Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
10 hours ago, Theo343 said:

Nå spøker det kanskje  litt her.

Vædf litt redusert et par dager med redusert matlyst, ikke lyst til å være ute i solen og vondt i mage og småkvalm.  Kunne komme av mye sittestilling og spist noe jeg ikke tåler tenkte jeg. Lite mat har fristet men ble litt tulleting som iskrem et par kvelder (fått i meg litt mat også men merkbar redusert matlyst).

Men utover kvelden i går ble jeg slappere og i 23 tiden la jeg merke til at det var usedvanlig slitsomt å sitte ved datamaskinen og merket at jeg også plutselig var veldig sår i alle ledd. Ikke som å være stiv av å sitte lenge men verking i så og si alle ledd. 

Våknet nå med hodepine, veldig tørst, 38.7 i temperatur (jeg er sjelden over 37.4) og en puls på 100. Oksygenmetningen er god men er febrete i hele kroppen og det kjennes ut som starten på en influensa jeg hadde i 2017-18 som ble ganske drøy. Oksygenmetningen måles god, 98 på telefonen og jeg føler meg ikke tungpustet men sluggish i bevegelse når jeg nå måtte hente vann.

Et lite håp er at det kan være pollen. Jeg reagerer på pollen men blir forløpig ikke medisinert for det. Vi har mye hassel i området her og mener å huske det tidligere i uken ble meldt om økning i hassel pollen. Jeg har telfast (eller hva den heter) og skal prøve å ta den når jeg står opp.

Jeg har ingen hoste selv om jeg har en verkende følelse i ryggtavla og lungeområdet og litt ubehagelig å trekke pusten dypt. Jeg har ikke rennende nese forløpig (ift. pollen) men vært litt småtett i nesa et par dager og spesielt om kvelden.

Håper du kommer greit igjennom dette uten komplikasjoner og langvarige mén. Kan jo fortsatt håpe det ikke er korona, men det er jo ikke godt å vite. Skader jo ikke å gå til teststasjon et par ganger under det forløpet du er igjennom. Det bidrar ihvertfall til tydeligere statistikk jo flere som tester seg.

Lenke til kommentar
6 hours ago, Morromann said:

Den verste drittregjeringa i norsk historie EVER! Historiens dom over dem vil være nådeløse og det er vel fortjent. Egentlig burde deres politiske karriere være over for godt høsten 2021. Jeg vil ikke ha noe mer med disse folkene å gjøre det er sikktert og visst. Kan ikke skjønne det om de får FORNYET tillitt av velgerne nok en gang.

Jeg er delvis enig med deg. Men, kan du tenke deg hvilket søl rød-grønt hadde holdt på med som alternativ? Jeg tror de hadde vært noe verre. Men, kan selvsagt ikke vite det. Dette med Norges-grensen og for høy tiltro til bedrifter som er avhengig av utenlands arbeidskraft burde regjeringen ha vært refset for. Men, jeg tror på at også de kan lære. Ville ikke hatt problemer med å gi dem videre tillit jeg ihvertfall. Men kritikk skal de ha!

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
46 minutes ago, Evil-Duck said:

Av disse 1,6 millioner menneskene er svært få smittet grunnet strenge tiltak gjennom hele pandemien. Hva mener du med et veldi lite antall? Ikke nok til å overbelaste sykehusene? Vis meg gjerne den statistikken :) 

Sykehusene her blir overbelastet om 10stk ligger innlagt. Faktumet er, uansett hvordan en vrir og vender på det. At folk flest håndterer corona helt fint. Men, tydeligvis når det gjelder enkelte i denne tråden og ikke andre personer, så er visjonen null døde, null innlagte. Med samme logikk må vi jo ha krise når det gjelder influensa, og absolutt alle andre sykdommer som fins. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, Snikpellik said:

En grei regel er å teste seg selv ved de minste symptomer dersom man ikke er helt bombesikker på at det er noe annet.

I normalår så ville legene kalt slike for hypokondere. Et tankekors da. Men er enig, han bør teste seg på bakgrunn av hva han beskriver.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (2 minutter siden):

Sykehusene her blir overbelastet om 10stk ligger innlagt. Faktumet er, uansett hvordan en vrir og vender på det. At folk flest håndterer corona helt fint. Men, tydeligvis når det gjelder enkelte i denne tråden og ikke andre personer, så er visjonen null døde, null innlagte. Med samme logikk må vi jo ha krise når det gjelder influensa, og absolutt alle andre sykdommer som fins. 

Og statistikken du henviser til tidligere er ikke å finne?  

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (1 minutt siden):

Sykehusene her blir overbelastet om 10stk ligger innlagt. Faktumet er, uansett hvordan en vrir og vender på det. At folk flest håndterer corona helt fint. Men, tydeligvis når det gjelder enkelte i denne tråden og ikke andre personer, så er visjonen null døde, null innlagte. Med samme logikk må vi jo ha krise når det gjelder influensa, og absolutt alle andre sykdommer som fins. 

Eksakt.

Det har gått sport i holde antall døde nede, koste hva det koste vil og skulle man hatt samme prinsipp på influensa må vi stenge ned vært eneste år 3-4mnd.

At folk klarer glemme at helsevesenet har tålt opptil 5000 innlagte i en periode på 4-5mnd og opptil 1200++ døde av et annet virus årlig siden typ 1950tallet bare glemmer man helt.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (7 minutter siden):

I normalår så ville legene kalt slike for hypokondere. Et tankekors da. Men er enig, han bør teste seg på bakgrunn av hva han beskriver.

I eit normalår ville ein kanskje ha tenkt at dette var eitt eller anna virus, og om det ikkje ga seg innan rimeleg tid eller blei verre ville ein ha ringt fastlegen.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Subara said:

Disse ukene starter vaksinering av yngre grupper. Nå er målet flokkimmunitet.

– Nå er vi over i en fase der vi vaksinerer for å redusere spredning og beskytte samfunnet som helhet, sier vaksineforsker Gunnveig Grødeland.

Her har regjeringen et gylden intensiv til å løfte dette opp på Stortinget og kreve at man gjør noe mer aktivt arbeid med å skaffe enda mere vaksiner. Lurer på hva regjeringen kommer til å gjøre nå. De bør jo lytte til fagfolk ihvertfall.

Vi behøver flere vaksiner.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Morromann said:

Å herre Jesus som noen religiøse vil si. Vennene til Hans Gaarder som var hjemme hos ham mens han var syk og visste om det var garantert å finne blant denne flokken som deltok i masseklemingen. Og det skulle ikke forundre meg om at noen av dem vet at de er smittet og skal være i isolasjon men driter i det samtidig som de stormer inn i kollektivtrafikk og butikker uten munnbind og uten å holde avstand og deltar i masseklemming. Alle som har hatt nærkontakt; frivillig eller ufrivillig med disse gærningene bør gå i karantene; også om man høyst ufrivillig har hatt nærkontakt med dem. Det hadde jeg gjort.

Fotlenke kun til den bruk at man kan overvåke hvor de har oppholdt seg til en hver tid? :fun:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (4 minutter siden):

 folk klarer glemme at helsevesenet har tålt opptil 5000 innlagte i en periode på 4-5mnd og opptil 1200++ døde av et annet virus årlig siden typ 1950tallet bare glemmer man helt.

Og i år har vi hatt ei handfull tilfelle og null dødsfall. Samstundes har nesten 700 pesonar døydd av det nye viruset.

Med tiltaksnivå der influensa gjev 1200 dødsfall i eit koronaår, korleis trur du det då ville ha sett ut rundt omkring på sjukehusa? Vi hugsar Italia...

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (4 minutter siden):

Og i år har vi hatt ei handfull tilfelle og null dødsfall. Samstundes har nesten 700 pesonar døydd av det nye viruset.

Med tiltaksnivå der influensa gjev 1200 dødsfall i eit koronaår, korleis trur du det då ville ha sett ut rundt omkring på sjukehusa? Vi hugsar Italia...

Dette er ett viktig poeng. Om en vill se hvordan det hadde gått om vi behandlet det som influensa så kan en se til Brasil, Sverige m.m.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Theo343 said:

Vaksiner har vel egentlig aldri beskyttet mot å bli smittet men beskytter mot sykdsomsforløpet. Når man ser på det rent teknisk.

Synes det forsvinner litt fra vaksinedebatten.

De har jo et begrep som kalles steriliserende immunitet da. Så det kan tenkes at det ikke er helt umulig da!

Første treffer jeg fikk i google-søk:

https://forskningsprosjekter.ihelse.net/prosjekt/2017066

Endret av G
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (14 minutter siden):

Og i år har vi hatt ei handfull tilfelle og null dødsfall. Samstundes har nesten 700 pesonar døydd av det nye viruset.

Med tiltaksnivå der influensa gjev 1200 dødsfall i eit koronaår, korleis trur du det då ville ha sett ut rundt omkring på sjukehusa? Vi hugsar Italia...

Jeg nevnte det ikke noe kontekst som du ser dette i.

Hva jeg nevnte var hva vi har ansett som normalt FØR covid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...