Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Andre1980 said:

Er glad du er her, og ikke i et departement eller FHI. Med din risikovurdering så hadde overhode ingen prosjekter i Norge noengang blitt gjennomført. Hele livet består av risikovurderinger. Vi vekter alle den vurderingen forskjellig. For deg betyr kanskje overlevelse mer en noen ting annet, for andre betyr et meningsfullt liv mer en å overleve under en hver omstendighet. Derfor handler folk forskjellig. Du er tillatt ditt syn, og andre er tillatt sitt. 

Når så det blir vurdert av myndighetene at utesteder kan åpne opp begrenset, eller har et nødvendig behov reiser, så er det en risikovurdering de har gjort, og de som da ønsker å benytte denne muligheten gjør ikke noe galt av å benytte den. At du sitter her bak tastaturet og dømmer gud og hver mann som ikke bunkrer seg opp og låser seg inne skaper bare negativitet, og etter mitt syn tenderer til trolling. Folk slutter ikke å leve fordi det er en pandemi. 

Du er jo allerede bunkret opp, så det spiller jo egentlig ingen rolle for deg hva andre gjør? 

Hva er dette for noe tull, jeg tviler på at du har jobbet i noe departement hvis du tror følelser og empati står høyt der. Norge kan ikke fø hele europa på dagpenger. Ta denne diskusjonen i en annen tråd.

Endret av Theo343
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pc Lynet skrev (3 timer siden):

 

Forrige fredag var talet 759.

Pc Lynet skrev (På 10.4.2021 den 0.22):

 

Det blir spennande å sjå kva tal ein har om ei veke når ein evt. ser verknaden av frisleppet i dag. Eg tippar at tala for Oslo vil gå vidare ned, medan tala for store deler av landet vil halde fram med å auke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (4 timer siden):

Du er heldigvis norsk statsborger så det er ikke en problemstilling. 

Det er jo ikkje noko kriterium for om reisa er "nødvendig" eller ikkje. Det er heller ikkje slik at folk utan statsborgarskap er meir smittefarlege enn andre. Denne saka har ingenting å seie for smittesituasjonen. Smitteimporten er det i hovudsak nordmenn på unødvendige reiser samt alle arbeidsreiser som er unntatt testing og karantenehotell som står for.

Dette er ei trist sak, og det burde kanskje ha vore brukt litt skjønn. Det viktigaste er likevel at det blir informert betre om at ikkje alle har rett til å komme tilbake til Norge trass i at reisa er rekna som "nødvendig".

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (5 timer siden):

Jeg tror det kommer til å ende med godt over 100 nye smittede til uken i Bergen og ny nedstengning bare for litt utepils. Det virker som en dårlig hestehandel. 

Når smitten aukar i Oslo må ein ha nasjonale tiltak.

Når så smitten aukar i resten av landet er det tid for gjenopning...

Ut frå bileta virka det som at folk sat nesten som sild i tønne, og at få brukte munnbind. Det som er positivt er at viruset ikkje smittar like lett ute i frisk luft som inne i eit sveitt lokale.

Men det er uansett fint å sjå solfylte bilete frå bryggen i Bergen (Norges vakraste by?) med fullt av folk som nyt ein smak av vår.

Endret av torbjornen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (10 timer siden):

1094083248_Skjermbilde2021-04-16kl_22_44_33.thumb.png.28580ecefdd998f4383bc483aa6c9f4e.png

Godt å se at 22 dagers endeløs lidelse er over for bergenserne.

Oi, hadde jeg ikke lest overskriften, så ville jeg trodd at dette var et bilde fra før pandemien. Men vil tro det er tatt med telelinse? eller noe som gjør til at det ser ut som folk sitter tettere enn de gjør?  Uansett så trekker det mye folk til et sted for utepils. Men folk må vel bestille mat her også for å bestille drikke til?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (5 timer siden):

Det er jo ikkje noko kriterium for om reisa er "nødvendig" eller ikkje. Det er heller ikkje slik at folk utan statsborgarskap er meir smittefarlege enn andre. Denne saka har ingenting å seie for smittesituasjonen. Smitteimporten er det i hovudsak nordmenn på unødvendige reiser samt alle arbeidsreiser som er unntatt testing og karantenehotell som står for.

Dette er ei trist sak, og det burde kanskje ha vore brukt litt skjønn. Det viktigaste er likevel at det blir informert betre om at ikkje alle har rett til å komme tilbake til Norge trass i at reisa er rekna som "nødvendig".

Har du fått med deg at Polen er ett av landa med mest smitte i hele Europa? 

Polske er de mest smittede registrert i Norge, Somaliere følger tett på. 

Sitat

I uke 14, blant 4 609 (96 %) med kjent fødeland var det 39 % som er født utenfor Norge (1 803

tilfeller, Figur 9). Blant de utenlandsfødte var det flest personer som er født i Polen (206), Syria (159),

Pakistan (145), Eritrea (108), Irak (104), Somalia (73), Etiopia (63), Afghanistan (60), Sverige (58),

Litauen (57), Vietnam (53), Iran (48), Thailand (45), Tyrkia (38), Russland (35), Serbia og Montenegro

(32), Filippinene (31), India (30), Romania (26) og Marokko (20). Opplysninger om fødeland mangler

foreløpig for 184 tilfeller meldt i uke 14. Andelen meldte tilfeller blant utenlandsfødte var 37 % de

siste 4 ukene (uke 11–14), og 35 % i løpet av de foregående 4 ukene (uke 07–10).

Blant antall meldte covid-19 tilfeller med kjent fødeland totalt (100 084, 96 %) siden pandemiens

start, er det 36 % som er født utenfor Norge (36 336). Blant disse er det flest personer med fødeland

fødeland Polen (4 691), Somalia (3 041), Pakistan (2 468), Irak (2 018), Syria (1 712), Eritrea (1 509),

Afghanistan (1 323), Sverige (1 189), Russland (1 025) og Litauen (933).

 

https://www.fhi.no/publ/2020/koronavirus-ukerapporter/

Hvis vi skulle begynne  slippe inn alle fra Polen uten norsk personnummer ville det gått til helvete her til lands. 

Nå mener forskere at trangboddhet ikke kan forklare den store smitten blant innvandrere. 

Man tror at det er stadig ny importsmitte fra hjemlandet Polen, Pakistan som kan være forklaringen. Folk drar på nødvendige reiser i begravelse. Da slipper man utrolig nok karantenehotell. Selv om det er en stor smitterisiko å delta på en begravelse i ett land der 1-10% er aktivt smittede av koronaviruset. 

Jeg var selv på en begravelse nylig her i Norge. Kun 20 stk i en stor kirke. Doble rader mellom kohortene. Ingen synging på grunn av smittefare og munnbind. 

Endret av Pc Lynet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (10 timer siden):

 

Igjen, dommedagsprofetier, negativitet, og død.... Alt er bare negativt, verden går til h*lvete. 

Du kan gjerne poste om at det kommer flere vaksiner, så legge det under en stol, og rope på krise igjen som om ingenting har skjedd. Begynner å bli lei, og mye bra her i tråden drukner i negativitet og kverrulering. 

Det er sant - flere i denne tråden her tror pandemien kommer til å vare i flere tiår. Synes det er fint å se liv på utesteder i Bergen selv om jeg er fra Oslo. Det går nok mot en oppmyking av dette i Oslo i mai om denne nedadgående trenden fortsetter. Det ble som jeg har sagt flere ganger her en fin 17  mai i fjor selv om det var ganske mange innlagte i april.  Trenden på innlagte er også nedadgående. Og i fjor var ingen vaksinerte.  

Endret av William_S
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (30 minutter siden):

 

Man tror at det er stadig ny importsmitte fra hjemlandet Polen, Pakistan som kan være forklaringen. Folk drar på nødvendige reiser i begravelse. Da slipper man utrolig nok karantenehotell. Selv om det er en stor smitterisiko å delta på en begravelse i ett land der 1-10% er aktivt smittede av koronaviruset. 

Der jeg bor har alle postitve tester vært polske arbeidsinvandrere. De har testet seg samtidig som de har sittet i innreisekarantene, så det har ikke spredd seg lokalt. Men uten tvil mye importsmitte fra de traktene

  • Liker 3
Lenke til kommentar
William_S skrev (6 minutter siden):

Det går nok mot en oppmyking av dette i Oslo i mai om denne nedadgående trenden fortsetter. Det ble som jeg har sagt flere ganger her en fin 17  mai i fjor selv om det var ganske mange innlagte i april.  Trenden på innlagte er også nedadgående. 

Store spørsmålet er om trenden fortsetter med åpne skoler fra mandag av. På stovner er smitten størst bland de yngste (0-9), der har ingen ting vært stengt så langt, mens smitten har falt mye i 10-19 gruppen hvor det nå har vært stengte skoler i noen uker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
nirolo skrev (11 minutter siden):

Store spørsmålet er om trenden fortsetter med åpne skoler fra mandag av. På stovner er smitten størst bland de yngste (0-9), der har ingen ting vært stengt så langt, mens smitten har falt mye i 10-19 gruppen hvor det nå har vært stengte skoler i noen uker.

La oss krysse fingra - på et eller annet tidspunkt må man la folk komme tilbake til skolen uansett, men her kunne det vært greit å ha det stengt to uker til - men da om to uker gjøre en grundig evaluering av samtlige tiltak som har vært i Oslo siden november, inkludert skjenkestopp, treningssentre, butikker osv. Dvs ikke lempe på samtlige, men savner mer en helhetelig vurdering av samtlige tiltak som har vært på plass. Nå nærmer det seg et halvt år med disse tiltakene og man må faktisk etter hvert se på hvilke tiltak som er nødvendige og unødvendige. Kan man feks åpne for servering utendørs men ikke inne? Kan man åpne for kino - kanskje med bruk av munnbind  for en liten stund og selvsagt med redusert salkapasitet? Store salen på Colosseum har da mer enn god nok ventilasjon om man kutter kapasiteten. For man må tross alt begynne å snakke om livskvalitet også etter hvert. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (25 minutter siden):

Det er sant - flere i denne tråden her tror pandemien kommer til å vare i flere tiår. Synes det er fint å se liv på utesteder i Bergen selv om jeg er fra Oslo. Det går nok mot en oppmyking av dette i Oslo i mai om denne nedadgående trenden fortsetter. Det ble som jeg har sagt flere ganger her en fin 17  mai i fjor selv om det var ganske mange innlagte i april.  Trenden på innlagte er også nedadgående. Og i fjor var ingen vaksinerte.  

Jeg tror det er viktig å presisere at det likevel er en del forskjell på denne tiden i år og i fjor, selv om det selvsagt er veldig positivt at antall totalinnlagte synker. Mye kan jo tyde på at vi har nådd toppen, men i motsetning til i fjor så kommer det ikke til å gå like fort nedover og jeg tror også at vi om en uke eller to vil oppleve at nedgangen stagnerer og at den vil stå og ligge på et platå slik som den gjorde i høst, dvs. det gikk opp og ned litt hele tiden.

På denne datoene i fjor var skolene fremdeles stengt, og skulle åpne den 20.april igjen (eller var det barnehagen?), husker iallfall denne datoen godt. Da var smitten betydelig lavere enn det var nå, over hele landet. Derfor gikk gjenåpningen så fint. Vi hadde klart å presse smitten langt ned.  Nå åpner vi opp igjen mens smitten er stigende flere steder og vi har mer smittsomme mutasjoner. Det er fortsatt mange uker unna å få en betydelig vaksineeffekt, særlig siden de yngre rammes hardere, så situasjonen er fremdeles svært skjør.

Vi har flere totaltinnlagte nå enn på samme tid i fjor, både innlagt, på intensiv og respirator. Viktig å ha det i bakhodet når man sammenligner seg med fjoråret, ikke minst er smittesituasjonen betydelig høyere.

Jeg har sett litt på tallene, og med det smittenivået vi har nå som tilsvarer ca. 4000 tilfeller i uken, så vil det gitt  at innleggelsesraten er det samme som i begynnelsen av mars, innlegges i underkant av 100 nye i uken. Mange blir ikke så lenge på sykehus, så totalbelastningen blir heldigvis ikke så stor, men det sier seg selv om tallene ligger på dagens nivå, og om tallene stagnerer eller øker pga. gjenåpning i stedenfor å forsette å synke, så vil vi fortsatt en stund fremover ha fra 150-200+ innlagt, selv når vi kommer godt ut i mai og juni. Mange av sykehusene våre er fremdeles i gul beredskap, så det er fremdeles en alvorlig situasjonen selv om tallene går nedover. Spørsmålet er vel om tallene forsetter å synke fremover eller ikke. Det blir som før et kappløp med vaksinen, men selv om vaksineringen går fort, er viruset alltid et hestehode foran. Spredning av P1 i landet og indisk dobbeltmutant er også scenarioer som fort kan snu om + effektene av gjenåpning + tiltakstrøtthet.

Det som er veldig positiv er effekten i Oslo og at Raymond skjønner at det ikke er vits å åpne for tidlig skal en lykkes. Det som er dumt er nå som Oslo får bukt med smitten, men smitten er økende andre steder i landet, så smitten alltid vil finne bakveien inn til Oslo. Men Oslo har jo kommet betydelig lenger i vaksineringen da.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Glassmaneten skrev (På 15.4.2021 den 16.50):

 Uansett så hjelper ikke statistikker deg når du blir smittet og kunne ha vært reddet av en for det meste harmløs vaksine,

Du har virkelig ikke forstått prinsippet bak risikovurderinger.

Hva med om jeg snur på det: Uansett så hjelper ikke statistikker deg når du dør av vaksinen og heller kunne gjennomgått milde symptomer av covid19 som uvaksinert.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (På 15.4.2021 den 13.06):

Smitten går til himmels andre steder i landet, men de nasjonale tiltakene skal likevel lettes på. Aldri før har det vel vært like klart å tydelig at de nasjonale smittevern tiltakene er styrt av smitten på Østlandet og ikke resten av Norge. Jeg prøver som regel å holde meg positiv men jeg er fryktelig bekymret over det som holder på å utvikle seg nå her til lands. Vi så hvordan det gikk når det startet å lette opp etter Jul, jeg tror ikke det går mye bedre denne gangen. 

Ja, det skulle jo gå skikkelig til h**** med Texas da de åpnet opp der.

Lenke til kommentar
:utakt skrev (Akkurat nå):

Ja, de må bestille en pølse og så kan de drikke så mye de vil. 

Den regelen er bare så teit at det kan ikke beskrives. 

Så på noen andre bilder fra gjenåpningen, så flere bord som ikke hadde noe særlig med mat, bare en pose med peanøtter eller noe. Holder det liksom å bestille en pose med peanøtter så kan man kjøpe ubegrenset mengde med øl?

Lenke til kommentar
Fnugle skrev (3 timer siden):

Oi, hadde jeg ikke lest overskriften, så ville jeg trodd at dette var et bilde fra før pandemien. Men vil tro det er tatt med telelinse? eller noe som gjør til at det ser ut som folk sitter tettere enn de gjør?  Uansett så trekker det mye folk til et sted for utepils. Men folk må vel bestille mat her også for å bestille drikke til?

Det var ikke bildet eller antall folk jeg siktet til, men sarkasme over overskriften i sammenheng med at de kun har hatt stengt i 22 dager i motsetning til en viss annen by i landet hvor jeg befinner meg :)

Slik bilder ljuger ofte ja, brennvidden drar det sammen. Ser ut som 70-85mm ish. Men igjen, det var ikke det jeg sikta til! Litt misunnelig også, det er vel 170 dager eller noe sånt siden det var mulig å kjøpe en øl her...

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Det var ikke bildet eller antall folk jeg siktet til, men sarkasme over overskriften i sammenheng med at de kun har hatt stengt i 22 dager i motsetning til en viss annen by i landet hvor jeg befinner meg :)

Slik bilder ljuger ofte ja, brennvidden drar det sammen. Ser ut som 70-85mm ish. Men igjen, det var ikke det jeg sikta til!

Ah sånn å forstå, jeg ser den ja. Jeg reagerer likevel litt på bildet også. Synest det var fryktelig mye folk konsentrert i et område, selv om folk nok ikke sitter så tett som det gis inntrykk av.

Lenke til kommentar
Fnugle skrev (7 minutter siden):

Ah sånn å forstå, jeg ser den ja. Jeg reagerer likevel litt på bildet også. Synest det var fryktelig mye folk konsentrert i et område, selv om folk nok ikke sitter så tett som det gis inntrykk av.

Litt bedre bilde her: 

Spoiler

757b4bd5-844e-4b57-a397-e2d78a1befba?fit

Fortsatt er det nok litt mer plass enn inntrykket, men det eneste jeg tenker på er at det ikke brukes munnbind blant de ansatte eller noen som står oppreist. Men nå ser jeg at munnbind ikke lenger er nevnt i de nasjonale anbefalingene/tiltakene som trådte i kraft i går. I Bergen kommune er det heller ikke noe krav til munnbind på serveringssteder hverken ute eller inne. På pressekonferansen i går snakket Bergen om å bruke munnbind i skolene, men på serveringssteder skal det altså ikke være sånn. Litt rart egentlig.

https://www.regjeringen.no/no/tema/Koronasituasjonen/oversikt-over-nasjonale-tiltak/id2826828/
https://www.bergen.kommune.no/hvaskjer/tema/koronavirus/rad-til-befolkningen/naringsliv-og-arrangorer/veileder-for-serveringssteder

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...