Gå til innhold

Den ene elbilen er fire ganger så dyr. Er den fire ganger så god?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest I1RRS7FlJH
Skrevet

I samme gate. Er en Stressless 100 ganger bedre enn en camping-stol?

Skrevet

Jeg så en video fra et dragrace-treff i USA hvor en fyr med Taycan skulle kjøre om kapp med en 911, og ikke kjente igjen 911 som Porsche. "Er det også en Porsche?" Det var litt morsomt og fryktelig merkelig.

Også litt morsomt at Taycan kommer i Turbo-utgave.

  • Liker 1
Skrevet

Helt feil sammenligning. Uteprodukt vs inneprodukt. Ville heller sakt er en Stressless bedre enn en lavpris lenestol til bare fem tusen( en fjerdedel av en stressless) fra Bohus ?

Skrevet

Det var en litt rar sammenligning ja...

Har alltid syntes av Model 3 har ett ribbet, men greit og moderne interiør, men når de gikk fra Taycan så det overraskende utdatert og trist ut.

Skrevet

Law of diminishing returns. For å kunne si at den er fire ganger så god så må vi først definere hva "god" er. Den har ikke fire ganger rekkevidden, eller fire ganger så behagelige seter.

Porsche på sin side er stort sett kompromissløse i sine design, mens Model 3 har synlige kostnadsreduksjoner, på tross av at det fortsatt er en bil som gir mye for pengene.

En ting jeg ikke forstår meg på technerdenes inntog i bilverdenen er hvorfor alt skal handle om å specsheets og konkretisering av subjektive verdier.

  • Liker 6
Skrevet (endret)
46 minutes ago, Gavekort said:

Law of diminishing returns. For å kunne si at den er fire ganger så god så må vi først definere hva "god" er. Den har ikke fire ganger rekkevidden, eller fire ganger så behagelige seter.

Spikeren på hodet det.

Tesla har hatt som mål å lage en billig elbil som kan brukes som eneste bil til 35 000 USD+.

Porsche hadde som mål å lage en bra bil, uten å tenke noe særlig på kostnadene.

Så på bang for the buck er det ikke noe overraskelse at Tesla er best.

Endret av Wisd0m
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
5 minutes ago, keramikklampe said:

Kanskje en mer interessant sammenligning ville vært Model 3 mot Model S som er tre ganger så dyr. Er den tre ganger så god? 

Da er det ihvertfall familie bil vs familie bil.

Er vel bøttevis av slike sammenligninger på nettet. Nå er dagens Model S ganske utdatert, så kan nok bli mer relevant nå når nye Model S kommer.

Model 3 begynner vel og å bli litt "utdatert" sånnsett siden den ble lansert i 2017.

Skrevet
Complexity skrev (6 minutter siden):

Er vel bøttevis av slike sammenligninger på nettet. Nå er dagens Model S ganske utdatert, så kan nok bli mer relevant nå når nye Model S kommer.

Model 3 begynner vel og å bli litt "utdatert" sånnsett siden den ble lansert i 2017.

Er vel bøttevis av alle slags sammenligninger på nett. Klarer bare ikke helt å forstå hva TU.no prøvde å få frem med denne podcasten. 

Mulig de kommer med en oppdatering med tittel "hvorfor er Porsche Taycan fire ganger dyrere enn Tesla Model 3". Tror det kunne vært mer interessant en å konstatere at en "entusiast" sportsbil er dyrere enn en familie folkevogn. 

  • Liker 1
Skrevet

Sto mellom Taycanen (4S riktig nok) og Model 3P. 
Gikk for Model 3P, men puttet i ca 100k ekstra (senk, breiere hjul, m.m), så nå er 3Pen langt mer morro enn 4Sen. Men Taycanen er fortsatt en finere bil.

Mot Turbo S og prisnivået, har jeg vanskeligheter med å se fordelene her mot kommende Plaid+ (utenom leveringstid da).
Jeg vil si Turbo S er 1,3 ganger bedre enn Model 3P.

  • Liker 1
Skrevet

Model 3 Performance er sykt mye for penga. 0-100 på rett over 3 sekunder til 500k var jo fullstendig utenkelig for kort tid tilbake. I tillegg relativt praktisk, fantastisk UI og tech, TRACKMODE, og Teslas SuC nettverk. Porscha er helt rå, men koster såpass at den er helt uaktuell for de aller fleste.

  • Liker 1
Skrevet
Mkrogh skrev (16 timer siden):

Model 3 Performance er sykt mye for penga. 0-100 på rett over 3 sekunder til 500k var jo fullstendig utenkelig for kort tid tilbake. I tillegg relativt praktisk, fantastisk UI og tech, TRACKMODE, og Teslas SuC nettverk. Porscha er helt rå, men koster såpass at den er helt uaktuell for de aller fleste.

0-100 var også en helt uaktuell ting å se på, da folk loffet rundt i de trege dieselmotorene sine før de kjøpte elbil.

Etter de kjøpte elbil er dragracing det eneste kriteriet for enkelte ...

  • Liker 2
Skrevet
(not the real) Dr. Bombay skrev (17 minutter siden):

Etter de kjøpte elbil er dragracing det eneste kriteriet for enkelte ...

Dette tror du ikke på selv engang...

  • Liker 3
Skrevet
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Dette tror du ikke på selv engang...

Hvorfor skulle jeg ikke det, når det er den eneste egenskapen enkelte trekker frem som positivt med Teslaene sine? 

Det er en herlig ironi at vi nordmenn er et av de landene i vesten med lavest interesse for bilsport, har færrest bilsportutøvere, de få vi har når sjeldent opp til toppdivisjonen i grenene til tross for verdens beste utganspunkt (verdens rikeste land), er blant landene med færrest baner å kjøre på, har tradisjonelt sett hatt mest bilfiendtlig politikk, har tradisjonelt kjøpt biler med minst motor og heller brukt pengene på å lesse bilene fulle med utstyr, samt trivdes svært godt med å ha landbruksmaskiner i motorrommet de senere årene. Så fort Tesla kom på markedet: "aNdRe eLbiLeR eR sÅ rÆvA oG hEnGeR TiÅr BaK tEsLa, fOrDi De iKkE GrEiEr 0-100 pÅ uNdEr 4 sEkUnDeR" 🤦‍♂️

Skal sies at Mikrogh tok opp flere positive ting med Tesla, så det var rettet mot den første setningen hans og ikke hele innlegget.

  • Liker 2
Skrevet
(not the real) Dr. Bombay skrev (7 minutter siden):
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Dette tror du ikke på selv engang...

Hvorfor skulle jeg ikke det, når det er den eneste egenskapen enkelte trekker frem som positivt med Teslaene sine? 

Fordi du er for intelligent?

  • Liker 3
Skrevet
Gavekort skrev (23 timer siden):

 En ting jeg ikke forstår meg på technerdenes inntog i bilverdenen er hvorfor alt skal handle om å specsheets og konkretisering av subjektive verdier.

Amen til det. For oss som er vant med at journalistene i CAR og EVO bruker en halv side i et magasin på å diskutere nyansene i hvordan styringen på en bil føles, fremstår disse "testene" og påfølgende diskusjonene rimelig infantile.... 

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...