Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Kryptodebunker skrev (4 minutter siden):

Det vet du ikke. Oss under 50 år vil også dø om vi ikke får behandling på sykehus.

Du er under 50 år? Og frisk? 

Jeg er 37 år og frisk som en fisk og minimalt bekymret både på egne vegne og på andre folk i samme situasjon som meg. Om du er så bekymret, får du bare holde deg hjemme og ikke treffe folk. Det samme gjelder alle andre friske folk på 25, 30, 35 og 40 som er livredd på egne vegne.

Endret av OlavEH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Delvis skrev (2 minutter siden):

Det tror du neppe helt på selv. Men en mengde som menger seg, der mange ikke kjenner til hvem som kan være smittet, blir faren selvsagt større i en slik setting. Og har noen av dem smitte, er det plutselig enorm spredningsfare, når det er snakk om 3-sifret antall personer. Da mister man lett kontroll med smittekildene også.

Den utbredte parkfestingen i Bergen og dalende smittetall tilsier at parkfesting ikke er noen smittebombe. Selvsagt smitter det om man deler flasker/kysser og slikt, men å sitte ute i friluft og prate - nærmest null risiko.

I Irland har de forsket på det, og kommet frem til at utendørs smitte utgjør 0,1 prosent av smitten.

Endret av Fibonacci
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Evil-Duck said:

Ta deg en pust i bakken, det er jo tydelig at du er mye mer preget av situasjonen og mer miserabel enn meg :). Litt medmenneskelighet har aldri skadet noen. Jeg gjorde intet annet enn å rette på din påstand om at alle med høy risiko er vaksinerte nå, som er objektivt feil basert på hva FHI anser som mennesker med høy risiko.

Ja. Jeg er drittlei av situasjonen, helt rett. Og her på forumet, så er du og de to andre nevnte i tråden her personer som konstant ytrer seg i verste mening om dette. Kanskje i mindre grad du, men faktum er at de som har høy risiko dvs hadde også dødd eller lidd stort av selv en vanlig influensa - Er vaksinerte. Man kan faktisk ikke legge lista på null smittede, eller døde. 

Lenke til kommentar
Delvis skrev (3 minutter siden):

Samfunnet hadde bare hatt godt av å bli holdt "som gissel" som du kaller det. En god stund.

Nei. Ikke når de mest utsatte er vaksinerte. Det er mildt sagt egoistisk å nekte oss som er yngre, friske og ikke bekymret det aller meste som gir mening i en ellers grå hverdag fordi du selv er vettskremt.

Endret av OlavEH
  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Snikpellik said:

Jeg har aldri sagt dette, så det får du lese mer om i fantasiboka di. Om du i stedet leser innleggene mine litt mer nøye, så ser du at også jeg argumenter for gjenåpninger de neste månedene, og langt fra er noen pessimist. Personangrepene er vi blitt vant til fra deg, men å håne @Evil-Duck fordi å være i risikogruppa er mest bare stygt. Hvis man er så frustrert og preget at man må ta det ut på sine medmennesker som bare korrigerer en faktafeil du kom med, så foreslår jeg å ta det ut et annet sted enn på internett.

Er vel ikke personangrep, mer enn observasjon. Dere er jo aktiv her hele tiden. Du argumenter for gjenåpning, men i en svært treg skala, synes jeg. Det var trossalt de over 60 som vi stengte samfunnet ned for først. For resten, men selv de over 60 så er sjangsen veldig, veldig, liten for å bli spesielt påvirka av corona. Det er ingen tvil om at Sverige har utfordringer. Men selv der lever de aller, aller fleste svensker veldig fint og har ikke spesielt berørte familier heller. Mitt argument, er at vi nå slutte å bry oss om noen utbrudd her og der, slutte og fokusere så jævlig på 0-visjonen. Det er hverfall den som det føles som flere her legger seg på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (1 minutt siden):

Nei. Ikke når de mest utsatte er vaksinerte. Det er mildt sagt egoistisk å nekte oss som er yngre, friske og ikke bekymret de aller meste som gir mening i en ellers grå hverdag fordi du selv er vettskremt.

Nå kjører man gjenåpning for raskt. Dette kommer ikke til å ende bra. Blir ny nedstegning i juli.

Lenke til kommentar

Skal jeg være helt ærlig og kun tenke på meg selv for en gangs skyld så har jeg sittet pal inne i nærmest  8 mnd nå og har nå fått vaksine. I følge min journal skulle jeg fått vaksinen allerede i mars/april men shit happens og legen var ikke enig som forsinket min vaksinering. Dette året har vært sabla tungt og det venter en  jobb som må gjøres for å komme opp i normalen igjen pre-covid helsemessig.

Nå er det ca. 3 uker siden jeg fikk første dose og vil få andre dose i midten av juni men kunne allerede nå tenkt meg muligheten til å eks. dra på hytta til en slektning i sverige 3-4 uker rett og slett for å jobbe litt for egen helse. Ikke minst for mental helse å komme seg litt vekk fra de veggene man har stirret ned i 8 mnd.

Men så lenge jeg ikke vet hva som skjer med svenskegrensa og koronasertifikat kan jeg ikke det.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (7 minutter siden):

Hvorfor er det ganske åpenbart? Nesten alle over 65 er vaksinert. Og i løpet av et par uker blir det langt flere over 50-55, samt forhåpentligvis de med underliggende sykdommer i lavere aldersgrupper. Da skal det langt høyere smittetall til enn vi har hatt så langt under pandemien for at helsevesenet skal bli overbelastet. Om omtrent 1 måned fra nå bør det nesten ikke være tiltak igjen i Norge.

Når innleggelsesraten og risikoen for alvorlig sykdom er på de prosentene de er for de gjenstående friske aldersgruppene og vi fortsatt ikke har vaksinert flere, så er det nå sånn at vi ikke kan ha for mange smittede samtidig. Da vil for mange samtidig ha behov for hjelp.

Jeg tror det er en god grunn til at FHI, helsemyndigheter og regjering er samstemte i dette - og at det er veldig lite uenighet politisk selv i et valgår. Det er også en god grunn til at omtrent samtlige andre land gjør det samme. Så ja, jeg mener det er helt åpenbart at vi må gjenåpne gradvis i takt med vaksineringen og at det er en grunn til at hele verden gjør det sånn.

Men som du sier, de neste ukene vil flere og flere vaksineres og om et par måneder har jeg god tro på at vi kan leve ganske så normalt med bare veldig milde tiltak igjen inntil vi har oppnådd flokkimmunitet. Vi nærmer oss jo veldig, og tiltak må fjernes så fort de ikke er nødvendige lenger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Når innleggelsesraten og risikoen for alvorlig sykdom er på de prosentene de er for de gjenstående friske aldersgruppene og vi fortsatt ikke har vaksinert flere, så er det nå sånn at vi ikke kan ha for mange smittede samtidig. Da vil for mange samtidig ha behov for hjelp.

Hvor mange smittede kan vi sannsynligvis tåle når de gamle og syke er vaksinerte? Det er spørsmålet. Og om ikke FHI kan sannsnynliggjøre at dette tallet med veldig stor grad av sannsynlighet blir oversteget om vi nå kjører på med gjenåpningen, så bør vi fortsette. Vi er blitt et absurd risikoaverst samfunn. Og dessverre altfor villige til å akseptere autoritære tiltak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (2 minutter siden):

Ja. Jeg er drittlei av situasjonen, helt rett. Og her på forumet, så er du og de to andre nevnte i tråden her personer som konstant ytrer seg i verste mening om dette. Kanskje i mindre grad du, men faktum er at de som har høy risiko dvs hadde også dødd eller lidd stort av selv en vanlig influensa - Er vaksinerte. Man kan faktisk ikke legge lista på null smittede, eller døde. 

Det er snakk om uker nå før de som vil ha vaksinen av høyrisikogruppene får den. Jeg har lagt inn en oppmoding i toppen av tråden hvor jeg anbefaler de som føler at disse trådene går på helsa løs tar seg en pause fra dem, det er helt genuint og naturlig at den negative fokusen som ofte kan oppstå her påfører mange mentale belastninger. Det forundrer meg litt at du har et inntrykk av meg som en som konstant ytrer seg i verste mening her, selv føler jeg at jeg har en ganske nøytral holdning til det hele og har ved flere anledninger utfordret katastrofe innlegg her inne og stilt spørsmål til det, jeg tar og gode nyheter der jeg kan få det. Men som en som er i høyrisikogruppa selv er det en selvfølge at det er lett å bli preget til tider og kanskje poste ting som kan virke litt i overkant negativt. 

Nå vet jeg ikke hvor hen i landet du holder til, men Norge åpner jo opp nå, stemningen i nedstengte oslo er ifølge kompiser som bor der helt på topp å positiviteten er tilbake i byen, Bergen åpner opp, Ålesund åpner opp og resten av norge følger etter. Jeg tipper at risikogruppene er vaksinerte om 3-4 uker å at vi på det stadiet kan nærme seg en normal situasjon igjen. Min eneste "agenda" her er et ønske om at risikogruppene landet over skal få tilbud om vaksine før vi går helt tilbake til normalen, ingen dommedags profetier eller lignende, jeg er faktisk ganske positiv til utviklingen vi ser nå. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Evil-Duck said:

Det er snakk om uker nå før de som vil ha vaksinen av høyrisikogruppene får den. Jeg har lagt inn en oppmoding i toppen av tråden hvor jeg anbefaler de som føler at disse trådene går på helsa løs tar seg en pause fra dem, det er helt genuint og naturlig at den negative fokusen som ofte kan oppstå her påfører mange mentale belastninger. Det forundrer meg litt at du har et inntrykk av meg som en som konstant ytrer seg i verste mening her, selv føler jeg at jeg har en ganske nøytral holdning til det hele og har ved flere anledninger utfordret katastrofe innlegg her inne og stilt spørsmål til det, jeg tar og gode nyheter der jeg kan få det. Men som en som er i høyrisikogruppa selv er det en selvfølge at det er lett å bli preget til tider og kanskje poste ting som kan virke litt i overkant negativt. 

Nå vet jeg ikke hvor hen i landet du holder til, men Norge åpner jo opp nå, stemningen i nedstengte oslo er ifølge kompiser som bor der helt på topp å positiviteten er tilbake i byen, Bergen åpner opp, Ålesund åpner opp og resten av norge følger etter. Jeg tipper at risikogruppene er vaksinerte om 3-4 uker å at vi på det stadiet kan nærme seg en normal situasjon igjen. Min eneste "agenda" her er et ønske om at risikogruppene landet over skal få tilbud om vaksine før vi går helt tilbake til normalen, ingen dommedags profetier eller lignende, jeg er faktisk ganske positiv til utviklingen vi ser nå. 

Du fikk en tommel opp for det innlegget der hver fall. Er forsåvidt enig i hva du skriver. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En del vegrer seg for å ta vaksine, pga det vi hører om bivirkninger. Stadig noe nytt dukker opp, nå sist om pfizer, der det er kommet fram at vaksinen kan medføre hjerteproblemer, særlig hos yngre.
Lurer på å vente selv, men er ganske i villrede. Der er grunner som veier for og imot. Der er folk som har satt seg godt inn i materien, som er skeptiske og velger å vente. Å ta en slik vaksine, kan være et mer dramatisk skritt en mange kanskje tror.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (Akkurat nå):

Så du er skeptisk til å ta vaksinen, men også redd for viruset. Så hva anser du som veien ut av pandemien?

Jeg mener vi burde lære mer mer av Kineserne. Vente med gjenåpning , være disiplinerte og overholde alle de råd vi har fått i bøtter og spann egentlig. Bare gjøre nøvendige ting, holde god avstand alltid, bruke munnbind, antibac osv konsekvent, og sørge for hensyn og ro i samfunnet. Her i Norge oppfører altfor mange seg som bavianer. De er så vekkskjemte at de ikke tåler å leve litt spartansk et par-tre år, uten å sutre og gå av hengslene.  Igjen, folket og samfunnet hadde bare hatt godt av en slik kur. Så håper vi på den endelige helt trygge ordentlige vaksinen etterhvert.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Evil-Duck said:

Det er snakk om uker nå før de som vil ha vaksinen av høyrisikogruppene får den. Jeg har lagt inn en oppmoding i toppen av tråden hvor jeg anbefaler de som føler at disse trådene går på helsa løs tar seg en pause fra dem, det er helt genuint og naturlig at den negative fokusen som ofte kan oppstå her påfører mange mentale belastninger. Det forundrer meg litt at du har et inntrykk av meg som en som konstant ytrer seg i verste mening her, selv føler jeg at jeg har en ganske nøytral holdning til det hele og har ved flere anledninger utfordret katastrofe innlegg her inne og stilt spørsmål til det, jeg tar og gode nyheter der jeg kan få det. Men som en som er i høyrisikogruppa selv er det en selvfølge at det er lett å bli preget til tider og kanskje poste ting som kan virke litt i overkant negativt. 

Nå vet jeg ikke hvor hen i landet du holder til, men Norge åpner jo opp nå, stemningen i nedstengte oslo er ifølge kompiser som bor der helt på topp å positiviteten er tilbake i byen, Bergen åpner opp, Ålesund åpner opp og resten av norge følger etter. Jeg tipper at risikogruppene er vaksinerte om 3-4 uker å at vi på det stadiet kan nærme seg en normal situasjon igjen. Min eneste "agenda" her er et ønske om at risikogruppene landet over skal få tilbud om vaksine før vi går helt tilbake til normalen, ingen dommedags profetier eller lignende, jeg er faktisk ganske positiv til utviklingen vi ser nå. 

Stemningen er definitivt bedre. Men jeg tror det i stor grad er de som har levd mest mulig som før siden mars i fjor som kommer greit ut av dette nå som man åpner opp. Dvs. uten noen form for  oppfølging for å se hvem som kanskje trenger litt drahjelp.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...