så dumt?
Er fortsatt usikker på et par ting i praksis men uansett virker mye klokt & gjennomtenkt.
Ser mange skal stemme Rødt her så får kanskje ikke så mange objektive svar, men uansett hva tenker folk om libsa? :hmm:
Da fortsetter jeg altså min personlige tradisjon med å ikke stemme samme parti to ganger.

https://www.liberalistene.org/nyheter/null-skatt-pa-lonn
https://www.liberalistene.org/politikk/partiprogram/stortingsprogram
May be an image of one or more people and text

Tviler på at selv Liberalistene er villige til å gi slipp på det indirekte demokratiet. En utopi at noen politiker som skummer av fløten vil seg noe så vondt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...