Gå til innhold

Polestar: – Polestar 2 vil møte «mobil-problemet»


Anbefalte innlegg

"Hva er korrekt her? Hvor finner jeg offisiell informasjon? Inntil videre er det bare to påstander, kanskje jeg skal komme med en tredje?"

Du finner ingen offisiell informasjon da det foreløpig ikke er implementert i EU regelverket. Det har vært oppe til debatt flere ganger, senest ved avviklingen av gruppeunntaket for 8-10 år siden, men noen land har alltid satt foten ned. Det har imidlertid med tid og stunder blitt en nærmest uskreven regel at man skal forsyne med deler så lenge, og jeg mener enkelte medlemsland har innført regelen på nasjonalt nivå. Lobbynettverket for "right to rapair", ECAR, håper imidlertid på å få en forpliktende avtale implementert i 98/71/CE direktivet i løpet av neste år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dr. Bombay skrev (13 timer siden):

Dette er da ikke et Polestar-problem, men noe som vil gjelde enhver bil på markedet. Det er ingen bilprodusenter som lover at bilene skal få oppdateringer på det nyeste og hotteste i 20 år. 

Det burde være ganske åpenbart for både TU og leserne at HW vil bli en begrensning over tid. Hvis ikke, så har utviklingen stagnert og det er et større problem.

I gamle dager var det enkelt, bare stikke på biltema og kjøpe ny og bedre bilstereo i din-format. Det vil si, biltema selger sånt ennå..

Det vi *egentlig* trenger er et 'DIN-format' for bilens underholdningssystem. Vi kan anta at skjermer, knapper, høyttalere, mikrofoner, kamera og den slags ikke blir byttet men at vi ønsker å bytte hjernen i systemet. Altså noe som har en viss likhet med chromecast eller apple-tv bare at det er laget for bil. Så får vi raskere CPU, mer minne, 6G-mobil, wifi-8 og siste versjon av foretrukket 'CarOS'. Alt til så få hundrelapper at kjeltringene ikke gidder stjele det..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
47 minutes ago, Kahuna said:

I gamle dager var det enkelt, bare stikke på biltema og kjøpe ny og bedre bilstereo i din-format. Det vil si, biltema selger sånt ennå..

Det vi *egentlig* trenger er et 'DIN-format' for bilens underholdningssystem. Vi kan anta at skjermer, knapper, høyttalere, mikrofoner, kamera og den slags ikke blir byttet men at vi ønsker å bytte hjernen i systemet. Altså noe som har en viss likhet med chromecast eller apple-tv bare at det er laget for bil. Så får vi raskere CPU, mer minne, 6G-mobil, wifi-8 og siste versjon av foretrukket 'CarOS'. Alt til så få hundrelapper at kjeltringene ikke gidder stjele det..

Men det tjener jo ikke produsentene på. Bilen skal bli gammel raskt så du kjøper deg en ny.

Kansje derfor mange gikk bort fra DIN standard i bilene og laget sitt eget system.

Volvo var vel der allerede på 90 tallet. Kasettspilleren i dashbordet var bare det.. en kasettspiller.

Forsterkeren lå under ett sete eller noe, så skulle man oppgradere måtte man legge nye ledninger til alle høytalerne og styre hel en masse..

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

Men det tjener jo ikke produsentene på. Bilen skal bli gammel raskt så du kjøper deg en ny.

Kansje derfor mange gikk bort fra DIN standard i bilene og laget sitt eget system.

Volvo var vel der allerede på 90 tallet. Kasettspilleren i dashbordet var bare det.. en kasettspiller.

Forsterkeren lå under ett sete eller noe, så skulle man oppgradere måtte man legge nye ledninger til alle høytalerne og styre hel en masse..

Ikke helt korrekt. Frem til ca 2000-tallet var det fremdeles snakk om 1-DIN eller 2-DIN-enheter, men da med modellspesifikke fronter/deksler for å passe i interiøret.

Noen ganger var det bare dekselet rundt, andre ganger var det egne deksel med knapper og ekstra display på. Så ble det etterhvert bygd inn moduler i disse spillerne, der innholdet som ble behandlet,  ble vist på ekstern /display/skjerm, som da ville slutte å virke om man byttet til 3.parts enheter.

Har f.eks. liggende en 2-din spiller jeg tenkte å sette i min gamle Opel Vectra 2004-modell, der denne enheten som skulle sende til display 2 var igjen tatt utenfor 2-din-enheten. Denne bilen kjørt "half-CAN, så det var litt spesielt, på senere modeller ble det full CANBUS funksjonalitet. Litt fikling med ledninger og egne styrebokser er det, men man får kjøpt ledningskit som gjør det mer eller mindre til plug'play (eller plug'n pray...).

Tilsvarende på min 2002 Mitsubishi Carisma der enheten satt internt i spilleren, så ville jeg mistet bl.a. klokka og kalkulasjon av gjenværende rekkevidde om jeg fjernet original spiller. Tipset der var å beholde enheten men gjemme den "internt", for å beholde  den funksjonaliteten, men koble videre til ny enhet for alt annet av medieavspilling.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (26 minutter siden):

Men det tjener jo ikke produsentene på. Bilen skal bli gammel raskt så du kjøper deg en ny.

Kanskje på tide med et myndighetskrav? 

Nå kan myndighetskrav være problematisk, om man er for spesifikk hemmer man utviklingen, om man er for lite spesifikk blir det for enkelt å snike seg unna.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
34 minutes ago, Snowleopard said:

Ikke helt korrekt. Frem til ca 2000-tallet var det fremdeles snakk om 1-DIN eller 2-DIN-enheter, men da med modellspesifikke fronter/deksler for å passe i interiøret.

Noen ganger var det bare dekselet rundt, andre ganger var det egne deksel med knapper og ekstra display på. Så ble det etterhvert bygd inn moduler i disse spillerne, der innholdet som ble behandlet,  ble vist på ekstern /display/skjerm, som da ville slutte å virke om man byttet til 3.parts enheter.

Har f.eks. liggende en 2-din spiller jeg tenkte å sette i min gamle Opel Vectra 2004-modell, der denne enheten som skulle sende til display 2 var igjen tatt utenfor 2-din-enheten. Denne bilen kjørt "half-CAN, så det var litt spesielt, på senere modeller ble det full CANBUS funksjonalitet. Litt fikling med ledninger og egne styrebokser er det, men man får kjøpt ledningskit som gjør det mer eller mindre til plug'play (eller plug'n pray...).

Tilsvarende på min 2002 Mitsubishi Carisma der enheten satt internt i spilleren, så ville jeg mistet bl.a. klokka og kalkulasjon av gjenværende rekkevidde om jeg fjernet original spiller. Tipset der var å beholde enheten men gjemme den "internt", for å beholde  den funksjonaliteten, men koble videre til ny enhet for alt annet av medieavspilling.

Ikke hos Volvo. De gjorde ting anneledes..

Men bytta selv spiller på min 2006 Ford uten problem ja. Var bare å kjøpe en ny ramme.

Men det forutsetter at alt er klargjort på en plugg i dashbordet. Vanskeligere når det kun går 3 ledninger fra dashbordet til en boks som ligger en helt annen plass i bilen..

(Jeg vet ikke om det er akkurat slik da, men vet om flere med eldre V70 som har erget seg over at det er himla styr å få oppgradert anlegget)

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Kahuna said:

Kanskje på tide med et myndighetskrav? 

Nå kan myndighetskrav være problematisk, om man er for spesifikk hemmer man utviklingen, om man er for lite spesifikk blir det for enkelt å snike seg unna.

Kravet blir vel isåfall bare at biler som ikke er sikker lenger mister muligheten til å være online eller noe..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget er vel at android mobiler ofte ikke får oppdateringer etter 3-5 år.. Bil BØR vare i 10 år. Har full forståelse for at en fem år gammel telefon pc ikke lenger har livets rett. Men når Tesla er så greie at de selger deg ny HW/Bil-PC til en eldre bil så bør vel andre også gjøre det? Kanskje EU må på banen og kreve en standard tilkobling for bil-pc typ CANBUS

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
40 minutes ago, Ano__Nym said:

Poenget er vel at android mobiler ofte ikke får oppdateringer etter 3-5 år.. Bil BØR vare i 10 år. Har full forståelse for at en fem år gammel telefon pc ikke lenger har livets rett. Men når Tesla er så greie at de selger deg ny HW/Bil-PC til en eldre bil så bør vel andre også gjøre det? Kanskje EU må på banen og kreve en standard tilkobling for bil-pc typ CANBUS

Google jobber jo med Fuchsia OS så kan godt hende Android er nedlagt om 10 år.

Uansett så spørs det vel om Polestar vil legge penger\resurser i å holde bilen sin oppdatert om 10 år.

Er vel hittil bare en bilprodusent som ser ut til å holde gamle biler oppdatert med nyeste software, men der hjelper det jo stort av alt er selvutviklet.

Polestar har jo bare kjøpt ferdigløsning hos Google..

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

Google jobber jo med Fuchsia OS så kan godt hende Android er nedlagt om 10 år.

Uansett så spørs det vel om Polestart vil legge penger\resurser i å holde bilen sin oppdatert om 10 år.

Er vel hittil bare en bilprodusent som ser ut til å holde gamle biler oppdatert med nyestes software, men der hjelper det jo stort av alt er selvutviklet.

Polestart har jo bare kjøpt ferdigløsning hos Google..

Nettopp fordi det er en bil, så forventer man jo at de har tenkt litt lengre enn nesetippen sin, og fått garantier på at programvaren vedlikeholdes og oppdateres. Ellers vil Polestar fort bli en stjerne som slukker. Om det da heter Google Automotive eller Fuchsia OS, så må HW støttes noen år lengre enn for en mobil, eller det må være mulig å bytte ut "computeren" med en oppdatert utgave. Det kan godt koste litt, men det bør helst være 4-sifret beløp på nedre halvdel, eller lavere. Ingen som vil kreve "state of the art" i fremtiden, bare at det holder følge med softwaren.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Snowleopard said:

Nettopp fordi det er en bil, så forventer man jo at de har tenkt litt lengre enn nesetippen sin, og fått garantier på at programvaren vedlikeholdes og oppdateres. Ellers vil Polestar fort bli en stjerne som slukker. Om det da heter Google Automotive eller Fuchsia OS, så må HW støttes noen år lengre enn for en mobil, eller det må være mulig å bytte ut "computeren" med en oppdatert utgave. Det kan godt koste litt, men det bør helst være 4-sifret beløp på nedre halvdel, eller lavere. Ingen som vil kreve "state of the art" i fremtiden, bare at det holder følge med softwaren.

Vært morro å se noen kilder på hvor lang avtale de har med Google.

Er vel flere produsenter som og får dette systemet og så får håpe for eierne sin del at Google leverer en stund.

Det jeg hittil har gjort på mine gamle Android enheter er å legge inn 3e parts software når produsenten ikke gidder mer.
Har faktisk en Google Nexus 4 fra 2012 liggende her som kjører Android 10 med siste sikkerhetspatch. Forundrer meg ikke om den får Android 11 og selv om google forlot den på Android 5.1.

Men av sikkerhetsmessige grunner er det kansje ikke like enkelt å gjøre slikt på en bil. Man ser nok neppe så mye tukling før garantien er utløpt iallefall.

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Ano__Nym skrev (1 time siden):

Poenget er vel at android mobiler ofte ikke får oppdateringer etter 3-5 år.. Bil BØR vare i 10 år. Har full forståelse for at en fem år gammel telefon pc ikke lenger har livets rett.

Bare 10 år? Gjennomsnittsbilen i Norge lever til den blir 18 år. Det er gjennomsnittet, altså blir halvparten eldre enn det. Hvorfor skal livssupporten trekkes ut etter bare 10 år?

Hvorfor har du "forståelse for" at telefoner og PCer ikke skal ha livets rett ut over 5 år? Hvis maskinvaren er holdbar og programvaren ikke mister livssupport så kunne de jo levd mye lengre. Telefon-industrien vil jo i prinsippet gjerne selge deg ny telefon hver måned hvis de kunne. De vil alltid forsøke å korte ned levetida, garantitid og lobbyere for svakere lovfestede forbrukerrettigheter. Jeg har flere PCer som er over 10 år og fungerer helt fint fortsatt. Godt nok til sitt bruk, oppdatert med nye OS. Lever de i 10 år til så blir jeg bare glad for det. Har ingen sans for argumentet "har ikke livets rett". Jeg har også en vaskemaskin som har holdt i 25 år og har ingenting i mot at den holder i nye 25 år. Det er bare en fordel for økonomi og miljø.

Tilbake til biler så vil jeg gjerne at mine biler skal leve i 20 år eller mer, selv om jeg selv ikke har for vane å eie i nærheten av så gamle biler. Må man skrive ned hele bilens verdi på 10 år i stedet for 20 så gir det bare større verditap så lenge den er i mitt eie, og dobler mengden bilskrot som produseres per år.

Endret av Simen1
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (53 minutter siden):

Bare 10 år? Gjennomsnittsbilen i Norge lever til den blir 18 år. Det er gjennomsnittet, altså blir halvparten eldre enn det. Hvorfor skal livssupporten trekkes ut etter bare 10 år?

Hvorfor har du "forståelse for" at telefoner og PCer ikke skal ha livets rett ut over 5 år? Hvis maskinvaren er holdbar og programvaren ikke mister livssupport så kunne de jo levd mye lengre. Telefon-industrien vil jo i prinsippet gjerne selge deg ny telefon hver måned hvis de kunne. De vil alltid forsøke å korte ned levetida, garantitid og lobbyere for svakere lovfestede forbrukerrettigheter. Jeg har flere PCer som er over 10 år og fungerer helt fint fortsatt. Godt nok til sitt bruk, oppdatert med nye OS. Lever de i 10 år til så blir jeg bare glad for det. Har ingen sans for argumentet "har ikke livets rett". Jeg har også en vaskemaskin som har holdt i 25 år og har ingenting i mot at den holder i nye 25 år. Det er bare en fordel for økonomi og miljø.

Tilbake til biler så vil jeg gjerne at mine biler skal leve i 20 år eller mer, selv om jeg selv ikke har for vane å eie i nærheten av så gamle biler. Må man skrive ned hele bilens verdi på 10 år i stedet for 20 så gir det bare større verditap så lenge den er i mitt eie, og dobler mengden bilskrot som produseres per år.

Enig i mye her, men realiteten er vel fort at bilen er spist opp av rust, før resten er for dårlig, så spørs hvor lenge det er et faktisk problem. Men minst 10 år må det støttes, gjerne lengre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Planned obsoletion gjelder også rust. De designes sånn at de skal holde garantitida med god margin, men ikke så de skal holde i 30 år.

Personlig mener jeg at sikkerhetsmomentet er et gyldig og godt argument for å holde levetida kunstig nede. Veteranbiler er som kjent ikke akkurat på høyde med dagens standard på sikkerhet. Det har vært en voldsom utvikling i både passiv og aktiv sikkerhet. Den passive sikkerheten ser ut til å nærme seg diminishing returns, mens aktiv sikkerhet har mye å gå på ennå. Kanskje det hadde vært en idé å fase ut biler basert på sikkerhet i stedet for alder? Sikkerhet kan jo variere en god del selv om man sammenligner samme årsmodeller.

Et annet godt argument er miljø, men den biten tar vel egentlig EU-kontrollen seg god av. Men i forbindelse med teknologiskiftet fra fossil til elbiler så vil samtidig miljøargumentet endre seg. Fra å være et spørsmål om mengde utslipp per km så går det til nullutslipp. Produserte batterier er allerede produsert (duh) og skaper dermed ikke mer utslipp av å bli brukt noen år til. Tvert i mot bør man forlenge levetida for å utsette produksjon av ny bil noen år til. Så miljø-argumentet mot gamle biler, finnes egentlig ikke for gamle elbiler*.

* Får vel legge inn et lite forbehold der mot gamle batterikjemier som f.eks Buddy sine blybatterier, som krevde at man skifter batteri med jevne mellomrom, samt Tesla Roadster sine første batterier (56 kWh LiCo) som ikke varte så alt for lenge (150 000 km om jeg ikke husker feil?)

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt en Leaf 2019. Den er allerede gammel, og kommer nok aldri til å få en eneste oppgradering bortsett fra nyere kart. Slik er det å kjøpe fra de gamle bilprodusentene. Heldigvis støtter den Android Auto, der skjer det fortsatt litt oppgradering.

Min gamle Volvo V70 har "infotainment" fra 2006, og kart fra 2016. Derfor har jeg måtte kjøpe en Garmin GPS, og en CFE som gir noen ekstrafunksjoner via CAN-bussen i bilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dr. Bombay skrev (På 6.12.2020 den 8.20):

Dette er da ikke et Polestar-problem, men noe som vil gjelde enhver bil på markedet. Det er ingen bilprodusenter som lover at bilene skal få oppdateringer på det nyeste og hotteste i 20 år. 

Det burde være ganske åpenbart for både TU og leserne at HW vil bli en begrensning over tid. Hvis ikke, så har utviklingen stagnert og det er et større problem.

Det er en utfordring med datamaskiner på hjul, men hvis man er avhengig av en tredjepart som Google så vil man ikke kunne gjøre noe selv om man ønsket det. Tesla som styrer hele systemet fra hardware til software vil kunne fortsette å støtte bilene sine - selv om veldig gamle biler kanskje ikke får det siste og hotteste. Vi ser jo at de eldste Teslaene likevel får oppdateringer og forbedringer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ser folk starter å få sin første OTA oppdatering nå med sin Polestar. Første oppdatering tar visstnok én og en halv time. Men denne lastes ned gjennom 4G mens man kjører. 

Angående trådens tema, så trur jeg man vil finne flere og flere tredjepartsfirma som eventuelt har offisiell støtte fra OEM's som tar stafettpinnen videre om OEM's ikke gjør dette selv. Det vil ligge greit av verdier liggende klart for å plukkes opp med HW oppgraderinger og nye SW løsninger her for eldre modeller som kan få nytt liv. Ofte garantert i samarbeid med batteri-oppgraderinger. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
hekomo skrev (På 8.12.2020 den 17.39):

Det er en utfordring med datamaskiner på hjul, men hvis man er avhengig av en tredjepart som Google så vil man ikke kunne gjøre noe selv om man ønsket det. Tesla som styrer hele systemet fra hardware til software vil kunne fortsette å støtte bilene sine - selv om veldig gamle biler kanskje ikke får det siste og hotteste. Vi ser jo at de eldste Teslaene likevel får oppdateringer og forbedringer.

Gamle biler kan også få oppdateringer av Google. Det er ikke noe i operativsystemet som hindrer det. Det mange ikke forstår er at OS-versjon og sikkerhet ikke nødvendigvis har noen sammenheng. Man må ikke kjøre Android 11 for å ha en sikker telefon. Sikkerhetsoppdateringer kommer månedlig på gamle telefoner med eldre versjoner av Android også. Det er (heldigvis) mange år siden man var avhengig av å oppdatere hele Android for å oppdatere sikkerheten til en telefon.

 

Det samme vil gjelde for Android Automotive.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...