Gå til innhold

Den ene elbilen er fire ganger så dyr. Er den fire ganger så god?


Anbefalte innlegg

(not the real) Dr. Bombay skrev (1 time siden):

har tradisjonelt kjøpt biler med minst motor og heller brukt pengene på å lesse bilene fulle med utstyr

Den *kan* ha sammenheng med at avgifter for bil i norge tradisjonelt har vært en usalig blanding av galehus og godtebutikk for politikere med hjertesaker å finansiere..

Siden elbiler for øyeblikket er avgiftsfritt kan man nå skaffe seg en uhørt sprek bil uten å betale avgifter så man blør ut av alle kroppsåpninger.

  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
On 5/5/2021 at 10:36 AM, Gavekort said:

En ting jeg ikke forstår meg på technerdenes inntog i bilverdenen er hvorfor alt skal handle om å specsheets og konkretisering av subjektive verdier.

Det er litt merkelig at du ikke ser dette, men du er kanskje ikke en "nørd"? :)
Det er det første jeg sjekker når jeg skal lese en test.

Vekt, ytelser.. og ikke minst... akselerasjonstest... 0-200 etc...
Likevel, for min del så klarer jeg se at dette ikke nødvendigvis er det eneste kjøpskriterie eller det som er viktigst.
Ihvertfall ikke for bil :)

Når det gjelder det AL123 tar opp så er det ikke "nørd", men klassisk "føleri", "butt-dyno" som motorheads/tradisjonelle bil-journalister elsker å skrive om.
Men er du en slik entusiast så skjønner du hva de mener. Det er litt forskjell å sitte i/kjøre en litt ekslusiv bil/modell som er laget for gode kjøre-egenskaper vs en "billig-bil" laget for transport-behov. 🤪

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (20 minutter siden):

Siden elbiler for øyeblikket er avgiftsfritt kan man nå skaffe seg en uhørt sprek bil uten å betale avgifter så man blør ut av alle kroppsåpninger.

Med mindre det blir voldsomt rødt i Stortinget etter valget til høsten så tror jeg ikke vi vil se luksusskatter og effektkomponenter på elbiler. Effektkomponenten ble avskaffet for en stund tilbake og erstattet med en CO2- og NOX-komponent, da hensikten er å incentivere biler med lavt utslipp, ikke med lite hestekrefter.

Det er vanskelig å forsvare en effektavgift på elbiler med miljø, da det er en ren luksusskatt.

TL1000S skrev (1 minutt siden):

Det er litt merkelig at du ikke ser dette, men du er kanskje ikke en "nørd"?

Jeg er det, men jeg er først og fremst en bilnerd som hadde interesse for biler før de ble elektriske. Technerds er de som ikke forstår seg på en bil fra 1980 med 90 hestekrefter, for de har jo Tesla.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (19 minutter siden):

Med mindre det blir voldsomt rødt i Stortinget etter valget til høsten så tror jeg ikke vi vil se luksusskatter og effektkomponenter på elbiler. Effektkomponenten ble avskaffet for en stund tilbake og erstattet med en CO2- og NOX-komponent, da hensikten er å incentivere biler med lavt utslipp, ikke med lite hestekrefter.

Det er vanskelig å forsvare en effektavgift på elbiler med miljø, da det er en ren luksusskatt.

Norsk avgiftspolitikk er forutsigbart uforutsigbar, hva som kommer eller ikke er mildt sagt vrient å spå. At motorer i sin tid hadde både motorvolumavgift *og* effektavgift *samtidig* som begge deler var progressive ble i grunn overgått da man innførte sukkeravgift på sukkerfri brus..

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
TL1000S skrev (32 minutter siden):

 

Når det gjelder det AL123 tar opp så er det ikke "nørd", men klassisk "føleri", "butt-dyno" som motorheads/tradisjonelle bil-journalister elsker å skrive om.
Men er du en slik entusiast så skjønner du hva de mener. Det er litt forskjell å sitte i/kjøre en litt ekslusiv bil/modell som er laget for gode kjøre-egenskaper vs en "billig-bil" laget for transport-behov. 🤪

Det har jo ingenting med hverken nerd eller føleri å gjøre, men om å formidle ha en bil er. Rekkevidde, antall feil i snitt pr EU-kontroll, hvordan og hvor ofte software oppdateres forteller jo ingenting om hvordan en bil er å kjøre. Jeg har kjørt flere biler med over 600hk fra fabrikk, men den beste bilen jeg noengang har kjørt hadde 126hk og jeg har iallfall en bil med under 100hk på topp 5, så det har ingenting med snobberi eller dyre superbiler å gjøre. Hverdagsbilen er tross alt den en bruker mest, og den kjøres først og fremst lokalt.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

Den *kan* ha sammenheng med at avgifter for bil i norge tradisjonelt har vært en usalig blanding av galehus og godtebutikk for politikere med hjertesaker å finansiere..

Siden elbiler for øyeblikket er avgiftsfritt kan man nå skaffe seg en uhørt sprek bil uten å betale avgifter så man blør ut av alle kroppsåpninger.

Trodde egentlig vi var ferdige med den diskusjonen, men så kommer stadig en "bilentusiast" (Les: petrol/diesel-head) og skal kaste inn den brannfakkelen igjen.

Begynner å lure på hvor ung man er når man klarer å ikke få med seg at 0-100 var ganske viktige tall før i tiden, som i før elbilene. Det var til og med snakk om at biljournalistene skulle slutte å skrive om toppfarten og aksen for ikke å trigge folk til å ville finne ut av dette i praksis. Prøv å gjett hva som skjedde...

Jo, nettopp. Når folk ikke fikk lese tallene, så MÅTTE de prøve dette ut i praksis. Det har egentlig bare stigmatisert til enda flere som synes det var viktig. 

Men så kom Tesla med supersportsbilytelser, og gruset det meste av hva folk kunne klare å få tak i og råd til å eie. Og plutselig var ikke dette viktig i det hele tatt. Nei, fy f..n for noe sutreri.

Redningen var selvsagt at batterikapasitet, effekt på toppen når man ikke har tradisjonell girkasse og varmgang gjorde at verken toppfart eller langvarig kjøring på bane var noe TMS eller TMX hevdet seg i.

Bare så synd at TM3, og så senere nå Porsche Taycan, og muligens også Audi E-Tron GT gjør om på dette. For ikke å snakke om Rimac, som vel må klassifiseres som elektrisk hypersportsbil, med dertilhørende pris, gjør om på dette.

Så, sorry for å smøre dette utover for de som hevder elbiler bare er radiobiler/lekebiler/dildoer på hjul (PS! Dildo er ikke batteridrevet, det er derimot en vibrator), elbiler er nok kommet for å bli, og de gruser icebiler på stort sett det meste, bortsett fra toppfart, rekkevidde, støy og forurensning, samt tillatt hengerkapasitet.

Endret av Snowleopard
skriveleif
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (14 minutter siden):

Begynner å lure på hvor ung man er når man klarer å ikke få med seg at 0-100 var ganske viktige tall før i tiden, som i før elbilene. Det var til og med snakk om at biljournalistene skulle slutte å skrive om toppfarten og aksen for ikke å trigge folk til å ville finne ut av dette i praksis. Prøv å gjett hva som skjedde...

Det er jo passe arrogant å bestemme hva jeg skal synes er en god bil da, siden jeg kun snakker om min egen tilnærming til hva som er en "god bil".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (Akkurat nå):

Det er jo passe arrogant å bestemme hva jeg skal synes er en god bil da.

Hvor hevder jeg dette? Svaret er absolutt ingen steder.

Jeg snakket spesifikt om hvorvidt 0-100 var et tall folk forholdt seg til før Tesla kom og redefinerte hva som var gode tider for "vanlige" biler.

Du kan like hvilken som helst bil du vil for meg, men kom ikke å fortell at 0-100 ikke var viktig før, for da er du enten blind eller lever i fornektelse.

Nei, her bør du, spesielt siden du og er administrator på siden, faktisk være i stand til å skille på hva du tror jeg skriver, og hva jeg faktisk skriver. For her bommet du grovt.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (9 minutter siden):

Hvor hevder jeg dette? Svaret er absolutt ingen steder.

Jeg snakket spesifikt om hvorvidt 0-100 var et tall folk forholdt seg til før Tesla kom og redefinerte hva som var gode tider for "vanlige" biler.

Du kan like hvilken som helst bil du vil for meg, men kom ikke å fortell at 0-100 ikke var viktig før, for da er du enten blind eller lever i fornektelse.

Nei, her bør du, spesielt siden du og er administrator på siden, faktisk være i stand til å skille på hva du tror jeg skriver, og hva jeg faktisk skriver. For her bommet du grovt.

Så jeg er ikke "bilentusiasten" her? Du har gått glipp av poenget om du tror bilentusiaster bare bryr seg om ytelse som 0 til 100, før og etter elbiler. 0 til 100 er forbeholdt menn med mindreverdighetskomplekser. Bilentusiaster kjøper Mazda MX-5, ikke nødvendigvis Porsche 911. Førstnevnte gir mer moro for penga enn sistnevnte.

Det ser fortsatt ut som du skriver det jeg tror du skriver.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (Akkurat nå):

Så jeg er ikke "bilentusiasten" her? Du har gått glipp av poenget om du tror bilentusiaster bare bryr seg om ytelse som 0 til 100, før og etter elbiler.

Det ser fortsatt ut som du skriver det jeg tror du skriver.

Og igjen, så påstår du at jeg skriver noe jeg ikke en gang nevner med et ord.

Må si du skuffer grovt her. Av en administrator, så er dette rett og slett for svakt. Og ja, jeg må si jeg forventer en høyere standard på dette for de som er administratorer, enn andre som skriver her inne.

Men om du nå likevel trodde dette var i forhold til noe du skrev, så er altså svaret nei. Det var en helt annen som langet ut om at 0-100 bare var viktig for "tech-heads og nørder".

Men nå håper jeg vi kan stoppe denne avsporingen, og heller diskutere sak, og ikke hva du tror jeg mener om deg eller hva du tror jeg mener en bilentusiast skal være eller ikke være.

 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (8 minutter siden):

Men om du nå likevel trodde dette var i forhold til noe du skrev, så er altså svaret nei. Det var en helt annen som langet ut om at 0-100 bare var viktig for "tech-heads og nørder".

Men nå håper jeg vi kan stoppe denne avsporingen, og heller diskutere sak, og ikke hva du tror jeg mener om deg eller hva du tror jeg mener en bilentusiast skal være eller ikke være.

Jeg sa ikke at 0 til 100 var viktig for "tech-heads og nørder", så tror du må lese litt grundigere selv. Det jeg sier er at technerds som tidligere kranglet om iPhones og Android, nå krangler om Teslaer og Porscher med de samme argumentene og konkretiserer biler ned til tall.

Bilentusiaster velger ikke veteranbiler utifra hva specsheets sier. 0 til 100 er totalt irrelevant for meg så lenge bilen ikke er undermotorisert. Jeg har det mye mer moro i '72 Corvetten enn det jeg hadde i en Model 3 Long Range. Hvordan måler man "god" her?

Endret av Gavekort
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (4 minutter siden):

Jeg sa ikke at 0 til 100 var viktig for "tech-heads og nørder", så tror du må lese litt grundigere selv. Det jeg sier er at technerds som tidligere kranglet om iPhones og Android, nå krangler om Teslaer og Porscher med de samme argumentene og konkretiserer biler ned til tall.

Bilentusiaster velger ikke veteranbiler utifra hva specsheets sier. 0 til 100 er totalt irrelevant for meg så lenge bilen ikke er undermotorisert. Jeg har det mye mer moro i '72 Corvetten enn det jeg hadde i en Model 3 Long Range. Hvordan måler man "god" her?

Igjen viser du at du leser fanden på veggen her.

Når du skriver "Jeg sa ikke at 0 til 100 var viktig for "tech-heads og nørder", så bare dobbelt og trippel-understreker du at dette nå har gått deg for langt inni hodet, og ikke klarer å se fakta her. Så ta deg en runde og ro ned, og så leser du en gang (eller ti) til.

"Jeg sa ikke at 0 til 100 var viktig for "tech-heads og nørder" Nei, det sa jeg da heller ikke at DU sa. Faktisk skrev jeg: "Det var en helt annen som langet ut om at 0-100 bare var viktig for "tech-heads og nørder"."

Siden jeg må oversette til deg, jeg skrev at det var en annen bruker som skrev dette. Ikke du. Tvert imot, dette var for å vise at det ikke var det du skrev som jeg reagerte på.

Men dette har jeg verken tid eller interesse av av å fortsette på. Om du absolutt trenger en bedre forklaring, så får du sende meg en PM, så skal jeg ta det med tid og stunder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Setter pris på om du lærer deg å debattere skikkelig i stedet for å hagle på med hersketeknikker og spydigheter.

Jeg synes ikke du adresserte mitt poeng særlig godt om at biler har egenskaper som ikke er målbare i tall. Igjen så er det ingen her som kan komme og fortelle meg at jeg skal like Model 3 bedre enn en MX-5 når jeg ærlig talt synes at førstnevnte er en ganske beskjeden bil å kjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (3 minutter siden):

Setter pris på om du lærer deg å debattere skikkelig i stedet for å hagle på med hersketeknikker og spydigheter.

Jeg synes ikke du adresserte mitt poeng særlig godt om at biler har egenskaper som ikke er målbare i tall. Igjen så er det ingen her som kan komme og fortelle meg at jeg skal like Model 3 bedre enn en MX-5 når jeg ærlig talt synes at førstnevnte er en ganske beskjeden bil å kjøre.

Igjen, jeg har ikke påstått noe om hva du skal like eller ikke like. Den som faktisk har kommet med angrep og beskyldninger her, er deg. Det er du som kommer med påstander om at jeg mener noe om hva du skal like eller ikke like.

Men som sagt, ta det via PM, jeg gidder ikke søple ned diskusjonen her med å forklare dine misforståelser/mistolkninger. Nå har jeg en avtale jeg skal nå, så da er jeg borte noen timer. Ta tiden til hjelp, og send meg en PM. Så kan vi få oppklart i missforstålsene...

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (5 minutter siden):

Igjen, jeg har ikke påstått noe om hva du skal like eller ikke like. Den som faktisk har kommet med angrep og beskyldninger her, er deg. Det er du som kommer med påstander om at jeg mener noe om hva du skal like eller ikke like.

Jo du gjorde faktisk det i det første innlegget jeg svarte på, og jeg synes du fremstod som veldig arrogant når du fortalte meg at jeg måtte like "superbilytelser", og at jeg sluttet å bry meg om 0 til 100 først da Tesla kom på banen og at dette handler om å gruse hverandre på strak vei.

Jeg føler meg absolutt truffet av disse påstandene dine, og jeg kan oppriktig si at jeg ikke kjenner meg igjen en plass. Disse karikaturene dine høres ut som menn som forsøker å etablere sin maskulinitet utifra å ha den raskeste bilen.

Pust med magen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (10 timer siden):

Så jeg er ikke "bilentusiasten" her? Du har gått glipp av poenget om du tror bilentusiaster bare bryr seg om ytelse som 0 til 100, før og etter elbiler. 0 til 100 er forbeholdt menn med mindreverdighetskomplekser. Bilentusiaster kjøper Mazda MX-5, ikke nødvendigvis Porsche 911. Førstnevnte gir mer moro for penga enn sistnevnte.

Det ser fortsatt ut som du skriver det jeg tror du skriver.

Takk for at du tørr å si det andre tenker!

Lenke til kommentar
Trestein skrev (3 minutter siden):

Takk for at du tørr å si det andre tenker!

Det er ingen vonde intensjoner bak det. Det er helt klart at Tesla Model 3 er en gøyal bil for mange og at magasuget får frem et smil. Det er ikke en veldig engasjerende bil, på godt og vondt, så den er typisk ikke på samme lista som mange sportscoupe bensinbiler, med mindre formålet er å overgå naboen sin Porsche med 0 til 100 tid.

Det er ikke "bilentusiaster" som driver å krangler om smålige detaljer, noe som er tydelig reflektert i at tradisjonelle bilmiljøer er veldig åpne og forståelsesfulle ovenfor hverandres bilvalg og hvilken motorstørrelse man har. Dette er absolutt ikke er tilfellet i teknologiavisene sine kommentarfelt, samt i elbilgrupper.

Jeg er både elbileier og en av disse bilentusiastene, og jeg merker virkelig forskjell på disse to miljøene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 time siden):

Jo du gjorde faktisk det i det første innlegget jeg svarte på, og jeg synes du fremstod som veldig arrogant når du fortalte meg at jeg måtte like "superbilytelser", og at jeg sluttet å bry meg om 0 til 100 først da Tesla kom på banen og at dette handler om å gruse hverandre på strak vei.

Jeg føler meg absolutt truffet av disse påstandene dine, og jeg kan oppriktig si at jeg ikke kjenner meg igjen en plass. Disse karikaturene dine høres ut som menn som forsøker å etablere sin maskulinitet utifra å ha den raskeste bilen.

Pust med magen.

Jeg har ikke sagt at du må like "superbilytelser". Det jeg sa, og som fremdeles er poenget, er at dette var et viktig måltall, blant flere, på hva som gjorde biler "rå" hos endel. Slik var det som sagt lenge før Tesla kom.

At du tar det personlig, og insinuerer at jeg dermed forteller hva du må like eller ikke, blir ikke noe mere rett av å fremdeles påstå det. Som sagt, det er ikke det jeg skrev., så beskyldningene dine er helt feil.

Legger og merke til at du absolutt vil fortsette diskusjonen her inne, istedet for å ta oppfordringen om å ta det via PM istedet. Jeg liker ikke å få beskyldninger om å påstå noe jeg hverken har sagt eller ment, derfor tok jeg til motmæle.

Og jeg blir ekstra skuffet over at det er en moderator som hopper på med beskyldninger om hva jeg har sagt, når alle og enhver kan gå tilbake og lese det jeg skrev og se at dette ikke stemmer med virkeligheten. Det er rett og slett ganske skammelig gjort, synes jeg.

Men nå har jeg sagt mitt om denne saken, så får dere bare ture på.

Endret av Snowleopard
skriveleif
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (33 minutter siden):

Jeg har ikke sagt at du må like "superbilytelser". Det jeg sa, og som fremdeles er poenget, er at dette var et viktig måltall, blant flere, på hva som gjorde biler "rå" hos endel. Slik var det som sagt lenge før Tesla kom.

At du tar det personlig, og insinuerer at jeg dermed forteller hva du må like eller ikke, blir ikke noe mere rett av å fremdeles påstå det. Som sagt, det er ikke det jeg skrev., så beskyldningene dine er helt feil.

Legger og merke til at du absolutt vil fortsette diskusjonen her inne, istedet for å ta oppfordringen om å ta det via PM istedet. Jeg liker ikke å få beskyldninger om å påstå noe jeg hverken har sagt eller ment, derfor tok jeg til motmæle.

Hvem er denne "bilentusiasten" som benekter at de brydde seg om 0 til 100 før Tesla, og "sutrer" over at Tesla nå er raskere? Hvem er denne "bilentusiasten" som mener at en bil bare er "god" om den presterer på bane med superbilegenskaper? Hvem er denne "bilentusiasten" som hevder at elbiler bare er leketøy?

Det er jo først og fremst Tesla-banden som begynner å sammenligne biler basert på tall for å skryte av at de gjør bedre banetider og 0 til 100 tider, så føler argumenteringen er å skyte seg selv i foten.

Hvorfor kaller du disse for "bilentusiaster"? Jeg forbinder ikke bilentusiaster med å skryte over hvem som har raskest bil eller hvem som har best tid rundt nordsløyfa. Når var det sist du så Audi-fanatikere dra frem specsheets og nordsløyfetider på sin A4 for å bevise at han gjorde et bedre kjøp enn han med en BMW 3-serie?

Jeg synes begge sider av den debatten om 0 til 100 tider og fartsrekorder rundt baner er barnslig og for folk som føler de har noe de må bevise. Bilentusiaster kjøper ikke en BMW M3 over en Model 3 fordi han vil ha den raskeste bilen, og en BMW M3 er fortsatt mer "rå" i min bok. Din generalisering av oss bilentusiaster er mitt problem med det du skriver. Nå får du høre fra en som ikke velger en Model 3 Performance om hvordan jeg tenker når jeg vurderer biler opp mot hverandre.

Siden debatten omhandler hva som gjør en bil god så er den ikke off-topic, som er grunnen til at jeg avslår å ta det over PM.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...