Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Tråden om de som gir blaffen i Covid


Anbefalte innlegg

Merker meg at visse grupper og personer kort sagt gir 100% blaffen i alt omkring Covid-19. Kort sagt, de gir faen i dette, med å aktivt ignorere alle råd fra dag en da dette kom. 

Det er også en utfordring at visse grupper mennesker aldri følger med eller leser noe om nyheter og informasjon om Covid eller samfunnet Norge. For meg er det merkelig å leve i et land uten å på noen måte følge med på noe som helst om hva som foregår der. 

Tenkte man her kan dele både erfaringer og artikler om dette.

Den lille gruppen personer som gir f... er en utfordring man bør tørre å gripe an. Denne "gruppen" vil man alltid finne når samfunnet stiller krav. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, et gammel og uttørket "ordtak" jeg av og til hoster opp (med ansikt godt plantet i innsiden av albuen ihht. anbefalingene)  når jeg blir tiltaks-lei: Husk å være flink med smitteverntiltak så festfolket kan samles. Gjerne i sammenheng der det faktisk har vært ansamlinger av folk i festlige lag som har medført lokal smitteoppblomstring. Pga munnbind er det dessverre vanskelig å få tilbakemelding på tørre vitser og ordtak.

Kom gjerne med mer raffinerte varianter av dette "ordtaket".

Lenke til kommentar
Gjest a6dfa...ae3
Dubious skrev (10 minutter siden):

Dro på butikken i dag, uten munnbind, men tok på meg munnbind kun fordi jeg ikke ville skille meg ut, da alle andre brukte munnbind. 

Tøft 

Anonymous poster hash: a6dfa...ae3

Lenke til kommentar

Tror enkelte "bare er sånn" - uavhengig av samfunnslag, bakgrunn, alder, kjønn eller utdannelse. Heldigvis nokså få her i Norge. 

I fjor sommer når restriksjonene var nokså lette - og det ble ansett som trygt å reise. Dro jeg til Polen for å besøke noen venner. Jeg ble mildt sagt overrasket over hvor mange som ikke brydde seg, som støttet seg på konspirasjonsteorier og noen - folk med ganske høy utdannelse som er "høyt oppe" i samfunnet - trodde faktisk Covid ikke eksisterte. 

I dag er ordlyden en helt annen fra de samme folkene. Hvorfor? Fordi de har fått viruset "tett på seg", enten personlig eller gjennom kjente. Kanskje er et slik med denne gruppen mennesker. De må selv se det med egne øyne, eller erfare det på egenhånd før de lærer - men for noen, som eksempelet under viser - så kan det gå riktig så ille:

EcmknePUwAAz4p1.jpg

 

Så tenker jeg at noen har større solidaritetsfølelse enn andre. 

Personlig gir jeg faen i om jeg får Covid. Bare gi meg det - så jeg kan bli ferdig med den. MEN! Jeg tenker litt lengre: Før jeg merker at jeg blir syk vil jeg være smittebærer og kan da potensielt smitte andre mer sårbare mennesker. Dermed gir det en dominoeffekt som kan i verste fall gjøre MEG ansvarlig for en skjebne som vedkommende over dessverre fikk. Denne "sommerfugleffekten" gjør at jeg blir litt smånervøs. Ikke for min egen del; men fordi jeg potensielt kan utgjøre en risiko for andre dersom jeg ikke "gjør jobben min". 

Joda, sannsynligheten er liten. Så jeg tar en stor u-sving rundt folk på gata, tar på meg maske og spriter hender. Kun i solidaritet for fellesskapet og ikke for min egen del. 

Dubious skrev (27 minutter siden):

Dro på butikken i dag, uten munnbind, men tok på meg munnbind kun fordi jeg ikke ville skille meg ut, da alle andre brukte munnbind. 

Ja, og det er faktisk en grunn for at folk bruker munnbind. Men dersom du gjør det kun fordi "alle andre" gjør det. Så har du ikke forstått hvorfor. Men det er greit det. Så lenge du bruker det. 

Jeg bor i Stavanger. Har lagt merke til at innvandrere er dårlige til å bruke munnbind og ofte går tett på hverandre. Jeg handler ofte på en internasjonal matbutikk i nærheten - ganske stor sådan. Der bruker så godt som ingen munnbind. Går du på Rema1000 rett over gata. Bruker kanskje 9 av 10 munnbind. Store kontraster der altså. Men dette er nok kulturelt.

Endret av Kris85
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noen religiøse viser til at hvis Gud vil jeg skal dø i morgen, så er det en mening med det. 

Altså det inntas en passiv holdning til at alt er styrt av ytre krefter og vi ikke kan eller skal gjøre noe med det.

Har også vært noen avisartikler om personer som vet de har Covid, men allikevel vært hypersosiale uten munnbind og avstand.

Hva kan vi gjøre med de som aktivt gir f.. i hverdagen?? 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Enkelt sagt kan man ikkje gjere noko med di som gir faen. Det man derimot kan er å gå føre med eit godt eksempel og forklare di nærmaste(familie og venner) fordelane ved å holde avstand, bruke munnbind der det er nødvendig og elles forholde seg til stadig varierande tiltak som best man kan. Elles syns eg det er værre at politikere og di som blir sett opp til ikkje greier å gå føre med eit godt eksempel. Di greier det kunststykket å få enda fleire til å gje faen. Nesten så eg håper på at corona-viruset får ein karma-mutasjon som virkelig tynner ut rekkene...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kris85 skrev (3 timer siden):

Ja, og det er faktisk en grunn for at folk bruker munnbind. Men dersom du gjør det kun fordi "alle andre" gjør det. Så har du ikke forstått hvorfor. Men det er greit det. Så lenge du bruker det. 

Eneste grunnen til å bruke det er når du ikke klarer å holde 1 meter avstand, som også var anbefalingen.
 

Lenke til kommentar

Var ikke munnbind bare en kulturell greie uten påviselig nytteverdi? 😂

«Han opplyser at FHI aldri har anbefalt folk i Norge å bruke munnbind. 

– Det kommer vi heller ikke til å gjøre, sier han.»

Overlege Preben Aavitsland ved Folkehelseinstituttet 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/g7O1KB/mener-munnbind-ikke-fungerer-mot-virus-en-kulturell-greie

Endret av Kron
  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, plankeby said:

Den lille gruppen personer som gir f er en utfordring man bør tørre å gripe an. Denne "gruppen" vil man alltid finne når samfunnet stiller krav. 

Er nok ikke så liten som du tror, og den er stadig voksende. Jeg merker i hvertfall stor forskjell på jobben nå og i forhold til hvordan det var i starten. Selv de som normalt er veldig "A4", og som stort sett tenker og mener som de får beskjed om, har begynt å avveie selv hva de gidder å følge og ikke, og har sågar begynt å snakke i retning av konspirasjonsteorier. Forøvrig er til og med statsministeren vår en del av den gruppen du snakker om.

Endret av AntonMarkmus
Lenke til kommentar

Jeg tenker mest på de som er like uhygeniske som før: På kjøpesenter med stor matvarebutikk. Personer går fra dass uten å vaske hender, inn i Matbutikk uten håndvask og munnbind. Tar ut og sjekker flere brød før han tar et brød.... 

Annet eksempel: Meget stor "innvandrerbutikk", tar ingen grep med munnbind, ingen antibac og flytter ikke paller som er stablet slik at det er unødvendig trengsel ved kasser osv. 

I byen, store klynger med personer fra visse grupper som dominerer bybildet totalt, nå som mange ikke henger i sentrum. 

Lenke til kommentar
AntonMarkmus skrev (1 time siden):

Er nok ikke så liten som du tror, og den er stadig voksende. Jeg merker i hvertfall stor forskjell på jobben nå og i forhold til hvordan det var i starten. Selv de som normalt er veldig "A4", og som stort sett tenker og mener som de får beskjed om, har begynt å avveie selv hva de gidder å følge og ikke, og har sågar begynt å snakke i retning av konspirasjonsteorier. Forøvrig er til og med statsministeren vår en del av den gruppen du snakker om.

Det er jo ikke rart gruppen vokser når det stadig blir innført unødvendige og skjevfordelte tiltak. Folk mister fort respekten for tiltakene da, konspirasjonsteoretikere eller ikke. Tiltakene som Høie introduserte i går er et eksempel på dette, hvor selv kommuner med lite eller ingen smitte blir påtvunget unødvendige tiltak. At en kommune som ikke har hatt smitte på mange dager skal ha samme tiltakene som en kommune med hundrevis av smittede hver dag bidrar til alt annet enn å styrke oppslutningen rundt tiltakene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (16 minutter siden):

Det er jo ikke rart gruppen vokser når det stadig blir innført unødvendige og skjevfordelte tiltak. Folk mister fort respekten for tiltakene da, konspirasjonsteoretikere eller ikke. Tiltakene som Høie introduserte i går er et eksempel på dette, hvor selv kommuner med lite eller ingen smitte blir påtvunget unødvendige tiltak. At en kommune som ikke har hatt smitte på mange dager skal ha samme tiltakene som en kommune med hundrevis av smittede hver dag bidrar til alt annet enn å styrke oppslutningen rundt tiltakene.

Det er nok med ein smitta besøkande som ikkje føl strenge tiltak til at det plutseleg  kan vere mange tilfeller. Det virkar som at (utkant)kommunar med få eller ingen tilfeller har vanskeleg med å forstå akkurat dette, dermed må det dessverre strenge tiltak til for å unngå smitte der det før har vore lite eller ingen smitte, spesielt i samband med påska då ein risikerer mykje reise på kryss og tvers.

Endret av ok67
trykkleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, sedsberg said:

Duuh... Ved at de ikke blir smittet.

Duuh, tyckte faktiskt att det är en intressant frågestilling hur hela landet ska kunna bidra i ett problem som faktiskt är ganska lokalt. 

Hvis smitten var 0 med de gamla tilltaken och 0 med de nya och hårdare tiltaken är det faktiskt inte sikkert att tiltaken gjort noen som helst forskjell. 

Hvis man sier det på en annan måte. R-talet varierar i Norge. Vad är viktigast i Norge för att få kontroll på smitten och få ned det nationella R-talet. Att R-talet går ned till 0.5 fra 0.6 i Trøndelag eller går ned fra 1.2 till 0.9 i Oslo?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det skal til 0. Ikke 0,5 eller 0,6. Da må alle bidra uansett hvor de er. Nå har én til nettopp dødd av corona. Hvor mange til må dø før alle tar problemet på alvor? For ikke å snakke om alle som har vært smitta og som nå har fått livskvaliteten sin kraftig redusert. Dette inkluderer også barn. Ingen blir spart.

Lenke til kommentar
1 minute ago, sedsberg said:

Det skal til 0. Ikke 0,5 eller 0,6. Da må alle bidra uansett hvor de er. Nå har én til nettopp dødd av corona. Hvor mange til må dø før alle tar problemet på alvor? For ikke å snakke om alle som har vært smitta og som nå har fått livskvaliteten sin kraftig redusert. Dette inkluderer også barn. Ingen blir spart.

Ok, jag föredrar faktiskt att ha leva lite samtidigt som jag tror ett R på 0 er en utopi innan vaksineringen har kommit igång i stor skala.

Har inte heller varken varit smitted eller haft noen bekant i Norge som har varit smitted så tror ikke det jag gör har medfört varken smittspridning eller en stor risk för det. 

Lenke til kommentar

Har tilgode å bruke antibac før jeg handler.
Med engang du tar på handlevogna så er du "smittet", med minde du også vasker den, og scanneren, om du bruker det.

Har antibac bak i bilen som jeg bruker, så foran i bilen er ren sone og bak er skitten sone.

Har aldri hatt noe behov for å ta på varer jeg ikke skal kjøpe
Alltid noen produkter som står med baksiden ut så en kan lese uten å røre, om en er i tvil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...