Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Posten: Forsvunnet pakke til verdi ca 20 000, hvem har erstatningsansvar


Gnurk!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Pc Lynet skrev (1 minutt siden):

Jeg har sendt over 200 norgespakker siste 10 år ikke en er forsvunnet.

Så da burde vel posten ha råd å dekke de få som forsvinner, vil jeg mener, er sjeldent slik skjer, som regel klarer posten å finne ut hva som har skjedd, ellers bør sikkerhetopplegges bli forbedret, f.eks med digital sporingsbrikke slik bedrifter har med laptop, hvis de blir stjålet så finner man ut hvor. Men det er vel mest lønnsomt over 10 000 kr i verdi.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (2 minutter siden):

Så da burde vel posten ha råd å dekke de få som forsvinner, vil jeg mener, er sjeldent slik skjer, som regel klarer posten å finne ut hva som har skjedd, ellers bør sikkerhetopplegges bli forbedret, f.eks med digital sporingsbrikke slik bedrifter har med laptop, hvis de blir stjålet så finner man ut hvor. Men det er vel mest lønnsomt over 10 000 kr i verdi.

Hvis alle i Norge hadde vært ærlige ja. Men det er vi dessverre ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (På 7.12.2020 den 20.23):

Hvis alle i Norge hadde vært ærlige ja. Men det er vi dessverre ikke.

Hører jeg inrømmelse? uansett https://spygadgets.no/mini-gps-tracker-person-kjoretoy

Må vel være billigere å produsere i større skala, selv om det er vanskelig å etterforske slike saker uten å ha bevis, betyr det ikke umulig. Lurer på hva forsikingselskapene gjør, må vel være billigere for dem å ha skylt sikkerhet en å betale mye unødvendig eller?

Sitat

Jeg var dum nok til å sende en Rolex til en verdi av 35 000 kr,- i 2013 (nå er samme klokke verd 160 000... lol). Denne forsvant. Posten meldte om at de hadde 30 dager på seg til å finne pakken. Dette skjedde ikke, jeg fikk 10 000 i erstatning - resten av tapet måtte jeg selv dekke. 

That sucks!

 Hadde selv blitt veldig forbannet hvis det var meg, selv mistenker jeg klokken er falsk, men kan jo ikke vite det sikkert. hvorfor sende noe som har så høy verdi. Er for meg mysterium.

Endret av Jarmo
Persondiskusjon fjernet.
Lenke til kommentar

Hei.

 

Takk for alle svarene.
Da har jeg egentlig fått svar og forstått at det er meg som blir ansvarlig her, og at jeg ikke kan kreve mer av Posten.

For de som er interesserte blir nok min løsning å tilbringe de neste 20 arbeidsdagene på å ringe posten i matpausen og "mase" i et vagt håp om at denne pakken skal dukke opp igjen, og etter hvert betale resterende erstatning til mottaker.

Uansett: Tusen takk for hjelpen :)

 

(Lenge siden jeg har brukt diskusjon.no så husker ikke helt hvordan jeg setter tråden som "løst")

Endret av Gnurk!
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er det forskjellige rettsforhold som er aktuelle. 

Det første rettsforholdet er låneforholdet mellom TS som låntaker og eier. Når anses lånet å være "levert" på en slik måte at TS ikke lenger er ansvarlig for skade eller tap? 

Utgangspunktet etter Christian Femtes Norske Lov av 1687 § 5-8-1 er at i mangel av avtale er låntaker ansvarlig fra produktet er levert ut til låntaker og til det er returnert til eier. I motsetning til ved kjøp og salg mellom privatpersoner, hvor avsenders ansvar opphører ved overlevering til fraktfører, er altså lån strengere. Hadde dette vært et salg hadde Postens/Brings problemer vært mottakers problem. Men ved forbrukerkjøp er det selger som er ansvarlig hele veien til kjøper. 

Ettersom avsender er ansvarlig overfor eier er det også avsender som blir sittende igjen med tapet hvis Posten ikke dekker alt. Noe de ikke gjør - postloven gjør sterke begrensninger i Postens erstatningsansvar.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...