Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (4 timer siden):
  Skjul innhold

Karen Intensifies GIF by MOODMAN

 

Kari Jaquessons venniner det der. Selvopptatte meg, meg, meg, meg meg.

 

Men det ryktes at Kari Jaquesson selv har opptrådt tyrannisk mot de som ikke hadde riktig bekledning eller fulgte alle regler riktig i treningssenteret hennes; men selvinnsikt tror jeg neppe noen skal beskylde hun for å ha.

Lenke til kommentar

Kari sluttet jeg å ta alvorlig når hun mente at alle med fedmeproblem var late slabbedasker. Hun er særdeles lite intelligent. Kanskje har hun hatt litt for lav fettprosent gjennom livet til å opprettholde en god hjernehelse. (phun intended)

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (1 time siden):

Det betyr at ingen i vaksinekohorten ble smittet, mens flere i placebokohorten ble smittet. 

Det som hadde vært interessant er å se på konfidensintervallet og hvordan de testet de vaksinerte. 

Det blir jo ikke 100% i den virkelige verden. De hevder jo at vaksinene beskytter 100% mot alvorlig sykdom og død også, men det vet vi at ikke er tilfellet. Bare her i Norge har vi vaksinere som er døde av covid-19

Men den funker jo bra på de fleste da. Skal vi ikke glede oss over det?:)

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (1 time siden):

De hevder jo at vaksinene beskytter 100% mot alvorlig sykdom og død også, men det vet vi at ikke er tilfellet

Kilde?

Ifølge amerikansk medieomtale av data fra Pfizer/Moderna fra i vinter skal deres vaksine være ca. 95% effektiv. Dette betyr ikke nødvendigvis akkurat hva endel ser ut til å tro at det betyr.
 

COVID-19 vaccines: What does 95% efficacy actually mean?
https://www.livescience.com/covid-19-vaccine-efficacy-explained.html

Sitat

What the 95% actually means is that vaccinated people had a 95% lower risk of getting COVID-19 compared with the control group participants, who weren't vaccinated. In other words, vaccinated people in the Pfizer clinical trial were 20 times less likely than the control group to get COVID-19. 
That makes the vaccine  "one of the most effective vaccines that we have," Barker told Live Science.

 

Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

Kari Jaquessons venniner det der. Selvopptatte meg, meg, meg, meg meg.

 

Men det ryktes at Kari Jaquesson selv har opptrådt tyrannisk mot de som ikke hadde riktig bekledning eller fulgte alle regler riktig i treningssenteret hennes; men selvinnsikt tror jeg neppe noen skal beskylde hun for å ha.

Vel de damene kommer neppe til å vinne frem med noe  som helst - det er ikke munnbindpåbud i Bergen. Mener faktisk det er butikkeierne som burde ta det litt med ro her folk har fullstendig hengt seg opp i dette enkelttiltaket. 

 

Edit ser nå at jeg leste saken feil. Det var ikke butikken som anmeldte. Beklager det. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
39 minutes ago, xRun said:

Kilde?

Ifølge amerikansk medieomtale av data fra Pfizer/Moderna fra i vinter skal deres vaksine være ca. 95% effektiv. Dette betyr ikke nødvendigvis akkurat hva endel ser ut til å tro at det betyr.
 

COVID-19 vaccines: What does 95% efficacy actually mean?
https://www.livescience.com/covid-19-vaccine-efficacy-explained.html

 

https://www.astrazeneca.com/media-centre/press-releases/2021/covid-19-vaccine-astrazeneca-confirms-protection-against-severe-disease-hospitalisation-and-death-in-the-primary-analysis-of-phase-iii-trials.html

J&J har hevdet det samme. Usikker på hva Pzifer sine tall er på tilsvarende. 

95% er jo sykdom i det hele tatt, ikke inkludert alvorlig sykdom og død. Der er tallet antagelig høyere. 

Edit: Pzifer hevder også 100% https://www.pfizer.com/news/press-release/press-release-detail/pfizer-and-biontech-confirm-high-efficacy-and-no-serious#:~:text=The vaccine was 100% effective,and Drug Administration (FDA).

Dette vet vi jo at ikke stemmer 

Endret av Benbjo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Det er registrert 32 nye smittede siden forrige rapport, opplyser Bergen kommune.

Tre pasienter på sykehjem har fått påvist smitte. To av pasientene er fullvaksinert, og den tredje har fått første dose. Det er snakk om Frieda Fasmer, Betanien og Midtbygda sykehjem.

Byrådet har fredag vært i møte med Folkehelseinstituttet. Helsebyråd Beate Husa skriver i en sms til BT at de vil komme med informasjon om smittesituasjonen innen arbeidsdagen er slutt.

26 av de smittede er nærkontakter. Fire har ukjent smittevei og to har usikker smittevei.

De smittede fordeler seg slik i aldersgruppene:

1 (0-5)

6 (6-12)

6 (13-19)

6 (20-29)

5 (30-39)

5 (40-49)

2 (50-59)

1 (Over 80)

1716 personer testet seg torsdag 29. april.

Smitten går ned nasjonalt, mens det i Bergen ikke rikker seg noe særlig. Egentlig virker det som tallene er stabile, og ligger "litt høyt", ikke skyhøyt, men på et ustabilt platå kanskje med fare for større utbrudd.

De vet ikke helt enda hva de skal gjøre med tiltakene på mandag

Sitat

– Det virker som at det er litt for tidlig å avslutte tiltakene nå, sier smittevernoverlege Frank van Betten.

Han understreker at smittetallene fortsatt er «for høye».

– Vi har ikke levert vår anbefaling til byrådet, som bestemmer hva som gjøres til slutt, enda. Men dette sier jeg på bakgrunn av smittesituasjonen slik den ser ut nå, understreker han.

Fredag morgen hadde kommunen et møte med Folkehelseinstituttet der de diskuterte situasjonen.

– Vi har ikke fått tilbakemelding om hva de foreslår, og avventer med vår egen anbefaling til byrådet til etter dette kommer, sier van Betten.

Han tror at FHI vil komme med nokså konkrete forslag, som de deretter vurderer selv.

 

Sitat

Smitteutbrudd på institutt ved UiB

Tre ansatte ved Institutt for fysikk og teknologi ved Universitetet i Bergen har fått påvist covid-19.

Det bekrefter fungerende kommunikasjonsdirektør Olaf Erlend Gundersen til BT.

«Oppfordring om testing gitt og ved hele UiB gjelder retningslinjer om hjemmekontor om du har mulighet», skriver Gundersen i en melding.

Nærkontakter er eller vil bli varslet av kommunen, opplyser han videre.

Smittevernoverlege Frank van Betten bekrefter at det er et utbrudd på instituttet.

– Vi kjenner til at det er et utbrudd på instituttet, der minst to personer har testet positivt, sier van Betten.

https://www.bt.no/nyheter/direkte/i/3Jd0RL/siste-nytt-om-korona

Lenke til kommentar
Sitat

Seks nye smittetilfeller i Alver

Torsdag ettermiddag og fredag formiddag fikk Alver kommune melding om seks nye tilfeller.

Kommuneoverlege Terese Fogerø sier de ser en økende smittetrend i kommunen nå og at folk har mange nærkontakter.

– Vi ser også eksempler på at folk har blitt smittet utendørs, sier hun.

Fem av de smittede var allerede i karantene på testtidspunktet. Av disse fem er én knyttet til Alversund skole og én knyttet til Knarvik vgs.

Ikke å ofte man hører om at folk har blitt smittet utendørs? Skulle gjerne hatt flere detaljer her.

https://www.bt.no/nyheter/direkte/i/3Jd0RL/siste-nytt-om-korona

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 timer siden):

Kanskje begynnelsen! Det er nok aller mest de strenge tiltakene foreløpig skal vi tro det Steen og Nakstad har sagt. Oslo er fortsatt ikke i nærheten av de kommunene som har kommet lengst i vaksineringen eller fått utdelt flest doser ifølge VGs oversikt, men det begynner å hjelpe på mye nå. 

Tror det er mest tiltakene egentlig, men vaksinene hjelper nok litt til.

Men for å ta et annet land det er relevant å sammenligne seg med. Danmark har nå satt nesten 2 millioner doser, (34 per 100 000 )innbyggere opp mot Norges 1,7 doser (31 per 100 000). De har også 11,1% fullvaksinerte mot 6,6% i Norge.  Der har smittenedgangen stoppet opp og begynt å gå litt opp igjen. Danmark ligger vel litt fremfor Norge i gjenåpningsplanen om jeg ikke tar helt feil.

1801415069_Skjermbilde2021-04-30kl_17_00_45.png.190f022b634aab36d36e68f27f9a9935.png

 

 

Endret av Fnugle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (35 minutter siden):

Her er det en mismatch mellom 100%-overskriften og brødteksten i f.eks. AZ sitt egen pressekunngjøring, hvor det står

Sitat

Results demonstrated vaccine efficacy of 76% (CI: 59% to 86%) after a first dose, with protection maintained to the second dose. With an inter-dose interval of 12 weeks or more, vaccine efficacy increased to 82% (CI: 63%, 92%).

Uansett er det stort sett i PR-sammenheng (som pressekunngjøringer) fra selskapene selv at det i endel tilfeller er snakket om 100% eller nær 100%.  Det FDA m.fl. baserer seg på er studieresultatene før autorisering for nødbruk, og etter 6 måneder med data fra vaksinering av publikum en evt. ordinær (ikke nød) godkjenning.
Leger jeg har sett omtale dette i USA da dataene fra studiene av de to mRNA-vaksinene ble tilgjengelig snakket aldri om 100% men 94,5 og 95% effektivitet, som indikerer en ~20X reduksjon i risiko som omtalt over. Om noen har trodd at null vaksinerte personer kunne bli smittet/syk/omkomme av COVID-19, så har det aldri stemt, selv om en kan få det inntrykket fra headingen i pressemeldingen selskapet har sendt ut.

Endret av xRun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (32 minutter siden):

Med fare for å si det åpenbare så er dette er fordi Lørenskog kommune har fått skjevfordelt vaksiner.

Det har Oslo kommune også, men kun 6 bydeler og disse bydelene er ikke de mest folkerike. Det er generell misoppfatning at Oslo får mange flere doser enn andre. Lørenskog, Fredrikstad, Sarpsborg og Moss får større skjevfordeling.

Statistikk har jeg ikke forstand på. Er det fordi skjevfordelingen i Lørenskog gjelder en hel kommune, mens Oslo har blitt skjevfordelt bare i enkelte bydeler og at det bor mange yngre mennesker i Oslo?

En jeg kjenner i Oslo som bor utenfor prioritere bydeler uten å ha underliggende sykdom, skal vaksineres i kveld. Hen forventet ikke å bli vaksinert før om et par måneder. Antagelig har det skjedd en feil.

Det er meg bekjent bare overvekt (+ underliggende sykdom?), utvalgte sykdommer og medisinbruk som forårsaker opprykk i køen. Ikke feks. sykemeldt pga utbrenthet, psykisk helse, det hele mennesket - men utsatthet for sykehusinnleggelse og død.

I bydel St Hanshaugen har de fått i oppgave å vaksinere utstasjonerte nordmenn i Utenriksdepartementet, så de får også ekstra vaksinedoser.

Sitat

Dette vil ikke forsinke vaksineringen av vår befolkning.

Godt å høre 🙂

Lenke til kommentar

https://www.nrk.no/norge/ekspertutvalg-ber-regjeringen-styrke-lavterskeltilbud-innen-psykisk-helse-1.15474878

Sitat

– Generelt sett, mener vi den psykiske helsen til nordmenn er bra. Men for noen har pandemien vært en katastrofe, sier psykolog Peder Kjøs til NRK.

– Er du på overrasket over funnene?

– Ja, jeg er det. Vi har hatt en allmenn forestilling om at dette har vært en psykisk helsekrise, men det ser ikke ut til å stemme. De som har slitt har vært barn og unge i familier som fra før ikke fungerte godt, og folk med alkohol og rusproblemer.

 

Endret av Subara
Lenke til kommentar
44 minutes ago, xRun said:

Her er det en mismatch mellom 100%-overskriften og brødteksten i f.eks. AZ sitt egen pressekunngjøring, hvor det står

Uansett er det stort sett i PR-sammenheng (som pressekunngjøringer) fra selskapene selv at det i endel tilfeller er snakket om 100% eller nær 100%.  Det FDA m.fl. baserer seg på er studieresultatene før autorisering for nødbruk, og etter 6 måneder med data fra vaksinering av publikum en evt. ordinær (ikke nød) godkjenning.
Leger jeg har sett omtale dette i USA da dataene fra studiene av de to mRNA-vaksinene ble tilgjengelig snakket aldri om 100% men 94,5 og 95% effektivitet, som indikerer en ~20X reduksjon i risiko som omtalt over. Om noen har trodd at null vaksinerte personer kunne bli smittet/syk/omkomme av COVID-19, så har det aldri stemt, selv om en kan få det inntrykket fra headingen i pressemeldingen selskapet har sendt ut.

Vi snakker om to forskjellige ting. 100% effektiv mot alvorlig sykdom og død vs en lavere % effektivitet for å bli syk overhodet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Subara said:

En jeg kjenner i Oslo som bor utenfor prioritere bydeler uten å ha underliggende sykdom, skal vaksineres i kveld. Hen forventet ikke å bli vaksinert før om et par måneder. Antagelig har det skjedd en feil.

Det er meg bekjent bare overvekt (+ underliggende sykdom?), utvalgte sykdommer og medisinbruk som forårsaker opprykk i køen. Ikke feks. sykemeldt pga utbrenthet, psykisk helse, det hele mennesket - men utsatthet for sykehusinnleggelse og død.

Nevnte for en jeg kjenner at begge de jeg hadde snakket med, som er langt yngre enn meg, nå er vaksinerte, og tror du ikke hen også er innkalt gitt. Tydeligvis fastlegene som ordner timer. Så med andre ord kan det hende at folk som maser veldig på legene sine rykker fram pga av det.

Selv hadde jeg både det ene og andre galt sist jeg var hos legen for en stund siden, men ikke noe så drastisk at noe vil bli utredet grundig om jeg ikke maser om det selv. Min lege er mer en som rykker på skuldrene og sier «tja», det der er jo kanskje ikke helt bra. Det må vi kanskje holde øye med og se hvordan det utvikler seg. Og det er det. Ingenting gjøres der og da. Jeg blir bare irritert av å gå til legen, så jeg prøver å unngå det.

Har ikke tenkt å forsøke å mase meg til en vaksine selv. Mange som trenger det langt mer enn meg. Isteden har jeg forsøkt å leve sunnere i denne perioden, gått ned mye i vekt og bedret formen betraktelig. Blir ikke lenger plutselig andpusten uten å gjøre noe.

Forøvrig kan det selvfølgelig hende at disse menneskene jeg baksnakker faktisk har alvorlige plager som jeg ikke vet om. Bare føler meg i humør til å fordømme andre akkurat i dag. 😀

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (12 minutter siden):

Vi snakker om to forskjellige ting. 100% effektiv mot alvorlig sykdom og død vs en lavere % effektivitet for å bli syk overhodet. 

Det har aldri vært studieresultater på at null vaksinerte personer kunne bli alvorlig syk. Eksempelet du viste til var overskriften i en pressemelding fra produsenten, men selv der stod det noe helt annet enn 100% nede i teksten.

Noen av vaksinene er ualminnelige effektive, spesielt de to mRNA-baserte, men ingen av dem er 100%.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, xRun said:

Det har aldri vært studieresultater på at null vaksinerte personer kunne bli alvorlig syk. Eksempelet du viste til var overskriften i en pressemelding fra produsenten, men selv der stod det noe helt annet enn 100% nede i teksten.

Noen av vaksinene er ualminnelige effektive, spesielt de to mRNA-baserte, men ingen av dem er 100%.

Neivel:

Thirty-two cases of severe disease, as defined by the CDC, were observed in the placebo group versus none in the BNT162b2 vaccinated group, indicating that the vaccine was 100% efficacious in this analysis against severe disease by the CDC definition

Vi snakker fremdeles om to ulike ting. Du snakker om generell effektivitet. Jeg snakker om alvorlig sykdom og død. To forskjellige ting. 

Spiller uansett ingen rolle. Data fra den virkelige verden viser at vaksinene ikke beskytter 100% mot alvorlig sykdom og død. Selv her i Norge har vi hatt dødsfall etter vaksinasjon 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (1 time siden):

Neivel:

Thirty-two cases of severe disease, as defined by the CDC, were observed in the placebo group versus none in the BNT162b2 vaccinated group, indicating that the vaccine was 100% efficacious in this analysis against severe disease by the CDC definition

I samme avsnitt:

Sitat

Twenty-one severe cases, as defined by the FDA, were observed in the placebo group versus one case in the BNT162b2 vaccinated group, indicating 95.3% efficacy by the FDA definition (95% CI, [71.0, 99.9]).

Og like nedenfor:

Sitat

647 cases of COVID-19 were observed in the placebo group versus 50 in the vaccine group, indicating vaccine efficacy of 92.6% (95% CI, [90.1, 94.5]).

 

I fjor skrev flere om tolkning av preprint-artikler at det bla. kunne være en god ting å overlate det til kvalifiserte fagfolk som forstår materialet, og f.eks. ikke ta alt der for god fisk før det er fagfellevurdert. Det kan være en ide her også, for tross forskjellige tolkninger og fokus på en setning fremfor en annen går det rimelig klart frem av dokumentet sitatene er hentet fra at vaksinen ikke er 100% effektiv mot alvorlig sykdom, selv om selskapet inkluderer best case tall iht. CDC's kriterier i pressemeldinger om sine egne produkter. Om en basert på dette dokumentet tror at det er 100% effekt mot alvorlig sykdom så har en kanskje lukket øynene for hva som er omtalt utallige ganger i en rekke medier i og utenfor USA i månedsvis nå om ~95% effektivitet.
Håper ikke det er mange andre som nå føler at de har avslørt at den ikke er 100%, for det var aldri noe løfte om det.

Føler meg nesten forpliktet til å ta med igjen, for å unngå misforståelser om hvor jeg står i dette, at disse vaksinene er ualminnelig effektive. Bare ikke 100%, noe vi heller ikke er blitt lovet, som er hva jeg ville frem til. Det ligger ingen avsløring i å påpeke at den ikke er det.

Endret av xRun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...