Gå til innhold

Tesla dumper radaren. Går over til kamerabasert system


Anbefalte innlegg

Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Å fjerne radaren trengte ny SW og kanskje også hardware-endringer, og det kan være at biler ble stående å vente på dette, etter at Tesla bestemte seg for å droppe radaren.

Hvorfor ville man måtte trenge ny SW og HW endringer? Om "endringen" er å ikke installere en radar så greit nok, men det kan umulig kreve mye tid og utvikling.. 

Angående SW forandringen så kan de nok, forhåpentligvis allerede definere prioritet. Om de fjerner radaren, så setter de bare prioritet derifra til 0. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Personlig prøver jeg å unngå å la mine meninger og følelser om Tesla farge mine konklusjoner om virkeligheten. Men jeg vet det er en upopulær strategi.

Det er en logisk konklusjon basert på fakta i saken. Du mener at fjerning av en del som radar samtidig som de har delemangel er helt uavhengige hendelser.

Artig med korsryggstøtten. Musk mente at målinger viste at den sjeldent ble brukt.  Jeg stilte inn min når bilen var ny(på maks) og de eneste gangene jeg har rørt justeringen er for å sjekke at den fremdeles står på maks. Allikevel er mulighet for å justere en fordel.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (18 minutter siden):

Haha what? Så først mener du radar er flott og det kun er Tesla som har problemer med at de tildekkes av sne, og når jeg viser at mange biler har dette problemet med radaren (som er ganske forståelig da sne og is reflekterer signalet som blir sendt ut av radaren) så er det jo en selvfølge at det er ett problem?

Les kræsjtesten på nytt. Radaren er unødvendig.

Du blander hva jeg snakket om angående tildekning av sensorer. 

1. Fysisk tildekning av sensorer er et sensor-problem, og ikke et spesifikt radar-problem 
2. CMOS avhenger av å se pixler. Har man nok fuktighet (tåke) mellom sensor-lokasjon og objektet, så vil man ikke få noe dybdeinformasjon fra en CMOS sensor. Det kan man få gjennom å bruke lys eller lyd. Altså radar eller lidar. 
3. Innunder L2 hvor vi omtaler assister, så forventes det ikke at man skal kunne kjøre autonomt gjennom snø og tåke, dog skal man over dette, så må en løse problemet med fysisk og ikke fysisk tildekning av sensorer. CMOS sliter altså mer med "ikke-fysisk-tildekning" av seg enn andre sensorer. 

Jeg har lest testen, og den viser ingen forbedringer. Den viser dårligere nedbremsninger mot gående enn før. Det er jo derfor EM hoppet opp for å utføre litt brannslukning og si at "forbedringer kommer!" Så må en huske at denne testen er optimalisert for å utnytte CMOS. Innfører man tåke og snø samt dårlig med lys, så vil resultatet kjapt skiftes til der man hadde hatt større behov for andre sensorer. Skal man over L2 så vil det være viktig. Hvis ikke får man la alle robo-taxier stå stille i litt dårlig vær. 

Endret av oophus
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, uname -i said:

Det er en logisk konklusjon basert på fakta i saken. Du mener at fjerning av en del som radar samtidig som de har delemangel er helt uavhengige hendelser.

Jeg sier jeg ikke vet. Og jeg forklarte jo for deg at det kan være snakk om avhengige hendelser, men at du har snudd rundt på årsaksforholdet. Du påstår at manglende deler resulterte i at radaren ble fjernet, men det er også mulig det at radaren ble fjernet resulterte i manglende deler.

Jeg utelukker for øvrig ikke at du kan ha rett. At manglende tilgang på radarenheter gjorde at Tesla fremskyndet utfasing av radaren. Men uansett hva som skulle være tilfelle så blir det helt feil av deg å bastant påstå at Tesla droppet radaren fordi underleverandøren ikke klarte levere. Du må skille på synsing og fakta.

  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Jeg utelukker for øvrig ikke at du kan ha rett. At manglende tilgang på radarenheter gjorde at Tesla fremskyndet utfasing av radaren. Men uansett hva som skulle være tilfelle så blir det helt feil av deg å bastant påstå at Tesla droppet radaren fordi underleverandøren ikke klarte levere. Du må skille på synsing og fakta.

Hva er fakta for deg egentlig? At Elon Musk går ut og er ærlig om et forhold som setter selskapet i et dårlig lys? 

All diskusjon her er basert på det man observerer i flommen av smoke&mirrors fra Tesla. Du har stort sett en marginal overoptimistisk tolkning av fakta og jeg ser ikke at du kommer med noen særlige forbehold.

Tror du på Musk når han sier at justeringen av korsryggstøtte ble fjernet fordi det er noe kunder ikke trenger eller tror du det skyldes delemangel? La oss høre hva du mener i den saken og så kan man diskutere om radar er i samme kategori. 

Og så kan man jo spekulere om det er enda mer som er fjernet fordi det ikke "trengs". Du vet ting som er under panseret og som blir sjeldent brukt(kollisjoner og den slags.)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg spurte madammen om hun noensinne hadde justert korsryggstøtten på passasjersiden i bilen (er der den er fjernet) og hun viste ikke det setet hadde den justeringen engang.

Jeg tror nok de hadde rett i statestikken sin. Jeg kan heller aldri ha husket å justere korsryggstøtten når jeg har sittet på med noen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Jeg tror nok de hadde rett i statestikken sin. Jeg kan heller aldri ha husket å justere korsryggstøtten når jeg har sittet på med noen. 

Jeg driver jo ikke å justerer den daglig selv. Den er stilt inn slik jeg vil ha den første gang jeg bruker bilen, så blir innstillingen den samme resten av min levetid med bilen til den blir solgt. 

Kritikken lander uansett på å gjøre slike forandringer uten å si ifra til de som kjøper bilene. Slike forandringer burde jo avklares på en annen metode enn ei tilfeldig twitter-melding som påstår at statestikk var grunnen og ikke delemangel - midt i en periode hvor det er stor enighet om at delemangel er noe som påvirker alle bilprodusenter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Jeg spurte madammen om hun noensinne hadde justert korsryggstøtten på passasjersiden i bilen (er der den er fjernet) og hun viste ikke det setet hadde den justeringen engang.

Jeg tror nok de hadde rett i statestikken sin. Jeg kan heller aldri ha husket å justere korsryggstøtten når jeg har sittet på med noen. 

Hva er statistikken på utløsing av kollisjonsputer?

Det er bare utrolig at man forsvarer dette. Premium-bil, LOL.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, uname -i said:

Hva er fakta for deg egentlig?

Fakta i denne saken er blant annet at Tesla har droppet radaren. Vi vet ikke akkurat hvilke betraktninger som resulterte i den avgjørelsen, men vi vet at den alternative løsningen med kamera er ca like god. Mulige ting som kan ha spilt inn i avgjørelsen er kostnader, pålitelighet, deletilgang, osv. Man vet at Electrek påstår at de har en kilde i Tesla som påstår at det har vært utfordringer med tilgang på en eller annen del rundt den tiden Tesla valgte å droppe radaren, men ingenting av dette er bekreftet, så vidt jeg har fått med meg.

2 minutes ago, uname -i said:

Tror du på Musk når han sier at justeringen av korsryggstøtte ble fjernet fordi det er noe kunder ikke trenger eller tror du det skyldes delemangel? La oss høre hva du mener i den saken og så kan man diskutere om radar er i samme kategori. 

Og så kan man jo spekulere om det er enda mer som er fjernet fordi det ikke "trengs". Du vet ting som er under panseret og som blir sjeldent brukt(kollisjoner og den slags.)

Jeg har ikke fått med meg at korsryggstøtte har blitt droppet. Men om det stemmer så ville jeg anta avgjørelsen *mest sannsynlig* er relatert til pålitelighet og kostnader. De fleste av tingene som plutselig har blitt droppet har vært komponenter med uforholdmessig hyppige feil, og så har ikke Tesla ønsket måtte fikse dette igjen og igjen i garantitiden.

Jeg ville måtte se mer informasjon om saken for å komme med et mer treffsikkert synspunkt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Complexity said:

Jeg spurte madammen om hun noensinne hadde justert korsryggstøtten på passasjersiden i bilen (er der den er fjernet) og hun viste ikke det setet hadde den justeringen engang.

Ah, den saken hadde jeg fått med meg, når jeg tenker meg om.

Dette er nok ganske sikkert snakk om kostnadsbesparelser. Man kan forvente at Tesla fortløpende vil forsøke lage mest mulig attraktiv bil til lavest mulig kostnad.

(Jeg er for øvrig usikker på om kona har justert dette. Tror ikke jeg har noensinne justert den når jeg sitter i passasjersetet.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
7 minutes ago, uname -i said:

Hva er statistikken på utløsing av kollisjonsputer?

Det er bare utrolig at man forsvarer dette. Premium-bil, LOL.

Forsvarer det ikke, er sikkert dumt for de som skulle trenge det. Sier bare at jeg antar statistikken deres stemmer da jeg selv aldri justerer den når jeg sitter på med noen.

Satt i en Hyundai leiebil for en stund siden, og der hadde ikke setet justering i det heletatt. Kunne ta det att å frem men fikk ikke justert ryggen engang.

Er i det minste automatisk profilbasert justering på førersiden i Teslan. Det føles litt premium ut synes nå jeg da jeg ikke har opplevd det i noen andre biler. Det begynner vel sikkert å bli mere standard nå som flere har mobiltelefonen som nøkkel, men skremmende mange har forsatt manuell justering av ratt.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (12 minutter siden):

 

Ah, den saken hadde jeg fått med meg, når jeg tenker meg om.

Dette er nok ganske sikkert snakk om kostnadsbesparelser. Man kan forvente at Tesla fortløpende vil forsøke lage mest mulig attraktiv bil til lavest mulig kostnad.

(Jeg er for øvrig usikker på om kona har justert dette. Tror ikke jeg har noensinne justert den når jeg sitter i passasjersetet.)

Hvis passasjeren ikke trenger justerbar korsryggstøtte, hvorfor ikke fjerne den for sjåføren også? I begge tilfeller er det et menneske som sitter i et sete så behovet bør være det samme.

Som sagt, statistikken viser at korsryggstøtten min er blitt justert én gang. Musk og fansen hans ser ut til å være de eneste i verden som da konkluderer med at justering ikke er nødvendig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
4 minutes ago, uname -i said:

Hvis passasjeren ikke trenger justerbar korsryggstøtte, hvorfor ikke fjerne den for sjåføren også? I begge tilfeller er det et menneske som sitter i et sete så behovet bør være det samme.

Som sagt, statistikken viser at korsryggstøtten min er blitt justert én gang. Musk og fansen hans ser ut til å være de eneste i verden som da konkluderer med at justering ikke er nødvendig.

Korsryggstøtten i førersetet er brukt mye mer. I min bil justeres den kanskje 10 ganger i uken, ettersom både jeg og kona kjører bilen (og det er bare ett trykk på skjermen for å bytte innstillinger).

De fleste biler har bare en person i seg, i førersetet. Og når det er to personer i en bil så er det ikke uvanlig at personen i passasjersetet ikke skal langt og ikke gidder stille inn setet veldig nøye.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (6 minutter siden):

De fleste biler har bare en person i seg, i førersetet. Og når det er to personer i en bil så er det ikke uvanlig at personen i passasjersetet ikke skal langt og ikke gidder stille inn setet veldig nøye.

Ja, elbil på langtur er jo noe som sjeldent anbefales så det rimer jo bra. /s

Det er artig hva som blir ment når man føler seg forpliktet til å lage en positiv "spin" på alt mulig. Selv en beslutning som denne med en helt håpløs begrunnelse. 

Ser at en del som har bestilt Tesla klager på dette. Du og Complexity bør gi dem et kurs slik at de kan ta sånne overraskelser med et påklistret smil og bli gode ambassadører for merket.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, uname -i said:

Ja, elbil på langtur er jo noe som sjeldent anbefales så det rimer jo bra. /s

Det har da ingenting med elbil å gjøre. Det er akkurat det samme på andre personbiler. 

1 minute ago, uname -i said:

Det er artig hva som blir ment når man føler seg forpliktet til å lage en positiv "spin" på alt mulig. Selv en beslutning som denne med en helt håpløs begrunnelse. 

Ser at en del som har bestilt Tesla klager på dette. Du og Complexity bør gi dem et kurs slik at de kan ta sånne overraskelser med et påklistret smil og bli gode ambassadører for merket.

For meg personlig stemmer påstanden til Tesla ekstremt godt, og jeg kan absolutt se at påstanden definitivt bør stemme på en mer generell basis. Det er rett og slett et faktum at de fleste biler har bare en person, i førersetet. Hvorfor du da syns beslutningen er håpløs vet jeg ikke.

Om du absolutt skal kritisere Tesla så bør du heller kritisere de på en måte som gir mening. Det er helt greit om du syns kostnadsbesparelse av denne typen ikke har noen plass i en premiumbil. Det er helt greit om du ikke kan leve uten korsryggstøtte i passasjersetet. Det er mindre greit om man forsøker motbevise fakta - da vil man møte motstand.

Jeg skjønner at Tesla kan gjøre utradisjonelle beslutninger som forarger konservative folk, men i stedet for å være negativ til alt som er nytt og ukjent så bør man kanskje heller forsøke være litt åpen for nye ting, og vurdere argumentasjon på en saklig måte.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det er vel greiest å bare si ting som de er? Dårlig tilgang på komponenter grunnet covid og også andre produsenter må gjøre noe mtp på korsryggstøtten  Folk flest hadde jo akseptert situasjonen, og det hadde da ikke blitt så lett å gi slikt et negativt spinn. 

Ting er som de er akkurat nå. Om et års tid når fabrikkene igjen har stabil produksjon så kommer nok også Tesla med korsryggstøtte i begge framsetene. Så å forsøke bortforklare gjør kanskje ting mer ullent. 

Dynamiske seter som automatisk endrer litt på vinkler underveis og "massasje" i setene er fantastisk om en kjører langt, da blir en ikke sliten i ryggen. Det er premium tilbehør. Men der er ikke Tesla engang på tilvalg. Og at ikke alle biler leveres med ventilerte seter kan jeg virkelig ikke forstå. Comfy balls and comfy cracks uansett temperatur og selv om det blir mange timer bak rattet. Ingen skjorte som klistrer seg til en svett ryggtavle som ofte skjer i skinnseter uten ventilasjon på lange turer eller solvarm bil. 

 

Endret av bojangles
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden):

Jeg skjønner at Tesla kan gjøre utradisjonelle beslutninger som forarger konservative folk, men i stedet for å være negativ til alt som er nytt og ukjent så bør man kanskje heller forsøke være litt åpen for nye ting, og vurdere argumentasjon på en saklig måte.

Tesla har fjernet en funksjon som øker komforten. Å mene at det er en ulempe er i din bok å være skeptisk til "nye ting".  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
6 minutes ago, uname -i said:

Tesla har fjernet en funksjon som øker komforten. Å mene at det er en ulempe er i din bok å være skeptisk til "nye ting".  

Tesla har samtidig kanskje redusert produksjonskostnaden med f.eks $10. Altså det kan bety prisreduksjon (eller manglende prisøkning).

I min ideelle verden lager bilprodusenter biler som passer mitt bruksmønster perfekt, og hard konkurranse sørger for at prisene holdes bare såvidt over produksjonskostnad.

Jeg kan si det slik at i denne ideelle verden ville ikke biler ha korsryggstøtte i passasjersetet. I og med at det ikke er noe jeg bruker. I stedet ville bilene vært priset $10 lavere. (Et annet eksempel på en ting som ikke ville finnes er oppvarmede seter. Hater det.)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...