Gå til innhold

Ford har satt sluttdato for personbiler med fossilmotor


Anbefalte innlegg

Snowleopard skrev (På 19.2.2021 den 14.22):

Rivian begynner vel å levere modellen R1T og SUVen R1S på det amerikanske markedet allerede inneværende år, og siden Ford har kjøpt seg inn der, kan de hente mye til sin elektriske F150 som faktisk er på trappene, men er nok ett eller to år bak.

Ja, hvis de ikke er kjøpt opp for å bli lagt ned. Kan hende at Ford kun er ute etter teknologien som Rivian besitter, til sine elektriske F150.

Snowleopard skrev (På 19.2.2021 den 14.22):

Og flere er på trappene allerede i år og neste år. Cybertruck har dog ingen europeisk versjon klar med det første, dessverre. Spørsmålet er om disse amerikanske produsentene har nok  med å dekke etterspørselen der, eller om de sender noe til Europa maks ett år etter US-leveringer. Rivian snakker allerede om å starte fabrikk i Europa for å levere hit.

De vil nok kunne finne noen fabrikker som nå er lagt ned eller går på sparebluss, til og med noen fra Ford selv. Det kan komme relativt raskt i gang om Ford spytter inn penger, og de kan kanskje velge å laden fabrikken produsere elektrisk Ford F150 fra samme fabrikk.

Så dette skjer nok raskere enn du tror, tror jeg..

Time will show... Tror ærlig talt ikke at noen har særlig hastverk med å lage elektriske pick-ups. Hverken for det amerikanske markedet, og i hvertfall ikke for det europeiske. Amerikanske pick-up-kunder er alt for konservative, og det europeiske markedet er ikke særlig opptatt av pick-up.

Håper at jeg er for pessimistisk ang. el. pick-up. 😏

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Ja, hvis de ikke er kjøpt opp for å bli lagt ned. Kan hende at Ford kun er ute etter teknologien som Rivian besitter, til sine elektriske F150.

Time will show... Tror ærlig talt ikke at noen har særlig hastverk med å lage elektriske pick-ups. Hverken for det amerikanske markedet, og i hvertfall ikke for det europeiske. Amerikanske pick-up-kunder er alt for konservative, og det europeiske markedet er ikke særlig opptatt av pick-up.

Håper at jeg er for pessimistisk ang. el. pick-up. 😏

Rivian er slik jeg forstår, fremdeles "independent", slik at Ford alene ikke kan legge de ned. De vil nok uansett måtte vente motbør fra Amazon som visstnok allerede har begynt å motta de første varebilene som de har bestilt en hel haug av. Riktignok har de bestilt elektriske varebiler fra MB for sine europeiske lokasjoner.

Men det er helt klart at Ford var ute etter plattformen for å bruke på egne kjøretøy. Og derved spare seg for å måtte "finne opp kruttet" på nytt. Det gjør at jeg tror F-150 i elektrisk utgave nok er fremskyndet fort et år. De skulle vel begynne leveranse i 2025, mens Rivian skal begynne leveranse av R1T og R1S i løpet av inneværende år.

Jeg tror dessuten at det amerikanske truckmarkedet er så stort, at det finnes nok folk å levere til, som vil ønske n elektrisk pick-up. Dette i tillegg til atjeg tror det oppstår et nytt marked, som visstnok allerede har begynt å vise seg, en god gruppe potensielle nye truck-eiere fra mer sentrale by-områder, som ikke vil ha truck på ice-motor, men som vil omfavne en elektrisk versjon. En god del av disse, vil riktighnok kun ha Cybertruck, men tror likevel Rivian har en god håndfull potensielle kunder som vil ha noe litt mer tradisjonelt.

Så tror jeg dessuten at endel petrolheads, riktignok de mindre innbitte, vil la seg "omvende" når de får testet en elektrisk versjon. Så lenge rekkevidden, med henger, er tilstrekkelig for deres behov, så vil fordelene oppveie eventuelle ulemper. Deriblant hvor uanstrengt en elektrisk pickup vil komme seg opp i fart med henger på slep.

Så, kort sagt tror jeg du er for pessimistisk i antagelsene her. Men, time will show.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (6 minutter siden):

Rivian er slik jeg forstår, fremdeles "independent", slik at Ford alene ikke kan legge de ned. De vil nok uansett måtte vente motbør fra Amazon som visstnok allerede har begynt å motta de første varebilene som de har bestilt en hel haug av. Riktignok har de bestilt elektriske varebiler fra MB for sine europeiske lokasjoner.

Men det er helt klart at Ford var ute etter plattformen for å bruke på egne kjøretøy. Og derved spare seg for å måtte "finne opp kruttet" på nytt. Det gjør at jeg tror F-150 i elektrisk utgave nok er fremskyndet fort et år. De skulle vel begynne leveranse i 2025, mens Rivian skal begynne leveranse av R1T og R1S i løpet av inneværende år.

Jeg tror dessuten at det amerikanske truckmarkedet er så stort, at det finnes nok folk å levere til, som vil ønske n elektrisk pick-up. Dette i tillegg til atjeg tror det oppstår et nytt marked, som visstnok allerede har begynt å vise seg, en god gruppe potensielle nye truck-eiere fra mer sentrale by-områder, som ikke vil ha truck på ice-motor, men som vil omfavne en elektrisk versjon. En god del av disse, vil riktighnok kun ha Cybertruck, men tror likevel Rivian har en god håndfull potensielle kunder som vil ha noe litt mer tradisjonelt.

Så tror jeg dessuten at endel petrolheads, riktignok de mindre innbitte, vil la seg "omvende" når de får testet en elektrisk versjon. Så lenge rekkevidden, med henger, er tilstrekkelig for deres behov, så vil fordelene oppveie eventuelle ulemper. Deriblant hvor uanstrengt en elektrisk pickup vil komme seg opp i fart med henger på slep.

Så, kort sagt tror jeg du er for pessimistisk i antagelsene her. Men, time will show.

Tviler på at Rivian får levert noen R1T eller R1S i løpet av inneværende år, men forhåpentligvis i løpet av neste år. Misforstå meg rett, jeg heier på Rivian, men syns det har blitt veldig stille i media om dem, og det pleier sjelden å være noe godt tegn for start-up bedrifter. Har de i hele tatt fått satt opp noen fabrikk? Innrømmer glatt at jeg er ganske kunnskapsløs på dette området.

Jeg tror nok at det finnes et marked for elektriske pick-up i USA, men at det kommer til å være temmelig lite. Særlig de første åra, men det kommer forhåpentligvis til å ta seg gradvis opp.

I Europa også, men her kommer det til å være enda mer marginalt. Det blir et nisjemarked.

Som sagt så håper jeg virkelig at vi får gode elektriske alternativer på alle biltyper, og at det skjer så fort som mulig.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (12 minutter siden):

Tviler på at Rivian får levert noen R1T eller R1S i løpet av inneværende år, men forhåpentligvis i løpet av neste år. Misforstå meg rett, jeg heier på Rivian, men syns det har blitt veldig stille i media om dem, og det pleier sjelden å være noe godt tegn for start-up bedrifter. Har de i hele tatt fått satt opp noen fabrikk? Innrømmer glatt at jeg er ganske kunnskapsløs på dette området.

Jeg tror nok at det finnes et marked for elektriske pick-up i USA, men at det kommer til å være temmelig lite. Særlig de første åra, men det kommer forhåpentligvis til å ta seg gradvis opp.

I Europa også, men her kommer det til å være enda mer marginalt. Det blir et nisjemarked.

Som sagt så håper jeg virkelig at vi får gode elektriske alternativer på alle biltyper, og at det skjer så fort som mulig.

De har kjøpt opp en fabrikk som var eid av Mitsubishi, og som sagt har de vel allerede levert noen varebiler til Amazon. Så her tror jeg de er på god vei. Muligens litt korona-forsinket, men tror ikke de har mistet alt for mange måneder.

Rivian er vel ikke akkurat billige kjøretøy, med priser rundt 70-80 K USD, så dette henvender seg selvsagt til et smalere kundegrunnlag. Men det er litt i Tesla-ånd at de velger å starte med hig end-produkter først, for å finansiere mer folkelige modeller etter hvert.

Og med norsk beskatning, og norske folks kjøpekraft, finnes det sikkert mange som greit finansierer en slik. Tror, om det ikke lakker ut i for mye tid, at det vil bli den nye grønne børstraktoren. Og i Europa ellers, vil det nok være der det største markedet ligger for disse. Et grønt alternativ til en MB GL.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...