Gå til innhold

Tesla dumper radaren. Går over til kamerabasert system


Anbefalte innlegg

12 minutes ago, Complexity said:

Om noen år har alle gått over til dette, og da er det vel plutselig helt avleggs med sikringer og mekaniske releer til å styre 12V.

Dvs. 12V vil forsvinne helt etterhvert også. Er en tåpelig lav spenning å drive ting på.

Hvilken busspenning mener du vil overta? opp til 30V ville i.o.f.s. være uproblematisk, men over det begynner lokale regulatorer å bli dyre, og siden det meste av elektronikk bruker 0.9-3.3V må det være mange slike. Utover startmotorer hovedlys og enkelte lydløsninger ser jeg ikke så mye på lavspentsiden som skulle tilsi at et lite hopp i spenning skal være noe dramatisk besparende på ledningsdimensjoner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (21 timer siden):

kortslutter 12V uttaket f.eks. Er jo litt tungvindt å da måtte finne fram instruksjonsboken for å se hvilken sikringsboks sikringen er i, for å så kansje måtte bruke verktøy for å få ut sikringen. Så må man kanskje kjøre rundt å lete etter en slik sikring å oppdrive om man ikke har det liggende.

Ja, det finnes sikkert historier om noen som må gå 5 mil barbeint for å få tak i en sikring.

Men når det kommer til stykket så tror jeg de fleste bryr seg mer om at Tesla ligger nederst på kvalitetsmålinger og at Model Y er den dårligste av dem igjen. Mens Porsche er i motsatt ende av skalaen. 

Det er bare helt vilt at dette er noe som er vits i å dra frem. Spesielt når det er langtfra noe som helst som indikerer at resten av bransjen har gjort et feil valg. Som kjent var Tesla tidlig ute med store skjermer også og hva skjedde med dem? Jo, de går i stykker rund baut fordi de er konstruert for å stå på et skrivebord og ikke i en bil med ekstreme miljøpåkjenninger.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Complexity skrev (11 timer siden):

Blinklysene virket, men releet under setet hadde noe med sentrallåsen å gjøre, og den hadde ett enkelt rele som klikket for å blinke med blinklysene som indikerte om bilen var låst eller ikke. Heter vel Comfort Module eller noe den boksen som inneholder releet. Vet ikke hvilken model bilen var men ikke siste skrik, og svigermor var dritlei av att blinklysene sto på hele tide og tappet batteriet.

 

 

Høres ut som B5. Skaden skyldes nok vanninntrengning i modulen, som er en gjenganger på den bilen. Det ville som skadet et solid-state tele enda kjappere. Levetiden for et loddet elektromekanisk rele er typisk 300.000 operasjoner for de høyeste strømstyrkene de er godkjent for og opptil flere millioner operasjoner ved lave strømstyrker som i denne modulen. Mao burde det takle iallfall 100 års bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (11 timer siden):

Om noen år har alle gått over til dette, og da er det vel plutselig helt avleggs med sikringer og mekaniske releer til å styre 12V.

Dvs. 12V vil forsvinne helt etterhvert også. Er en tåpelig lav spenning å drive ting på.

Det har du nok rett i, men da snakker vi ikke om solid-stateløsninger slik man finner i dag. De er ikke gode nok. Det kommer nye løsninger hele tiden. Selv kjøpte jeg noen solid-state chipssett fra Infineon for et par år siden som de hevdet ikke ville dukke opp i noen bilmodeller før i år. (Glemte selvfølgelig å sjekke størrelsen på de, og de var så små at man må bruke robot for å lodde de )

Tror nok 12 volt kommer til å vare en stund til. Europeiske premiumbiler har hatt 48 volts system (inkl. ladesystem) noen år nå for de mest strømkrevende utstyret, som feks fjæring/demping, men så lenge styreenheter og tilhørende sensorer og aktuatorer krever 5 volt eller lavere, så vil nok bilene fremdeles ha et lsystem med lav spenning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Complexity skrev (Akkurat nå):

Er vel heller ett steg fremover når de har kvittet seg med gammeldags vellprøvd teknologi og viser at det moderne allerede funker så bra.

Nei, på ingen måte. Man fjerner ikke datapunkter mens man fremdeles ikke har løst problemet. Man skalerer nedover når man har løst problemet. Det er først når man har AV at man fokuserer på optimalisering. 

Når man velger å justere noe slikt som dette, så burde jo resultatet være bedre - og ikke et steg tilbake slik det er her. IIHS testene er jo greit optimalisert for å fungere bra med CMOS. Radaren kommer mer til sin rett under f.eks tåke og snøvær. 



 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, oophus said:

Nei, på ingen måte. Man fjerner ikke datapunkter mens man fremdeles ikke har løst problemet. Man skalerer nedover når man har løst problemet. Det er først når man har AV at man fokuserer på optimalisering. 

Når man velger å justere noe slikt som dette, så burde jo resultatet være bedre - og ikke et steg tilbake slik det er her. IIHS testene er jo greit optimalisert for å fungere bra med CMOS. Radaren kommer mer til sin rett under f.eks tåke og snøvær. 



 

De sparer masse penger per bil med å slippe å montere radar på dem og de fungerer like bra som før. Kansje bilene blir billigere til kundene og? Winwin.

Ang. snøvær så er radar ganske ubrukelig. Fronten av bilen blir fylt med sne og radaren blir deaktivert. Håper min bil får en oppdatering snart så jeg fortsatt kan bruke cruisecontrol kun med kamera om det snør.

Eldre Model S har varme i sin radar, så den fylles med is istedenfor..

I tett tåke er nok radar bedre. Men jeg kan telle på en hand hvor mange ganger jeg har kjørt i tett tåke de siste årene.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

De sparer masse penger per bil med å slippe å montere radar på dem og de fungerer like bra som før. Kansje bilene blir billigere til kundene og? Winwin.

Om det er argumentet, så ville man sett manglende radar i hele produktporteføljen. De hadde heller ikke investert seg inn i et radarselskap så sent som i Februar i år. Greit nok at radaren de brukte kanskje trengte en oppgradering for å følge tiden og dens utvikling, men det å skrape den totalt sett er et steg tilbake. 

Complexity skrev (2 minutter siden):

Ang. snøvær så er radar ganske ubrukelig. Fronten av bilen blir fylt med sne og radaren blir deaktivert. Håper min bil får en oppdatering snart så jeg fortsatt kan bruke cruisecontrol kun med kamera om det snør.

Det er jo ikke sensorens skyld? Her ville jeg nok heller klaget på plassering fremfor at radar som teknologi ikke er bra i snøvær. Den er betydelig bedre i snøvær enn AI pixel recognition som krever like pixler mellom bilder for å forstå hva den ser på. 

 

Complexity skrev (4 minutter siden):

I tett tåke er nok radar bedre. Men jeg kan telle på en hand hvor mange ganger jeg har kjørt i tett tåke de siste årene.

Tåke er det nok betydelig mer av i Sør Norge, så forståelig nok. Senest i går (inkludert dagen før dette igjen) så hadde vi hav-tåke her, selv om det var meldt skyfri himmel. Altså må Tesla designe systemer som takler områder med mye tåke så godt som lite tåke. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
30 minutes ago, oophus said:

Om det er argumentet, så ville man sett manglende radar i hele produktporteføljen. De hadde heller ikke investert seg inn i et radarselskap så sent som i Februar i år. Greit nok at radaren de brukte kanskje trengte en oppgradering for å følge tiden og dens utvikling, men det å skrape den totalt sett er et steg tilbake. 

Det er jo ikke sensorens skyld? Her ville jeg nok heller klaget på plassering fremfor at radar som teknologi ikke er bra i snøvær. Den er betydelig bedre i snøvær enn AI pixel recognition som krever like pixler mellom bilder for å forstå hva den ser på. 

 

Tåke er det nok betydelig mer av i Sør Norge, så forståelig nok. Senest i går (inkludert dagen før dette igjen) så hadde vi hav-tåke her, selv om det var meldt skyfri himmel. Altså må Tesla designe systemer som takler områder med mye tåke så godt som lite tåke. 

Plasseringen er fremme på bilen bak fangeren. Burde de heller montert den i frontruten? Ville ikke vært spesielt pent, og vil tro den burde stå fremst på bilen for å fungere best. HRP (High reflected power) er ett kjent problem med radarteknologien og vanskelig å unngå med mindre de finner opp radaren på nytt. 

Tåke kan vel løses med kamera det og? Er det ikke Porche Taycan som har IR kamera som kan se gjennom tåke?

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Plasseringen er fremme på bilen bak fangeren. Burde de heller montert den i frontruten?

Sliter alle nye biler med lett nedsnødde radarer/sensorer? 

Complexity skrev (3 minutter siden):

Er det ikke Porche Taycan som har IR kamera som kan se gjennom tåke?

Tenker du på "Night Vission Assist"? Men ja, sensorer som takler dårlig lys, samt tåke burde jo inkluderes om formålet er å løse autonomi inn mot robot-taxier. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, oophus said:

Sliter alle nye biler med lett nedsnødde radarer/sensorer? 

Om alle sliter vet jeg ikke, men etter lett googling så virker det å være problem på Hyundai, Audi, Kia, Mazda og Honda iallefall.

https://www.google.com/search?q=radar+disabled+snow&client=ms-android-google&bih=727&biw=393&hl=no&sxsrf=ALeKk02R4L0QuYG6w4gSwxxr-MsgUFQ8mw%3A1625043123068&ei=szDcYJ3ZA4KHwPAP4vWP6AY&oq=radar+disabled+snow&gs_lcp=ChNtb2JpbGUtZ3dzLXdpei1zZXJwEAM6BAgAEEc6BggAEAcQHjoICAAQCBAHEB46CggAEAgQBxAKEB46BAghEApQl4ABWPyjAWDDpQFoAXABeAGAAeABiAG4E5IBBjE0LjkuMZgBAKABAcgBAsABAQ&sclient=mobile-gws-wiz-serp#ip=1

Gjørme og mye innsekter ser ut til å deaktivere radaren på noen biler også.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Båter og fly bør jo gjøre det samme. Fjerne radar til fordel for et billig web-kamera med oppløsning som en Nokia kameratelefon fra 2006. Tenk på hvor mye Norwegian kan spare.

Glem ikke at Tesla tok vekk radaren fordi de lenger ikke fikk levert radar fra underleverandør. I samme sekund så fant de altså ut at radar bare var tull.

Samme med justering av korsryggstøtte. Mens BMW informerte kundene når de manglet delene og ga dem valget mellom avslag i pris eller avbestille/vente tii den ble tilgjengelig, så tok Tesla først og fjernet den uten å informere kundene og når det ble oppdaget så gikk de ut og sa at justerbar korsryggstøtte var noe kundene ikke trengte. Det  er morsomt å se grensene for Stockholm-syndromet bli testet ut gang på gang.

Endret av uname -i
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (25 minutter siden):

Om alle sliter vet jeg ikke, men etter lett googling så virker det å være problem på Hyundai, Audi, Kia, Mazda og Honda iallefall.

 Du forstår vell at tildekt sensor ikke er en ulempe tilknyttet hvordan sensoren fungerer, men at slikt kan designes for å være bedre/dårligere angående det problemet? Om formålet er å nå over fører-assists og L2, så må en sørge for at tildekning av sensorer ikke er så lett å få til. Man må også kunne klare å se gjennom ting som f.eks tåke samt snøfall. Ingen sensortyper tåler at de blir fysisk tildekket. Men angående tåke og snø så sliter CMOS spesielt, selv om ikke sensoren fysisk er tildekket. Grunnen er jo fordi man trenger like pixel-grupperinger mellom ulike bilder for å analysere bevegelse. Om snø-flak kommer i veien så møter man altså muligens problemer. Problemer man enklere kan komme rundt om man har redundancy i ulike typer sensorer, som f.eks ei radar som kan penetrere snøflak og allikevel gi data for avstand. 

Om Radar er tøys og tull, så burde en forvente at ikke kun Fremont fjernet radarer i kun 3 og Y. Man burde forventet at S og X også hadde dette fjernet, spesielt nå som de kom i en ny oppdatert variant. Man må også stille spørsmålstegn til hvorfor de søkte om å bruke MMW radarer så sent som i Januar i år. 

Complexity skrev (25 minutter siden):

Gjørme og mye innsekter ser ut til å deaktivere radaren på noen biler også.

Fysisk tildekning av sensorer er et generelt problem for alle sensorer. Ikke kun radar. Tåke og snø trenger ikke nødvendigvis være fysisk tildekning når det gjelder CMOS. Der holder det at de dekker det man ønsker å se fra sensoren til objektet man skal identifisere. Lys og lyd har ei enklere stund rundt det å bevege seg gjennom snø og tåke. 

Endret av oophus
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Kilde? (Og spekulasjon kan ikke regnes som en kilde.)

De hadde titusenvis av biler i "containment hold" pga mangel på deler. Rett etter fant de ut at radar ikke trengtes og leverte dem allikevel.

Det holder sikkert ikke som kilde for deg, men her er det bare å bruke huet og legge sammen to og to.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, uname -i said:

De hadde titusenvis av biler i "containment hold" pga mangel på deler. Rett etter fant de ut at radar ikke trengtes og leverte dem allikevel.

Vi vet nesten ingenting om dette. Fullt mulig at eventuelle deler som manglet ble montert og bilene levert.

Det er mulig at du har snudd rundt på årsaksforholdet også. Å fjerne radaren trengte ny SW og kanskje også hardware-endringer, og det kan være at biler ble stående å vente på dette, etter at Tesla bestemte seg for å droppe radaren.

Just now, uname -i said:

Det holder sikkert ikke som kilde for deg, men her er det bare å bruke huet og legge sammen to og to.

Personlig prøver jeg å unngå å la mine meninger og følelser om Tesla farge mine konklusjoner om virkeligheten. Men jeg vet det er en upopulær strategi.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
14 minutes ago, uname -i said:

.

 

15 minutes ago, oophus said:

 Du forstår vell at tildekt sensor ikke er en ulempe tilknyttet hvordan sensoren fungerer, men at slikt kan designes for å være bedre/dårligere angående det problemet? Om formålet er å nå over fører-assists og L2, så må en sørge for at tildekning av sensorer ikke er så lett å få til. Man må også kunne klare å se gjennom ting som f.eks tåke samt snøfall. Ingen sensortyper tåler at de blir fysisk tildekket. Men angående tåke og snø så sliter CMOS spesielt, selv om ikke sensoren fysisk er tildekket. Grunnen er jo fordi man trenger like pixel-grupperinger mellom ulike bilder for å analysere bevegelse. Om snø-flak kommer i veien så møter man altså muligens problemer. Problemer man enklere kan komme rundt om man har redundancy i ulike typer sensorer, som f.eks ei radar som kan penetrere snøflak og allikevel gi data for avstand. 

Om Radar er tøys og tull, så burde en forvente at ikke kun Fremont fjernet radarer i kun 3 og Y. Man burde forventet at S og X også hadde dette fjernet, spesielt nå som de kom i en ny oppdatert variant. Man må også stille spørsmålstegn til hvorfor de søkte om å bruke MMW radarer så sent som i Januar i år. 

Tildekning av sensorer er et generelt problem for alle sensorer. Ikke kun radar. 

Haha what? Så først mener du radar er flott og det kun er Tesla som har problemer med at de tildekkes av sne, og når jeg viser at mange biler har dette problemet med radaren (som er ganske forståelig da sne og is reflekterer signalet som blir sendt ut av radaren) så er det jo en selvfølge at det er ett problem?

Les kræsjtesten på nytt. Radaren er unødvendig.

Edit: beklager feilsitat uname. Får ikke fjernet det igjen fra mobilen.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...