Gå til innhold

Ford har satt sluttdato for personbiler med fossilmotor


Anbefalte innlegg

@leifeinar

11% kull, tendens nedadgående,

fornybar ca 11%, tendens stigende,

største enkeltkomponent er gass - utslippsmessig betydelig bedre enn kull og også bedre enn olje, tendens sterk stigende

olje er også ganske stor - men det er jo det som skal reduseres med elbiler

Står du ved at 300 millioner amerikanske biler skal gå på kullkraft en gang i fremtiden?

Endret av trikola
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tigerdyr skrev (31 minutter siden):

De færreste kan klare seg med en rekkevidde på 30-50 km, så klart prisen må settes lavt da de i praksis er ubrukelige. 

Lett å si for en som har råd til ny bil. Jeg skal ikke kjøpe ny fossil bil, jeg skal kjøre den jeg har i mange år. Elbil hysteriet har tatt helt av. 

Folk kan kjøre fossilt i mange år enda. 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, trikola said:

Står du ved at 300 millioner amerikanske biler skal gå på kullkraft en gang i fremtiden?

Tror du misforstår.  Kullkraft er reelt det eneste som kan økes betydelig på kort varsel.  Om du tror det er rett frem å sette opp nok vindmøller som kan erstatte den delen av kaken som petrolium utgjør i dag, må du nok tro om igjen...

Lenke til kommentar
Sitat

Står du ved at 300 millioner amerikanske biler skal gå på kullkraft en gang i fremtiden?

Kanskje litt spesiell måte å tenke på. Men mener at det viktigste man gjør er å få kullkraft bort. og så lenge det er kull vil alle elbiler være til hinder for at dette skjer, ved å kreve strøm fra nettet. derfor går alle elbiler på kull så lenge det finnes. Når det ikke lenger er kull er ideen bedre :)

Sitat

Om du tror det er rett frem å sette opp nok vindmøller som kan erstatte den delen av kaken som petrolium utgjør i dag, må du nok tro om igjen...

Man må få ned energibruken.

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar
8 minutes ago, jae-ols said:

Jeg skal ikke kjøpe ny fossil bil, jeg skal kjøre den jeg har i mange år. Elbil hysteriet har tatt helt av. Folk kan kjøre fossilt i mange år enda. 

Min neste bil blir neppe uten ladeport heller, men jeg tror ikke lenger på det blir en "ren" elbil.  Jeg avventer å få testet de kommende elbiler fra BMW (i4 og iX) og Mercedes (EQE, EQS), men med mindre de er radikalt bedre enn dagens elbiler på rekkevidde, blir det ladebyhrid på meg neste gang. 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, tigerdyr said:

Tror du misforstår.  Kullkraft er reelt det eneste som kan økes betydelig på kort varsel.  Om du tror det er rett frem å sette opp nok vindmøller som kan erstatte den delen av kaken som petrolium utgjør i dag, må du nok tro om igjen...

Du får ikke erstattet 300 millioner fossilbiler i USA med elbiler 'på kort varsel'. Følgelig er det ikke behov for å øke kraftproduksjonen på kort varsel heller.

Endret av trikola
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, trikola said:

Du får ikke erstattet 300 millioner fossilbiler i USA med elbiler 'på kort varsel'.

Norge har blitt netto-importør av strøm fra 2019 og slik vil det nok bare fortsette å være med dagens elbil-politikk kombinert med motstanden mot utbygging av eksempelvis vinnkraft.  Hvor tror du denne ekstra strømmen kommer fra da?  Der er reelt kun et alternativ og det er europa's kullkraftverker.  Der var nylig artikler i nyhederne om lande der hadde startet opp gamle kullkraft igjen for å kunne møte det økte kraftbehovet. 

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (2 minutter siden):

Norge har blitt netto-importør av strøm fra 2019 og slik vil det nok bare fortsette å være med dagens elbil-politikk kombinert med motstanden mot utbygging av eksempelvis vinnkraft.  Hvor tror du denne ekstra strømmen kommer fra da?  Der er reelt kun et alternativ og det er europa's kullkraftverker.  Der var nylig artikler i nyhederne om lande der hadde startet opp gamle kullkraft igjen for å kunne møte det økte kraftbehovet. 

Hvorfor må importen være kullkraft?

Kunne jo like gjerne vætt Fransk kjernekraft for alt vi vet, en kraftkilde som kan skaleres opp og forsyne oss med kraft istedenfor kullkraft.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, perpyro said:

Hvorfor må importen være kullkraft?

Kunne jo like gjerne vætt Fransk kjernekraft for alt vi vet, en kraftkilde som kan skaleres opp og forsyne oss med kraft istedenfor kullkraft.

I og med at Frankrig jobber med å redusere bruken av atomkraft med 33% over de neste 15 årene, er det lite trolig at strømmen til din elbil vil komme derfra.. 

Lenke til kommentar
10 minutes ago, tigerdyr said:

Norge har blitt netto-importør av strøm fra 2019 og slik vil det nok bare fortsette å være med dagens elbil-politikk kombinert med motstanden mot utbygging av eksempelvis vinnkraft.  Hvor tror du denne ekstra strømmen kommer fra da?  Der er reelt kun et alternativ og det er europa's kullkraftverker.  Der var nylig artikler i nyhederne om lande der hadde startet opp gamle kullkraft igjen for å kunne møte det økte kraftbehovet. 

Hva har dette med 300 millioner elbiler i USA å gjøre?

Endret av trikola
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bare en tanke som slo meg: Hva skjer med omstillingen til grønt når man får ekstreme værforhold og widespread blackouts som i Texas? Folk kan fort fryse i hjel hvis de mister strømmen, det samme gjelder her til lands, de fleste er helt avhengig av strøm og har ikke noe alternativ til oppvarming. Samtidig sitter man der med en utladet bil og kommer seg ingen steder. Da er man litt fucked. Man trenger grunnlast i nettet som er stabil og man trenger spisslast ved behov. Dette er ikke for å være kritisk mot grønt på noen måte, men når folk mister livet sitt da er det ganske alvorlige forhold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (3 minutter siden):

Bare en tanke som slo meg: Hva skjer med omstillingen til grønt når man får ekstreme værforhold og widespread blackouts som i Texas? Folk kan fort fryse i hjel hvis de mister strømmen, det samme gjelder her til lands, de fleste er helt avhengig av strøm og har ikke noe alternativ til oppvarming. Samtidig sitter man der med en utladet bil og kommer seg ingen steder. Da er man litt fucked. Man trenger grunnlast i nettet som er stabil og man trenger spisslast ved behov. Dette er ikke for å være kritisk mot grønt på noen måte, men når folk mister livet sitt da er det ganske alvorlige forhold.

Nja, det er vel i all hovedsak elendig styring i texas som er skyld i dette. Andre steder i verden, inkl. her i norge har vi slike vintre stadig vekk uten av noen mister livet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (15 minutter siden):
trikola skrev (18 minutter siden):

Hva har dette med 300 millioner elbiler i USA å gjøre?

Var for å vise at energien til de bilerne må komme en sted fra og at kullkraft er det mest aktuelle til å kunne dekke et økt strømbehov, akkurat som her i europa. 

Selv om Trump jobbet hardt for å hjelpe sine kull-venner så har kullbruken bare fortsatt nedover. 

https://www.eia.gov/todayinenergy/detail.php?id=44115

 

Elbiler har fordelen at de kan ladenår strømmen er billigst, som gjerne er når det er mye vindkraft eller solkraft i nettet, og sånn sett hjelper de med utbyggingen av fornybar siden de gjør det mer lønnsomt.

Screenshot_20210218-121937_Samsung Internet.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (22 minutter siden):

Bare en tanke som slo meg: Hva skjer med omstillingen til grønt når man får ekstreme værforhold og widespread blackouts som i Texas? Folk kan fort fryse i hjel hvis de mister strømmen, det samme gjelder her til lands, de fleste er helt avhengig av strøm og har ikke noe alternativ til oppvarming. Samtidig sitter man der med en utladet bil og kommer seg ingen steder. Da er man litt fucked. Man trenger grunnlast i nettet som er stabil og man trenger spisslast ved behov. Dette er ikke for å være kritisk mot grønt på noen måte, men når folk mister livet sitt da er det ganske alvorlige forhold.

Det er ikke bare strømproduksjonen som sliter i Texas med så lave temperaturer, også oljeraffineriene stenger ned.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-02-15/biggest-u-s-oil-refinery-shutting-down-because-of-cold-weather

 

Samtidig ser man at noen med solceller og Tesla powerwall har lys og mulighet til lading...

Only house in my whole neighborhood with power. All because of @Tesla solar and Powerwalls. @elonmusk #getTeslasolar

https://t.co/A2Q1lRUEg1

Endret av RJohannesen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (21 minutter siden):

powerwall er vel ikke allverdens med energi, er det 10 kwh elns? For de fleste ikke nok til å holde varmen, men lys, pc-er og slikt er fint selvsagt. Man får vel heller ikke inn så mye per dag med solceller når det er på mørkeste vinter og snøstorm.

Å lagre varmeenergi i et elektrisk batteri er særdeles uhensiktsmessig og dyrt. Andre måter å lagre varmeenergi på koster bare noen prosenter av det det koster å lagre det i en powerwall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Simen1 said:

.. i teorien. I praksis kommer det helt an på metan-utslippene. Antagelig gir amerikansk skifergass høyere klimagassutslipp en kull.

Stemmer, en forholdsvis ny informasjon (for meg) som jeg hadde glemt.

Men tross alt er det lettere å gjøre noe med uønsket metanutslipp enn med CO2 utslipp fra kullforbrenningen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jae-ols skrev (4 timer siden):

Ja jeg tror vi har fossilt drivstoff ihvertfall 50 år fremover. Så det er bare å kjøre fossilt. Og det er ikke alle som har råd til elbil, men tenker ikke klimafolket på. De bryr seg ikke om de som får store problemer med nye avgifter. 

Om 50 år vil neppe bensin eller diesel være enkelt tilgjengelig. Du får det sikkert i noen spesialforretninger i større byer.

Det er ikke alle som har råd til å kjøpe fossile drivstoff i 50 år eller få tak i slitedeler som gikk ut av produksjon for 50 år siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...