Gå til innhold

E-Tron GT er Audis sterkeste elbil til nå


Anbefalte innlegg

13 minutes ago, Oklo said:

Jeg prøvde å slå opp rekorden til Porsche nå, men slo fast at den må vel være feil? "Rekorden" deres er visstnok på 13 timer og 25 sek. På testene til Bjørn Nyland kommer jo de fleste moderne elbiler, inklusive sånne som e-208, I-Pace EV320 o.l. 1000 km på kortere tid enn det.

Her er en som kjører det på 9 timer. 

https://insideevs.com/news/409055/video-porsche-taycan-high-speed-road-trip/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Oklo skrev (17 minutter siden):

Jeg prøvde å slå opp rekorden til Porsche nå, men slo fast at den må vel være feil? "Rekorden" deres er visstnok på 13 timer og 25 sek.

Jeg snakker om den på 9 timer og 12 minutter. Det du har funnet der er en annen rekord, mer rettet mot racing virker det som og ikke stabil fart på en motorvei. Det koster endel mer å bremse ned til hårnålsvinger o.l. hele tiden på en bane med maks pådrag hele tiden.  

 

Endret av oophus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, oophus said:

Jeg snakker om den på 9 timer og 12 minutter. Det du har funnet der er en annen rekord, mer rettet mot racing virker det som og ikke stabil fart på en motorvei. Det koster endel mer å bremse ned til hårnålsvinger o.l. hele tiden på en bane med maks pådrag hele tiden.  

 

Ok, den krevde litt mer aktiv googling for å finne 🙂 Da er jeg spent på resultatet når Bjørn Nyland har fått testet, sånn at testingen foregår under mest mulig like forhold. (Ser at han har Taycan listet på 9:44 under den "ordentlige" tabellen sin i regnearket på Google Drive. Vet ikke om det betyr at den er testet, men ikke ferdig behandlet enda, eller hva det betyr. -Men det er i så fall tre minutter raskere enn den tilsvarende tiden på Model S Raven.) 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Oklo said:

Ok, den krevde litt mer aktiv googling for å finne 🙂 Da er jeg spent på resultatet når Bjørn Nyland har fått testet, sånn at testingen foregår under mest mulig like forhold. (Ser at han har Taycan listet på 9:44 under den "ordentlige" tabellen sin i regnearket på Google Drive. Vet ikke om det betyr at den er testet, men ikke ferdig behandlet enda, eller hva det betyr. -Men det er i så fall tre minutter raskere enn den tilsvarende tiden på Model S Raven.) 

Blir nok gruset av Bjørn sin nye Model S når han får den da. 830km WLTP så trengs det jo kun en kort ladestopp. Mulig man klarer 1000km uten lading og om man prøver.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Oklo skrev (7 minutter siden):

Ok, den krevde litt mer aktiv googling for å finne 🙂 Da er jeg spent på resultatet når Bjørn Nyland har fått testet, sånn at testingen foregår under mest mulig like forhold. (Ser at han har Taycan listet på 9:44 under den "ordentlige" tabellen sin i regnearket på Google Drive. Vet ikke om det betyr at den er testet, men ikke ferdig behandlet enda, eller hva det betyr. -Men det er i så fall tre minutter raskere enn den tilsvarende tiden på Model S Raven.) 

Ja. Ser nå at de rekordene som ble tatt nå nylig har "floodet" en google-search med haugevis av artikler derifra, så ser den. ^^ 

9:44 tiden ble tatt på den "Norske ruten" om jeg ikke husker feil, mens rekordene ellers går nedover i Sverige og har hatt bedre strekninger totalt sett. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Blir nok gruset av Bjørn sin nye Model S når han får den da. 830km WLTP så trengs det jo kun en kort ladestopp. Mulig man klarer 1000km uten lading og om man prøver.

Joda. En bil med 135kWh eller hva det blir, burde jo ta en slik rekord. NIO kommer jo med en på 150kWh, så den tar nok rekorden over det igjen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (7 timer siden):

Om du kjører slike langturer, så kommer du kjappest frem med Taycan, og mest sannsynligvis denne bilen også. Rekorden for 1,000km, og det å krysse USA har jo Taycan av alle elbiler. 

  • Forskjellen på å ligge i snitt på 90 og 100 km/t på en 1000 km strekning er 66,7 minutter.
  • Forskjellen på to ladepauser a 20 minutter og to ladepauser a 30 minutter er bare 20 minutter.

Det altoverskyggende i slike kappløp er altså hvor hard man er på pedalen og ikke om man lader på inntil 250 eller 270 kW. Det sagt så ville nok model 3 LR vunnet på ladetid om bilene kjørte nogen lunde like raskt. Ikke fordi model 3 har høyest ladeeffekt (for det har den ikke), men fordi model 3 har kjører lengre på strømmen den hadde i utgangspunktet, har lavere forbruk og dermed trenger å hurtiglade færre kWh for å komme i mål.

__________________

Mine serviett-beregninger viser meg at model 3 trenger to ladepauser a hhv 15 og 5,4 minutter for å kjøre 1000 km med WLTP-forbruk, mens Taycan trenger under ideelle (oppgitte ladeforhold) trenger ladepauser på 22,5 og 6,1 minutter for å kjøre samme distanse. Porschen bruker altså 8,2 minutter lengre tid på lading, eller 40% mer ladetid om du vil ha det i prosent. Kjører Model 3-en i 100 km/t i snitt på en 1000 km strekning trenger bare Porsche-sjåføren ligge i 101,4 km/t for å hente inn over de 8,2 minuttene og slå Model 3-en. Så når du sier at Porchen vant denne øvelsen kan du jo ressonere over hvorfor. ;)

Det sagt, 10 timers kjøretur og bare så vidt tid til to pissepauser a 5 minuntter og en kjapp pølse og drikke (10 minutter), må jo sies å være noe for spesielt interesserte. Man kan jo spørre seg selv om den praktiske verdien av det før man blar opp.

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Mine serviett-beregninger viser meg at model 3 trenger to ladepauser a hhv 15 og 5,4 minutter for å kjøre 1000 km med WLTP-forbruk, mens Taycan trenger under ideelle (oppgitte ladeforhold) trenger ladepauser på 22,5 og 6,1 minutter for å kjøre samme distanse.

Ja, du møter jo problemet allerede der. Jeg liker reelle mål og rekorder over serviett-matte på EPA og WLTP tall. WLTP foregåes i 45km/t ca. Altså ikke til Taycan's fordel akkurat med sine to gir. Da bruker du matte på Taycans første gir uten at den noen sinne får utnyttet sitt andre gir som jo gir den egenskapen man ser i høy fart. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 timer siden):

Blir nok gruset av Bjørn sin nye Model S når han får den da. 830km WLTP så trengs det jo kun en kort ladestopp. Mulig man klarer 1000km uten lading og om man prøver.

Flere serviettberegninger: Bjørn Nylund kan snart kjøre Trondheim-København med 7 minutters stopp for å "lense sjarken" ved Kungälv, Uddevalla.

Eller: Lindesnes-Nordkapp ca 35 timers effektiv kjøretid via E6 (kan jo ikke regne via Sverige nå i koronatider) med kun 3 stopp a ca 35 minutter (lading 5-80%).

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
oophus skrev (32 minutter siden):

Ja, du møter jo problemet allerede der. Jeg liker reelle mål og rekorder over serviett-matte på EPA og WLTP tall. WLTP foregåes i 45km/t ca. Altså ikke til Taycan's fordel akkurat med sine to gir. Da bruker du matte på Taycans første gir uten at den noen sinne får utnyttet sitt andre gir som jo gir den egenskapen man ser i høy fart. 

Nå var ikke dette ment som noen vitenskapelig måling da det uansett er mange andre forhold som påvirker tidsbruken, særlig tyngden på wattpedalen. Den viktigste delen av innlegget handler om at både rekkevidde og ladehastighet er mer enn godt nok for å være praktisk på langkjøring, på begge disse modellene. Og sikkert Audi e-Tron GT også.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Den viktigste delen av innlegget handler om at både rekkevidde og ladehastighet er mer enn godt nok for å være praktisk på langkjøring, på begge disse modellene. Og sikkert Audi e-Tron GT også.

Joda, jeg er enig jeg. Bare reagerte på "Tesla er best" posten, uten at det nødvendigvis er korrekt i akkurat det han målte. Koseligere om man kan snakke om e-tron GT. F.eks så gjør de tydeligvis som Porsche. 3.3 sekunder fra 0-100 er nok noe de garanterer, mens i tester så er dem jo nede under 3 sekunder. 2.88 sekunder er en av dem jeg har sett på en tidlig modell. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Angående Edmunds rekkevidde vs EPA så vil nok EPA være mer konsistent ved retesting enn Edmunds, mens Edmunds treffer kanskje bedre for de som kjører i og rundt Los Angeles. Uansett, ingen av disse kan taes for å være fasit. Det står også i FAQ-en:

https://www.edmunds.com/car-news/electric-car-range-and-consumption-epa-vs-edmunds.html

Personlig mener jeg det ikke gir mening å kombinere resultatene for bykjøring og landeveiskjøring da det er to helt forskjellige scenarier og ting å ta hensyn til ved lading og hyppighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Personlig mener jeg det ikke gir mening å kombinere resultatene for bykjøring og landeveiskjøring da det er to helt forskjellige scenarier og ting å ta hensyn til ved lading og hyppighet.

Enig der. Eneste plassen hvor rekkevidde er interessant er ved motorveishastigheter. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Angående Edmunds rekkevidde vs EPA så vil nok EPA være mer konsistent ved retesting enn Edmunds, mens Edmunds treffer kanskje bedre for de som kjører i og rundt Los Angeles. Uansett, ingen av disse kan taes for å være fasit. Det står også i FAQ-en:

https://www.edmunds.com/car-news/electric-car-range-and-consumption-epa-vs-edmunds.html

Personlig mener jeg det ikke gir mening å kombinere resultatene for bykjøring og landeveiskjøring da det er to helt forskjellige scenarier og ting å ta hensyn til ved lading og hyppighet.

Da er kanskje CarandDrivers test mer for deg siden den ble gjort i 120 km/h. 

In Our Testing, the Porsche Taycan's Range Nearly Equaled That of the Tesla Model S

The vast difference in EPA figures didn't amount to much in the real world.

 
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Lekker bil dette, liker den mye bedre en Taycan utseendemessig. Syns heller ikke startsprisen på 900k er så fryktelig. Når det kommer til Audi og de andre tyske premiummerkene, så må du kaste på 100-200k i ekstrautstyr uansett. Sånn har det bare blitt. Går du på Porsche sine sider, kan du sikkert helt fint bruke 300k på ekstrautstyr på Taycan, om du så måtte ønske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...