Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Morromann skrev (Akkurat nå):

Men å tie det ihjel er ikke noe godt alternativ heller. Man bør snakke om det på en måte som ikke bidrar til å skape panikk. Men man burde kanskje helst hatt munnbindpåbud på alle offentlige innendørsarealer bortsett fra egen bolig. Ikke bare "når man ikke kan holde to-meteren" fordi aerosolene blir liggende i luften over et lengre tidspunkt i mindre og klamme innendørsarealer. Uavhengig av om man der og da står under 2 meter fra en person.

Ja, absolutt. Derfor synes jeg det er helt uansvarlig at munnbind ikke er påbudt på sykehus. Men det virker som det er i ferd med å forbedre seg noe på Ahus etter mitt siste besøk, antagelig etter press/klager fra pasientene som avbestiller timene.

Men jeg vet ikke om det går an å snakke om luftsmitte uten å skape panikk. Jeg får, om ikke annet "en mildere form for panikk" hver gang jeg hører ordet.

https://www.ahus.no/nyheter/bruk-av-munnbind-pa-ahus

Sitat

Mange spør om bruk av munnbind skal være obligatorisk innendørs på behandlingsstedene til Akershus universitetssykehus (Ahus) til enhver tid, eller om munnbind skal benyttes hver gang man er nærmere noen enn én meter. 

Sitat

Folkehelseinstituttet og sykehusene i Helse Sør-Øst anbefaler ikke slik bruk av munnbind. Det er adgangskontroll på behandlingsstedene på Ahus, og de er derfor ikke å regne som et offentlig sted. For besøkende og ved besøk til poliklinikk er det fremdeles frivillig å bære munnbind.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
37 minutes ago, Morromann said:

Tror heller det har skjedd at de åndet inn viruser i gangene i blokka eller andre fellesarealer. Kanskje man bør hå munnbindpåbud i fellesarealer i boligblokker?

Der jeg bor i Oslo vest har oppgangen vært nærmest halvfull av håndverkere siden dette startet. Av en eller annen grunn er alle opptatt av å få utført mest mulig arbeide i leilighetene akkurat nå. Det er et mysterium for meg. Fem av tolv leiligheter har hatt større oppussinger de siste tolv månedene. Og slt annet felles skal også gjøres nå. På torsdag eller fredag sto det f.eks. en håndverker og jobbet med låsen på utgangsdøren nede om morgenen. Uten munnbind. Han gikk ikke til siden og jeg måtte jo ut. Dro buffen opp over nesen, det var det jeg rakk. Kjente pusten hans i ansiktet. Ikke fornøyd.

Burde ha stoppet helt opp og demonstrativt ventet eller tatt på meg munnbind, men det var for mye som skjedde rundt meg på en gang, så jeg klarte ikke tenke klart.

Også hos min pensjonerte mor skal borettslaget ha utført mest mulig greier akkurat nå. Vinduer skal byttes ut. Fremmede skal stadig vekk inn. Vifte for fuktighet i kjelleren. Jeg skulle selv nettopp ha eltilsyn, men akkurat der trakk de seg på målstreken og sa de ikke kom likevel.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Subara said:

Forståelig at det er underkommunisert. Angst for å puste inn luften rundt seg gir ikke akkurat et velfungerende samfunn.

Men å benekte de faktiske forhold er ikke så lurt.

Også en grunn til å underkommunisere. De som bor i blokk blir pent nødt til å fortsette å bo der. Ventilasjonssystemene er vel ikke bare å bytte ut. Men noe å tenke på når man planlegger ny bebyggelse.

Dessuten å ikke fjerne parkeringplasser i storbyene, slik at de som har bil også må velge kollektivtransport med økt smitterisiko.

Delt ventilasjon i boligblokker er en av årsakene til at jeg ikke ville bo i blokk i voksen alder. Alle sterke lukter fra leiligheter ble spredd rundt og dårlig vedlikehold kan føre til helseproblemer.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Luftsmitte via Aerosoler er vel årsaken til det meste av smitten vil jeg tro. Ikke kontaktsmitte.

Ja, jeg tror vi overdriver noe ekstremt denne håndvaskingen vår. Tror den kan være kontraproduktiv og at det er en stor økning i hundinfeksjoner på hendene for tiden med antibac-skader.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Morromann said:

Ja, jeg tror vi overdriver noe ekstremt denne håndvaskingen vår. Tror den kan være kontraproduktiv og at det er en stor økning i hundinfeksjoner på hendene for tiden med antibac-skader.

jeg blir  hvertfall oppgitt når sykehuspersonell sier at håndvask og vask av overflater er viktigere enn munnbind og på den måten impliserer at aerosoler ikke er viktig.

Helt enig i at dårlig munnbind ikke fungerer godt men likevel vil det begrense spredning av aerosoler.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

jeg blir  hvertfall oppgitt når sykehuspersonell sier at håndvask og vask av overflater er viktigere enn munnbind og på den måten impliserer at aerosoler ikke er viktig.

Helt enig i at dårlig munnbind ikke fungerer godt men likevel vil det begrense spredning av aerosoler.

Det har vel med at man ennå ikke vil innse at munnbind ble frarådet da pandemien kom til Norge rett og slett fordi det var mangel på munnbind og at man ikke ønsket å skape panikk. På tide at de innrømmer dette nå. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (4 minutter siden):

Ja, jeg tror vi overdriver noe ekstremt denne håndvaskingen vår. Tror den kan være kontraproduktiv og at det er en stor økning i hundinfeksjoner på hendene for tiden med antibac-skader.

Finnes det statistiskk på det? Håndinfeksjoner? Hadde vært interessant å sett hvordan det har utviklet seg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, Subara said:

Hvorfor må vi nå holde enda mer avstand?

Assisterende helsedirektør Espen Nakstad forklarer avstanden på to meter.

https://www.nrk.no/video/hvorfor-maa-vi-naa-holde-enda-mer-avstand_822e5bae-e189-468f-82bd-a663589681d4

Det kan godt være at viruset er mer smittsomt, og det betviler jeg faktisk ikke. Men, jeg klarer nesten på ingen måte å kjøpe argumentet om at de nye mutasjonene skal nå lengre. Jeg tror det er nesten dønn likt før og etter. Bare kanskje at det originale (gamle) viruset rett og slett ikke gjorde folk like syke. Men selv det gamle viruset var jo både skadegjørende og dødelig for enkelte.

Så 2 meteren de innførte helt i starten burde de kanskje ha holdt litt strammere på. Eller var hele 1 metergreia kun en forsiktig opptreningssak for befolkningen?

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 minutter siden):

Det har vel med at man ennå ikke vil innse at munnbind ble frarådet da pandemien kom til Norge rett og slett fordi det var mangel på munnbind og at man ikke ønsket å skape panikk. På tide at de innrømmer dette nå. 

Spare penger på smittevernsutstyret på sykehus er visst argumentet nå når man har tilgang på munnbind. Håper vi får vite hva som ligger bak en gang for alle. Nå har vel vi vanlige folk snart lært hvordan vi tar av og på munnbindene riktig, slik at vi ikke smitter oss selv med dem.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, Andre1980 said:

Jeg tar gjerne AZ eller J&J... Hvorfor skal ikke jeg få, når vi har vaksiner? rundt 200 av 34 mill har fått problemer med AZ... den sjangsen tar jeg. 

Mer enn 200 millioner verden over er blitt vaksinert med AZ vaksinen, 25 millioner i Europa, og over 20 mill i Storbritannia. Det er rapportert 0m 79 blodproppstilfeller og 19 dødsfall. Det betyr 4 av en million får blodpropp, og 1 av en millon dør.

I trafikken årlig dør det 20 pr million. Men vi kjører fremdeles bil. 

Kilder: 

https://www.bbc.com/news/world-europe-56665150

https://www.tryggtrafikk.no/statistikk/internasjonal-statistikk-norge-best-i-verden-i-trafikksikkerhet/#:~:text=verden i trafikksikkerhet-,Internasjonal statistikk - Norge best i verden i trafikksikkerhet,i Europa var 51 drepte.

Dersom noen skulle få tilbud om å vaksineres utenom køen så synes jeg de burde bli sendt på 2-3 dagers obligatorisk 8 timers forelesninger om koronavirusets smittepotensiale og opplæring i hvordan omgås folk for å redusere på smitten. Gjerne med noen få videoklipp av helsetoppene prate om det og litt sånn "ned på gulvet" praktisk øving i "elevflokken", sånn at det blir sittende i ryggmargen. Først da fortjener de å få vaksine. Også må mantraet "at man fortsatt kan smitte andre, selv om man er vaksinert og mindre mottakelig for sykdom selv" bankes inn om og om igjen flere ganger til dagen disse forelesningsdagene :fun:

Lenke til kommentar
G skrev (18 minutter siden):

Det kan godt være at viruset er mer smittsomt, og det betviler jeg faktisk ikke. Men, jeg klarer nesten på ingen måte å kjøpe argumentet om at de nye mutasjonene skal nå lengre. Jeg tror det er nesten dønn likt før og etter. Bare kanskje at det originale (gamle) viruset rett og slett ikke gjorde folk like syke. Men selv det gamle viruset var jo både skadegjørende og dødelig for enkelte.

Så 2 meteren de innførte helt i starten burde de kanskje ha holdt litt strammere på. Eller var hele 1 metergreia kun en forsiktig opptreningssak for befolkningen?

De innførte vel aldri 2 meter i fjor? Var vel 1 meter som kom 12 mars? Husker ikke jeg men det har jo vært så mange råd og regler at det er helt umulig å huske alt. 

Lenke til kommentar
Just now, William_S said:

De innførte vel aldri 2 meter i fjor? Var vel 1 meter som kom 12 mars? Husker ikke jeg men det har jo vært så mange råd og regler at det er helt umulig å huske alt. 

Mener at det var en kort 2 metersperiode. For jeg husker hvor opprørt jeg følte meg når de reduserte den til 1 meter. Da tenkte jeg at de var litt smågale i regjeringen. Men, jeg skjønner jo argumentet med at 2 meteren var umulig.

Så de hadde altså 2 meteren + ingen tro på ansiktsmasker veldig tidlig i 2020. Det er slik jeg husker det ihvertfall.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Glassmaneten skrev (31 minutter siden):

Der jeg bor i Oslo vest har oppgangen vært nærmest halvfull av håndverkere siden dette startet. Av en eller annen grunn er alle opptatt av å få utført mest mulig arbeide i leilighetene akkurat nå. Det er et mysterium for meg. Fem av tolv leiligheter har hatt større oppussinger de siste tolv månedene. Og slt annet felles skal også gjøres nå. På torsdag eller fredag sto det f.eks. en håndverker og jobbet med låsen på utgangsdøren nede om morgenen. Uten munnbind. Han gikk ikke til siden og jeg måtte jo ut. Dro buffen opp over nesen, det var det jeg rakk. Kjente pusten hans i ansiktet. Ikke fornøyd.

 

Kanskje ikke så rart når folk har fått mer tid til slikt i en tid med permittering og hjemmekontor. Om det er lurt er en annen sak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...