Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
OlavEH skrev (1 minutt siden):

Nå henviste jeg til debattanten som sannsnyligvis ikke er i noen risikogruppe (iallfall har han ikke skrevet noe om det), men som er redd for bare virus og vaksine og som mener at det fortsatt er ønskelig at vi holder stengt i lang tid ennå. 

Og jeg har sett mange av disse. Både her, på vgd og diverse kommentatorfelt på Facebook. Mange er latterlige pessimistiske og projiserer sin frykt over på alle andre. Selv om de ikke skal være utsatt i utgangspunktet.

Men hva disse måtte mene spiller egentlig ingen rolle, styremaktene er klinkeklare på at når farene for å overbelaste sykehusene er over så er også nedstengingen over, noe som og blir understreket med Jo-Jo strategien med gjenåpninger og nedstigninger  Norge har hatt gjennom store deler av pandemien. Vaksineringen kommer til å gå med rakettfart de neste par månedene, så august tipper jeg nedstengingene landet over er en saga blott. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Delvis skrev (4 minutter siden):

Andre kan oppleve det som frigjørende, å ha hjemmekontor, slippe å være blant tilfeldige kolleger, i arrangementer osv. For en gang skyld, får mange som har det sånn, et pusterom en stakket stund, og kan få være litt i fred. Så det der kan gå begge veier.
 

Ja, by all means. Hvis folk fortsatt vil velge dette, er det helt greit for meg. Dog bør ikke jeg tvinges til en tilværelse jeg overhodet ikke liker kun fordi dere andre foretrekker det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det man snakker om iift. påtvunget tilværelse så er problemet at man i mange bedrifter ikke klarer å ha 2 tanker i hodet på en gang. Det jeg ser mange bedrifter nå gjøre er å vekte erfaringer opp mot hverandre for å ta ett valg på vegne av alle.

Da vil man alltid få denne "splitt og hersk" greia med at folk kjemper mot hverandre for hva de selv ønsker fremfor å se at man kan gjøre flere ting på en gang.

Så har man et annet aspekt. Hjemmekontor under pandemien er ikke det samme som hjemmekontor utenfor pandemien. Mange har over lang tid blitt kraftig redusert av hjemmekontor under pandemien men ville klart seg mye bedre med hjemmekontor utenfor pandemien. Og en del bedrifter bruker hvordan folk har klart seg med hjemmekontor under pandemien for å beslutte strategi for hjemmekontor utenfor pandemien.

Den debatten får man bare ta videre så får man håpe kloke hoder gir alle mulighetene de trenger. Men det jeg er opptatt av mens folk krangler er det som nå har begynt å falle fra som ingen ser ut til å se, i sin iver.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Årsaken til at jeg er opptatt av dette er at jeg har en kamerat som nå gjentatte ganger siste halvår har forsøkt å søke "arbeidsrettet rehabilitering" fordi han er på sitt laveste punkt etter 1 år med mye isolasjon men han har gjentatte ganger fått avlsag fordi han fikk rehabilitering i samme "budsjett"/program etter sykdom for noen år siden. (en ryggskade). Dette for å bli klar igjen til "normalen".

Som han sier så aner han ikke hvor han er om 6mnd. Jeg har prøvd å hjelpe men han trenger mer enn jeg kan tilby. Og vi vet begge to at et 4 ukers rehab opphold ville fått han på bena igjen. Han har til og med forsøkt å undersøke om han kunne betale privat men for dette var han hvistnok for "frisk". De mener med andre ord at man må vente til det smeller skikkelig, og det kan jo gå riktig ille.

Han har jobb men vet han vil gå på trynet når "normalen" er tilbake som om ingenting har foregått siste året.
Han har fungert greit arbeidsmessig på hjemmekontor men ikke i samfunnet siste 3mnd. Han er der hvor han er på nippet til å gi opp og ser seg som langtidsledig om han ikke får noe lys i tunellen til å komme ut av det.

Han er heller ikke alene, det er mange som han der ute nå som faller utenfor på begge sider.

Nå går man også mot fellesferie med "åpning" som mantra og kuren for alle. Fellesferien er også en tid hvor disse mister alle tilbud. Og til høsten forventes alle å fungere etter "en fin åpen sommer".

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Nektet å forlate karantenehotell: Arrestert:

En kvinne er arrestert etter at hun nektet å forlate et karantenehotell.

Det melder Øst politidistrikt på Twitter.

Kvinnen ble bedt om å forlate etter 10 dager, og per søndag har hun nå vært der i 12 dager.

Kvinnen ville heller ikke betale for oppholdet, og en patrulje måtte kjøre til stedet for å bortvise henne. Da hun også nektet å etterkomme dette pålegget, endte det med at kvinnen ble innbrakt og kjørt i arresten, skriver politiet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og jeg som trodde folk helst ville ut fra karantenehotellet jeg...

Sitat

KVINNE NEKTET Å FORLATE KARANTENEHOTELL – BLE ARRESTERT

En kvinne skal ha nektet å forlate karantenehotellet etter 10 dager, og ble på den 12 dagen bortvist av politiet, melder Politiet i Øst på Twitter søndag ettermiddag.

Kvinnen ville heller ikke betale for oppholdet, ifølge politiet, og hun ble arrestert etter at hun nektet å bli bortvist fra hotellet.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men helt seriøst, er det noen her som vet hva snakket i stortinget om "Vi skal passe på at ingen faller fra" vil sørge for av tilbud og hvor man finner disse?

Eller er tanken å bare plukke opp litt fra høsten igjen når det begynner å gå galt?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Varierar enormt hur folk påverkas av pandemin. Några savner det sosiala med jobbet medans før andra är det allt det sociala de hade for eksempel.

Angående gjenoppning så tror jag det är viktigt att man vet vad konsekvenserna är och att man handlar efter dem. Nu är det en del utbrudd i delar av landet vilket medför en massa smittspåring och folk i karantän förutom att det också antagligen kommer påverka helsevesenet senere. 

Tycker det skulle vara meningslöst att öppna opp så pass mycket att man får stora problem med smittsporingen och karantän. Hvis man vill tolera mer smitte så tror jag att man också bör minke på smittspåringen. Meningslöst att låta några festa så att många andra kommer i karantän. 

Men tycker att det vi ser nu ute i landet visar att det är meningslöst att försöka öppna opp raskt innan vi fått fler vaksinerade. Hvis man slipper opp mye så blir många smittede och det blir raskt okontrollerat. Möjligt att helsevesenet skulle klara det men vet att det i Ungarn för eksempel var många 40 åringen på sjukhus och också dog når det var som värst där. Unga smittar också vidare till föräldrar och andra äldre.

Hvorfor göra så att det blir många smittede med möjliga komplikationer kanske 2 månader innan de flesta faktiskt har fått vaksine? Nu är man inte ens fördig med risikogrupperna och väldigt många 60 åringar har inte fått vaksine. 

Det är också bra mycket lättare att kontrollera smitten når den har en lav nivå än når nivån är högre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

Asker kommune publiserte søndag en pressemelding hvor overlege i kommunen Meera Grepp sier det «svært sannsynlig» er to tilfeller av den indiske virusvarianten i Asker. Begge de smittede er i 20-årene. En av personene med antatt variantsmitte er allerede ute av isolasjon, heter det i pressemeldingen. Kommuneoverlege Meera Grepp sier alle nærkontakter raskt ble satt i karantene.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (5 timer siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/bnEBJB/over-tusen-samlet-paa-raanetreff-rett-og-slett-en-fest-uten-pandemi

Vi får se. Jeg tror vi ikke vil se smitte tall under 300 etter søndag. Vi skal nok opp mot 5-600 igjen.

Åpningen i Oslo er helt katastrofe når vi har indisk mutasjon.

Det er sommar og folk er meir ute. Viruset smittar ikkje så lett ute, og smitten i Bergen er på veg mot 0 trass i festing i Nygårdsparken. Mange er også vaksinerte, og vaksinene har ein viss verknad også på indisk variant. Oslo har framleis strenge tiltak.

Denne gongen trur eg at du tek feil. Om smittetalet skulle gå opp i 5-600 blir det truleg kortvarig. Trenden er fallande. Vi får sjå.

Endret av torbjornen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (12 minutter siden):

Det er en helt legitim teori. Blånektet av norske media på grunn av Trump aversjon. 

Sitat

Laboratoriene i Wuhan gjennomførte viruseksperimenter med dårlig sikkerhet

– Dette reduserer jo ikke akkurat sannsynligheten for laboratorielekkasje som bakgrunn for pandemien, uttaler professor i medisin ved UIO Stig Sophus Frøland om funnene.

 

https://www.minervanett.no/drastic-sars-cov-2-who/laboratoriene-i-wuhan-gjennomforte-viruseksperimenter-med-darlig-sikkerhet/381196

 

 

Lenke til kommentar
Delvis skrev (3 timer siden):

En del vegrer seg for å ta vaksine, pga det vi hører om bivirkninger. Stadig noe nytt dukker opp, nå sist om pfizer, der det er kommet fram at vaksinen kan medføre hjerteproblemer, særlig hos yngre.
Lurer på å vente selv, men er ganske i villrede. Der er grunner som veier for og imot. Der er folk som har satt seg godt inn i materien, som er skeptiske og velger å vente. Å ta en slik vaksine, kan være et mer dramatisk skritt en mange kanskje tror.

No var det vel også slik at det ikkje var påvist at det var fleire vaksinerte som hadde hjarteproblem samanlikna med uvaksinerte?

Uansett er det sett millionar pfizer-vaksiner, og alvorlege biverknader er svært sjeldan. Eg har ikkje teke vaksiner sidan ungdomsskulen, men kjem til å takke ja til denne. Er ein vaksinert har ein minst ei bekymring mindre å tenkje på. Eg tek ikkje sjansen på å bli smitta av korona når samfunnet opnar opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...