Gå til innhold

Ford har satt sluttdato for personbiler med fossilmotor


Anbefalte innlegg

40 minutes ago, jae-ols said:

Det er mange som tror det. Selv skal jeg kjøre fossilt i mange år. Jeg er av den tro at vi har fossilt brennstoff i mange tiår . Elbil blir aldri aktuelt. 

Folk bestemmer vel selv hva de vil bruke pengene på :)
Er jo de som røyker også. Staten tjener vel godt på dem og.

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jae-ols skrev (1 time siden):

Det er mange som tror det. Selv skal jeg kjøre fossilt i mange år. Jeg er av den tro at vi har fossilt brennstoff i mange tiår . Elbil blir aldri aktuelt. 

Etter å ha eid elbil i snart 2 år og hatt elektrisk firmabil i jobben siden oktober i fjor blei overgangen til leie dieselbil da elvarebilen var på verksted en litt pussig opplevelse og spesielt før motoren har blitt varm for det virket som jeg torturerte noe fremme under panseret hver gang jeg ga gass.
Kan jo også hende følesen kommer av mitt hat mot 4 sylindrede turbodiesel motorer som er det mest usjarmerende som finnes når de belastes litt, men uansett ingenting slår det gjevne draget en elmotor har når man tar løs og akselererer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
jae-ols skrev (29 minutter siden):

Heldigvis ert det slik ennå. Men Gud vet hvor lenge det vil vare. Formynderiet er truende. 

Ja stakkars røykere. Bare formynderi at ikke lærere skal kunne røyke i klasserommet eller fastlegen når man er der. Bare formynderi med disse tobakksavgiftene og tull at man redder verden ved å slutte å røyke. Kriminaliseringen av røyk fører bare til at man får flere lovbrytere og normaliserer kriminelle aktiviteter.

</sarkasme>

Vil gjerne følge opp og spørre hvordan det går med bileierskapet ditt om noen år. Om du har myknet opp eller til og med erstattet fossilen med en nymotens doning.. ;)

Endret av Simen1
  • Liker 6
Lenke til kommentar

De høye avgiftene på tobakk er bare relatert til utgiftene det gir samfunnet, når disse stakkarnarne får kols og må ha pustehjelp ,trygdes og medisin på spleis av oss skattebetalere. Bør snart få fedmetillegg på skatteseddelen også spør du meg. Jeg er ikke så interessert i å kaste bort skattepengene mine på andres "kos" og "komfort"...

Dette er penger som kunne gått til eldrevelferd bedre skoler utdanning og infrastruktur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jae-ols skrev (8 minutter siden):

Ja jeg tror vi har fossilt drivstoff ihvertfall 50 år fremover. Så det er bare å kjøre fossilt. Og det er ikke alle som har råd til elbil, men tenker ikke klimafolket på. De bryr seg ikke om de som får store problemer med nye avgifter. 

Spørsmålet er bare hva det kommer til å koste...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jae-ols skrev (6 minutter siden):

Ja jeg tror vi har fossilt drivstoff ihvertfall 50 år fremover. Så det er bare å kjøre fossilt. Og det er ikke alle som har råd til elbil, men tenker ikke klimafolket på. De bryr seg ikke om de som får store problemer med nye avgifter. 

Jeg er ikke redd for mangel på drivstoff. "fossilt" drivstoff kan fremstilles syntetisk, så vi er ikke avhengig av oljen. Men etterhvert som forbruket går ned, går prisene opp. Det lønner seg allerede med elbil, og det vil lønne seg enda mer i fremtiden. Men at det vil bli solgt fossilbiler lenge etter 2025 er jeg ikke i tvil om. Men det blir nok mest for de spesielt interesserte, som er villig til å betale den ekstra kostnaden for det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (9 minutter siden):

Jeg er ikke redd for mangel på drivstoff. "fossilt" drivstoff kan fremstilles syntetisk, så vi er ikke avhengig av oljen. Men etterhvert som forbruket går ned, går prisene opp. Det lønner seg allerede med elbil, og det vil lønne seg enda mer i fremtiden. Men at det vil bli solgt fossilbiler lenge etter 2025 er jeg ikke i tvil om. Men det blir nok mest for de spesielt interesserte, som er villig til å betale den ekstra kostnaden for det. 

Men hva med de som ikke har råd til å kjøpe elbil? Må de da avstå fra å kjøre bil, og får livet kraftig forringet? Jeg synes ikke det er rettferdig. Da får bare eliten mulighet til å kjøre bil. 

Lenke til kommentar
jae-ols skrev (15 minutter siden):

Men hva med de som ikke har råd til å kjøpe elbil? Må de da avstå fra å kjøre bil, og får livet kraftig forringet? Jeg synes ikke det er rettferdig. Da får bare eliten mulighet til å kjøre bil. 

Allerede i dag får du brukte Leaf'er og i-MIEV til rundt 30-40 000 kr. Om noen år blir de enda billigere. De som ikke har råd til en ny elbil, har trolig ikke råd til en ny fossilbil heller. Så nei, blir ikke forbeholdt eliten.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
22 hours ago, Kajac said:

Og likevel er det folk der ute som tror at elbiler bare er en flopp... 

"I Europa" står der.  Vel så viktigt å få med seg at det egentlig bare handler om at vi ikke lenger får velge selv som resten av verden. 

Elbiler har uendelig langt å gå før de er et reelt alternativ utenom å være bybiler. 

Lenke til kommentar
jae-ols skrev (32 minutter siden):

Men hva med de som ikke har råd til å kjøpe elbil? Må de da avstå fra å kjøre bil, og får livet kraftig forringet? Jeg synes ikke det er rettferdig. Da får bare eliten mulighet til å kjøre bil. 

De som ikke har råd til å kjøpe nye dyre biler må nøye seg med å kjøpe bruktbiler. Høres det kjent ut? Det er akkurat sånn det er nå, og har vært i noen generasjoner. Triste greier ja, men sånn er livet...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Kajac said:

Allerede i dag får du brukte Leaf'er og i-MIEV til rundt 30-40 000 kr. Om noen år blir de enda billigere. De som ikke har råd til en ny elbil, har trolig ikke råd til en ny fossilbil heller. Så nei, blir ikke forbeholdt eliten.

De færreste kan klare seg med en rekkevidde på 30-50 km, så klart prisen må settes lavt da de i praksis er ubrukelige. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (6 minutter siden):

"I Europa" står der.  Vel så viktigt å få med seg at det egentlig bare handler om at vi ikke lenger får velge selv som resten av verden. 

Elbiler har uendelig langt å gå før de er et reelt alternativ utenom å være bybiler. 

Vennligst utdyp dette.

tigerdyr skrev (2 minutter siden):

De færreste kan klare seg med en rekkevidde på 30-50 km, så klart prisen må settes lavt da de i praksis er ubrukelige. 

i-MIEV har en rekkevidde på rundt 100 km +/- avhengig av vær, temperatur og kjøremåte. Leaf har litt mer. Begge kan hurtiglades, og siden de har små batterier går det relativt kjapt. Vet ikke hvor mye du kjører hver dag, men gjennomsnittsnordmannen kjører 33,5 om dagen, så disse bilene burde være tilstrekkelig for de flestes daglige bruk.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...