Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Abigor skrev (15 minutter siden):

Hvilke regler snakker du om her?

Sitat

Sosial kontakt 

  • Alle bør begrense sosial fysisk kontakt i størst mulig grad. Du bør ikke ha besøk av flere enn 2 gjester i tillegg til de du allerede bor med. Dette gjelder både innendørs og utendørs.
  • Hvis du kommer fra et område med høyt smittenivå, bør du verken dra på overnattingsbesøk eller ha overnattingsbesøk. De som bor alene og barn og unge under 20 år kan ha overnattingsbesøk av én til to faste venner.

Se mer om sosial kontakt og sammenkomster her.

https://www.helsenorge.no/koronavirus/oversikt-over-regler-og-anbefalinger/#nasjonale-regler

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Abigor said:

Noe utbrudd har det ikke vært så langt, så det gjenstår å se. Bruker ikke maske, spriter ikke hendene, klemmer de jeg er glad i. Har vært på fester, konserter, ut på byen og drikke øl osv. Jeg setter ikke livet på vent fordi folk i Oslo smitter hverandre. Virker som det er hysteri og panikk blant folk.

  • Én-meteren blir nå til to-meteren. Hold 2 meter avstand til andre der det er mulig, bortsett fra dem du bor med, kjæresten din eller 1-2 faste kontakter om du bor alene. Dette vil ikke gjelde for helsetjenesten,barnehager og skoler, eller andre tjenester for sårbare grupper der det i praksis kan hindre normal drift av tjenestene. (nytt)
  • Bruk munnbind når det ikke er mulig å holde avstand. (nytt)
  • Vi anbefaler maks to gjester på besøk. Ha helst kontakt med de samme over tid. (nytt)
  • Alle arrangementer som det ikke er absolutt nødvendig å avholde, bør utsettes. (nytt)
  • Du bør begrense sosiale kontakter mest mulig. (nytt)

Du ser ingen motsetninger her?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg følger reglene. Anbefalingene gjør jeg mine egne vurdering på. Hva som er "nødvendig" for meg er det bare jeg som avgjør, ikke en eller annen kommunelege eller politikere i Oslo! I utgangspunktet spurte jeg kun om hva reglene var for antall besøkende, her var det noe forvirring, men fikk svar og det er ingen regler på dette for øyeblikket. Takker for det. Deretter skle det ut med diverse anbefalinger (som jeg ofte ikke er enig i) og noen beskyldninger om vaksinemotstand og å gi faen i regler.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (3 timer siden):

Det tar noen dager før en smittet blir registrert i systemene. Så kjapt går det faktisk ikke at en som blir testa mandag blir registrert smitta natt til tirsdag. 

Jo det gjør det faktisk på mindre steder som Bærum utenom Oslo. Laboratoriet ringer til kommunelegen ved positivt test. Man trenger ikke vente på MSIS.

Sitat

På pandemilaben ved Oslo universitetssykehus bruker 25 bioingeniører all sin tid på å analysere coronaprøver for norske kommuner fra Oslo til Kristiansand.

Det vil si, ikke all sin tid.

Opptil flere timer om dagen går nemlig med til å ringe kommuneoverleger og melde inn positive prøvesvar muntlig.

Årsaken er at de fleste av kommunene laben gjør analyser for, mangler digitale systemer for varsling av positive prøvesvar. Av personvernhensyn kan ikke prøvesvarene sendes med vanlig e-post.

- Da må vi stave personnummer, adresse og navn. Vi bruker uforholdsmessig mye tid på dette, flere ganger om dagen. Det går nesten én bioingeniør med på det hver eneste dag, sier fagansvarlig Lise Andresen ved pandemilaben til Dagbladet.

Bare Oslo har en brukbar digital løsning, mener ledelsen ved avdelingen.

https://www.dagbladet.no/nyheter/alarm-om-tidssluk---kunne-gjort-mer/73534651

Lenke til kommentar

E234A928-9F7B-49A2-801B-4883515BD92E.jpeg.fae2f47309bc59184e84c8f32380b5cf.jpeg

Tre Høyre-politikere som «tilfeldigvis» har «skrevet» samme kronikk om korona i hver sin lokalavis. Tydeligvis blitt instruert og levert tekst fra sentralt hold. Forvent mer valgkamp rundt korona fremover, og mer politisk krangling rundt tiltak enn hittil. Bare å grue seg.

EDIT: Faktisk enda flere. Minst seks klin like kronikker signert seks forskjellige Høyre-politikere.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

Etter FHIs vaksineringsplan skal alle over 18 år ha fått tilbud om første dose i juli. Og likevel kan det bli snakk om tiltak til langt ut i neste år? Danskene har til sammenligning sagt at de skal slutte med alle tiltak når alle over 50 år er vaksinert.

FHIs scenario «Kontroll» derimot, innebærer å åpne og lukke et helt år til, rett nok med mye mildere tiltak enn vi har i dag. Med denne planen får vi en smittetopp så sent som i januar 2022.

Årsaken er formodentlig at en god del ikke vil være vaksinert eller ikke er helt immune. En full gjenåpning kommer ikke før april – mai 2022.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/390b1q/sakte-vil-hun-gjenaapne-landet

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (11 minutter siden):

Sakte gjenåpning fra sensommeren, full åpning først i april/mai neste år 

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/390b1q/sakte-vil-hun-gjenaapne-landet

Hadde håpet på en litt normal sommer, men den gang ei. Spørs om jeg orker et år til med hjemmekontor og uten mulighet til å treffe familie og venner i særlig grad. 

Går greit å treffe familie og venner i sommer. Alle er vaksinert innen utgangen av juli. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Pc Lynet said:

11.000 for mye spør du meg. 

 

Just now, Pc Lynet said:

Går greit å treffe familie og venner i sommer. Alle er vaksinert innen utgangen av juli. 

Virker ikke sånn. Lette på tiltak først på sensommeren og så full åpning om et år sier jo FHI nå 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, nirolo said:

Regelen ble innført i år.

Nei, allerede i oktober/november i fjor ble bedriftene i Oslo bedt om å dokumentere dette.

Når dette ble et krav mot bedrifter i Oslo førte det til et større hastemøte og de som hadde blitt mer eller mindre tvunget til å gå på jobb, mot anbefalingene, fikk så endelig valget om at de kunne jobbe fra hjemmekontor. Dette gjaldt også flere i bekjentskapskretsen som jobber i Oslo. De har hatt hjemmekontor siden.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...