Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
DaniNichi skrev (31 minutter siden):

Så rart min samboer må på jobb hver eneste dag for små ting som lett kan gjøres ifra hjemmet.

Oslo.

Så rart, som arbeidsgiver i Oslo kommune har jeg fått streng beskjed fra kommunen:

Sitat

Hjemmekontor

I Oslo er det påbud om hjemmekontor så langt det er praktisk mulig.

Hovedregler

    - Arbeidsgiver skal sørge for at ansatte jobber hjemmefra så langt det er praktisk mulig
    - Arbeidsgiver skal kunne dokumentere at beskjed om hvordan dette skal gjennomføres i virksomheten er gitt ansatte.

Dette gjelder for arbeidsgivere med tilholdssted i Oslo kommune. Innbyggere i Oslo som har arbeidssted i andre kommuner, må følge denne kommunens regler.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Abigor said:

Heldigvis er det (enn så lenge) jeg som bestemmer hva som er nødvendig i mitt hjem og ikke politikerne i Oslo.

Nei, det er regler og ikke anbefalinger som gjelder for private sammenkomster i egne hjem i Oslo, i følge Oslo Kommune:

"Det er ikke tillatt å arrangere eller delta på private sammenkomster i private hjem med flere enn to personer til stede utover egen husstand, men likevel slik at det maksimalt er ti personer til stede."

https://www.oslo.kommune.no/koronavirus/rad-og-regler-i-oslo/

Lenke til kommentar
Sitat

Utbrudd blant skoleelever i Moss – alle videregående skoler stenges

15 skoleelever i Moss har fått påvist korona i påsken. Nå stenges alle de videregående skolene i byen for å få kontroll på utbruddet.

https://www.nrk.no/osloogviken/koronautbrudd-blant-skoleelever-i-moss-_-alle-videregaende-skoler-stenges-1.15444337

Sitat

Utbrudd på skole i Askim

Det er også et smitteutbrudd blant skoleelever i Askim. Som følge av utbruddet er Askim ungdomsskole stengt, og alle elever og lærere er innkalt til koronatesting.

 

– Vi har så langt registret at 13 elever ved skolen er smittet. Smittesporingen har også funnet ut at 23 husstandsmedlemmer knyttet til elevene også har testet positivt, sier leder for smittesporingsteamet i Indre Østfold Hege Bakke til NRK.

Festing i påsken. 

Endret av Pc Lynet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Høyt smittetrykk i Østfold

I Fredrikstad ble det påvist 171 smittetilfeller i løpet av påskeuken. Så mange tilfeller på en uke har ikke vært registrert i byen siden november.

 

I Sarpsborg er smittetrykket enda høyere. Der er det påvist 26 smittetilfeller det siste døgnet, noe som gir 192 nye smittetilfeller i uke 13.

 

Siste døgn har det blitt registrert totalt 59 nye smittetilfeller i Østfold.

 

Lenke til kommentar
Sitat

To kunder smittet:

To personer som var innom Ikea Forus i Sandnes onsdag kveld har fått påvist coronasmitte.

Møbelgiganten ber alle som besøkte varehuset onsdag kveld om å være ekstra oppmerksomme på symptomer og ha lav terskel for å teste seg.

Samtidig jobbes det med å spore hvem som kan ha vært i kontakt med de smittede.

- I samarbeid med smittesporingsteamet tar vi kontakt med medarbeidere som kan ha samhandlet med de to kundene. Ut fra det vi vet nå, dreier det som om svært få av våre medarbeidere, sa varehussjef Hans Inge Skadberg i en pressemelding mendag kveld, skriver Sandnesposten.

Litt rart de uke har stengt ned varehus i Stavanger. 

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar
1 hour ago, Glassmaneten said:

Nei, det er regler og ikke anbefalinger som gjelder for private sammenkomster i egne hjem i Oslo, i følge Oslo Kommune:

"Det er ikke tillatt å arrangere eller delta på private sammenkomster i private hjem med flere enn to personer til stede utover egen husstand, men likevel slik at det maksimalt er ti personer til stede."

https://www.oslo.kommune.no/koronavirus/rad-og-regler-i-oslo/

De reglene gjelder ikke for meg. Det er ingen begrensninger på hvor mange jeg kan ha besøk av i mitt hjem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Pc Lynet said:

Ikke rart vi aldri kommer til å bli kvitt pandemien. Nekter du å ta vaksine også?

Vi blir ikke kvitt vaksinen på grunn av at jeg ikke blir smittet? Rart! Har ikke sagt noe om vaksine, men du liker å hoppe til konklusjoner? Problemet med pandemien er vel folk som blir smittet. Jeg blir ikke smittet, så ta kritikken med de det gjelder, ikke meg.

Overrasket over hvor mange som leker koronapoliti og blander seg inn i privatlivet til folk og tror at koronavirus gir blankofullmak til å gjøre inngripen i private hjem.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Abigor said:

Vi blir ikke kvitt vaksinen på grunn av at jeg ikke blir smittet? Rart! Har ikke sagt noe om vaksine, men du liker å hoppe til konklusjoner? Problemet med pandemien er vel folk som blir smittet. Jeg blir ikke smittet, så ta kritikken med de det gjelder, ikke meg.

Det er poengløst å skylde på de som blir smittet. Det kan skje ca hvem som helst. Alle regler og anbefalninger eliminerer ikke risikoen for smitte, bare reduserer den.

Foruten vaksinene, så er eneste måte å holde kontroll på spredningen å redusere mengden *smittemuligheter*. Alle som ikke gjør sin del for å redusere antallet smittemuligheter har kollektivt skylden for at smitten sprer seg.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Abigor skrev (8 minutter siden):

Vi blir ikke kvitt vaksinen på grunn av at jeg ikke blir smittet? Rart! Har ikke sagt noe om vaksine, men du liker å hoppe til konklusjoner? Problemet med pandemien er vel folk som blir smittet. Jeg blir ikke smittet, så ta kritikken med de det gjelder, ikke meg.

Hvis du driver med risikoatferd som å arrangere samlinger i ditt eget hjem under en pandemi vil du til slutt bli smittet. Har du 10 folk på besøk og alle de 10 har 10 nærkontakter hver har du gjort noe like smittefarlig som å ha 100 på besøk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Abigor skrev (2 minutter siden):

Det er poengløst å skylde på de som ikke blir smittet. Jeg nekter å ta på meg skylden for smitte når jeg ikke er smittet.

Koronatester du alle du får på besøk? Man kan ikke vite om du eller de man får på besøk er smittet! Hvis alle lever som deg vil smitte spre seg videre ukontrollert. Heldigvis er 9 av 10 smartere enn deg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Pc Lynet said:

Hvis du driver med risikoatferd som å arrangere samlinger i ditt eget hjem under en pandemi vil du til slutt bli smittet. Har du 10 folk på besøk og alle de 10 har 10 nærkontakter hver har du gjort noe like smittefarlig som å ha 100 på besøk.

Sterkt uenig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Pc Lynet said:

Koronatester du alle du får på besøk? Man kan ikke vite om du eller de man får på besøk er smittet! Hvis alle lever som deg vil smitte spre seg videre ukontrollert. Heldigvis er 9 av 10 smartere enn deg.

Ingen jeg kjenner har smitte. Jeg har ikke hatt smitte. Corona er så langt noe jeg kun kjenner fra tv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...