Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

2 minutes ago, Snikpellik said:

Dersom hun ikke kan komme seg til vaksinering selv, så plikter kommunen å ordne dette.

Og det var her alt stoppet opp. I slutten av april en gang hadde hun gitt opp å mase. Hun prøvde å ringe et par ganger i mai men fikk som beskjed at fastlegen hadde fri.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
:utakt skrev (På 27.5.2021 den 20.31):

Da det er en venn og ikke familiemedlem så trur jeg ikke begravningen til denne faller innenfor denne ordningen, uansett så har jo regjeringen endret ordningen siden 27/05 så nå spiller det ingen rolle om du skal på begravning, om det så enns er din kone eller barn som dødd, alle må på karantenehotell om landet de kommer fra har "høy" smitte.


Folk som altså har vært på sydenferie i et land med liten smitte slipper karantenehotell mens noen som skal på begravning i et land med høy smitte, må punge ut.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (Akkurat nå):

Vi finner nok ut av det nå. Vi snakkes ikke hver dag men minst 1 gang per uke og hun hadde skjult for meg at hun ikke hadde fått den ennå fordi hun ikke ville bekymre meg. Men på fredag gikk vi igjennom hele løpet og på mandag iverksettes nye ringerunder.

Tipper hun får på en uke når kommunen først blir klar over at hun har falt ut av listene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kato85 skrev (1 minutt siden):

Da det er en venn og ikke familiemedlem så trur jeg ikke begravningen til denne faller innenfor denne ordningen, uansett så har jo regjeringen endret ordningen siden 27/05 så nå spiller det ingen rolle om du skal på begravning, om det så enns er din kone eller barn som dødd, alle må på karantenehotell om landet de kommer fra har "høy" smitte.


Folk som altså har vært på sydenferie i et land med liten smitte slipper karantenehotell mens noen som skal på begravning i et land med høy smitte, må punge ut.

Karantenehotell er for å begrense importsmitte. Derfor er det rett at folk fra land med høy smitte uansett årsak må på karatehotell. Spesielt om du er uvaksinert og skal i en begravelse i Sverige som ligger på smittetoppen i Europa. Jeg ville ikke risikert livet for en begravelse om du er 50+ år.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (På 27.5.2021 den 22.41):

Hva skjer hvis man nekter?

Kommer helt ann på..

Det er Politiet på grensen som avgjør, tidligere var det mange som ikke trengte karantenehotell da de f.eks vært på begravning til familiemedlem, og det er mange som nektet karantenehotell også etter en sydentur som har blitt truet med bot men der politiet henleggt saken, men nå siden mai så er det mange som fått 20 000:- i bot så det virker som man strammet inn på de reglene.

Har ingen problem å gå til karantenehotell etter å ha spendert ett døgn i sverige på begravning, men synes ikke det er rimelig at man selv må stå for den kostnaden.

Lenke til kommentar
Sitat

Sverige i samtaler med Norge og Danmark om hjelp til sykehusene

Sosialminister Lena Hallengren har snakket med kolleger i Norge og Danmark etter at svenske sykehus har luftet muligheten for å låne personell fra nabolandene.

Et drøyt år ut i pandemien er det svenske helsevesenet fortsatt under hardt press, skriver SVT. Sykehuspersonell har overfor kanalen uttrykt bekymring for bemanningssituasjonen før sommeren, og tatt til orde for å låne inn ressurser fra Norge og Danmark.

– Klokka tikker. Vi trenger hjelp, sa David Konrad, som leder operasjons- og intensivavdelingen på Karolinska universitetssykehus, til kanalen.

Organisasjonen Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) ba forrige uke regjeringen om å formelt spørre nabolandene om hjelp. Hallengren sier at det er innledet en dialog.

– For meg har det vært viktig at det har vært enighet mellom Sverige, Danmark og Norge om at det ikke finnes noen kriterier eller avtaler som skal oppfylles, og at det ikke finnes noen hinder som gjør det vanskeligere for svenske regioner å rekruttere i sommer, sier hun til SVT.

Er det greit å hjelpe ett land som gir totalt faen og har begynt å planlegge gjenåpning?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den eldste i familien i gruppe 2 i Oslo, fikk andre vaksinedose i midten av februar.

I Lørenskog kommune har de holdt på med 56-åringene de siste 3 ukene, så alt har ikke gått etter planen.

Halvparten av gruppen 55 -64 år har nå fått sin første dose. De venter å kunne starte vaksinering av personer mellom 45 - 54 år i løpet av uke 23. Jeg befinner meg 3,8 km til fots fra Stovner senter og episenter, så sånn sett er det ikke en dag for tidlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (Akkurat nå):

Og det var her alt stoppet opp.

Men da er det jo ikke sånn at hun ikke har fått tilbud om vaksine i hvert fall, slik jeg fikk inntrykket av først. Det har stoppet opp på grunn av et praktisk problem kommunen muligens har rota med. Det ordner seg helt sikkert når du ringer :)

Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (1 minutt siden):

Er det greit å hjelpe ett land som gir totalt faen og har begynt å planlegge gjenåpning?

Vist vi har kapasitet til overs så syns jeg det ja, sverige har jo hjelpt oss mye oppigjennom. At den svenske regjeringen har totalfeilet under pandemien er ikke befolkningen sin skyld.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (14 minutter siden):

Karantenehotell er for å begrense importsmitte. Derfor er det rett at folk fra land med høy smitte uansett årsak må på karatehotell. Spesielt om du er uvaksinert og skal i en begravelse i Sverige som ligger på smittetoppen i Europa. Jeg ville ikke risikert livet for en begravelse om du er 50+ år.

Skjønner det, helt klart, og det er ikke mange som gidder karantene når de kommer tilbake fra en reise.

Men det er nettopp det, myndighetene stoler ikke på at folk følger karantenerådene.

Istedenfor å bøtelegge de som ikke kan dokumentere at de kan opprettholde karantenen, og folk som reist til unødvendige reiser burde også betale selv for karantenehotell, så er det kun besøkende fra lender med høy smitte som skal straffes, uansett hensikten med reisen.

Fine, sett meg i krantenehotell, men hvorfor skal jeg betale for å kunne dra på en begravning? Det er ikke slik at folk gleder seg til en begravning, det er en nødvendighet for å ta farvel av folk og hedre de. En begravning av en person skjer kun en gang, den kan ikke vente til etter pandemien.

Jeg vil bli vaksinert og jeg har spurt legen men fått en nei da jeg er 36 år gammel og derfor må vente på min tur i køen. Så myndighetene gir meg ikke noen valg her untatt å helt enkelt drite i begravelsen.

Faktura for begravelse utenlands= 5000 NOK., betales inn til staten på kontonummer 1263 3456...

I mitt fall skal jeg spendere noen timer i Sverige, jeg har FFP-3 mask og handsker, jeg bor alene i min leilighet på skøyen, jeg bor praktisk tatt nabo med hotellet som jeg sannsynligvis kommer bli nødt til å bo i, i 10 døgn. Jeg kan lemne hotellet og gå ut på tur, jeg kan sikkert gå over gata til min leilighet å sitte der hele dagen, bare jeg kommer tilbake og sover på hotellet.
risikoen for smitte er sannsynligvis større på hotellet en hjemme i leiligheten.

Endret av Kato85
Lenke til kommentar
1 minute ago, Snikpellik said:

Men da er det jo ikke sånn at hun ikke har fått tilbud om vaksine i hvert fall, slik jeg fikk inntrykket av først. Det har stoppet opp på grunn av et praktisk problem kommunen muligens har rota med. Det ordner seg helt sikkert når du ringer :)

Som sagt så purret hun ut april og de få telefonen i mai fikk hun beskjeden "fastlegen har fri". Så rot er jeg enig i og det gir ikke tillitt til systemet at andre må ringe på vegne av en "pasient" som har ringt i flere måneder for at det skal ordne seg.

Men det ordner seg nok til uken.

Lenke til kommentar
Subara skrev (4 minutter siden):

Den eldste i familien i gruppe 2 i Oslo, fikk andre vaksinedose i midten av februar.

I Lørenskog kommune har de holdt på med 56-åringene de siste 3 ukene, så alt har ikke gått etter planen.

Halvparten av gruppen 55 -64 år har nå fått sin første dose. De venter å kunne starte vaksinering av personer mellom 45 - 54 år i løpet av uke 23. Jeg befinner meg 3,8 km til fots fra Stovner senter og episenter, så sånn sett er det ikke en dag for tidlig.

Min mor som bor i Larvik er i 60 årene og får første dose neste uke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Subara said:

Den eldste i familien i gruppe 2 i Oslo, fikk andre vaksinedose i midten av februar.

I Lørenskog kommune har de holdt på med 56-åringene de siste 3 ukene, så alt har ikke gått etter planen.

Halvparten av gruppen 55 -64 år har nå fått sin første dose. De venter å kunne starte vaksinering av personer mellom 45 - 54 år i løpet av uke 23. Jeg befinner meg 3,8 km til fots fra Stovner senter og episenter, så sånn sett er det ikke en dag for tidlig.

Veldig bra dette. Har en bekjent som jobber i Oslo og måttet dra på kontoret jevnlig hver uke for å opprettholde rutiner for ansatte som ikke har leiligheter egnet til hjemmekontor (forståelig, men ikke helt fornøyd med at han ikke har fritt valg når dette går utenfor hans stillingsansvar).

Det han han har vært mest kritisk til gjennom hele pandemien er at han helt siden mars 2020 har måttet gå på kontoret og sitte tett på minst 1 kollega som er bosatt på stovner (mange fra groruddalen). Han er vel satt opp til vaksinering i juli/august en gang da han bor utenfor Oslo.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kato85 skrev (1 minutt siden):

Skjønner det, helt klart, og det er ikke mange som gidder karantene når de kommer tilbake fra en reise.

Men det er nettopp det, myndighetene stoler ikke på at folk følger karantenerådene. Istedenfor å bøtelegge de som ikke kan dokumentere at de kan opprettholde karantenen bør bøtelegges, og folk som reist til unødvendige reiser burde også betale selv for karantenehotell.

hvorfor skal folk som dratt på begravning, bli nødt til å betale for karantenehotell? reisen er jo nødvendig, en begravning av en person skjer kun en gang, mange som vil ta farvel av denne personen.

jeg vil bli vaksinert og jeg har spurt legen men fått en nei da jeg er 36 år gammel og derfor må vente på min tur i køen

I mitt fall skal jeg spendere noen timer i Sverige, jeg har FFP-3 mask og handsker, jeg bor alene i min leilighet på skøyen, jeg bor praktisk tatt nabo med hotellet som jeg sannsynligvis kommer bli nødt til å bo i, i 10 døgn. Jeg kan lemne hotellet og gå ut på tur, jeg kan sikkert gå over gata til min leilighet å sitte der hele dagen, bare jeg kommer tilbake og sover på hotellet.
risikoen for smitte er sannsynligvis større på hotellet en hjemme i leiligheten.

Problemet er at man ikke klarer å se hvem som oppfører seg og hvem som ikke klarer det. Jeg synes det burde være unntak for folk som bor alene i sin egen leilighet/hus. 

Folk med flere husstandsmedlemer får oppholde seg på karantenehotell.

Problemet blir å kontrollere dette her. 

Karantenehotell drives veldig forskjellig i hele landet. Noen steder får man gå ut så mye man vil. Andre steder kun til en luftegård. 

 

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (9 minutter siden):

Vist vi har kapasitet til overs så syns jeg det ja, sverige har jo hjelpt oss mye oppigjennom. At den svenske regjeringen har totalfeilet under pandemien er ikke befolkningen sin skyld.

Jeg mener at man ikke burde gjøre det før Sverige innfører noen ordentlige smittevern tiltak. Sverige er som ett uland I Norden. Flaut. 

Endret av Kryptodebunker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (6 minutter siden):

Den eldste i familien i gruppe 2 i Oslo, fikk andre vaksinedose i midten av februar.

I Lørenskog kommune har de holdt på med 56-åringene de siste 3 ukene, så alt har ikke gått etter planen.

Halvparten av gruppen 55 -64 år har nå fått sin første dose. De venter å kunne starte vaksinering av personer mellom 45 - 54 år i løpet av uke 23. Jeg befinner meg 3,8 km til fots fra Stovner senter og episenter, så sånn sett er det ikke en dag for tidlig.

Det kommer til å speede opp etterhvert fra uke 23 når Lørenskogs skjevfordelte ekstradoser økes til 45%. Lørenskog er i hvert fall blant de store kommunene i landet som har fullvaksinert flest (22.6%).

nye_vaksinering_oversikt2-1.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

3 minutes ago, Snikpellik said:

Det kommer til å speede opp etterhvert fra uke 23 når Lørenskogs skjevfordelte ekstradoser økes til 45%. Lørenskog er i hvert fall blant de store kommunene i landet som har fullvaksinert flest (22.6%).

nye_vaksinering_oversikt2-1.jpg

Vi har allerede merket en betydelig økning i vaksineringstakten her i min kommune i løpet av mai og vi fikk tilført flere vaksiner enn opprinnelig planlagt for bare kort tid siden.

Jeg har selv god tro på at min kommune vil være næmrest ferdig vaksinert før fellesferien er over. Dvs. hvis ikke mange sier nei fordi de skal på ferie.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (Akkurat nå):

Jeg mener at man ikke burde gjøre det før Sverige innfører noen ordentlige smittevern tiltak. Sverige er som ett uland I Norden. Flaut. 

Selvfølgelig skal vi hjelpe svenskene hvis de trenger helsehjelp og vi har kapasitet til det, uavhengig av tiltakene eller håndteringen deres. Noe annet ville være direkte forkastelig. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...