Gå til innhold

E-Tron GT er Audis sterkeste elbil til nå


Anbefalte innlegg

Trestein skrev (11 timer siden):

Kinesiske model 3 er ikke noe stort problem for det norske kraftnettet. 4kwh for å forvarme batteriet er ikke noe stort problem. Problemet ligger hos dem som har kjøpt bilen og som må bruke 4x2x220kwh ekstra kwh strøm for å varme batteriet. Kraftselskapene tjener bate mere penger

4 kWh belastning i det norske kraftnettet er ikke mye nei. Fordelt på hvor mange kinesiske TM3? (Siden du skriver dem i flertall altså)

Hva står forresten tallene i regnestykket 4x2x220 for?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man må heller ikke glemme at dieselbiler gjerne bruker dobbelt av oppgitt forbruk den første mila når det er noen minusgrader. Da snakker vi fort 5--7 kWh diesel som er dyrere og mer forurensende enn 4kWh strøm. I tillegg har motoren mye høyere utslipp pga rensesystemer som ikke er i drift. Og her står det også at adblue fryser ved -11 grader...

 

https://dinside.dagbladet.no/motor/ny-sjokkmaling-gir-dieselbilen-stryk/70819990

 

 

https://motor.no/bensin-bilhold-diesel/sa-mye-bruker-bilen-din-i-vinterkulda/130533

70820015.jpg

130552.jpg

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det som har størst praktisk betydning er langturer og der bruker jeg kanskje 10% mer bensin i vinterkulda og det spiller jo ingen rolle når rekkevidden i utgangspunktet er 90 mil og det tar 3 minutter å fylle på 90 nye. Med elbil er det ikke like lystig.

På småturer med kald bil har man noenlunde det samme problemet både på elbil og fossil. Når det gjelder utslipp så må man huske på at Europas kraftmiks inneholder mye fossilt i kuldeperioder hvor vindturbinene står stille.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Hmm.. da blir det jo fort ennå dyrere om han skal dekke energibehovet til de to fryserommene han skal parkere i  :hmm: :p

Og 4 kWh må jo bety at fryserommet skal holde -50°C eller deromkring..

Energi regnestykket er enkelt. 
 

spesifikk varmekapasitet ca 1000J/Kg K

Varmer du batteriet fra 0-30grader og det veier 470kg blir det ca 3,5kwh. Hver gang du varmer det opp. Varmer du indirekte via slanger og du har varmetap i tillegg blir det mere
 

varmer du fra -50 til 30 blir tallet 10.5kwh

Å holde en bil nedkjølt i en frysekontainer koster lite. Det kommer ann på utetemperatur og isolering

Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (1 time siden):

130552.jpg

Jeg tok bare en stikkprøve på den nederste, en VW Tiguan som har 64 liters tank. Med det forbruket der, så har den en rekkevidde på 478 km (fra full til skrape tom tank) og til 15 kr/l koster det 960 kr å fylle den opp igjen. Det blir ganske nøyaktig 2 kr/km.

Sitat

Forbruket i kulde er testet i Technical Research Centre of Finlands (VVT) laboratorium i Helsingfors i minus 7 grader, etter EUs syklus ECE 15.

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 minutter siden):

Energi regnestykket er enkelt. 
 

spesifikk varmekapasitet ca 1000J/Kg K

Varmer du batteriet fra 0-30grader og det veier 470kg blir det ca 3,5kwh. Hver gang du varmer det opp. Varmer du indirekte via slanger og du har varmetap i tillegg blir det mere
 

varmer du fra -50 til 30 blir tallet 10.5kwh

Å holde en bil nedkjølt i en frysekontainer koster lite. Det kommer ann på utetemperatur og isolering

Skjønner at du snakker generelt, men nå må jeg bare flisespikke på at jeg har ikke kinesisk TM3. Fikk forresten ikke svar på hvor mange sånne du tror det finnes i Norge siden du snakker om de i flertall. Eller hva hvorfor du ganger med 220.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (10 minutter siden):

Energi regnestykket er enkelt. 
 

spesifikk varmekapasitet ca 1000J/Kg K

Varmer du batteriet fra 0-30grader og det veier 470kg blir det ca 3,5kwh. Hver gang du varmer det opp. Varmer du indirekte via slanger og du har varmetap i tillegg blir det mere
 

varmer du fra -50 til 30 blir tallet 10.5kwh

Å holde en bil nedkjølt i en frysekontainer koster lite. Det kommer ann på utetemperatur og isolering

1000 er for høyt. 18650-celler ligger på 830 og metallet rundt ligger antageligvis lavere (aluminium er under 500).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 time siden):

Det som har størst praktisk betydning er langturer og der bruker jeg kanskje 10% mer bensin i vinterkulda og det spiller jo ingen rolle når rekkevidden i utgangspunktet er 90 mil og det tar 3 minutter å fylle på 90 nye. Med elbil er det ikke like lystig.

På småturer med kald bil har man noenlunde det samme problemet både på elbil og fossil. Når det gjelder utslipp så må man huske på at Europas kraftmiks inneholder mye fossilt i kuldeperioder hvor vindturbinene står stille.

På langturene er jo elbil og bensin/dieselbil ganske likt. Man bruker ikke så mye ekstra energi etter at bilen er varm, og batteriet varmes opp av seg selv etterhvert. Etter 3-4 timer må noen på do, og da er gjerne alle sultne så da passer det bra med en do og spisestopp. Og på tiden det tar å spise en hamburger-meny så har bilen fått nye 3-5 timer kjøretid igjen.

 

Hverdagskjøringen er også ganske lik, ihvertfall i byene. Man fyller uansett opp når det passer. For de som bor på landet og har langt til nærmeste bensinstasjon så passer det bedre med elbil som kan lades hjemme enn dieselbil som må kjøres langt for å fylles hvis man ikke er av dem som pendler til byen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (58 minutter siden):

Ikke så enkelt at du klarer det tydeligvis. Hvorfor må bilen varmes 220 dager i året?

Det var en snitt betraktning. Det er bare å ta snitt temperatur der du bor og trekke fra ønsket batteri temperatur. Så ganger du med antall ganger i året du bruker bil. Ofte er dette likt eller større en antall arbeidsdager i året ganger to.

Snitt temperaturer i norge er typisk 7-9grader. Det er ca 20 grader lavere enn optimal batteritemperatur

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Skjønner at du snakker generelt, men nå må jeg bare flisespikke på at jeg har ikke kinesisk TM3. Fikk forresten ikke svar på hvor mange sånne du tror det finnes i Norge siden du snakker om de i flertall. Eller hva hvorfor du ganger med 220.

Om du leste det jeg skrev så var det Tyskerne som var sure. De har siste halvår fått SR modeller fra Kina. De klager mest.

Som sagt så tror jeg mange ønsker å selge når bindingstid er over.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (16 timer siden):

Det var en snitt betraktning. Det er bare å ta snitt temperatur der du bor og trekke fra ønsket batteri temperatur. Så ganger du med antall ganger i året du bruker bil. Ofte er dette likt eller større en antall arbeidsdager i året ganger to.

Snitt temperaturer i norge er typisk 7-9grader. Det er ca 20 grader lavere enn optimal batteritemperatur

Det henger fortsatt ikke på greip. Du insisterer fortsatt knallhardt på at et batteri *må* varmes til 'optimal temperatur' før det kan brukes. Det er enkelt og greit feil. Dermed blir samtlige poster du kommer med om emnet bare tull.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (24 minutter siden):

Det henger fortsatt ikke på greip. Du insisterer fortsatt knallhardt på at et batteri *må* varmes til 'optimal temperatur' før det kan brukes. Det er enkelt og greit feil. Dermed blir samtlige poster du kommer med om emnet bare tull.

Han er nok for opphengt i eksosbiler, der har man noen hundre kilo metaller og væsker som må varmes opp til ca 85 grader før motoren fungerer som den skal. Dermed har man ekstra høyt forbruk i oppvarmingstiden.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (2 timer siden):

Det henger fortsatt ikke på greip. Du insisterer fortsatt knallhardt på at et batteri *må* varmes til 'optimal temperatur' før det kan brukes. Det er enkelt og greit feil. Dermed blir samtlige poster du kommer med om emnet bare tull.

Du bør lese litt om hva fagpressen sier om dette. Etter kuldeperioden nå i vinter og mange nye elbiler er det ekstrem fokus på dette i Europa. 
 

selvfølgelig kan du kjøre bilen uten forvarming. Mobilen min virker i minus10 grader også. Men det påvirker batteriet ekstremt negativt. 
 

Vil dere som har el bil anbefale å ikke varme  opp batteriet? 
 

Har dere teoretisk kunnskap om at dette ikke påvirker levetiden på batteriet?

Er Tesla og vw idioter som varmer det opp?

Lenke til kommentar
36 minutes ago, Trestein said:

Vil dere som har el bil anbefale å ikke varme  opp batteriet? 
 

Har dere teoretisk kunnskap om at dette ikke påvirker levetiden på batteriet?

Er Tesla og vw idioter som varmer det opp?

Jeg varmer aldri opp batteriet (med mindre jeg navigerer mot en supercharger og da er det egentlig bilen som velger det), jeg varmer kanskje opp kupeen 5 minutter i forveien før jeg drar.

Ettersom jeg ikke lader med mere enn 3.4 kW hjemme og nesten utelukkende lader hjemme kan jeg ikke se hvordan batteriet skulle ta skade. (Om jeg har teoretisk kunnskap om batterier? Ikke særlig; har en gammel, i yrkessammenheng lite brukt Msc i elfag, men ikke kraft.)

At batteriet varmes opp før hurtiglading er fornuftig, men før saktelading hjemme tror jeg er helt unødvendig. Og å bruke opp kWh til batterioppvarming bare for at regenerativ bremsing skal virke fra første km er noe for spesielt interesserte og i alle fall ikke økonomisk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...