Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

5 minutes ago, Kryptodebunker said:

Ett år og en måned siden første test på mennesker. Ingen alvorlige bivirkninger oppdaget hittil. Det er rimelig trygt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Pfizer–BioNTech_COVID-19_vaccine

Det vet vi ikke enda, at det er en trygge vaksine. Så jeg venter. som jeg har gjort på alle de andre vaksinene.

Trenger jeg dem for å overleve?

Men MÅ nok ta c19 for å få ett normalt sosialt liv når c19 passet blir innført i norge.

c19 er ikke frivillig:shrug:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
frohmage skrev (38 minutter siden):

Kanskje vaksinene burde fordeles til de områdene flest folk fortsatt gidder å bruke munnbind på butikken?

 

DaniNichi skrev (26 minutter siden):

Kunne ikke sagt det bedre.

Man leser jo bare siste trådene her inne så skjønner man at store deler av Norge har hatt det ganske så normalt i forhold til eks Oslo.

Antar innlegget fra @frohmage er et litt surmaga stikk mot meg og mine meninger om skjevfordelingen som jeg har diskutert tidligere. Skjevfordelingen skal vel være siktet mot områder med høy smitte for å forhindre sykdom og død, å har vel sådan lite med hvor flinke folk er å bruke munnbind eller ikke, eller hvem som "fortjener" det mest. At folk her på bygda i en kommune som er nabo til Ålesund velger å ikke bruke munnbind er svært fortvilende både for meg og sikkert mange andre i risikogruppa som enda ikke er vaksinerte, tro det eller ei, jeg er faktisk ikke i stand til å styre hva folk gjør, jeg bruker munnbind i enhver butikk jeg går inn på, å holder mine sosiale kontakter på et absolutt minimum. Jeg er 100% for skjevfordelingen så lenge risikogruppene rundt i landet er vaksinerte først 👍 Det er min ene og alene stance angående det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kryptodebunker said:

Jeg forstår ikke at man gidder å irritere seg over andres bruk av munnbind?

Nei, de kan putte glasskår og chilipepper i rompa for å beskytte seg for min del. Men unyttige tiltak er fremdeles unyttige, og skal munnbind engang ha teoretisk effekt så må det være folk innenfor en meter eller 3 og gjerne også være i ett lite ventilert lokale. 

Endret av M98kF1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Espen Nakstad sier han har merket seg at færre bruker munnbind i butikker og kollektivtrafikken. – Overraskende og ikke spesielt lurt, sier han. Nakstad understreker at smittevernrådene fortsatt er de samme i Oslo. Det inkluderer bruk av munnbind hvor det er vanskelig å holde avstand. – Vi ser i dag helt tydelig at mange i Oslo har sluttet å bruke munnbind i butikker og på kollektivreiser. Det er overraskende og ikke spesielt lurt i en by som fortsatt har mye smitte blant yngre og uvaksinerte aldersgrupper, sier Nakstad til NTB.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Dette blir det laveste tallet på en måned. 

Sitat

Det siste døgnet er det registrert 245 koronasmittede i Norge. Det er 207 færre enn forrige lørdag. De siste sju dagene er det i snitt registrert 384 koronasmittede per dag. Tilsvarende snitt for sju dager siden lå på 415, så trenden er synkende. I helger og på helligdager tas det færre tester enn på hverdager, så antall registrerte smittetilfeller kan være noe misvisende. Ved midnatt natt til søndag var det utført 5,6 millioner koronatester her i landet siden februar i fjor. I alt har 124.655 personer testet positivt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Kryptodebunker said:

 

Færre? fulgt  3 forskjellige streamere i Oslo i hele går og i dag og så 1-2 personer med munnbind.
Krydde av folk og Oslo så ut  som 30. mai 2019.

Misforstå meg rett, veldig ålreight å se folk kose seg i finværet men jeg trodde ærlig talt munnbind nå var helt borte fra dagsorden ut i fra hva jeg så.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (27 minutter siden):

Færre? fulgt  3 forskjellige streamere i Oslo i hele går og i dag og så 1-2 personer med munnbind.
Krydde av folk og Oslo så ut  som 30. mai 2019.

Misforstå meg rett, veldig ålreight å se folk kose seg i finværet men jeg trodde ærlig talt munnbind nå var helt borte fra dagsorden ut i fra hva jeg så.

Streamere? Hva for noe?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 timer siden):

Færre? fulgt  3 forskjellige streamere i Oslo i hele går og i dag og så 1-2 personer med munnbind.
Krydde av folk og Oslo så ut  som 30. mai 2019.

Misforstå meg rett, veldig ålreight å se folk kose seg i finværet men jeg trodde ærlig talt munnbind nå var helt borte fra dagsorden ut i fra hva jeg så.

Hva mener du med streamere? Er jeg for gammel til å forstå? Ikke noe forskjell på munnbind-bruk ut fra hva jeg har sett her i hvert fall, det er fortsatt påbud i butikker og på kollektiv så alle bruker det, men det finnes jo en og annen som ikke har (som regel yngre folk). Var på en pub i kveld og det var en som kom inn døra og ikke hadde det, men han fikk et av personalet :) 

Forøvrig første gang ute sittende et sted siden oktober, helt merkelig følelse å kunne gjøre det igjen, og se andre folk igjen gjøre ting ute. Nesten euforisk stemning i byen og en følelse av normalitet jeg nesten hadde glemt, for det har vært så fjernt bare å ha den muligheten. Rare tider vi lever i!

EDIT: Vi i Oslo har, uten å snakke ned tiltakene hele landet har levd under, hatt det strengt over lang tid og det merket jeg i dag. Når f.eks Trondheim nå har innført det de kaller "svært strenge tiltak" og Oslo åpner opp til det som tilsvarer omtrent det samme som Trondheim stenger ned til så settes det jo egentlig litt i kontekst hvor strengt det har vært. Det føltes litt som en slags fortjent klapp på skulderen for innsatsen bare å kunne ta seg en øl i dag. Oslo har denne uka blitt til en by igjen. Det er fortsatt strengt, men nå er det bare nedstengning, ikke sosial nedstengning.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sitat

POLITIET: RUNDT TO TUSEN SAMLET SEG I OSLO-PARK

Operasjonsleder i Oslo politidistrikt, Gjermund Stokkli kan fortelle at det ved ettiden natt til søndag var samlet flere både i en park på St. Hanshaugen og i Frognerparken.

–Ved ettiden var det cirka 2000 der, sier han og sikter til St. Hanshaugen-parken.

–Det er veldig mye folk som er samlet, og mye ungdom og mange er overstadig beruset. Det er veldig lite fokus på smittevern, og en god del musikk. Litt høyt til tider, sier han til VG.

Det skal likevel ha vært god stemning, og når politiet ba folk om å dempe seg skal de ha gjort dette, forklarer han.

Når VG snakker med politiet litt før halv tre skal det være rundt 600 igjen i parken.

Det samlet seg også flere hundre i Frognerparken, forteller han. Der så folk ut til å sitte litt mer spredt og i grupper.

Operasjonslederen sier videre at det foreløpig ikke har vært noen problemer utover det som er vanlig, og at det ikke har kommet noen meldinger om problemer i forbindelse med barer og restauranter som nå har åpnet igjen for skjenking.

-Det har også vært noen hjemmefester, og at folk ikke får sove, men det er helt på det normale.

Noen gjør alt de kan for ny nedstengning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fins ikke disiplin og vett blant de fleste nordmenn, med mindre de får strengt anmodning, som de fleste ikke tør å gå i mot.
Det kommer til å skje voldsomme nye utbrudd nå, er jeg ganske sikker på. Den svært smitsomme farlige indiske varianten, er jo på full fart inn i landet.

Lenke til kommentar

Over tid så er utbruddene hovedsaklig problem for Oslo, så og si alle andre plasser i Norge klarer jo å få kontroll igjen rimelig kjapt. 
Folk har ventet på store utbrudd i flere uker nå, og det har skjedd i Kristiansand, Larvik, Hammerfest osv, forskjellen er at de klarer å få kontroll igjen på kort tid. Når det først bryter ut i Oslo så tar det jo tydeligvis mange måneder å få kontroll.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (16 minutter siden):

Jeg er ikke helt sikker på det. Smittesporing utendørs umulig. Lettere inne på en fest med 10 personer.

Det er jo litt urealisttisk å sette de to opp mot hverandre. Er det f.eks lettere med 100 fester a 20 personer hvor 5 fra hver fest var innom minst en annen fest og 1 på hver tredje fest var innom 5 fester? Kombiner dette med mye mer smitte siden alle var innedørs i relativt små lokaler over lengere tid?

Det store poenget er at smitte via aerosoler skjer i ekstremt mye mindre grad utendørs enn innendørs. Dråpesmitte vil skje både inne og ute når fulle folk roper til hverandre, men det er mye mer roping inne og dermed reduseres dette også utendørs.

 

Personlig tror jeg det er veldig mye bedre at folk holder seg ute når de absolutt må drikke, for det er en illusjon å tro at folk dropper festingen og holder seg alene om vi jager dem borte fra parkene. 99% av tiden og folkene i parkene er svært rolige. De sitter mye stille og holder ok avstand.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...