Gå til innhold

KOMMENTAR: Sony burde skamme seg


Anbefalte innlegg

MomentousMomentum skrev (2 timer siden):

Jeg skjønner at om digitale spill man har kjøpt forsvinner er det trist

 

LaKilla skrev (2 timer siden):

Det som kanskje er mest oppsiktsvekkende er at du potensielt vil miste tilgang på spill du eier, som er kjøp digitalt fordi nettbutikkene for konsollversjonene tas ned. Det skal jeg være enig i er kritikkverdig.

 

bat-fan skrev (Akkurat nå):

Forklar hva dem gjør feil

For det første så har Sony selv bekreftet at selv om de legger ned butikkene på de 15 år gamle konsollene så vil du fortsatt ha full tilgang til alt du har kjøpt.

Dette gjelder altså digitale spill du har lastet ned fra PSN.

 

Ellers ignorerer OP hele ps now, ps classics, osv.

Man forlanger bakoverkompatibilitet med konsoller som ikke har samme arkitektur, samtidig som man sammenligner med andre som kan gjøre dette pga lignende arkitektur.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

Super Mario World er framleis eit av dei beste spela eg har spelt.

Ditto. Ilag med Zelda a Link to the past. Derfor kjøpte eg SNES mini. Moddet den litt og la til fleire gode titler, eg husker godt fra barndomstida. 

Kva PS3 angår, er det ein generasjon eg hoppet fint over. 

Thalboo skrev (2 timer siden):

Jeez så mange 1000,- jeg har brukt på dævelselskapet, som nå er kasta rett i dass!

På kva måte? Du kan fortsatt laste ned digitalt innhold du allerede har kjøpt. Det Sony derimot stenger, er butikken. Det du allerede har kjøpt, er nåke du selvfølgelig har tilgang på.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, radiohodet said:

Det er dere som har støttet og hyllet konsoller som burde skamme dere. Dere får som fortjent for å støtte et lukket økosystem med propriertære løsninger.

Håper ingen av dere er overrasket over at Sony ikke bryr seg om dere, for da er dere jaggu lettlurte.

Du meiner alle som har spelt på ein konsoll opp gjennom dei siste tiåra burde... skamme seg?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Btw.

Bildet brukt i artikkelen viser ratchet & clank, ICO og god of war.

Alle er spill som er tilgjengelige på ps now, og spill som Sony har gitt vekk gratis, i oppgraderte utgaver (HD versjoner)

Synes det er litt rart å si at Sony ikke bryr seg om fortiden når man ser hva dem gjør med eldre spill (i de tilfeller der Sony faktisk har rettigheter til å gjøre noe)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
MomentousMomentum skrev (4 timer siden):

Mye mulig jeg bare synser her, men det er da slett ikke slik at Sony er verst her.

Ta en titt på Nintendo.

Meg kjent er det vel kun Wii som var bakoverkompatibel der, med Gamecube-titler, spesifikt, om jeg ikke husker helt feil. Bakoverkompatibilitet er slett ikke et vanlig fenomen.

Alle Wii-spill kunne spilles på Wii U.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er en av ulempene ved konsolleksklusivitet; man er prisgitt plattformeierne for å kunne spille eldre spill om man ikke vil/kan kjøre emulator eller lignende, og det er ikke en gang i alle tilfeller mulig. Og det er vel ikke så mange som sitter med hele rekka av konsoller fra Sony sånn hvis man tilfeldigvis skulle ha lyst til å spille eksempelvis Casper på PS1.

Nintendo, som er horribelt dårlig på å utnytte potensialet i verdens beste eksklusive bibliotek, har drevet med en del av det samme. TLo Zelda - the Minish Cap var for eksempel kun tilgjengelig på WiiU i digital versjon (i tillegg til GBA), og det tok årevis før et eneste SNES-spill dukket opp på Virtual Console på 3DS.

I en tid hvor retrokultur er på en all time high virker det både ulogisk og lite økonomisk fornuftig å kutte tilgangen til gamle spill. Det krever litt å porte om og slikt, men når et økosystem først er på plass, er det gratis penger inn, og jeg kan ikke forstå annet enn at det er økonomisk forsvarlig i disse tider når all annen underholdning flyter over av 80- og 90-tallsnostalgi.

Det blir selvsagt en sidenote og lite relevant, men slike ting er en av grunnene til at jeg er glad jeg hovedsaklig har spilt på PC de siste 25 årene; jeg kan fortsatt fyre igang stort sett alt fra "gamledager" på en ny PC med svært enkle grep.

Jeg synes om ikke annet at dette burde vært tilgjengelig som en service til lojale kunder. Det er mange voksne i dag som vokste opp med, og brukte penger på, de eldre konsollene og tilhørende spill. Det burde om ikke annet være fornuftig fra et merkedsføringsperspektiv å spille på nostalgi.

Lenke til kommentar

Om vi er realistiske her og ser på Sony sine spill, siden det ikke er noen vits i å snakke om spill man kan spille på PC, hvilke spill er det folk savner?

Den originale PlayStation har 3 spill. Hele 3 spill.

 

Man kan da ikke skylde på Sony om det ikke er dem som eier rettighetene til spillet? Ta for eksempel crash bandicoot, et spill som lenge manglet noen ny utgave. Var det Sony sin feil? Nei. Det var Activision.

 

Så. Hva er listen med Playstation eksklusive spill, som Sony fortsatt har rettighetene til, som ikke har blitt pusset opp eller ligger på ps now?

Lenke til kommentar
LaKilla skrev (På 30.3.2021 den 13.55):

Det som kanskje er mest oppsiktsvekkende er at du potensielt vil miste tilgang på spill du eier, som er kjøp digitalt fordi nettbutikkene for konsollversjonene tas ned. Det skal jeg være enig i er kritikkverdig.

Du har fortsatt tilgang på spillene du eier, som flere over meg har påpekt og som Sony har uttalt spesifikt.
 

Djz skrev (23 timer siden):

Jeg tror PS now vil bli svaret mot MS, de må bare forbedre det tekniske, noe de ser ut til å jobbe med. Det kan og bli løsningen for de som på død å liv vil spille ps2 og ps3 spill i fremtiden, ps2 har de allerede en del av der. Vis Sony baker ps pluss og Now in i 1 tjeneste kan det bli spennende å se. Men tiden vil vise hva de gjør, akkurat nå er ihvertfall jeg veldig fornøyd med sånn det er nå.

Her tror jeg du kan ha rett. Min gjetning er at vi etterhvert får se tilnærmet full bakoverkompatibilitet gjennom Playstation Now. Og det vil strengt tatt være bedre enn vanlig bakoverkompatibilitet, ettersom man da vil ha tilgang til spill som er vanskelig å få tak i. Det største problemet med å tilby noe slikt vil nok være rettigheter for spillene, men om de drar en form for Spotify, der utviklerne får betalt per avspilling, så kan det fungere. Det tekniske er også en utfordring. Dette må nesten løses ved streaming, og selv om jeg personlig ikke har hatt problemer med streaming gjennom PS Now, så virker det som mange andre har det.
 

radiohodet skrev (20 timer siden):

Håper ingen av dere er overrasket over at Sony ikke bryr seg om dere, for da er dere jaggu lettlurte.

For Microsoft, Epic, Nintendo, Valve osv bryr seg så mye mer? Dette er en forretning, uansett hvordan man vender og vrir på det, og selskapene vil alltid handle etter hva de tror de tjener mest på, Sony inkludert. Alle oppegående mennesker forstår det. Grunnen til at jeg foretrekker Sony fremfor Microsoft er rett og slett fordi forretningsbeslutningene til Sony stemmer bedre overens med mine personlige ønsker, eller at beslutningene ikke kræsjer med mine ønsker.
 

Iki skrev (7 timer siden):

Man kan da ikke skylde på Sony om det ikke er dem som eier rettighetene til spillet? Ta for eksempel crash bandicoot, et spill som lenge manglet noen ny utgave. Var det Sony sin feil? Nei. Det var Activision.

 

Så. Hva er listen med Playstation eksklusive spill, som Sony fortsatt har rettighetene til, som ikke har blitt pusset opp eller ligger på ps now?

Du belyser jo egentlig bare hovedproblemet som tas opp i artikkelen med dette. Det stemmer at Sony ikke har rettigheter til å gi ut selve spillene på nytt, men nettopp derfor blir bakoverkompatibilitet enda viktigere, for da har ikke rettigheter noe å si lenger, om man allerede eier spillene eller kan kjøpe de brukt. Med det sagt, så er ikke jeg en av de som bryr meg så sinnsykt mye om bakoverkompatibilitet. Jeg har innsett mer og mer i det siste at det meste av spill er forbruksvare. Folk kjøper og spiller for det meste bare de aller siste spillene som kom. Prøv å finne noen å spille Black Ops 2 med nå for eksempel. Du finner nok ingen. Prøv å se på vennelista di på Playstation, så ser du absolutt ingen som spiller et spill som er eldre enn et par år. For min del sluttet jeg å spille så mange eldre spill etterhvert som backloggen min ble for stor. Jeg skal fortsatt spille God of War 1-3, men utover dette har jeg ikke tid til noe, dersom jeg skal ha tid til de nye som kommer ut. Men folk er jo forskjellige.

Lenke til kommentar
22 hours ago, Iki said:

For det første så har Sony selv bekreftet at selv om de legger ned butikkene på de 15 år gamle konsollene så vil du fortsatt ha full tilgang til alt du har kjøpt.

Dette gjelder altså digitale spill du har lastet ned fra PSN.

Til evig tid? Neppe, dette er nok bare i en liten periode. Hva ville vært poenget med å legge ned en butikk når de fortsatt må bruke serverkapasitet til folk som har disse spillene fortsatt på kontoen sin? De vil selvfølgelig fjerne hele dette biblioteket etterhvert. 

Lenke til kommentar
Allostasis skrev (2 timer siden):

Til evig tid? Neppe

Nå vet vi ikke hvor lenge de har tenkt å holde det gående, men mye tyder på at det iallefall vil vare i 5 år til.

Da de har gjort dette tidligere, for omtrent 5 år siden, og man fortsatt har muligheten til å laste ned spillene man eier.

Lenke til kommentar
On 3/30/2021 at 2:27 PM, MomentousMomentum said:

Mye mulig jeg bare synser her, men det er da slett ikke slik at Sony er verst her.

Ta en titt på Nintendo.

Meg kjent er det vel kun Wii som var bakoverkompatibel der, med Gamecube-titler, spesifikt, om jeg ikke husker helt feil. Bakoverkompatibilitet er slett ikke et vanlig fenomen.

Nintendo gjør på ingen måte noen god jobb de heller, men langt flere konsoller enn Wii har hatt bakoverkompatiblitet. På nittitallet var det ikke vanlig (Powerbase Converter var et hederlig unntak), men etter at Sony introduserte funksjonen i PS2 har det vært mer eller mindre standard hos alle. Hos Nintendo har både Wii, Wii U, GBA, DS og 3DS hatt dette på plass. De siste 20 årene er det bare to konsoller som ikke har hatt det: Switch og PS4.

Switch har en grei nok unnskyldning til å ikke støtte DS og 3DS, så der føler jeg først og fremst det er VC som mangler. Det er også på sett og vis innafor at PS4 ikke kjører PS3-spill, men å fjerne PS1-støtten som var på plass på PS2, 3, P og V er bare kjipt. PS2-støtte hadde også vært relativt trivielt å implementere.

Så ja, er egentlig enig i at Sony er verstingen her, men Nintendo er absolutt ikke langt bak (eller foran, alt ettersom).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...