Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

3 minutes ago, Kryptodebunker said:

Jeg mener at man ikke burde gjøre det før Sverige innfører noen ordentlige smittevern tiltak. Sverige er som ett uland I Norden. Flaut. 

Helt enig, det må stilles krav som oppfylles før man omdisponerer ressurser som er viktig for egen beredskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

FHI: Middels høy risiko for spredning av indisk variant

Folkehelseinstituttet har gjennomført en risikovurdering knyttet til den indiske varianten (B.1.617.2) av coronaviruset.

 – Vi anser risikoen for at denne varianten fortsetter å spre seg inn i Norge, som middels høy, sier avdelingsdirektør Line Vold.

Sammenliknet med dagens dominerende variant, den «engelske» varianten (B.1.1.7), er B.1.617.2 sannsynligvis noe mer smittsom, men det er ikke holdepunkter for at den gir mer alvorlig sykdom.

Det kan se ut til at vaksinasjon beskytter litt mindre mot vanlig sykdom forårsaket av B.1.617.2, men neppe mindre mot alvorlig sykdom, sier Vold.

Sitat

Rapporten viser til tre utbrudd av den indiske varianten i Norge - i tillegg til reiserelaterte enkelttilfeller:

  • I slutten av april og tidlig mai var det et begrenset utbrudd i Vestland fylke. Utbruddet ser ut til å være avsluttet
  • I april/mai ble det også påvist et utbrudd på blant ansatte på et karantenehotell i Viken. Viruset har spredd seg til andre steder i Oslo og Viken. Det er flere kjente tilfeller i klyngen, så det reelle antallet er sannsynligvis over femti
  • Varianten ble nylig påvist host bussreisende fra Sverige til Norge. Smittesporing pågår, og omfanget er foreløpig ikke kjent.
Sitat

Varianten ble påvist under et utbrudd blant ansatte på et karantenehotell i Viken i april/mai. Smitte ble ikke påvist blant reisende, og utbruddet er håndtert av kommunen. Viruset har imidlertid spredd seg til andre steder i Oslo og Viken. Så langt er 18 virus fra denne klyngen helgenomsekvensert, og nesten identisk virus er påvist. Det er flere kjente tilfeller i klyngen, så det reelle antallet tilfeller er sannsynligvis over femti. Siden det har skjedd smitte på arbeidsplasser og skoler, kan det dukke opp flere tilfeller.

Varianten er nylig påvist hos bussreisende fra Sverige til Norge. Smittesporing pågår nå, så omfanget er ikke kjent.

https://www.fhi.no/nyheter/2021/risikovurdering-av-indisk-virusvariant-i-norge/

Endret av Kryptodebunker
Lenke til kommentar
13 minutes ago, William_S said:

Ingen systemer er 100% vanntette, jeg tror på theo343 når han sier at hans mor ikke er vaksinert enda selv om statistikken sier noe annet for aldersgruppa. Men håper det løser seg. 

Det løser seg nok nå som jeg er klar over hvordan hun har blitt behandlet når hun har ringt for å purre. Jeg ble jo litt oppgitt over at hun ga opp etter siste telefon første uka i mai men hun driver samtidig med flytting (mister kommunal leilighet som skal selges av kommunen - skjedd henne 2 ganger på 5 år) så derfor har tanke-energien gått mer dit (noe jeg har hjulpet henne med hele tiden, kan ta tid å finne ny bolig til folk i den gruppen midt i en pandemi).

Forøvrig litt interessant hvordan man behandler de som er avhengig av kommunal bolig. Man blir bedt om å flytte fordi leiligheten skal selges men flyttekostnaden må man ta selv. En gruppe som oftest ikke eier nåla i veggen. Men det er en annen topic. Dvs. man blir henvist om å søke sosial stønad til flytting hos NAV, en prosess som har tatt all hennes tid med hjelp fra andre for dokumentasjonskrav som endres flere ganger underveis.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (11 minutter siden):

Problemet er at man ikke klarer å se hvem som oppfører seg og hvem som ikke klarer det. Jeg synes det burde være unntak for folk som bor alene i sin egen leilighet/hus. 

Folk med flere husstandsmedlemer får oppholde seg på karantenehotell.

Problemet blir å kontrollere dette her. 

Karantenehotell drives veldig forskjellig i hele landet. Noen steder får man gå ut så mye man vil. Andre steder kun til en luftegård. 

 

Det er netopp det.

 

Det hele kunde vært veldig enkelt:

 

Alternativ 1: Kontroller karantenen.

Folk som sitter i karantene må laste ned app "X" med GPS påslatt, appen følger de og ser til så de ikke lemner husstanden under 10 døgn.

Folk som stenger av appen eller lemner husstanden= bot på 20.000:-

Andre lender som Sørkorea og Taiwan benytter denne typen teknologi, hvorfor ikke Norge?

Mange som synes det er brudd på menneskerettighetene å bruke slik app, men er det ett større brudd enn å låse inn folk i hotellrom som de selv må betale for, i 10 døgn?

 

Alternativ 2: La folk sitte på karantenehotell, men staten skal selv stå for kostnaden.

Klarer ikke staten å stole på folk, eller klarer ikke staten å kontrollere karantenen, så får de da punge ut selv for sin inkompetens.

Å hive byrden både frihetsmessig OG økonomisk på enkelte privatpersoner er bare latterlig.

Endret av Kato85
Lenke til kommentar
William_S skrev (4 minutter siden):

Ingen systemer er 100% vanntette, jeg tror på theo343 når han sier at hans mor ikke er vaksinert enda selv om statistikken sier noe annet for aldersgruppa. Men håper det løser seg. 

Er vel ingen som sier mot at hun ikke er vaksinert enda, det ville vært veldig rart å diskutere på 😅 Men det viste seg at hun har fått tilbud om vaksine, men at det har skjedd noe krøll fra kommunen som har gjort at hun ikke har tatt den. Hvis ikke kommunen er fullstendig evneveik så løser det seg nok forhåpentligvis raskt!

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kato85 skrev (2 minutter siden):

Det er netopp det.

 

Det hele kunde vært veldig enkelt:

 

Alternativ 1: Kontroller karantenen.

Folk som sitter i karantene må laste ned app "X" med GPS påslatt, appen følger de og ser til så de ikke lemner husstanden under 10 døgn. Andre lender som Sørkorea og Taiwan benytter denne typen teknologi, hvorfor ikke Norge?

Mange som synes det er brudd på menneskerettighetene å bruke slik app, men er det ett større brudd enn å låse inn folk i hotellrom som de selv må betale for, i 10 døgn?

 

Alternativ 2: La folk sitte på karantenehotell, men staten skal selv stå for kostnaden.

Klarer ikke staten å stole på folk, eller klarer ikke staten å kontrollere karantenen, så får de da punge ut selv for sin inkompetens.

Å hive byrden både frihetsmessig OG økonomisk på enkelte privatpersoner er bare latterlig.

Alternativ 1: Stopper det særnorske datatilsynet.

Kan være enig i at staten burde dekke karantenehotell kostnaden for de som har vært i begravelser.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Snikpellik said:

Er vel ingen som sier mot at hun ikke er vaksinert enda, det ville vært veldig rart å diskutere på 😅 Men det viste seg at hun har fått tilbud om vaksine, men at det har skjedd noe krøll fra kommunen som har gjort at hun ikke har tatt den. Hvis ikke kommunen er fullstendig evneveik så løser det seg nok forhåpentligvis raskt!

Hun fikk tilbud men de ordnet ikke med transport for henne som hun sa hun var avhengig av og etter det har hun blitt trenert hver gang hun har ringt. Her har de vært evneveike i 4 måneder. Og å avvise henne 2 ganger i mai fordi "fastlegen har fri"? 

Jeg gidder ikke bagatellisere dette selv om vi nok skal få orden på det til uken.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (På 24.5.2021 den 13.12):

Det er bare idiotisk å åpne opp for reiser innen EU i sommer. Det kommer til å backfire noe utrolig utover høsten. Forhåpentligvis mindre her i Norge, der 80%? vil ha mRNA vaksiner som er effektive mot indisk mutasjon etter andre dose.

 

Tror nok en del har misforstått strategien mot korona.Tatt helt av i noen land ,blant annet Norge.

Poenget med vaksinene var og vaksinere de som er i faresonen ,altså de som kan dø hvis de blir smittet.

Virus og andre smittsomme sykdommer har vært og finnes på jorda hele tiden.De muterer også for og bli mer motstandsdyktig mot vaksiner.

De fleste som er i faresonen har blitt vaksinert mot korona.

Større land som India,Brasil m.v har ikke råd til og stenge ned alt da konsekvensene kan bli større .

Og vaksinere alle i hele verden vil ta tid og det kan også komme nye motstandsdyktige varianter og nye virus,sykdommer.

Beste strategien må nå være og skjerme vaksinere de som er i faresonen.Kan ikke fortsette med karantener og nedstengninger bare for og forhindre at noen blir syke.Vi skal no også ha noe og leve av i framtiden og pengene kommer ikke fra himmelen dessverre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Hun fikk tilbud men de ordnet ikke med transport for henne som hun sa hun var avhengig av og etter det har hun blitt trenert hver gang hun har ringt. Her har de vært evneveike i 4 måneder. Og å avvise henne 2 ganger i mai fordi "fastlegen har fri"? 

Jeg gidder ikke bagatellisere dette selv om det vi nok skal få orden på det til uken.

Høres ut som inkompetent kommune det her. Jeg har sett maxitaxier utenfor vaksinesenteret i min bydel i Oslo. 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, William_S said:

Høres ut som inkompetent kommune det her. Jeg har sett maxitaxier utenfor vaksinesenteret i min bydel i Oslo. 

Det har også blitt ordnet transport enkelt og greit i min kommune. Vi får ryddet opp i det til uken! Viktig at hun får denne vaksinen asap før flytteselskaper og hele prosessen der starter i juni. Frem til nå har hun isolert seg av frykt for å bli smittet og det tærer på helsa.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (28 minutter siden):

Hvis ikke man setter krav for hjelpen, vil det bare føre til enda mer død og lidelse i Sverige.

Det fremgår i artikkelen at det er en ganske prekær situasjon, og at de trenger hjelp nå. Da må vi hjelpe nå, uavhengig av svenske myndigheters håndtering av pandemien. På samme måte som vi hjelper mennesker i umiddelbar nød i andre land, uavhengig av hvorfor situasjonen er blitt sånn. Folk trenger hjelp enten Löfven stenger eller åpner landet.

Jeg er helt enig i at man må sette krav for hjelpen hvis man ser større på det, og det må man uansett når man sender ressurser. Men kan vi hjelpe naboene våre nå og de trenger det for å redde liv, da hjelper vi - det bør ikke være et spørsmål en gang.

Endret av Snikpellik
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (8 minutter siden):

Det fremgår i artikkelen at det er en ganske prekær situasjon, og at de trenger hjelp nå. Da må vi hjelpe nå, uavhengig av svenske myndigheters håndtering av pandemien. På samme måte som vi hjelper mennesker i umiddelbar nød i andre land, uavhengig av hvorfor situasjonen er blitt sånn. Folk trenger hjelp enten Löfven stenger eller åpner landet.

Jeg er helt enig i at man må sette krav for hjelpen hvis man ser større på det, og det må man uansett når man sender ressurser. Men kan vi hjelpe naboene våre nå og de trenger det for å redde liv, da hjelper vi - det bør ikke være et spørsmål en gang.

Helt enig :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (49 minutter siden):

Det fremgår i artikkelen at det er en ganske prekær situasjon, og at de trenger hjelp nå. Da må vi hjelpe nå, uavhengig av svenske myndigheters håndtering av pandemien. På samme måte som vi hjelper mennesker i umiddelbar nød i andre land, uavhengig av hvorfor situasjonen er blitt sånn. Folk trenger hjelp enten Löfven stenger eller åpner landet.

Jeg er helt enig i at man må sette krav for hjelpen hvis man ser større på det, og det må man uansett når man sender ressurser. Men kan vi hjelpe naboene våre nå og de trenger det for å redde liv, da hjelper vi - det bør ikke være et spørsmål en gang.

Det er greit å hjelpe men dette vil bare føre til at svenskene kan tåle enda høyere smittetrykk enn de har i dag. Alle fornuftige vestlige land med god økonomi stenger ned når sykehus er i ferd med å kollapse. 

Endret av Kryptodebunker
Lenke til kommentar

Jeg var på Plantasjen i Skedsmo i dag tidlig, som ikke åpnet før klokka ti. Det var det også andre som hadde tenkt på. Alternativet ville vært å handle rett før stengetid, men jeg tenkte at mange av varene ville være utsolgt.

Plantasjen er et gedigent drivhus og luften innendørs er tung å puste i. Men i dag var takvinduene åpne. Antagelig gjort i smittevernsøyemed, og for å dramatisere litt - som et føre var for at folk ikke skulle besvime av oksygenmangel bak munnbindene sine. Det ble en rask tur hvor jeg tok med meg det aller nødvendigste. Dvs. at jeg lot være å lete etter varer jeg ikke fant.

Luftingen og at alle brukte munnbind gjorde at jeg følte meg nogenlunde trygg. Så jeg håper vi ikke slutter med munnbind for tidlig.

Hadde jeg bodd i Trondheim og Hammerfest, ville jeg nok holdt meg hjemme. Alle er visst ute og handler inn i dag, til sommersesongen i hus, hage og hjem. Så jeg håper det ikke blir smitteutbrudd etter helgen.

Endret av Subara
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helsepersonell sier nei til andre dose: Bekymret for bivirkninger
https://www.vg.no/nyheter/i/JJj7R6/helsepersonell-sier-nei-til-andre-dose-bekymret-for-bivirkninger

Sitat

Flere helsearbeidere som har fått AstraZeneca som første dose, sier nei til den siste dosen – som er Pfizer eller Moderna. De er bekymret for bivirkninger og å blande vaksiner. Andre dose er viktig, sier FHI.

I Sandnes er kommunens vaksineansvarlig oppgitt etter at 30 til 40 helsearbeidere har avslått tilbudet om dose to, skriver Sykepleien.

I Stavanger har 33 ikke latt seg vaksinere med dose to så langt. Selv om dette er et lite antall av alle de som har fått vaksinetilbudet, er det viktig «så mange som overhodet mulig tar begge dosene», sier helsedirektøren i kommunen til VG.

Fredrikstad kommune oppgir til VG at de har registrert at 30 helsepersonell ikke vil ha det siste stikket.

Gjøvik registrerer at mellom 20 og 30 personer sagt nei til dose to, ifølge Oppland Arbeiderblad.

VG har vært i kontakt med en rekke kommuner som oppgir at det er flere helsepersonell – selv om det ikke er så mange – som avslår tilbudet om dose to.

 

Lenke til kommentar

Allergisk reaksjon er vel ikkje heilt uvanleg ved vaksinering, uavhengig av kva for vaksine det er snakk om.

Sitat

Michelle (32) vart send på sjukehus etter vaksine: – Hadde teke han på nytt

 
Hella%2B%25281%2529.jpg?chk=85B286
TIL SJUKEHUS: Michelle Tufte fekk seg ein tur til Lærdal sjukehus etter andre dose koronavaksine. Foto: Privat/Arkiv
 29.05.21 13:06
Åpne deleknapper for artikkelen

Michelle Tufte fekk torsdag sin andre vaksinedose. Det gjekk ikkje heilt som venta.

 For abonnentar

[SOGN AVIS]: – Det er klart eg vart redd. Eg kjende at det var noko som ikkje stemte. Eg har lese i media om folk som har reagert på vaksinar, så eg tenkte at eg kanskje var ein av dei få som får ein reaksjon som ikkje er bra. Takka vere helsepersonellet rundt meg, kjende eg meg i trygge hender heile tida, seier Tufte.

Vernepleiaren som no jobbar som tannhelsesekretær har tidlegare fått første dose av AstraZeneca. Torsdag fekk ho Pfizer som dose nummer to.

– Eg er glad eg er ferdig med vaksinen no. Men hadde eg måtta, hadde eg teke han ein gong til.

Stikket

Sekundar etter at vaksinen var sett, byrja armen bli tung og øm. Ho spurde nokon av kollegaene sine om det var tilfelle hjå dei. Det var det ikkje. Medan helsesyster trygga henne med at dette var ein naturleg reaksjon, vart ho svimmel og uggen. Då fekk ho saft for å auke blodsukkeret slik at ho ikkje skulle svime av.

– Ei stund var eg betre, men så vart eg uggen att. Då gjekk eg for å få litt frisk luft. Då fekk eg same kjensla i beina. Beina vart tunge og dovna vekk.

Då hadde det gått rundt 40 minuttar etter at vaksinen var sett. Ho sette seg ned att i stolen med beina høgt. Ho vart bleik og veldig svimmel.

– Dei passa godt på meg. Eg fekk legge meg ned på ein madrass, fekk ein kald klut i andletet og meir saft. Rommet spann rundt, så eg lukka augo. Kor mange minuttar det gjekk, veit eg ikkje, men eg svima av. Eg blei vekt, men datt ut og inn.

Allergisk reaksjon

Lærdal sjukehus vart neste stogg. Av det ho fekk med seg, dreidde det seg om ein allergisk reaksjon eller ein sterk reaksjon frå kroppen.

– Eg fekk ei sprøyte i eine rumpeballen, så tok dei mykje testar, både blodprøvar, blodsukkertest og EKG. Alle testane var fine, men kroppen hadde hatt ein kraftig stressreaksjon.

Reaksjonen var ein såkalla vasovagal reaksjon. Ein reaksjon der nervesystemet i kroppen påverkar blodtrykket. I Tufte sitt tilfelle vart reaksjonen lågt blodtrykk som førte til at hjernen ikkje fekk nok blod. Vanlege symptom er at ein blir svimmel, synet vert uskarpt og at ein kan svima av.

– Det er ein uvanleg, men samstundes normal reaksjon på vaksine. Det kokar ned til at kroppen tolkar vaksinen som eit trugsmål mot kroppen. Då vert Flight or fight-responsen aktivert. Hjå nokon er han overdriven, og kan føre til overdrivne reaksjonar, seier turnuslege på Lærdal sjukehus, Daniel Løvaas.

Helsepersonell

Tufte fortel at ho kunne vore utan opplevinga, men når det først skjedde, er ho glad for alle som hjelpte henne.

– Eg er utruleg takksam for hjelpa eg har fått. Både kollegaer og helsepersonell som har hjelpt meg fortener ei stor takk. Eg fekk den hjelpa eg trong, og kjende meg trygg heile vegen. Eg fekk heile tida vite kva som skjedde og kva dei gjorde.

 

IMG_0898.jpg?chk=91D902
VAKSINER: Smittevernlege Leiv Erik Husabø fortel at du er ferdigvaksinert om du har fått ein dose AstraZeneca etterfulgt av ein med Pfizer. Foto: Arkiv

Vaksinemiks

Slik Tufte har forstått det, er ho ferdigvaksinert. Det stadfester òg smittevernlege Leiv Erik Husabø.

– Har du fått ein dose med AstraZeneca og ein Pfizer, er du ferdigvaksinert. Det gjeld òg om du har første dose Moderna og andre Pfizer.

Husabø fortel at det å mikse vaksinen ikkje var den opphavlege planen.

– Det har synt seg å fungere, og er den beste løysinga for dei som allereie har fått første dose av AstraZeneca, seier Husabø.

https://www.firda.no/michelle-32-vart-send-pa-sjukehus-etter-vaksine-hadde-teke-han-pa-nytt/s/5-15-1229104

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...