Gå til innhold

E-Tron GT er Audis sterkeste elbil til nå


Anbefalte innlegg

Dr. Bombay skrev (22 timer siden):

Bilen er ikke en Taycan med nuller i grillen, men de er identiske under "panseret"? Så hvorfor er det da ikke en Taycan med nuller i grillen?

Må innrømme at jeg aldri har skjønt meg på de som kjøper Audi. Her kan man velge og vrake av biler fra et konglomerat; sportsbiler fra Porsche, familiebiler fra Skoda og luksusbiler fra Bentley. Også velger man kjerra som er midt på treet og ikke spisset i hverken den ene eller andre retningen. 

Kommer ann på modellen tenker jeg. Etron GT og diverse sport varianter fra Audi så er jeg helt enig med deg.

Men for meg fyller Audi et behov, med sine A4,A6 og Etron SUV: Familievennlig, kvalitet, premium. Og, etter min mening, i motsetning til Porsche, er disse bilene mer "formelle", og stilige uten noen bling eller sånn "ooooo se på meg a!"-faktor. Litt sånn...Audi er å ankomme festen med en veldig eksklusiv svart plain dress, mens Porsche er smoking, sløyfe, vest og flosshatt. Jeg synes ærlig talt en god dress er mer smakfullt

Endret av Drogin
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rekkevidden er bedre enn i din 85D, men langt fra bedre enn ny Long Range. Hva gjelder lading, er tilgangen til hurtiglading underveis mye dårligere, men ladetiden er trolig en tredjedel av hva du er vant til, så der går det litt begge veier. Strømforbruket er kun høyere på grunn av vesentlig større hjul. Og det er formålstjenelig i en sportsbil. På sin side har Model S PLAID for smale hjul, og kommer ikke til å klare prestanda uten å øke bredden på dekkene.

Du kan med andre ord forvente bedre rekkevidde enn du har per i dag, om du går for 4S med performance batteriet og 19". Der vil du fint oppnå over 500km rekkevidde på langtur, og det har du vel ikke i din 85D?

Men hverken Porsche Taycan eller e-tron GT er bygget for å gi mye rekkevidde. Og det er ei heller biler bygget for å kjøres langt i rolig tempo. De er designet for sportslig kjøring i høye hastigheter på autobahnen i Tyskland, og å lade kjapt opp igjen når man går tom.

Lenke til kommentar
Drogin skrev (På 10.2.2021 den 20.59):

Kommer ann på modellen tenker jeg. Etron GT og diverse sport varianter fra Audi så er jeg helt enig med deg.

Men for meg fyller Audi et behov, med sine A4,A6 og Etron SUV: Familievennlig, kvalitet, premium. Og, etter min mening, i motsetning til Porsche, er disse bilene mer "formelle", og stilige uten noen bling eller sånn "ooooo se på meg a!"-faktor. Litt sånn...Audi er å ankomme festen med en veldig eksklusiv svart plain dress, mens Porsche er smoking, sløyfe, vest og flosshatt. Jeg synes ærlig talt en god dress er mer smakfullt

Jeg forstår hva du mener, men det er det eksklusive synet på Audi jeg siktet til at jeg ikke forstår. Kjører du på med en fullspekket Passat, så får du mye skinn og myk plast da også.

 

Alle de 3 tyske premiumprodusentene er forholdsvis vanlige bilmerker å se på veien og er på ingen måte eksklusive, men de to andre har i det minste en visjon som er forholdsvis allmenn. Stiger du ut av sort E-klasse, så tenker jeg du er en som hører på NRK P1 og har det som plommen i egget når du ikke har folk bak deg og kan kjøre i ditt komfortable tempo. Stiger du ut av en sort 5-serie, så tenker jeg at du er en som hører på NRK mP3 og har det som plommen i egget når du ikke har noen foran deg og kan kjøre så unga spyr i baksetet. Det er biler med en allment kjent hensikt og visjon. Stiger du derimot ut av en sort A6, så lurer jeg på om du ikke fikk mulighet til å bestille Passat med skinnseter. 

 

Eller for å bruke analogien din med dresser: en Audi er som å kjøpe seg sort dress på Dressmann og deretter dra til en skredder for å formsy den. BMW og Mercedes er mer som å dra på Follestad og kjøpe en formsydd sort Hugo Boss-dress til omtrent samme pris. Ingen av dressene er eksklusive eller voldsomt dyre, men kjøper du Hugo Boss-dressen har du i det minste kjøpt et produkt som er laget for folk med en viss interesse for dresser. Dressen har en hensikt. Dressmann-dressen formsyr man bare for å vise at man synes man selv er litt mer verdt enn de "vanlige" som bare kjøper en sort, helt OK dress.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg forventar ikkje stort av såkalla innstegsmodellar eller prisane dei reklamerer med. Det er så ofte bilar med så lite utstyr at ein ikkje kan bruke den prisen til noko fornuftig. Spesielt for merker der ein kan ha halve bilen som ekstrautstyr. Det er reklame og sånn fungerer det. Bilen eg ev. ville hatt blir verken dyrare eller rimelegare om dei reklamerer for ein bil til 900k eller ein til 1.1m.

Det er mange med god råd her i landet og Audi er eit populært merke, så eg er ikkje så veldig overraska over mengden E-tron på veiane.

Endret av Zeph
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dr. Bombay skrev (10 timer siden):

Jeg forstår hva du mener, men det er det eksklusive synet på Audi jeg siktet til at jeg ikke forstår. Kjører du på med en fullspekket Passat, så får du mye skinn og myk plast da også.

 

Alle de 3 tyske premiumprodusentene er forholdsvis vanlige bilmerker å se på veien og er på ingen måte eksklusive, men de to andre har i det minste en visjon som er forholdsvis allmenn. Stiger du ut av sort E-klasse, så tenker jeg du er en som hører på NRK P1 og har det som plommen i egget når du ikke har folk bak deg og kan kjøre i ditt komfortable tempo. Stiger du ut av en sort 5-serie, så tenker jeg at du er en som hører på NRK mP3 og har det som plommen i egget når du ikke har noen foran deg og kan kjøre så unga spyr i baksetet. Det er biler med en allment kjent hensikt og visjon. Stiger du derimot ut av en sort A6, så lurer jeg på om du ikke fikk mulighet til å bestille Passat med skinnseter. 

 

Eller for å bruke analogien din med dresser: en Audi er som å kjøpe seg sort dress på Dressmann og deretter dra til en skredder for å formsy den. BMW og Mercedes er mer som å dra på Follestad og kjøpe en formsydd sort Hugo Boss-dress til omtrent samme pris. Ingen av dressene er eksklusive eller voldsomt dyre, men kjøper du Hugo Boss-dressen har du i det minste kjøpt et produkt som er laget for folk med en viss interesse for dresser. Dressen har en hensikt. Dressmann-dressen formsyr man bare for å vise at man synes man selv er litt mer verdt enn de "vanlige" som bare kjøper en sort, helt OK dress.

Vil ikke si det er noe forskjell på audi,BMW eller mercedes, annet enn subjektiv merketilhørighet. De stiller omtrent likt i pris og kvalitet 

Lenke til kommentar
uname -i skrev (På 10.2.2021 den 20.33):

Da er kanskje CarandDrivers test mer for deg siden den ble gjort i 120 km/h. 

In Our Testing, the Porsche Taycan's Range Nearly Equaled That of the Tesla Model S

The vast difference in EPA figures didn't amount to much in the real world.

 

Bare så synd det kan se ut til at Edmunds er løgnere som manipulerte testen for å få Tesla til å se dårligere ut:

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (19 minutter siden):

Bare så synd det kan se ut til at Edmunds er løgnere som manipulerte testen for å få Tesla til å se dårligere ut:

Hva har det med Car and Drivers test som jeg nevnte og du siterte? Og din vanlige påstand om løgnere(og shortere) for alle som ikke  omtaler Tesla med rosenrøde briller, er tilbakevist. Edmunsds ladet til maks.

Her er en oversikt fra InsideEVS. Merkelig at Tesla er det  eneste merket med høyere EPA-rating enn WLTP? Kan det være at EPA-estimatene er levert av Tesla selv og ikke utført av EPA?

image.thumb.png.735e1640645ff736aae068811d84d9cb.png

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (8 minutter siden):

Hva har det med Car and Drivers test som jeg nevnte og du siterte? Og din vanlige påstand om løgnere(og shortere) for alle som ikke  omtaler Tesla med rosenrøde briller, er tilbakevist. Edmunsds ladet til maks.

Her er en oversikt fra InsideEVS. Merkelig at Tesla er det  eneste merket med høyere EPA-rating enn WLTP? Kan det være at EPA-estimatene er levert av Tesla selv og ikke utført av EPA?

image.thumb.png.735e1640645ff736aae068811d84d9cb.png

 

Den testen er jo også ubrukelig da de kjører testen delvis og ekstrapolerer videre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 time siden):

Merkelig at Tesla er det  eneste merket med høyere EPA-rating enn WLTP? Kan det være at EPA-estimatene er levert av Tesla selv og ikke utført av EPA?

Hva er fasiten da?

Merkelig at når det finnes forskjeller så skal du alltid henge ut eller mistenkeliggjøre akkurat Tesla. Litt vel opphengt i det merket eller?

Hva med testen av e-Tron som tråden handler om da? Er det helt ok at det er forskjell på EPA og WLTP der da?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
On 2/9/2021 at 10:01 PM, Dr. Bombay said:

Bilen er ikke en Taycan med nuller i grillen, men de er identiske under "panseret"? Så hvorfor er det da ikke en Taycan med nuller i grillen?

Må innrømme at jeg aldri har skjønt meg på de som kjøper Audi. Her kan man velge og vrake av biler fra et konglomerat; sportsbiler fra Porsche, familiebiler fra Skoda og luksusbiler fra Bentley. Også velger man kjerra som er midt på treet og ikke spisset i hverken den ene eller andre retningen. 

Skal man ha drift sike biler velger man ikke dem, kjekke å kjøre ekstremt dyrt å fikse.

Skal jeg kjøpe så mye dyrere bil en det jeg har, ville jeg valgt en dyrere lexsus.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (46 minutter siden):

Hva er fasiten da?

Tesla er de eneste som har modeller med høyere EPA rekkevidde enn WLTP. Dette til tross for at vi alle er enige om at WLTP er mer optimistisk enn EPA. 

WEIRD. 

Man fikk mer subsidier basert på annonsert EPA rekkevidde. Det er derfor logisk at Tesla har brukt mye tid, krangling og "R&D" på å min-max'e EPA rapporteringen. Det var jo rabalder og mye kjefting når TMS lå rett under 400.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (55 minutter siden):

Jeg aner ikke hva som er fasit her, men reagerer på at de faste haterne ikke legger fram noe saklig og konkret, men velger å spinne på spekulasjoner og mistro.

Vi har bevis A. Og en plausibel forklaring på hvorfor høyt fokus på EPA rekkevidde var viktig, samtidig med bevis B - Elon Musks krangling om hva EPA fikk der de har testet selv, mot de gangene Tesla leverte dokumentasjon på EPA testene? 

Har du en mer plausibel forklaring på hvorfor kun Teslaer skiller seg ut rundt WLTP vs EPA rekkevidde? Samt er du enig i at det er konsensus i at WLTP generelt sett er forstått mer optimistisk enn EPA, grunnet resultatet av rekkevidde mellom alle elbiler. Vell bortsett fra Tesla? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (53 minutter siden):

Vi har bevis A. Og en plausibel forklaring på hvorfor høyt fokus på EPA rekkevidde var viktig, samtidig med bevis B - Elon Musks krangling om hva EPA fikk der de har testet selv, mot de gangene Tesla leverte dokumentasjon på EPA testene? 

Har du en mer plausibel forklaring på hvorfor kun Teslaer skiller seg ut rundt WLTP vs EPA rekkevidde? Samt er du enig i at det er konsensus i at WLTP generelt sett er forstått mer optimistisk enn EPA, grunnet resultatet av rekkevidde mellom alle elbiler. Vell bortsett fra Tesla? 

Om tesla var mye bedre hadde de hatt alle rekorder som handlet om å komme raskt frem med el bil. Fysikken gjelder for alle. Taycan har alle rekordene. 1000km og 24 timer samt kryssing av usa. Audi er bygget på samme plattform. Ingenting tilsier at den blir særlig dårligere. 
 

Tester runtom viser omtrent likt energiforbruk på model S og taycan med samme hjul. Det blir sikkert omtrent det samme for audi. De går litt kortere pga mindre batteri. Men de lader mye hurtigere. Byggekvalitet og interiør er i en annen divisjon

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Trestein said:

Tester runtom viser omtrent likt energiforbruk på model S og taycan med samme hjul. Det blir sikkert omtrent det samme for audi. De går litt kortere pga mindre batteri. Men de lader mye hurtigere. Byggekvalitet og interiør er i en annen divisjon

Taycan kobler jo fysisk bort drivverket bak når man cruiser og bruker kun motoren fremme. Model S har begge motorene alltid innkoblet med slår av den bak når man cruiser. Men den må alikevell slepe på drivverket.

Med tanke på dette burde jo Taycan ha lavere forbruk enn Model S.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 timer siden):

Taycan kobler jo fysisk bort drivverket bak når man cruiser og bruker kun motoren fremme. Model S har begge motorene alltid innkoblet med slår av den bak når man cruiser. Men den må alikevell slepe på drivverket.

Med tanke på dette burde jo Taycan ha lavere forbruk enn Model S.

Taycan er vel tyngre. I alle fall 4wd versjon.

Dessuten er det sannsynligvis et vesentlig bedre system for batterikjøling på taycan.

Det krever også energi. Samt at ventilasjons volum kan ha ulik utskiftings hastighet. 

Frontareal kan være ulikt. Hjulstilling osv osv 
 

Teslabjørn kjørte vel 580km på 84kwh? 
 

Hadde bilen hatt 100kwh batteri ville den ha gått 690km i 90km/h 

Endret av Trestein
Feil husk
Lenke til kommentar
38 minutes ago, Trestein said:

Taycan er vel tyngre. I alle fall 4wd versjon.

Dessuten er det sannsynligvis et vesentlig bedre system for batterikjøling på taycan.

Det krever også energi. Samt at ventilasjons volum kan ha ulik utskiftings hastighet. 
 

Teslabjørn kjørte vel 580km på 87kwh? 
 

Hadde bilen hatt 100kwh batteri ville den ha gått 665km i 90km/h 

Ja den totrinns girkassen de har satt baki er ganske tung.

Men virker som at Taycan veier 2305 kilo og Model S 2250 kilo? 55kg forskjell burde vel ikke utgjøre allverden (med forbehold at tallene til Wikipedia stemmer)

Blir morro å sammenligne når Model S Plaid+ kommer i september. Håper og Lucid får levert noe snart.

2021-Model-S-Plaid-vs-Lucid-Air-Grand-Touring-vs-Porsche-Taycan-Turbo-S.thumb.jpg.c66cbc72b74581b81384f3422b9e6cfe.jpg

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (32 minutter siden):

Ja den totrinns girkassen de har satt baki er ganske tung.

Men virker som at Taycan veier 2305 kilo og Model S 2250 kilo? 55kg forskjell burde vel ikke utgjøre allverden (med forbehold at tallene til Wikipedia stemmer)

Blir morro å sammenligne når Model S Plaid+ kommer i september. Håper og Lucid får levert noe snart.

2021-Model-S-Plaid-vs-Lucid-Air-Grand-Touring-vs-Porsche-Taycan-Turbo-S.thumb.jpg.c66cbc72b74581b81384f3422b9e6cfe.jpg

Tror ikke 0-100 tider er det viktigste for folk som kjøper biler til 1,5 millioner. 
 

Tror det går mere på kvalitet, interiør, luksus, utseende, design, byggekvalitet osv.

Kjøper du en modell S klarer ikke naboen å se om det er en nyvasket 2012 modell eller en ny 2021modell. 
 

Taycan selger godt. Sannsynligvis vil rwd modellen selge godt også selv om mange biler er raskere fra 0-100

Dessuten har disse bilene heldigvis kostet på seg brytere for viktige funksjoner. Det er det mange som oppdager er lurt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...