Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Sitat

Nøgd med Pfizer

Sogndal nyttar Pfizer-vaksinen, og smittevernlegen fortel at folk er positive. Så langt er det meldt om lite biverknader her. Vaksinasjonstakten framover er litt avhengig av om AstraZeneca og Janssen blir teke i bruk. Moderna kjem ikkje til Sogndal for tida.

– Moderna må sendast med ein temperatur på minus 20, og det funkar ikkje med å sende til Vestlandet. Moderne blir distribuert til store byar på Austlandet. Men det betyr at vi får meir Pfizer-vaksine, og det er vi glade for.

https://www.firda.no/nytt-tilfelle-i-sogndal-hapar-det-er-avgrensa/s/5-15-1207237

Dette var jeg ikke klar over. Bygdene får stort sett bare Pfizer pga. måten Moderna må bli lagret på. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilke land kan jeg reise til når jeg har fått koronavaksine?

Her er reglene for nordmenns favorittreisemål

Sitat

Helsenorge.no ligger det en link til nettsiden Re-open EU. Der finner en til enhver tid oppdaterte reiseråd. Her kan en søke konkret på reise fra Norge til ønsket land i Europa. En del EU-land opererer med de såkalt trafikklys-reglene med grønne, gule/oransje og røde land. Mens andre har delt sine land inn etter regioner, som f.eks. Italia og Frankrike.

Overskriften forteller at det faktisk er fritt fram å reise til utlandet når man er fullvaksinert. Utsira på topp med 23,4 % i følge VG.

Da håper jeg mutantene fordufter samtidig. Vanskelig å bli klok på situasjonen som er nå, men uansett hyggelig med de gode nyhetene som var ute allerede onsdag.

Lenke til kommentar
Sitat

Planteentreprenør: – Uerfaren, norsk ungdom er ikkje raske nok

Norsk ungdom har ikkje nok tid og er heller ikkje effektive nok for å kunne vere med på den store skogplantinga som må skje no i vår. Det meiner ein av dei største skogplanteverksemdene i Noreg.

Sitat

I staden vil både Stortinget og regjeringa at norsk ungdom skal ut i skogen og gjere jobben. Skogeigarane vil no få eit tilskot på 1,50 kroner for kvar plante.

Kapasitetsproblem

Men dette er ikkje nok for å få ut dei om lag 30 millionar skogplantene som skulle ha vore sett i jorda frå mai til slutten av juni i år. Uerfaren ungdom jobbar rett og slett ikkje raskt nok.

– Kapasiteten til ein heilt fersk skogplantør er jo 400–700 planter om dagen. Ein erfaren plantør plantar mellom 1000 og 2000 planter om dagen, litt etter korleis plantefeltet ser ut, seier Tønsberg.

https://www.nrk.no/vestland/planteentreprenor_-_-uerfaren_-norsk-ungdom-er-ikkje-raske-nok-1.15459178

Endret av Pc Lynet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Knallvær og fulle parker i Oslo gir koronabekymringer for Helsedirektoratet

Temperaturer opp mot 20 grader, strålende sol og en pandemi som holder uteserveringene stengt førte til noe nær en folkevandring til enkelte av Oslos parker. Det gir økt smitterisiko.

Sitat

Ifølge Nakstad så er det nettopp de aldersgruppene som i størst grad oppsøker parkene, som også har de største smittetallene.

– Vi har et vesentlig mer smittsomt virus nå. Og vi har også et høyere smittenivå, særlig på Østlandet. For ett år siden var det mer jevnt fordelt i hele Norge, og risikoen ble lavere og lavere utover sommeren fordi vi hadde så lave smittenivåer som vi hadde. Nå er dette en utfordring. Det trenger ikke bety veldig mange smitteutbrudd, men det er selvsagt ikke gunstig slik situasjonen er nå slik vi har i Oslo, sier Nakstad.

Han sier han har full forståelse for at folk ønsker å være ute, og at dette også er bra ut fra smittefaglige hensyn, men det forutsetter at man holder god avstand og ikke er mange sammen på samme sted.

https://www.nrk.no/norge/knallvaer-og-fulle-parker-i-oslo-gir-koronabekymringer-for-helsedirektoratet-1.15460616

Endret av Pc Lynet
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dagens smittetall da

Sitat

Lørdag ble det registrert 417 nye smittetilfeller av coronaviruset i Norge. Det er 156 tilfeller færre enn gjennomsnittet de foregående syv dagene, som er på 573.

Fredag ble det registrert 503 nye smittetilfeller i Norge, mens tallet torsdag var 620. Færre blir generelt sett registrert smittet på helligdager og i helgene enn i ukedagene.

Det høyeste døgntallet som er registrert hittil i pandemien er 1150 tilfeller tirsdag 16. mars.

Trenden i registrert smitte er ifølge VGs beregning synkende, mens 26 kommuner har en stigende smittetrend. Totalt er det bekreftet 107.144 smittetilfeller i Norge siden pandemiens start.

I gjennomsnitt tar det ett til to døgn fra et prøvesvar er klart til det blir registrert i meldesystemet for smittsomme sykdommer (MSIS). Tallene kan derfor gi et misvisende bilde av smittesituasjonen de siste dagene, siden det ikke kommer frem når prøven er tatt - bare når den er registrert.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror knapt jeg har sett flere ute i parker i Oslo som det var i dag. Skyldig i det sjæl også gitt. Nakstad har helt rett i å være bekymret over hvor mange som møttes ute i det fine været, for det må ha vært veldig mange flere nærkontakter i dag enn det ville vært med dårlig vær.

Men dette er vel ikke mulig å stoppe, ei heller noe poeng å forsøke å stoppe. Det er tross alt mindre smittefare utendørs selv med muterte varianter, og Oslo-folk er helt på felgen nå etter snart et halvt år med ingenting. Tror mange virkelig trengte det.

Det eneste jeg skulle ønske er at flere holder bedre avstand også ute i parken. To meter (som forøvrig er jævlig langt) holdes til andre grupper, men ikke til sin folk i sin egen så mange sitter unødvendig tett og da risikerer man jo både karantene og smitte.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (7 timer siden):

Eg har faktisk planta granplanter ein gong i mitt liv. Dette var rundt 1988-1989 då eg gjekk i 4-5 klasse på barneskulen. Vi var på skogplanting ein dag, og inntekta skulle gå til eitt eller anna veldedig formål, kanskje Afrika eller noko slikt. Plantinga skjedde etter det eg kan hugse ved at ein trakka eit jern ned i jorda og drog det opp att (reiskapen hadde lang stang med handtak og eit lite brett(?) til støvelen), slik at det vart eit rundt hol i bakken som ein kunne sleppe rotklumpen til ei granplante ned i. Deretter trakka ein jorda på plass rundt planta. Nokon heksekunst var det altså ikkje. Eg trur nok at det vart ein del planting på måfå, og eg er usikker på kor mange granplanter som eg faktisk planta. Eg hugsar ikkje så mykje av detaljane, men det hadde vore interessant å få vite korleis det ser ut der no.

Hadde ein gjort noko tilsvarande i dag, men der ein brukte eldre elevar frå ungdomsskulen og oppover samt at ein ga dei litt rettleiing om korleis plantinga skal gjennomførast (avstand osv.) er eg rimeleg sikker på at dette ville ha vore vellukka, og ein kunne i tillegg ha finansiert klassetur eller donert pengane til eit godt føremål. Det burde etter mi meining også vere mogeleg å bruke norsk ungdom eller arbeidslause, men då får ein det vanlege problemet med at dei skal ha norske tariffar samstundes som dei ikkje jobbar like raskt som polakkar med mange års trening. Med litt kreativitet bør det uansett vere mogeleg å få plantene i jorda.

Endret av torbjornen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, Snikpellik said:

Nakstad har helt rett i å være bekymret over hvor mange som møttes ute i det fine været, for det må ha vært veldig mange flere nærkontakter i dag enn det ville vært med dårlig vær.

Det er mye mindre smitte utendørs enn innendørs, så om samme personene samles innendørs, hadde smitten vært mye høyere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jotun skrev (2 timer siden):

https://www.nrk.no/norge/knallvaer-og-fulle-parker-i-oslo-gir-koronabekymringer-for-helsedirektoratet-1.15460616

 

ser jo på bildene her at vi aldeles straks er tilbake for full styrke i Oslo.

Er det mulig?

Nakstad har jo løpt til media og vært bekymra nærmest daglig siden pandemien starta. Antagelig blir det ingen stor oppblomstring av dette da viruset i langt mindre grad smitter utendørs enn inne. Dette er også underbygget i forskningen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (13 minutter siden):

Nakstad har jo løpt til media og vært bekymra nærmest daglig siden pandemien starta. Antagelig blir det ingen stor oppblomstring av dette da viruset i langt mindre grad smitter utendørs enn inne. Dette er også underbygget i forskningen. 

Det stemmer. Det har aldri vært noen rapporter om supersmittespreding i utendørs folkemasser. For et år siden var det stpre bekymringer om nettopp dette, og det ble postet bilder i sosiale medier av større grupper ute i parkene(ikke i Norge) med pesimistiske med teksten "we are losing the battle against the virus"; I see thousands of dead people". Som sagt, massesmittespredning skjer innendørs, ikke i parker og ikke på strender. Med fjorårets erfaring er jeg mindre pesimistisk på at noe sånt vil skje og enda mindre nå som vaksineringen fortsetter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (4 minutter siden):

Nakstad har jo løpt til media og vært bekymra nærmest daglig siden pandemien starta. Antagelig blir det ingen stor oppblomstring av dette da viruset i langt mindre grad smitter utendørs enn inne. Dette er også underbygget i forskningen. 

Det er jobben hans å uttrykke bekymring og være synlig rundt dette i media, og det han sier her er jo 100% korrekt. Samtidig er han sympatisk og fornuftig i uttalelsen der han sier det er forståelig og bra at folk vil være ute og møtes, og han sier jo nettopp det samme som deg; at dette ikke trenger å bety mange utbrudd. Han blir kritisert av noen for "å rette pekefinger", men det opplever jeg ikke dette som - men som folkeopplysning og en velment påminnelse. Etter å ha oppholdt meg i et par parker gjennom gårsdagen er det ikke tvil om at mange trenger en liten påminnelse også, selv om en del er flinke til å tenke på avstanden.

Dessverre tror nok mange fortsatt at viruset ikke smitter utendørs, selv om det selvfølgelig er langt mindre sannsynlighet for det enn innendørs. Men det betyr ikke at det ikke smitter ute, og det er såvidt meg bekjent ikke gjort noen nye studier med den britiske mutasjonen på dette. Vi så et par utbrudd i påsken som skjedde blant grupper som satt sammen utendørs.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (Akkurat nå):

Det er jobben hans å uttrykke bekymring og være synlig rundt dette i media, og det han sier her er jo 100% korrekt. Samtidig er han sympatisk og fornuftig i uttalelsen der han sier det er forståelig og bra at folk vil være ute og møtes, og han sier jo nettopp det samme som deg; at dette ikke trenger å bety mange utbrudd. Han blir kritisert av noen for "å rette pekefinger", men det opplever jeg ikke dette som - men som folkeopplysning og en velment påminnelse. Etter å ha oppholdt meg i et par parker gjennom gårsdagen er det ikke tvil om at mange trenger en liten påminnelse også, selv om en del er flinke til å tenke på avstanden.

Dessverre tror nok mange fortsatt at viruset ikke smitter utendørs, selv om det selvfølgelig er langt mindre sannsynlighet for det enn innendørs. Men det betyr ikke at det ikke smitter ute, og det er såvidt meg bekjent ikke gjort noen nye studier med den britiske mutasjonen på dette. Vi så et par utbrudd i påsken som skjedde blant grupper som satt sammen utendørs.

Joda, men folk i parken der sitter ikke som sild i tønne, de sitter i grupper, selv om kameravinklingen av og til kan få det til å se ut som om de sitter nettopp som sild i tønna.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...