Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

  

Delvis skrev (3 minutter siden):

Jeg mener vi burde lære mer mer av Kineserne. Vente med gjenåpning , være disiplinerte og overholde alle de råd vi har fått i bøtter og spann egentlig. Bare gjøre nøvendige ting, holde god avstand alltid, bruke munnbind, antibac osv konsekvent, og sørge for hensyn og ro i samfunnet. Her i Norge oppfører altfor mange seg som bavianer. De er så vekkskjemte at de ikke tåler å leve litt spartansk et par-tre år, uten å sutre og gå av hengslene.  Igjen, folket og samfunnet hadde bare hatt godt av en slik kur. Så håper vi på den endelige helt trygge ordentlige vaksinen etterhvert.  

 

Kina er et autoritært diktatur. De har litt lettere for å føye seg etter alle statlige regler og påbud enn oss i det frie vesten.

Bedre hygiene hadde vi generelt hatt godt av i Norge, men et kinesisk samfunn er jeg ikke særlig interessert i. Uansett hvor trygt det hadde vært om O store stat hadde beskyttet og detaljstyrt oss.

Siden du tydeligvis ikke liker frihet og livets goder, anbefaler jeg deg å flytte til trygge Kina og leve spartansk.

Endret av Fibonacci
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Quakecry skrev (17 minutter siden):

Og her på forumet, så er du og de to andre nevnte i tråden her personer som konstant ytrer seg i verste mening om dette. 

Dette er bare ikke sant, jeg ytrer meg aldri i verste mening og irriterer meg kanskje like mye som mange andre over at noen er i overkant negative og katastrofale her. Om du tror det, så har du blandet meg og forsåvidt Evil-Duck med andre brukere. Jeg er optimist, vil at den driten her skal gå over like raskt som alle andre, og synes gjenåpningen både av Oslo og lettelser nasjonalt var helt riktig, som du ville fått med deg om du leste innleggene hvor jeg har diskutert det med andre. Når jeg poster nyheter her inne er det for å bidra til tråden, enten nyheten er god eller dårlig. En pandemi medfører litt ræva nyheter og.

Men jeg er også realist og stoler på de som kan dette bedre enn oss både i Norge og resten av verden, så jeg vil heller ikke at vi skal gå for raskt frem sånn at vi må stenge ned igjen eller setter de med høy risiko i helt unødvendig fare for å bli smittet rett før de har fått vaksinen sin. Det er bare noen få uker til alle i risikogruppene er vaksinerte her i landet, og etter det er det ikke mye om å gjøre før lettelsene fortsetter og vi lever nesten vanlig igjen. Vi har nettopp åpna opp flere steder i landet, det er topp stemning mange steder og lyset er virkelig i enden av tunnelen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

https://www.nrk.no/norge/tusenvis-samla-til-festing-i-parkane-i-natt-1.15514997

Ser ut som folk ikke holder seg til egne kohorter, men hadde heller ikke ventet noe annet. Det som er positivt for Bergen sin del er at smitten så og si er helt slått ned (en smittet siste døgn), så får vi håpe det ikke er mye skjult smitte.

En "fare" ved at det skal flere smittede til nå per en alvorlig syk, er at det kan være vanskeligere å oppdage smitte som sprer seg i miljøer blant unge folk. Man risikerer å ikke oppdage smitte før det er rammer en som blir alvorlig syk og før den tid kan smitten har spredd seg lenge i det skjulte.

Hadde en rimelig sjokkerende opplevelse med en bekjent på snap i helgen. På fredag fikk jeg snap av vedkommende ikke var helt i form og holdt seg innendørs i finværet, fikk bilde av paracet, nesespray, halsdrops mm. Stakkars, tenkte jeg og spurte "Å nei, ikke korona vel"?. Fikk svar tilbake at "Nei, tror nok ikke det". Altså innforstått tolket jeg det som vedkommende ikke hadde testet seg eller hensikt å teste seg, spurte ikke mer. Antar at vedkommende antar at det bare er en vanlig forkjølelse. Tenker at jaja, så lenge personen holder seg for seg selv... Menm så i går, får jeg snap av at vedkommende er ute og drikker og på et UTESTED! Samme person som kvelden før lå i sengen og knasket paracet og halsdrops?!

Ikke nok med det, men jeg ser i VG-oversikten at dette lille stedet med i underkant av 10 000 innbyggere har hatt noen nye smittede de siste dagene, og senest i går...

Ikke rart at nye steder plutselig får større smitteutbrudd når jeg ser slik tankeløshet blant bekjente. At folk ikke har vett til å holde seg hjemme når man vært småsyk dagen før, og attpåtil oppsøker offentlige steder og drar på fest, det er komplett uforståelig....

Selv om han til og med skulle ha testet seg og avlagt en negativt test dagen før, så tilsier all fornuft at man ikke drar på fest dagen etter man har hatt symptomer, men heller ordner seg noen øl på terrassen hjemme og kanskje invitere en kompis over som man kan holde god avstand til utendørs.

Endret av Fnugle
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Sånn for å bringe tråden mer tilbake, så er denne undersøkelsen fra 19. mai aktuell.

Åpningen av Norge går OK
https://opinion.no/2021/05/apningen-av-norge-gar-ok/

Sitat

Seks av ti personer (60 %) sier i mai at åpningen av samfunnet går i riktig tempo.

- Et klart flertall i befolkningen synes at åpningen av samfunnet går i riktig tempo. Resten fordeles omtrent likt mellom å synes at det går for sakte eller for fort. Likevel er nå tendensen at flere begynner å si at det heller går for sakte enn for fort, sier Clausen.

Hun sier at gjennomgående i pandemien har det vært flere som synes åpningsfasen går for fort enn for sakte, men at dette er i ferd med å snu og at flere tror det er riktig å åpne mer opp.

Samtidig sier seks av ti nordmenn (60 %) at de tror at åpningen av samfunnet vil føre til økt koronasmitte i Norge.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (3 minutter siden):

Siden du tydeligvis ikke liker frihet og livets goder, anbefaler jeg deg å flytte til trygge Kina og leve spartansk

Nei. Jeg mener det er helt på sin plass å være her, og utrykke min mening om det her. At du ikke liker det, er ikke mitt problem.   
jeg liker også frihet og livets goder, men alt til sin tid.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Delvis skrev (6 minutter siden):

Jeg mener vi burde lære mer mer av Kineserne. Vente med gjenåpning , være disiplinerte og overholde alle de råd vi har fått i bøtter og spann egentlig. Bare gjøre nøvendige ting, holde god avstand alltid, bruke munnbind, antibac osv konsekvent, og sørge for hensyn og ro i samfunnet. Her i Norge oppfører altfor mange seg som bavianer. De er så vekkskjemte at de ikke tåler å leve litt spartansk et par-tre år, uten å sutre og gå av hengslene.  Igjen, folket og samfunnet hadde bare hatt godt av en slik kur. Så håper vi på den endelige helt trygge ordentlige vaksinen etterhvert.  

Nei, det hadde vi ikke. Det er fanken meg ikke sunt å være sosialt isolert og gå glipp av mer eller mindre alt som gir tilværelsen mening i potensielt flere år. Bare fordi du og en viss andel mennesker er jo noen jævla aspeløv som ikke tåler det minste av risiko. Det handler forøvrig ikke om å leve spartansk eller ikke. Jeg tipper mange bruker mer penger på hus og hjem og slike ting selv under pandemien enn jeg og endel andre gjør selv i en normaltilværelse. Og iallfall nå når absolutt alt av opplevelser og reise er umulig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke i mot gjenåpning, men liker ikke at man åpner og overlater folk som nå sliter til seg selv. En del av åpningen må også inneholde å strekke ut en hånd til de som ikke klarer normalen igjen nå.

Det er en del mennesker som ikke går innunder DPS og den slags (ennå) som likevel ikke bare kan gå tilbake til etter nesten 1 år i mer eller mmindre selvpålagt isolasjon og den skaden det har medført på mental og fysisk helse.

Å bare åpne og ikke ta den delen av realiteten innover seg og ha tiltakene klare ser jeg som meget uansvarlig og det overasker meg ikke at man likevel gjør det, dessverre!

Åpning ja! men ikke overlat de som trenger en hånd og har betalt prisen til seg selv!

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har aldri forstått denne "man har godt av å ha det jævlig"-filosofien.

Hvorfor? Jeg synes det er best å ha et komfortabelt liv.

Jeg trenger ikke gå rundt og slå meg selv i ansiktet for å kjenne hvor deilig det er å ikke bli slått i ansiktet.

Endret av Fibonacci
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (Akkurat nå):

Jeg har aldri forstått denne "man har godt av å ha det jævlig"-filosofien.

Hvorfor? Jeg synes det er best å ha et komfortabelt liv. Jeg trenger ikke gå rundt og slå meg selv i ansiktet for å kjenne hvor deilig det er å ikke bli slått i ansiktet.

I tillegg er det jævlig stor forskjell på hva folk ønsker. Under pandemien bruker jo svært mange langt mer penger hus og hjem og hytte enn de ville gjort ellers. Oppussing, nye møbler, feit elektronikk, etc. Det er ikke akkurat å leve spartansk. Og endel av disse har det sikkert som plommen i egget nå under pandemien. Så har vi personer som meg selv og andre lik meg. Slike ting gir meg nada. Jeg vil bruke pengene mine på reise og opplevelser. God mat på restauranter, etc. Folk som oss skal imidlertid tvinges til å gi opp absolutt alt som gir mening fordi en viss andel av befolkningen (som faktisk er friske og ikke i risikogruppe) er noen vettskremte pessimister.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (Akkurat nå):

Der er vi helt enige. Jeg har aldri levd noe særlig materialistisk liv med stort hus og dyre biler. For meg handler livet om opplevelser og livsnyting. Nå er så godt som alt dette forsvunnet, så hverdagen er en grå masse der dagene glir inn i hverandre uten noe fremtidig mål.

Det er ingen som hindrer deg fra å reise til utlandet om Norge ikke har nok spennende opplevelser og natur for deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Delvis skrev (2 minutter siden):

Sterkt overdramatisert. SÅ isolert blir man ikke.

Det finnes endel av oss som er i en viss alder, la oss mellom 25 og 40, som ikke har samboer eller barn og som bor i en større by mens resten av familien bor andre steder i landet. For oss spiller det liten rolle om det er 5 eller 10 eller 20 som kan møtes i private hjem. Men det spiller stor rolle om vi blir tvunget til hjemmekontor i uoverskuelig fremtid, da jobben er en viktig del av sosialiseringen. Det spiller også rolle at alt av arrangementer fra fredagspils på jobben, pubquiz, konserter, debattmøter, kurs og seminarer, etc. blir avlyst. Og det er klin umulig å reise. Da blir det tilnærmet nada igjen utenom en totalt grå hverdag. Og dette skal vi tålt i potensielt flere år fordi du ogd dine like er noen vettskremte reddharer. Tror jeg vet hvem som er de største egoistene her.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så har man de som hverken har brukt mye penger eller den slags og som levde et godt og aktivt liv før pandemien som nå er redusert til nærmest en skygge av seg selv etter et år med selvisolasjon og ikke aner hvordan de skal gå "tilbake til normalen". De ser ut til å bli glemt.

De vil også ha åpning, men vil bli stående igjen når "endelig tilbake til normalen" toget går fra perrongen med alle som klarer å komme seg på det.

"Planen om gjenåpning" virker å ha meget store hull ift. hvordan man skal få med seg de som "brakk benet".
Er det en del av planen at disse skal falle utenfor? For jeg kan ikke se noe som skal sørge for at det ikke skjer.

Prisen for tiltaksstrategien er det disse individene som betaler og jeg synes det er sterkt uansvarlig å ikke ha noe tilbud til dem.

Hvorfor er det ingen som snakker om disse eller erkjenner seg problemstillingen? Må det gå så ille at de havner på DPS eller det som verre er? Hvor er tilbudene? Har de som har tatt beslutningene levd så godt dette året at de ikke evner å forstå at de finnes?

Skal vi sitte her i etterpåkloskapens navn igjen om 6 mnd. og snakke om selvmordsstatistikker for de "glemte"?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Dagens og fortidens nedstenginger har alltid handlet om å verne om risikogruppene og å bevare helsevesenet operativt. Hvor denne holdningen om reddharer og vettskremte pessimister kommer fra vet ikke jeg, dette virker mer på meg som dere spinner på ikke eksisterende premisser for å skape et narrativ som ikke stemmer. Hva fru Hansen eller Geir Kåra måtte mene spiller liten rolle, tiltakene er her for en grunn, det er over et år siden Norge ga opp på nullvisjon, siden har det handlet om å verne om risikogruppene og helsevesenet, ikke noe mer enn det. Når denne faren er over vil det åpne opp.

edit: Ment å sitere @OlavEH

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (2 minutter siden):

Dagens og fortidens nedstenginger har alltid handlet om å verne om risikogruppene og å bevare helsevesenet operativt. Hvor denne holdningen om reddharer og vettskremte pessimister kommer fra vet ikke jeg, dette virker mer på meg som dere spinner på ikke eksisterende premisser for å skape et narrativ som ikke stemmer. Hva fru Hansen eller Geir Kåra måtte mene spiller liten rolle, tiltakene er her for en grunn, det er over et år siden Norge ga opp på nullvisjon, siden har det handlet om å verne om risikogruppene og helsevesenet, ikke noe mer enn det. Når denne faren er over vil det åpne opp.

Nå henviste jeg til debattanten som sannsnyligvis ikke er i noen risikogruppe (iallfall har han ikke skrevet noe om det), men som er redd for bare virus og vaksine og som mener at det fortsatt er ønskelig at vi holder stengt i lang tid ennå. 

Og jeg har sett mange av disse. Både her, på vgd og diverse kommentatorfelt på Facebook. Mange er latterlige pessimistiske og projiserer sin frykt over på alle andre. Selv om de ikke skal være utsatt i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
OlavEH skrev (8 minutter siden):

Men det spiller stor rolle om vi blir tvunget til hjemmekontor i uoverskuelig fremtid, da jobben er en viktig del av sosialiseringen. Det spiller også rolle at alt av arrangementer fra fredagspils på jobben, pubquiz, konserter, debattmøter, kurs og seminarer, etc. blir avlyst. Og det er klin umulig å reise. Da blir det tilnærmet nada igjen utenom en totalt grå hverdag. Og dette skal vi tålt i potensielt flere år fordi du ogd dine like er noen vettskremte reddharer. Tror jeg vet hvem som er de største egoistene her.

Andre kan oppleve det som frigjørende, å ha hjemmekontor, slippe å være blant tilfeldige kolleger, i arrangementer osv. For en gang skyld, får mange som har det sånn, et pusterom en stakket stund, og kan få være litt i fred. Så det der kan gå begge veier.
 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...