Gå til innhold

Ford har satt sluttdato for personbiler med fossilmotor


Anbefalte innlegg

Vi har fossile kjøretøy og motorer som er 40 år gamle i mer eller mindre daglig drift. De krever lite vedlikehold og er robuste skapninger laget for å være. Bygg/anleggsbransjen. Jeg tviler på at vi vil se 20 år gamle teslaer i daglig drift. Det er ikke sånn økonomien fungerer i dagens "Engineered to fail" samfunn. Det startet med lyspæren men er fortsatt sterkt til stede.

Et fossilt kjøretøy kan være noe dyrere i daglig drift men vesentlig billigere totalt siden man har lite eller ingen verditap på dem. Type litt eldre 4wd ramme biler, pickup truck og slike biler holder seg utrolig i pris. De blir ikke verdiløse over natten fordi noe nytt har kommet som kanskje er bedre på enkelte områder. Og ny lanseringer lar vente på seg. Hvor blir det av f.eks tesla y, tesla truck, tesla semi, tesla roadster??? Alt av elektronikk har begrenset levetid, slik vil også batteribiler være når de er ute av garanti og dyre deler må byttes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tigerdyr skrev (3 timer siden):

De færreste kan klare seg med en rekkevidde på 30-50 km, så klart prisen må settes lavt da de i praksis er ubrukelige. 

For å hoppe tilbake til denne littt. Tror du det bare er kortrekkeviddebilene som blir gamle og mindre verdt, og dermed lettere å skaffe seg rimelig om 5-10 år frem i tid? OM mindre enn 10 år får du kanskje en TM3 eller Hyundai Kona ned i disse prisene. Da er ihvertfall ikke rekkevidde et stort problem lengre for de som må nøye seg med brukt.

Det som dog kan bli vanskelig å skaffe seg da, er en ren ice-bil. Hybrider er det litt omsetning på nå, men også dette vil falle av ettersom rekkevidde går opp og fylletid går ned.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (10 minutter siden):

Vi har fossile kjøretøy og motorer som er 40 år gamle i mer eller mindre daglig drift. De krever lite vedlikehold og er robuste skapninger laget for å være. Bygg/anleggsbransjen. Jeg tviler på at vi vil se 20 år gamle teslaer i daglig drift. Det er ikke sånn økonomien fungerer i dagens "Engineered to fail" samfunn. Det startet med lyspæren men er fortsatt sterkt til stede.

Et fossilt kjøretøy kan være noe dyrere i daglig drift men vesentlig billigere totalt siden man har lite eller ingen verditap på dem. Type litt eldre 4wd ramme biler, pickup truck og slike biler holder seg utrolig i pris. De blir ikke verdiløse over natten fordi noe nytt har kommet som kanskje er bedre på enkelte områder. Og ny lanseringer lar vente på seg. Hvor blir det av f.eks tesla y, tesla truck, tesla semi, tesla roadster??? Alt av elektronikk har begrenset levetid, slik vil også batteribiler være når de er ute av garanti og dyre deler må byttes.

Det virker som det meste av elektronikk som kastes nå fungerer, men kunden bare vil ha noe nyere fordi det er hipt, kult og fristende. Da trengs ikke lengre planned obsolence.

For bilbransjen har vi en tilleggs-problematikk i at produsentene spekulerer i høye reprarasjonskostnader som gjør at biler blir økonomisk kondemnerte selv om de er 99% i orden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kajac skrev (23 timer siden):

Hva er det du snakker om? ALLE biler sliter med startbatteriet i kuldegrader. Dette har ingenting med elbiler å gjøre. Du kan kjøpe den minste, billigste batteriboosteren du finner og ha den i hanskerommet. Den vil være mer enn god nok til å slå på igjen elbilen, i motsetning til en dieselbil som vil trenge en betydelig kraftigere booster.

De fleste elbiler har også innebygget vedlikeholdslading som slår seg på når bilen står parkert for å hindre at 12v-batteriet går tomt. OG de lader 12v-batteriet både under lading og kjøring.

Jeg har forresten ikke hatt noen problemer med min elbil igjennom sprengkulden som har vært siste måneden i Bergen. Om "noen få kuldegrader" slår ut bilen, er bilen ødelagt, uansett drivstoff.

Og Bergen er et representativt sted når det gjelder krevende kulde....(?)

Dette gjelder vel også elektrisk rekkevidde, det tror jeg ikke boosteren kan gjøre mye med.

Endret av KjeRogJør
Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (Akkurat nå):

Bosteren bedrer vel ikke den elektriske rekkevidden, om det er el-bil du har?

Dude, vi snakker ikke om rekkevidden, men om startbatterier. Startbatteriets oppgave i en elbil er å slå på kontaktoren som kobler inn driftsbatteriet for å si det veldig forenklet.

Men ja, forbruket på en elbil er høyere på vinteren, i likhet med alle andre biler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kajac skrev (7 minutter siden):

Dude, vi snakker ikke om rekkevidden, men om startbatterier. Startbatteriets oppgave i en elbil er å slå på kontaktoren som kobler inn driftsbatteriet for å si det veldig forenklet.

Men ja, forbruket på en elbil er høyere på vinteren, i likhet med alle andre biler.

Har intet prinsipielt mot el-biler,

men en allerede vesentlig kortere rekkevidde enn fosilbilene har, kan bli snau i kulde. 

Kjenner folk som har byttet fra el til hybrid, da de måtte kjøre i kald bil for å rekke frem.

Oppvarming på forskudd holder ikke lenge.

Startbatteriet er vel det minste problemet, vi har lett tiljengelige løsninger på slikt.

 

Endret av KjeRogJør
Lenke til kommentar
kremt skrev (29 minutter siden):

Benekter du at enkelte produsenter ikke følger denne strategien? Såvidt jeg husker var du vel selv borti noen ganske kostbare reparasjoner på din amerikanske batteribil. Som alltid, there`s no free lunch....

Nei, benekter ikke noe, bare sier at jeg observerer at mange biler fases ut av andre grunner enn planlagt tidlig elding. Jeg droppet å den dyreste reparasjonen, kjøleanlegget. Det er ikke så ofte det er kokvarmt her oppe i nord at jeg synes det var verd prisen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Men bra vi har et valg, og kan kjøre fossilt i mange år enda. Det er gledelig opp i alt klimahysteriet."

.

.

.

Det kan du nok, selv om drivstoffet blir dyrere, bensinstasjonene blir færre og fosilbilene blir vanskeligere og dyrere å vedlikeholde. Uansett, selv de største forsiloptimistenei bilindustrien tror ikke på noen utstrakt bruk av fosilt brennstoff om 20 år. Sannsynlivis vil det for vanlige personbiler være slutt før den tid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 timer siden):

Om 50 år vil neppe bensin eller diesel være enkelt tilgjengelig. Du får det sikkert i noen spesialforretninger i større byer.

Det er ikke alle som har råd til å kjøpe fossile drivstoff i 50 år eller få tak i slitedeler som gikk ut av produksjon for 50 år siden.

Det skal nok ordne seg. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (9 timer siden):

Var over 17 kroner for bensin nylig

Sto 17,30 på stasjonen som jeg kjørte (elektrisk) forbi i går...

 

Dubious skrev (9 timer siden):

Har lyst på elbil så håper ford kommer med elektrisk F150 i Norge

Da må du nok vente endel år. Pick-up er vel en av de siste kjøretøygruppene som blir elektriske.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (6 timer siden):

Sto 17,30 på stasjonen som jeg kjørte (elektrisk) forbi i går...

 

Da må du nok vente endel år. Pick-up er vel en av de siste kjøretøygruppene som blir elektriske.

Glad jeg har gått helelektrisk...

Rivian begynner vel å levere modellen R1T og SUVen R1S på det amerikanske markedet allerede inneværende år, og siden Ford har kjøpt seg inn der, kan de hente mye til sin elektriske F150 som faktisk er på trappene, men er nok ett eller to år bak.

Og flere er på trappene allerede i år og neste år. Cybertruck har dog ingen europeisk versjon klar med det første, dessverre. Spørsmålet er om disse amerikanske produsentene har nok  med å dekke etterspørselen der, eller om de sender noe til Europa maks ett år etter US-leveringer. Rivian snakker allerede om å starte fabrikk i Europa for å levere hit.

De vil nok kunne finne noen fabrikker som nå er lagt ned eller går på sparebluss, til og med noen fra Ford selv. Det kan komme relativt raskt i gang om Ford spytter inn penger, og de kan kanskje velge å laden fabrikken produsere elektrisk Ford F150 fra samme fabrikk.

Så dette skjer nok raskere enn du tror, tror jeg..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ærlig talt... Jeg er så for EL bil som det bare går an, men ikke kom å si at mjau og leif til 30-40 000 kr er duganes til noe annet en korte turer. Du får til ogmed biler på bensin/diesel til 10 000 kr som går 7-900++ km uten tanking. Nevn 5 elbiler til maks 120 000 kr som klarer 12-16 mil uten ladestopp? På vinteren, med varmen på VALGFRI tempratur med ja, la oss si 5-10 minusgrader. De som ikke har råd til ny EL bil faktisk....

Lenke til kommentar
Leiern skrev (1 time siden):

Ærlig talt... Jeg er så for EL bil som det bare går an, men ikke kom å si at mjau og leif til 30-40 000 kr er duganes til noe annet en korte turer. Du får til ogmed biler på bensin/diesel til 10 000 kr som går 7-900++ km uten tanking. Nevn 5 elbiler til maks 120 000 kr som klarer 12-16 mil uten ladestopp? På vinteren, med varmen på VALGFRI tempratur med ja, la oss si 5-10 minusgrader. De som ikke har råd til ny EL bil faktisk....

Ingen foreløpig. Men om du har råd til en fossilbil til 120k har du antageligvis også råd til en Leaf 40kWh til 250k ny. Det du sparer i drivstoff, bom og reparasjoner blir høyst sannsynlig mer enn låneavdragene for de ekstra 130.000,-. Men det forutsetter selvsagt at man er kredittverdig. Og kjører normal kjørelengde årlig, ikke typ 5.000km. 

Etter 5 år sitter man igjen med en 5 år gammel elbil som har en del høyere restverdi enn en 10 år gammel fossilbil. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...