Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Abigor skrev (10 minutter siden):

Sterkt uenig.

Har du fått med deg at koronaviruset smitter best ett par dager før man får symptomer på sykdom.

Abigor skrev (9 minutter siden):

Ingen jeg kjenner har smitte. Jeg har ikke hatt smitte. Corona er så langt noe jeg kun kjenner fra tv.

Hvor bor du? Fylke?

Lenke til kommentar
20 minutes ago, Abigor said:

Jeg nekter å ta på meg skylden for smitte når jeg ikke er smittet.

Til hvilken grad du har skyld påvirkes ikke av din villighet til å akseptere skylden. (Uvillighet til å akseptere skyld er faktisk ofte skjerpende i straffesaker.) Jeg vet ikke til hvilken grad du praktiserer smittevern, så jeg vet ikke hvor mye skyld du har, men du trenger definitivt ikke ha vært smittet for å ha skyld.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sitat

Smitterekord i Bærum – 68 nye smittetilfeller

Det er tirsdag registrert 68 nye smittetilfeller i Bærum kommune. Det melder kommunen på hjemmesidene sine.

Dette er det høyeste tallet over nye smittede registrert i kommunen siden starten av pandemien. Ifølge Budstikka opplyser kommunen at 536 personer testet seg mandag, ikke mange flere enn i påskeuken.

Som følge av den økte smittespredningen vil barnehager fra og med onsdag gå i rødt nivå. Det innebærer blant annet færre barn per kohort, skriver kommunen. Bakgrunnen for dette nivået er blant annet høy smitte blant barn og at smitten har vært økende gjennom påsken. Ved enkelte barnehager er det også relativt store utbrudd som omfatter både barn og medarbeidere, meldte kommunen mandag.

– Folkehelseinstituttet har anbefalt å innføre rødt tiltaksnivå i skoler og  barnehager i kommuner med økende smittetall grunnet nye virusvarianter med økt smittsomhet, skrev kommunen mandag.

VGs oversikt viser at Bærum hadde 69 smittede den 19. mars - altså en mer en rekorden kommunen melder om i dag. VGs talloversikt bruker smittetall fra FHI, som plasserer de smittede etter hvor de er folkeregistrert. Kommunene teller ofte de som bor eller oppholder seg i kommunen. Dette er også årsaken til at tallene kommunen melder og som VG melder kan avvike fra hverandre.

68/536= 12% positive!

Endret av Pc Lynet
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Hovedstaden får færre Pfizer-doser i første halvdel av april, grunnet to store tidligere Moderna-leveranser. Flest vaksinedoser går til Viken, som deler alle denne periodens Moderna-doser med Oslo.

I uke 14 og uke 15 er det bare Oslo og Viken som får leveranser av Modernas coronavaksine fra FHI. Det bekrefter seksjonsleder Knut Jønsrud ved seksjon vaksineforsyning i FHI til Dagbladet.

Flest doser går til Viken, som får 76 042 doser i disse ukene, hvorav 16 000 er Modernas vaksine. De øvrige fylkene får leveranser av Pfizers vaksine i denne perioden.

Mer Moderna, mindre Pfizer

Oslo får 39 394 vaksinedoser i disse ukene, hvorav 11 800 er fra Moderna.

Det er 4392 færre vaksinedoser til Oslo enn FHIs oversikt viser for disse to ukene.

- Her er det dessverre en feil i oversikten over fordelte doser. Korrekt antall for Oslo kommune er 39 394, der differansen gjelder vaksinen fra Pfizer, skriver Jønsrud i en e-post til Dagbladet.

Årsaken er imidlertid at Oslo allerede har fått to større leveranser av Modernas vaksine. Oslo får ikke færre vaksinedoser totalt sett, opplyser Jønsrud.

Hovedstaden fikk 14 300 doser med Modernas vaksine bare i uke 13, ifølge FHIs oversikt.

https://www.dagbladet.no/nyheter/faerre-pfizer-doser-til-oslo/73608632

Endret av Pc Lynet
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (2 minutter siden):

Tror noen av dere burde være klar over at ikke alle bor i Oslo og at livet fortsetter som normalt en del steder i landet.

Ja helt til dere får ett utbrudd. De har vi sett gjentatte ganger over hele landet. Hvis du bor i en isolert fjord i Finnmark minker selvfølgelig sjansen betraktelig. Men den er ikke 0%.

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (3 minutter siden):

68/536= 12% positive!

Men det er for enkelt å dra denne slutningen - de som  har positiv test mandag blir ikke registrert før senere i uka. Det er forsinkelser med noen dager, tar tid å få analysert tester osv. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
Sitat

Det er påvist coronavirus hos syv beboere og to ansatte ved Gystadmyr bo- og aktivitetssenter i Ullensaker. To beboere er overført til sykehus på grunn av sykdommen, melder kommunen på sine nettsider.

Kommunen oppdaget først smitte på sykehjemmet den 3. april.

– Kommunen har nå under ledelse av kommuneoverlegen testet alle beboere og ansatte og fortsetter å kartlegge utbruddet. Nesten alle beboere og mange ansatte var vaksinert. Kommuneoverlegen får støtte av Folkehelseinstituttet i etterforskningen av dette utbruddet, skriver kommunen.

– Vi jobber nå med å få oversikt over smittesituasjonen ved sykehjemmet. Situasjonen følges opp nøye og i samarbeid med FHI, sier kommuneoverlege Laurence Jary-Vattøy.

Sykehjemmet er inntil videre stengt for nye innleggelser og for besøk.

Kan det være sør-afrikanske mutant som vaksinene fungerer dårligere på?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (1 minutt siden):

Men det er for enkelt å dra denne slutningen - de som  har positiv test mandag blir ikke registrert før senere i uka. 

Sitat

Det er tirsdag registrert 68 nye smittetilfeller i Bærum kommune. Det melder kommunen på hjemmesidene sine.

Dette er det høyeste tallet over nye smittede registrert i kommunen siden starten av pandemien. Ifølge Budstikka opplyser kommunen at 536 personer testet seg mandag, ikke mange flere enn i påskeuken.

Jeg regner med at Bærum får svar på ett døgn.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Pc Lynet said:

Ja helt til dere får ett utbrudd. De har vi sett gjentatte ganger over hele landet. Hvis du bor i en isolert fjord i Finnmark minker selvfølgelig sjansen betraktelig. Men den er ikke 0%.

Noe utbrudd har det ikke vært så langt, så det gjenstår å se. Bruker ikke maske, spriter ikke hendene, klemmer de jeg er glad i. Har vært på fester, konserter, ut på byen og drikke øl osv. Jeg setter ikke livet på vent fordi folk i Oslo smitter hverandre. Virker som det er hysteri og panikk blant folk.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Abigor skrev (3 minutter siden):

Noe utbrudd har det ikke vært så langt, så det gjenstår å se. Bruker ikke maske, spriter ikke hendene, klemmer de jeg er glad i. Har vært på fester, konserter, ut på byen og drikke øl osv. Jeg setter ikke livet på vent fordi folk i Oslo smitter hverandre.

Hvis dere oppfører dere slik der du bor er dere veldig utsatt for store smitteutbrudd. Dere har bare hatt flaks hittil.

Endret av Pc Lynet
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Abigor skrev (5 minutter siden):

Noe utbrudd har det ikke vært så langt, så det gjenstår å se. Bruker ikke maske, spriter ikke hendene, klemmer de jeg er glad i. Har vært på fester, konserter, ut på byen og drikke øl osv. Jeg setter ikke livet på vent fordi folk i Oslo smitter hverandre. Virker som det er hysteri og panikk blant folk.

Befinner meg nå i en kommune nå som har hatt 4-5 smittede totalt i pandemien. Folk bruker munnbind på butikken, holder avstand, dropper å kjøre på med større sosiale lag. Hverken hysteri eller panikk, bare helt enkel basic smittevern så man minimerer faren for at kommunen får altfor mye å hanskes med ved eventuelle utbrudd.

Oslo er vel ikke en gang blant topp 5 kommuner i Norge med høyest smittetrykk de siste par ukene, så det er vel ikke akkurat bare i Oslo det er smitte.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (2 minutter siden):

Da er det stor forskjell mellom kommunene! Det jeg mener med hysteri og panikk er at privatpersoner påtar seg rollen som koronapoliti og blander seg inn i andres privatliv.

Du ber om det når du går på ett offentlig diskusjonsforum å proklamerer at du gir f i smittevern reglene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Abigor said:

Noe utbrudd har det ikke vært så langt, så det gjenstår å se. Bruker ikke maske, spriter ikke hendene, klemmer de jeg er glad i. Har vært på fester, konserter, ut på byen og drikke øl osv. Jeg setter ikke livet på vent fordi folk i Oslo smitter hverandre. Virker som det er hysteri og panikk blant folk.

Hvilke smittevernregler er det du følger, da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...