Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Pc Lynet skrev (1 time siden):

Jeg synes det er dårlige nyheter for jeg tippet ut året. Flere kommer til å slite med økonomien og psyken. Forøvrig synes jeg ikke fotografiet av Erna passet til artikkelen. Hun ser rett på oss med et fornøyd uttrykk.

Sitat

FHIs scenario «Kontroll» derimot, innebærer å åpne og lukke et helt år til, rett nok med mye mildere tiltak enn vi har i dag. Med denne planen får vi en smittetopp så sent som i januar 2022.

Får vi smittetopp i januar 2022 som en slags sesonginfluensa? Da er vel de fleste ferdig vaksinert, eller fått den første sprøyten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
William_S skrev (23 minutter siden):

Forventer at sommeren i år blir minst like ok som den i fjor hvor man tross alt gikk på pub og koste seg . En sommer med skjenkestopp vil være deprimerende 

Så lenge vi får vaksinert alle før utgangen av juni og ikke får noen nye mutanter som vaksinene ikke fungerer på blir det nok full skjenking fra juli er min spådom. Utepils fra juni med vaksinepass. 

Endret av Pc Lynet
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (17 minutter siden):

Jeg synes det er dårlige nyheter for jeg tippet ut året. Flere kommer til å slite med økonomien og psyken. Forøvrig synes jeg ikke fotografiet av Erna passet til artikkelen. Hun ser rett på oss med et fornøyd uttrykk.

Får vi smittetopp i januar 2022 som en slags sesonginfluensa? Da er vel de fleste ferdig vaksinert, eller fått den første sprøyten.

Tror det går bedre enn FHI sine scenarioer. Så lenge Erna ikke faller for fristelsen til å åpne opp for europeiske reisende til og fra Norge i sommer. Da får vi garantert in nye mutanter som gir ny pandemi til høsten. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Gjenåpning "Før jul" stemmer jo godt med den tafatte vaksinasjons-takten vi fortsatt ligger på.

700 000 vaksinerte nå i uke 14 betyr kun 50 000 vaksinerte per uke.  

Hvorfor er det forresten kjønnsdiskriminering i vaksinasjonen ?? 

2-3x flere vaksinerte kvinner enn menn i aldersgruppene 16-64 år (!)

https://www.fhi.no/sv/vaksine/koronavaksinasjonsprogrammet/koronavaksinasjonsstatistikk/#antall-personer-vaksinert-etter-kjoenn-og-alder

Samtidig som forskning viser at risikoen kan være dobbelt så stor for å dø for menn pga for sterk immun-respons?

https://theconversation.com/why-males-may-have-a-worse-response-to-covid-19-146379

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (5 minutter siden):

Hvorfor er det forresten kjønnsdiskriminering i vaksinasjonen ?? 

2-3x flere vaksinerte kvinner enn menn i aldersgruppene 16-64 år (!)

Fordi det er en overvekt av kvinner som jobber i helsevesenet, som er de som har fått vaksine, ikke noe skumlere eller mer diskriminerende enn det :) 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Den artikkelen i VG var ekstremt surmaget og tatt ut av proposjoner. Hun velger worst case scenarioer og svartmaler og får det til å høres ut som vi må leve med strenge tiltak i et år til. Det tror jeg overhodet ikke er tilfelle. 

Dessutan blir det lagt alt for mye vekt på myndighetene som velger feil strategier, og for lite fokus på at tiltakene i mange tilfeller ikke virker fordi mange gir blaffen. Her skal individet fraskrives alt ansvar.

Får mest følelsen av noen som prøver seg som skribent og skriver et provoserende innlegg for å få mest mulig klikk.

Det jeg reagerer mest på er at forfattaren tegner et bilde av tiltakene nå ikke er så nødvendige, 

Sitat

Vi holder Norge stengt av frykt for at det blir fullt på sykehusene av uvaksinerte middelaldrende.

Det er verdt å merke seg at vi holder oss innenfor kapasiteten på respirator-sengeplasser i alle scenarioene FHI kjører for tiden, også med et høyt smittetall.

Nei det gjør vi ikke, visst hun ikke skjønner nå hvor presset sykehusene er nå så følger hun ikke med. Å trekke fram respiratorkapasiteten er et svært billig poeng. Hun unnlater bevisst å nevne at sykehus på Østlandet er svært presset på intensivkapasitet allerede, at personell jobber lange ekstraskift, at sykehusene er i gul beredskap med mer.

Dette innlegget var ikke verdt klikket.

Endret av Fnugle
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (14 minutter siden):

Så lenge vi får vaksinert alle før utgangen av juni og ikke får noen nye mutanter som vaksinene ikke fungerer på blir det nok full skjenking fra juli er min spådom. Utepils fra juni med vaksinepass. 

Jeg tar i det minste sommeren i fjor - den var bra ut i fra situasjonen. Men så bør det i løpet av sommeren bli mer og mer lettelser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (6 minutter siden):

Det forklarer noe men ikke alt - det er litt for stor forskjell til det. 

Jeg tror faktisk det forklarer alt, egentlig

https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/statistikker/hesospers

82% av alt helse og sosialpersonell er kvinner, som stort sett er eneste yrkesgruppen som har fått vaksiner i aldersgruppa 16-64 år da nesten ingen om noen har kommet i gang med å vaksinere risikogruppene under 64.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (12 minutter siden):

Jeg tror faktisk det forklarer alt, egentlig

https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/statistikker/hesospers

82% av alt helse og sosialpersonell er kvinner, som stort sett er eneste yrkesgruppen som har fått vaksiner i aldersgruppa 16-64 år da nesten ingen om noen har kommet i gang med å vaksinere risikogruppene under 64.

Det er rett og slett korrekt det der- på sykehjemmet jeg var i praksis på før påske var det jo tre garderober for kvinner og bare en for menn av en grunn... Rett og slett ikke mange mannlige ansatte. Av helspersonell som var menn jobba de fleste på psykiatrisk avdeling ellers var de mannlige ansatte stort sett renholdere osv. 

Ble heldigvis ikke smitta - men det var noe coronasmitte blant noen beboere og ansatte der mens jeg var der. En avdeling var jo helt avstengt med fullt regime med smittevernsdrakter og alt. De studentene som var der var glad da det regimet ble opphevet. 

Vi hadde en beboer der jeg var som hadde smitteregime noen dager mens man venta på testsvar. Legen fant bakteriell infeksjon, men man kjørte smitte og isolasjonsregime for sikkerhets skyld i den ventetiden ovenfor den beboeren. Testsvaret var negativt og beboeren fullførte antibiotikakuren og fikk da slippe ut fra isolasjonsregimet fort nok. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Subara said:

Jeg synes det er dårlige nyheter for jeg tippet ut året. Flere kommer til å slite med økonomien og psyken. Forøvrig synes jeg ikke fotografiet av Erna passet til artikkelen. Hun ser rett på oss med et fornøyd uttrykk.

Får vi smittetopp i januar 2022 som en slags sesonginfluensa? Da er vel de fleste ferdig vaksinert, eller fått den første sprøyten.

De vet vel noe om vaksinene som ikke har blitt fortalt 

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (9 minutter siden):

Det er ganske sannsynlig med nye mutasjoner som omgår vaksinene. Blir som med influensa ny dose hvert år. Virus mot mennesker i evig kappløp. 

Ikke helt utenkelig at dette vil skje og at vaksinene må justeres pr år. Men mRNA teknologien så har vel Pfizer og Moderna sagt at dette kan gjøres på 6 uker. Etterhvet vil jo produksjonskapasiteten bli ganske bra - er jo kun egentlig nå at alle vil ha vaksine for å få slutt på det for nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (32 minutter siden):

Ikke helt utenkelig at dette vil skje og at vaksinene må justeres pr år. Men mRNA teknologien så har vel Pfizer og Moderna sagt at dette kan gjøres på 6 uker. Etterhvet vil jo produksjonskapasiteten bli ganske bra - er jo kun egentlig nå at alle vil ha vaksine for å få slutt på det for nå. 

Ja vi skal være ekstremt glade for at pandemien ikke kom i 2010 eller tidligere når vi ikke hadde mRNA vaksiner. Mener jeg leste ett sted at EU skulle ha 50 vaksine fabrikker oppe å gå innen utgangen av 2021.

Det skal også bygges vaksinefabrikk ved Torp Flyplass i Posten sin gamle brevsorterings terminal ved Stokke. 

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/vil-bygge-ny-vaksinefabrikk-i-stokke-1.15212011

Lenke til kommentar

En ting jeg har tenkt litt på.

Vaksine vil beskytte mot alvorlig sykdomsforløp men ikke nødvendigvis at du blir smittet eller at du kan smitte videre. Skaper vi ikke da asymptomatiske spredere? Såvidt jeg har forstått beskytter vaksinen deg men ikke nødvendigvis de rundt deg som ikke har fått vaksine.

Det har også slått meg før men det virker som det er mer enighet om hva vaksinen gjør og ikke gjør nå.

Uansett er vaksine rett vei å gå men det jeg tenker på er at har du fått vaksine så legges det opp til at du får "greencard" til å reise og en del annet. Det kan potensielt øke sjangsen for at man drar meg seg nye varianter hjem uten at man er klar over det. 

 

Quote

Right now, health experts know that the vaccines authorized in the United States are effective at reducing the chance of infection and drastically reducing the severity of the virus. However, it's unclear if a vaccinated person can still transmit the virus to other people.Mar 30, 2021

 

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

INNFØRER HJEMMESKOLE I HALDEN ETTER SMITTEUTBRUDD

Halden kommune innfører hjemmeskole for elever ved Halden videregående skole ut uken etter et smitteutbrudd blant unge i alderen 17 til 20 år. Det skriver kommunen i en pressemelding.

Ifølge kommunen kan utbruddet spores tilbake til “sosiale sammenkomster”. Ungdommene skal ha vært samlet både hjemme hos hverandre, i biler og utendørs i påsken.

– På skjærtorsdag har det vært samlinger på Venås, i Svinesundparken og ved Sauøya. På påskeaften har det vært en samling ved Høvleriet og Svinesundsparken. Alle disse stedene vet vi med sikkerhet at det har vært smittede til stede. Derfor er det særlig viktig at de som har vært på disse samlingene sørger for å la seg teste, sier kommuneoverlege Kjersti Gjøsund i pressemeldingen.

Både mandag og tirsdag denne uken har det blitt påvist smitte blant flere ungdommer, og kommunen venter at smittetallet vil øke de nærmeste dagene.

– Ved å holde elevene hjemme noen dager, sikrer vi oss bedre oversikt over situasjonen og vi begrenser risiko for videre smittespredning, sier Gjøsund.

Ungdommer må vaksineres ASAP

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (54 minutter siden):

En ting jeg har tenkt litt på.

Vaksine vil beskytte mot alvorlig sykdomsforløp men ikke nødvendigvis at du blir smittet eller at du kan smitte videre. Skaper vi ikke da asymptomatiske spredere? Såvidt jeg har forstått beskytter vaksinen deg men ikke nødvendigvis de rundt deg som ikke har fått vaksine.

Det har også slått meg før men det virker som det er mer enighet om hva vaksinen gjør og ikke gjør nå.

Uansett er vaksine rett vei å gå men det jeg tenker på er at har du fått vaksine så legges det opp til at du får "greencard" til å reise og en del annet. Det kan potensielt øke sjangsen for at man drar meg seg nye varianter hjem uten at man er klar over det. 

 

 

Vel de aller fleste kjente vaksiner har stoppa videre smittespredning og det er nok mer sannsynlig enn ikke at vaksinene mot covid 19 gjør det også. En ser jo i UK at smittetallene nå er nede i rundt 2000 pr dag. Dette tilsvarer i Norge rundt 200 pr dag sånn grovt regna ut. 

Endret av William_S
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • Evil-Duck låst og gjenåpnet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...