Gå til innhold

Flere hus tatt i jordskred i Gjerdrum


Anbefalte innlegg

POLITIET BRUKER MOBILTELEFONENE TIL DE SAVNEDE I GJERDRUM

– Vi sjekker alle telefoner og har god kontroll på telefonnummer. Sporing av telefoner har vi jobbet med og kan fastslå hvor de ligger med 20-25 meters slingringsmonn. Politiet benytter seg også av IMSI-fangere for å gjøre slingringsmonnet mindre, sier innsatsleder Roger Pettersen til Dagbladet.

En IMSI-fanger er ifølge avisen et apparat som blir brukt til å fange opp mobiltrafikk og mobiltelefoners bevegelse. For å fange opp signaler, må mobiltelefonen ha strøm.

Politiet sier at folk ikke bør ringe savnede fordi det kan tappe mobiltelefonene for strøm.

– Ikke ring de savnede, sier Pettersen.

 

Sitert VG

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

Huset raste rundt dem – måtte forlate hunden Zajka (10)

Da helikopteret kom, fikk Anna og Jørgen en tung beskjed. Dalmatineren Zajka kunne ikke bli reddet sammen med dem.

https://www.nrk.no/norge/huset-raste-rundt-dem-_-matte-forlate-hunden-zajka-_10_-1.15308324

Forstår de ikke kan sløse bort tid på å redde dyr. Men er lov å håpe de kan hente du ut når trygt. Dyr overlever vel noen dager. 

Lenke til kommentar

Dette er nok bare begynnelsen på effekten klimaforandringene vil gi oss i Norge. Stadig mer regn og mildere vær gjør mange områder svært utsatt både for skred og flom. Ingen enkeltperson kan klandres for dette. Jeg ble en smule provosert når NRK indirekte klandrer utbygger av boligene med spørsmål som antyder til skyld. Det er typisk media å lete etter "hoder som skal rulle" i slike saker, når dette marerittet er over og det er tid for analyse og revurderinger. Klimaet er vanskelig å forutse - særlig i disse dager. 

700x300 meter er et utrolig stort område - her kunne det fort vært en nasjonal katastrofe med flere hundre døde. Forhåpentligvis blir det ny konsekvensutredning over hele landet på spesielt utsatte steder mtp klima-forandringene vi har i vente. Biologene våre blir ikke arbeidsløse med det første. 

Jeg håper at de som døde fikk en rask avslutning. Det å ligge begravet og sakte bli kvelt til døde må være en av de mest grusomme måtene å dø på. 10 døde i et så stort ras er faktisk ikke mye - selv om hvert liv er et liv for mye - kunne dette blitt katastrofalt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Delvis skrev (21 minutter siden):

Jeg ser at ca halvparten av rasområdet var merket faregrad 3 og den mest bebygde halvparten i faregrad 5. Veldig rart at de har fått lov til å bygge der. Jeg ser også at store bebygde områder er merket faregrad 3, 4 og 5. Veeeldig merkelig at det ikke er lagt ned generelt byggeforbud i disse områdene. Virker ikke som det er særlig egnet for stabilisering heller ettersom det ser ut som leira er minst 10 meter dyp.

Snikpellik skrev (19 minutter siden):

Tre hus til har nå rast ut.

Presisering:

3 hus raste ut i 15-16 tida i dag

23.16 ble det meldt om 3 nye hus hadde rast ut

23.28 ble det meldt om ytterligere ett hus

Jeg har spolt litt frem og tilbake i sendinga og kan ikke se hvilke nye hus som har rast ut. Kanskje det er fra gården litt lengre nede i rasområdet.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Fire sa de nå nettopp, i tillegg til 3 som raste litt tidligere.

Ja, redigerte posten til 5. Dagbladet melder dette: https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=52716

Dette var vel etter det jeg ser på bildene bare hus som stod nære kanten, og ikke hus som står litt lengre unna slik at det er lite trolig at det har rast mye mer leire foreløpig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (52 minutter siden):

Dypt tragisk, jeg frykter det verste når det gjelder de savnede, for en forferdelig måte å bli revet bort på :( 

Ser også at dette kunne vært så mye verre, hadde raset gått "andre veien", så hadde situasjonen vært ekstremt mye verre.

image.png.3ee1a996ddc5c23b393c6f6564e72b65.png

Jeg tror en utløsende faktor kan være den kunstig konstruerte dammen nede på golfbanen.
Å demme opp en bekk og anlegge en 150 meter lang dam i bunnen av en 30 meter høy skråning bestående av kvikkleire er ikke særlig smart....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (16 minutter siden):

Kan vel risikere at raset sprer seg sakte eller raskt over flere uker. Heldigvis mye tomme hotellrom rundt om. 

De snakker jo om at hele området skal evakueres for godt, 400-500 boliger med 1500 beboere.
Det blir langtidsopphold på hotell for ganske mange, og mye å gjøre for byggmestre det neste året eller to.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke skjønne hvorfor det skal ta en hel dag å senke ned en redningsmann fra helikopter på en sånn måte at han kan heises opp på sekunder dersom det skulle bli nye tegn til bevegelse. Jeg er sikker på at han kunne gjort mye bare ved å ha føttene på bakken og kunne kikke litt inn under bygningsdeler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Jeg kan ikke skjønne hvorfor det skal ta en hel dag å senke ned en redningsmann fra helikopter på en sånn måte at han kan heises opp på sekunder dersom det skulle bli nye tegn til bevegelse. Jeg er sikker på at han kunne gjort mye bare ved å ha føttene på bakken og kunne kikke litt inn under bygningsdeler.

Det har jo vært redningsmann hengende under 2 helikoptere hele dagen, helt nede på restene av husa.

Endret av Frank Olsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
ilpostino skrev (9 minutter siden):

Hun og hundefører klarer vel ikke se mer enn varmesøkende kamera. finner de noen som ligger dypere må de vel inn med maskineri som kan fjerne bygningsmasser og leire for å grave ut folk som (eventuelt) ligger i massen. 

Jeg tenker de kan komme langt med håndverktøy. Motorsag for å skjære hull og komme til under tak etc. Jeg synes det tar veldig lang tid med for mye fokus på varmekamera og for lite på å søke fysisk i bygningsdelene. Mest sannsynlig ligger de gjenværende skjult for kameraene selv om de fortsatt lever. Men folk er jo ikke akkurat godt kledd kl 04 om natta så livet ebber sakte ut her mens de fikler med kameraene sine.

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (13 minutter siden):

Hun og hundefører klarer vel ikke se mer enn varmesøkende kamera. finner de noen som ligger dypere må de vel inn med maskineri som kan fjerne bygningsmasser og leire for å grave ut folk som (eventuelt) ligger i massen. 

Hund kan lukte mennesker, den trenger ikke å se de..
Ett varmekamera eller menneske kan ikke se om det er noen bak en ødelagt vegg eller 20cm under husrester, men en hund kan lett lukte det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...