Gå til innhold

Tesla dumper radaren. Går over til kamerabasert system


Anbefalte innlegg

Espen Hugaas Andersen skrev (9 timer siden):

Man kan sånn grovt sett plusse på omkring 0,2 sekunder for å justere for rollout, for biler i denne klassen. Så Model S Plaid vil gjøre 0-100 km/t uten rollout på omkring 2,1 sekunder. 

Model S trenger riktignok ikke være så rask. Den ligger greit an konkurransemessig hvis den slår Taycan. Noe den gjør. (Sannsynligvis også på bane.)

Skal en plusse på 0,2 blir 0-100 km/t omkring 2,3 sekunder. Og 2,1 sekunder for 0-60 mph.

Kanskje litt flisespikk, men men. Det ligger vel nå i ett området hvor det ikke lenger er mengden tilgjengelig effekt det står om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, keramikklampe said:

Skal en plusse på 0,2 blir 0-100 km/t omkring 2,3 sekunder. Og 2,1 sekunder for 0-60 mph.

Kanskje litt flisespikk, men men. Det ligger vel nå i ett området hvor det ikke lenger er mengden tilgjengelig effekt det står om.

Musk sier bilen klarer 0-60 mph på under 2 sekunder. Jeg antok 1,9 sekunder. De offisielle tallene får vi nok ved leveransestart senere i uken.

Og det skal faktisk en del til for å ha nok effekt. En bil på f.eks 2,5 tonn krever ca 820 kW på hjulene for å ikke være begrenset av effekt opp til 100 km/t. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
oophus skrev (6 minutter siden):

Ja, etter at du er ferdig med å kaste spydighetene dine, etter at du forsøkte å gjemme deg bak det faktumet at du mistolket rimelig enkelt tekst. 

rart hvordan en kan gjemme seg bak noe en har misforstått... Men gratulerer, nok ett innholdsrikt personlig innlegg som bryter med reglementet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

rart hvordan en kan gjemme seg bak noe en har misforstått... Men gratulerer, nok ett innholdsrikt personlig innlegg som bryter med reglementet. 

Dobbeltmoralens konge? Hvorfor hopper du til tåpeligheter rundt personangrep når du selv starter dem i diskusjoner?  Det er jo tydeligvis blitt din standard når det går opp for deg at du har gjort feil. Kom med noen frekkiser, og rapporter folk som svarer med samme mynt? 

Skjerpings. 

Endret av oophus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus skrev (1 minutt siden):

Jeg har kommet med betingelsene. De er rimelig enkle å følge. Stopp med spydighetene og dobbeltmoralen din. 

Det er verken spydig eller dobbeltmoral og påpeke det åpenbare. Det er dog i strid med regelverket å kun fokusere på person, noe du gjør i hver enkelt diskusjon. Du må tåle at noen misforstår innleggene dine og stiller spørsmål. Det skjer til stadighet. Ja kanskje du selv også kan gjøre noe for å forbedre dette. Men skittkasting og fokus på person bør du slutte med. 

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Det er verken spydig eller dobbeltmoral og påpeke det åpenbare.

Hah! Du kommer med ord og utrykk som "dakar!" og "sherlock holmes" når det er du selv som ikke har forstått hva jeg har pratet om. Det rette er å beklage at du misforstod fremfor frekkhetene dine. 

Det er du som starter spydighetene og hopper inn i dobbeltmoralens verden når du sier at jeg kommer med persondiskusjon. Du styrer diskusjonen inn i slikt når du ser at du har bommet litt underveis. Dette er ikke akkurat første gangen. 

Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Du må tåle at noen misforstår innleggene dine og stiller spørsmål.

Om du bare hadde kommet med spørsmål uten underliggende frekkheter og kommentarer attåt så. 

Fiks dobbeltmoralen din! 

Endret av oophus
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
oophus skrev (Akkurat nå):

Hah! Du kommer med ord og utrykk som "dakar!" og "sherlock holmes" når det du selv som ikke har forstått hva jeg har pratet om, etter at jeg er blitt nødt til å gå ned i t-skje format for å forklare det siden jeg ser at du konstant misforstår hva som står skrevet. 

Det er du som starter spydighetene og hopper inn i dobbeltmoralens verden når du sier at jeg kommer med persondiskusjon. Det er det du som styrer diskusjonen inn i når du ser at du har bommet litt underveis. Dette er ikke akkurat første gangen. 

Det er ikke personlig å si "dakar" når du åpenbart var opprørt. Jeg har forklart og spurt flere ganger om jeg misforstår deg jeg og stilt spørsmål. Så det er ikke noe å snakke om. Du har hatt flere bare i denne tråden som har "misforstått deg", så det er kanskje påtide å se litt på seg selv så slipper en det der. 

Så en styrer deg inn på å bryte reglementet med å misforstå deg? Ok, det skjønner du vell selv at ikke henger helt i hop. Anbefaler deg å bruke rapporteringsknappen der du mener jeg bryter med reglene. Så gjør jeg det samme. Fortsatt trivelig kveld!

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Nok en diskusjon som sporer av i drittpreik som ikke har noe med temaet å gjøre.

Er det virkelig for mye å be om at man oppfører seg som voksne, og holder seg til sak?

Og bare for å ha sagt det, jeg peker ikke ut noen som best eller værst her, bare ber om at en eller annen er voksen nok til å si stopp, og slutte å kommentere om den andre likevel ikke gir seg.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Det er ikke personlig å si "dakar" når du åpenbart var opprørt.

Din tolkning av persondiskusjon er merkelig da isåfall. Opprørt har jeg aldri vært når jeg diskuterer her inne. 

 

Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Jeg har forklart og spurt flere ganger om jeg misforstår deg jeg og stilt spørsmål.

Nei. Det første du gjør er å kaste ut beskyldninger og antagelser fordi du misforstår. 

Salvesen. skrev (10 minutter siden):

Så en styrer deg inn på å bryte reglementet med å misforstå deg?

Du skjønner ikke selv at du har brutt regelverket? Det blir umulig å unngå persondiskusjon når man må forklare at du (person) har misforstått hva jeg (person) har skrevet. 



 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (3 minutter siden):

Din tolkning av persondiskusjon er merkelig da isåfall. Opprørt har jeg aldri vært når jeg diskuterer her inne. 

 

Nei. Det første du gjør er å kaste ut beskyldninger og antagelser fordi du misforstår. 

Du skjønner ikke selv at du har brutt regelverket? Det blir umulig å unngå persondiskusjon når man må forklare at du (person) har misforstått hva jeg (person) har skrevet. 



 

I det første svaret stiller jeg deg konkrete spørsmål, nettopp for å sjekke om jeg misforstår deg. I det andre innlegget sier jeg direkte sorry om jeg misforstår osv... 

Nei jeg tar rådet til personen over og setter strek, for det må tydeligvis til. Rapporterer som juling men det tar sin tid som regel. Tipper det er ryddet opp til i morgen i alle fall.. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

I det første svaret stiller jeg deg konkrete spørsmål, nettopp for å sjekke om jeg misforstår deg.

Som jeg svarte på. 

Salvesen. skrev (1 minutt siden):

I det andre innlegget sier jeg direkte sorry om jeg misforstår osv... 

Neida, der hopper du til at alt jeg sier må være negativt om Tesla er inkludert. Så fremfor å prate om temaet og det du siterte i mest mulig grad, så startet du allerede der å avspore diskusjonen. Kanskje ta av brillene som tydeligvis gjør at du alltids antar at hver setning er en "TSLAQ" setning fra denne kanten? 

Eneste jeg skrev fra din kommentar, samt forklarte i ettertid var at det eksisterer flere elbiler som vil kunne gjøre det samme. Det er også naturlig å forvente at slikt vil være mer og mer vanlig jo flere tilbydere av utstyr som dukker opp. Firma som tidligere har levd av å modifisere biler stopper jo ikke å eksistere kun fordi elbilene kommer f.eks. Altså handlet diskusjonen om dette (elbilens naturlige tendens til å kunne tilby mye krefter), og at du burde være happy for at dette foregår over flere firma enn kun Tesla. 

 

Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Rapporterer som juling men det tar sin tid som regel.

Du har fått noen du også. Så det blir nok fint her etter hvert. Til neste runde, så håper jeg det er mulig å følge en rød tråd hvor temaet i diskusjonen faktisk kommenteres, og ikke spydigheter som "sherlock holmes" og "dakar", som faktisk var starten på persondiskusjon som er negativt for forumet. Det å forklare og si ifra at du har misforstått er selvfølgelig ikke brudd mot retningslinjene. 

  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (På 6.6.2021 den 19.05):

Men like viktig når vi nå ser på elbil i kontekst av historie at på samme tiden som Musk gikk inn i Tesla, så jobbet resten av elbil verden på prosjekter som Think, slik vi gjorde i Norge. Sære hippiebiler for entusiaster i fotformsko som ikke skulle langt, ikke trengte kjøre ofte og som ikke brydde seg om hverken kjørekomfort, bilens veigrep eller design.

Elbiler på den tiden så typisk ut som små hundehus på hjul, og hadde vel samme komfort også. Kort rekkevidde, null kjøreglede. Laget for hard core entusiaster, miljøvernere eller kanskje miljøfundamentalister. Ingen hadde tenkt tanken på sporty kjøreegenskaper, plass til hele familien og naboungene,  pluss heftige ytelser på elbiler i den tiden. Så en kan vel kort og greit oppsummere tiden før Tesla som følger; jo det fantes de som ønsket elektrifisering av bilparken før Tesla. Men de var ikke visjonære nok til å dra den langt nok. Som med Think var fortsatt tanken blybatterier og kort rekkevidde og lavt effektuttak. Ikke plass til særlig bagasje eller ekstra passasjerer.

Nå var vel Think nesten 15 år før Tesla, så det var en søkt sammenligning. Poenget mitt var at Musk sine ideer var hverken orginale eller unike. Det som skilte han fra både tradisjonelle aktører og andre startups var at han til slutt lyktes. Ven vital faktor for å få til det var arbeidsprinsippene jeg siktet til.

Lenke til kommentar
oophus skrev (23 timer siden):

Han sa den er kansellert, men ja. Man kan jo ikke stole på det han sier. 

0-100 km/h tider hos Tesla er ikke fra stillestående. Med samme fremgangsmetode så vil alle elektriske sportsbiler med nok kraft få til omtrent det samme. Man blir stoppet av fysikken og grep kun opp til 100

Tviler ikke på at den er kansellert. Blir vel som med Roadster og Cybertruck. Var nok ment mer for oppmerksomhet og billig form for markedsføring enn for produktsjon. Hvem som skulle ønske å betale Taycan Turbopenger for et utdatert chassis med altfor stor motor sliter jeg med å se.

Forøvrig interessant å se at biljournalistene (den seriøse delen, som faktisk kan kjøre bil) er uenig i hvilken Taycan som er best av den billigste eller nest billigste utgaven. De råeste blir stort sett omtalt som poengløse. En del av Porsches testførere er også sitert på at den beste utgaven er den bakhjulsdrevne, med det minste batteriet, og med stålfjærer. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...