Gå til innhold

Flere hus tatt i jordskred i Gjerdrum


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De sier at omkommede ikke er identifisert. 

Og tenker at for alle utenfor sin del, så trenger vi ikke vite, men jeg tenker på pårørende, som nå sitter og venter, og vet at det er funnet omkommede, første er for over et døgn siden, blir pårørende varslet, så de vet det? Eller at de vet feks på hvilken adresse folk er funnet?

Det må jo være tortur å sitte sånn og vente. 

Lenke til kommentar

Ja, jeg håper det, at pårørende får vite om det feks er mann eller kvinne som er funnet, ung eller gammel. Og må jo være lett å skille ut jenta på 13 år og barnet på 2 år, iallefall. 

Jeg ser i en nyhetssak at pressen ikke får lov til å gå inn på hotellet der de evakuerte er, og det er bra. Og håper og tror at de som er hardest rammet har krise-team tett på seg. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, bshagen said:

@Simen1 Aha, takk for info. Tenkte kanskje de fortsatt ville vært til god hjelp fremover, men det virker ut som de ikke vil ha altfor mange folk heller

De Svenske ekspertene er avløst av noen Norske, men jeg tror ikke det var noe overlapp mellom de to. Så det er noen timer der de sitter uten eksperter.

Lenke til kommentar
SneakyS skrev (32 minutter siden):

Ja, jeg håper det, at pårørende får vite om det feks er mann eller kvinne som er funnet, ung eller gammel. Og må jo være lett å skille ut jenta på 13 år og barnet på 2 år, iallefall. 

Jeg ser i en nyhetssak at pressen ikke får lov til å gå inn på hotellet der de evakuerte er, og det er bra. Og håper og tror at de som er hardest rammet har krise-team tett på seg. 

Det kan gå ganske brutalt for seg i skred. Kanskje finner man bare en kroppsdel. 

Lenke til kommentar
Sitat

En fjerde person er funnet omkommet, opplyser politiet lørdag kveld. Personen ble funnet i samme område som person nummer to og tre. Funn nummer én ble funnet 50 meter unna i en annen boenhet.

 

Kort tid i forveien ble det bekreftet at det var Eirik Grønolen som var den første som ble funnet omkommet fredag kveld. Til sammen er det funnet fire omkommet, og tre av dem er foreløpig ikke identifisert.

https://www.nrk.no/norge/fire-bekreftet-omkommet---en-av-de-omkomne-er-identifisert-1.15310119

Lenke til kommentar

Frykter det værste for de resterende, nå som det har gått så lang tid. Jeg har så lyst til å bare kjøre dit og være med på aksjonen, blir nesten frustrert. Men bor langt unna, har ikke fagkunnskap eller noe der å gjøre slik sett. Man kjenner virkelig avmakt i møte med naturens krefter. Føler med alle som er berørte.

Lenke til kommentar
Pliscin skrev (14 minutter siden):

Frykter det værste for de resterende, nå som det har gått så lang tid. Jeg har så lyst til å bare kjøre dit og være med på aksjonen, blir nesten frustrert. Men bor langt unna, har ikke fagkunnskap eller noe der å gjøre slik sett. Man kjenner virkelig avmakt i møte med naturens krefter. Føler med alle som er berørte.

tror det er opp til forsikringselskapet og staten å finne løsning der, problemet de ikke ønsker å utsette flere for risiko. Men sansynligheten er vel stor for fleste er nok døde, når det raser slik det gjør og bolig blir smadret er sansynligheten lite for å overleve. https://no.wikipedia.org/wiki/Terrorangrepet_11._september_2001 var ikke mange der i bygdningen som overlevde det er alikevel mye større.

Hund skadet i søkeområdet

Så er tydligvis mye skarpe treplanker\spiker og mye ødagte ting som fort kan bli skadet. på.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Pliscin skrev (1 time siden):

Frykter det værste for de resterende, nå som det har gått så lang tid. Jeg har så lyst til å bare kjøre dit og være med på aksjonen, blir nesten frustrert. Men bor langt unna, har ikke fagkunnskap eller noe der å gjøre slik sett. Man kjenner virkelig avmakt i møte med naturens krefter. Føler med alle som er berørte.

Det er nok mange som har de samme tankene som deg her, men tror det er lurt å holde seg unna og la fagfolkene jobbe. Som brigadesjefen sa så fint på pressebriefen; Jo flere biler på en motorvei, jo mer kø. 

Kondolerer til familiene som har mistet sine kjære. Tror dessverre håpet er ute for de resterende seks som er savnet i denne ulykken.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (1 time siden):

tror det er opp til forsikringselskapet og staten å finne løsning der, problemet de ikke ønsker å utsette flere for risiko. Men sansynligheten er vel stor for fleste er nok døde, når det raser slik det gjør og bolig blir smadret er sansynligheten lite for å overleve. https://no.wikipedia.org/wiki/Terrorangrepet_11._september_2001 var ikke mange der i bygdningen som overlevde det er alikevel mye større.

Hund skadet i søkeområdet

Så er tydligvis mye skarpe treplanker\spiker og mye ødagte ting som fort kan bli skadet. på.

Det finnes ingenting i dette innlegget ditt som finnes sammenlignbart til situasjonen på Gjerdrum. Jeg finner det provoserende at du fremdeles driver av å snakker om forsikringer som du ikke kan noen ting om - slutt! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sitat

- Sammen reddet vi
kanskje 30-40 liv

Det var en hektisk periode. Mange strakk strikken svært langt for å redde liv, og satte sitt eget liv litt på siden for å redde andre, sier innsatsleder i brannvesenet Kenneth Wangen til VG.

Han var blant de første som kom til skredområdet etter at nødetatene ble varslet rundt klokken 04.00 natt til onsdag.

– De var både naboer, politifolk, brannfolk og ambulanse, og noen har vært inne i hus og hentet ut personer som kort tid etterpå har rast. Vi har hatt folk nede i skredgropen for å redde ut personer fra biler og så videre.

– Det var svært hektiske minutter på begynnelsen, sier han.

Hvordan jobbet dere i begynnelsen?

– Da var det evakuering som var hovedprioritet og redning av dem som man kunne komme til.

– Det ble brukt sirener, vi sprengte opp dører, vi ropte og skreik. Det gjorde også naboer, ambulanse og politi. Alle på stedet gjorde en formidabel innsats i begynnelsen. Og sammen med helikopter, som også var tidlig på plassen, så reddet de mange liv.

https://www.vg.no/nyheter/i/yRg9RR/slik-var-de-foerste-dramatiske-timene-ble-reddet-mange-liv

Helter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Delvis skrev (51 minutter siden):

Tull at gamle kongen skal opp i den mølja der nå. Hadde det vært  nomale tider, men nå med smittefarene er det unøvendig.

For en ting å klage på? Kongen er der for å vise de berørte sin respekt, noe som er en veldig fin ting å gjøre og jeg er sikker på at smittevernet er i varetatt, de er ikke amatører i det apparatet der. Enten man er for monarkiet eller ikke, vår Konge er en gentleman og jeg er sikker på at de berørte her er glad for at han er der

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...