Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
4 hours ago, Per H said:

Jeg er i utgangspunktet helt enig, dette er jo også bare en tilfeldig fyr på Youtube, men de fleste ser ut til å respektere innholdet i det han gjør. Kanskje mer konstruktivt hvis du påpeker hva han sier som du evt. er uenig i?

Tilfeldig og tilfeldig. Jeg tenker at han er i ferd med å slå igjennom internasjonalt for det informasjonsarbeidet han gjør. Men, vi tenker tydeligvis forskjellig.

Lenke til kommentar
4 hours ago, torbjornen said:

Dette synet deler eg, og det er dermed rimeleg å forvente at smitten vil falle bratt no når verknaden av dei siste tiltaka slår inn. Det raske tempoet i vaksineringa vil dra i same retning.

Ser litt grått på julefeiringen (delvis mørkt). Da det kommer tilreisende i fra Hordaland og Akershus. Håper ikke de drar med seg noe virus. Hadde vært greit å bikket over på nyåret før en blir utsatt for dette nye viruset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Snikpellik said:

Misliker også når slike videoer brukes i argumentasjon uten at man selv gjenforteller innholdet. Det er vanskelig å ettergå og jeg tror få gidder å se på de når det postes. Jeg mener det var regler mot «å argumentere med YouTube» på forumet her før, men det er borte nå.

Men det har nå blitt sånn at mange dessverre får nyhetene sine og tolkningene utelukkende gjennom slike meningskanaler som «Dr.» John Campbell. Han har ikke noe redaksjonelt ansvar slik medier har. For ordens skyld mener jeg ikke han tar feil, men jeg synes det er fornuftig å være litt på vakt med å sluke alle tolkningene til en sykepleier på YouTube som kaller seg doktor.

Han har doktorgrad. Derfor har han rett i å kalle seg doktor. Han kaller seg ikke Medical Doctor. Så det synes jeg var en stråmann fra deg på det. At noen tolker forkortelsen Dr. til å være lege får bli deres problem. Det er en sak folk må komme over, som en kneik å klatre over. De lærer nok til slutt dette her.

Jeg synes at det er bra at vi har en person med faglig bakgrunn som kan videreformidle informasjon både til helsevesenet og samfunnet forøvrig. Det går sikkert over hodene på vanlige folk til tider. Men, selv om det kan bli kjedelig å lytte så forklarer han nokså godt innimellom. Han er tross alt en form for pedagog fra sitt tidligere virke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Snikpellik said:

Kan ikke se at John Campbell har noen doktorgrad i noe som helst relatert. Han har doktorgrad i filosofi ifølge siden hans på LinkedIn. Jeg mener derfor det kan være litt problematisk at han bruker doktortittelen på måten han gjør.

G skrev noe liknande men för att precisera. Han har en Ph.D i nurse education vilket er en relevant doktorgrad. Han er utdannad forskare alltså.   

edit: Ph.D., doctor of philosopy er titteln man oftast får efter en forskar utbildning. 

Endret av fredrik2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Snikpellik said:

Kan ikke se at John Campbell har noen doktorgrad i noe som helst relatert. Han har doktorgrad i filosofi ifølge siden hans på LinkedIn. Jeg mener derfor det kan være litt problematisk at han bruker doktortittelen på måten han gjør.

Han har definitivt bakgrunn i annet enn filosofi som gjør at han sikkert er kvalifisert til å uttale seg om diverse koronarelaterte ting, men han virker ikke å være noen fagekspert. Han er også god til å forklare og presentere ting på en bra måte, og kommer helt sikkert med mye god informasjon og tolkninger. Alt jeg sier er at man ikke bør legge all sin lit til noen enkeltstående meningskanaler på Youtube eller andre steder.

Konspirasjonsteoriene om media og narrativer orker jeg ikke begynne å diskutere.

https://en.wikipedia.org/wiki/John_Campbell_(YouTuber)#COVID-19_misinformation

 

Det er vel egentlig bedre til å lytte på at han selv forklarer om sitt livs virke:

 

Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (3 timer siden):

Jeg har også reagert på bruken av Dr-begrepet. Tipper det er mest for å tiltrekke seere, men han har jo forsåvidt teknisk sett rett til å kalle seg doktor om han har doktorgrad i filosofi. Det er jo også et anvendelig emne som kan brukes i alle sammenhenger, men det blir litt misvisende når kanalen kun består av helseinfo. Kan jo også være at han bruker det fordi han har undervist i mange år, og er kjent som Dr Campbell blandt sine elever og kollegaer. Samtidig har han lavere grader i diverse medisinske emner ser jeg, og et hav av erfaring, så han kan nok sine saker veldig godt. Noe jeg også har inntrykk av, og som det virker som hans faglige kontaktnettverk også går god for.

Snip

Det har kanskje litt med at vi i Norge bruker slike titler veldig lite. I England tror jeg det er mer normalt å ta disse med. Har du jobbet med noe i 10år, er du expert. I Norge kan du ha begravd deg i et smalt emne i 50år, og folk rister på hode om noen kaller seg ekspert.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, Snikpellik said:

Kan ikke se at John Campbell har noen doktorgrad i noe som helst relatert. Han har doktorgrad i filosofi ifølge siden hans på LinkedIn. Jeg mener derfor det kan være litt problematisk at han bruker doktortittelen på måten han gjør.

Han har definitivt bakgrunn i annet enn filosofi som gjør at han sikkert er kvalifisert til å uttale seg om diverse koronarelaterte ting, men han virker ikke å være noen fagekspert. Han er også god til å forklare og presentere ting på en bra måte, og kommer helt sikkert med mye god informasjon og tolkninger. Alt jeg sier er at man ikke bør legge all sin lit til noen enkeltstående meningskanaler på Youtube eller andre steder.

Konspirasjonsteoriene om media og narrativer orker jeg ikke begynne å diskutere.

https://en.wikipedia.org/wiki/John_Campbell_(YouTuber)#COVID-19_misinformation

 

I videoen jeg viste til, så forteller han at han har en mastergrad i helsevitenskap blant annet. Mastergrader er vel ofte 5-årige?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, G said:

Litt off topic: Har fagbrev som sveiser, over 25År. Er det verre enn med mastergrad? Startet med det i 85?

Poenget, er ikke tittelen du har som er svaret. Men hvor mange år du har i faget. Og du blir bedre så lenge du lever i ditt yrke.

Eller har jeg feil?

Lenke til kommentar
2 hours ago, Snikpellik said:

Leste ikke utakts innlegg som noen kritikk, men et legitimt spørsmål. Ingen tvil om at Campbell virkelig har tatt helt av på Youtube, så det er jo ikke rart man lurer litt på hvorfor.

Jeg er ikke helt enig i at han alltid er ryddig, som med feilinformasjonen han kom med om ivermectin i Japan. Dette var direkte løgn. Han kom også med feilinformasjon fra en studie om mRNA-vaksiner, og i videoen om utbruddet av omikron i Oslo er det også en rekke faktafeil der det virker som han bare fant på ting selv. 

Alle gjør feil iblant og Campbell er langt, langt fra de verste. For det meste virker han å være ryddig og bra. Men han har jo millioner av seere og uttaler seg om en del ting han ikke har helt kvalifikasjoner til, og han blander til en grad meninger og fakta. Så det kan være fornuftig å dobbeltsjekke informasjon han kommer med om man er usikker, og ikke la Campbell være eneste kilde til informasjon om koronaviruset. Det gjelder forsåvidt generelt andre medier også.

Kan du utdype hva han sa feil om omikron-utbruddet i Oslo. Han leverer så mye informasjon at det kan være vanskelig å få med seg alle nyanser.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Kjetil Lura said:

Litt off topic: Har fagbrev som sveiser, over 25År. Er det verre enn med mastergrad? Startet med det i 85?

Poenget, er ikke tittelen du har som er svaret. Men hvor mange år du har i faget. Og du blir bedre så lenge du lever i ditt yrke.

Eller har jeg feil?

Regner med at du har veldig god greie på forskjellige typer stål og andre metaller. Sveisemetoder, sure, basisk og andre elektroder. Sveiseteknikker. Hvordan man skal sveise mest mulig riktig. Kanskje du har NDT-kompetanse for å etterprøve sveisesømmer. Obs, jeg er ikke sveiser :fun:

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Kjetil Lura said:

Litt off topic: Har fagbrev som sveiser, over 25År. Er det verre enn med mastergrad? Startet med det i 85?

Poenget, er ikke tittelen du har som er svaret. Men hvor mange år du har i faget. Og du blir bedre så lenge du lever i ditt yrke.

Eller har jeg feil?

En del ting du lärer dig under en högre utdaning lär man sig normalt ikke når man bara jobbar. En lege med doktorgrad kan antagligen mye mer om forskning än en gammal lege utan doktorgrad. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, G said:

Kan du utdype hva han sa feil om omikron-utbruddet i Oslo. Han leverer så mye informasjon at det kan være vanskelig å få med seg alle nyanser.

Det verkade som att han trodde att den raska ökningen i smitte i Norge var på grund av omikron når det ikke var noen annan som trodde det och det ikke var det heller. Husker ikke hvis det var noe mer som var fel. 

Han hade generaliserat lite väl mycket utifra julebordet tror jag.

Diskuterades på forumet och fick mig att tänka en ekstra gång på att vara kritiskt till allt man hör och läser. 

Har sett en del av hans videor och tycker han verkar ärlig och kunskapsrik. Tror mycket stämmer men kanske ikke allt. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Kjetil Lura said:

Er du sikker på det? For meg er det tid/år i yrket. Enten det er lege med doktorgrad eller ikke?

 

Nei, för en lege med doktorgrad har lärt sig och kanske jobbar med annat än en lege utan doktorgrad. 

Det variarar självklart vad folk med och utan doktorgrad gör men en 65 årig fast lege har antagligen varken genomfört forskning eller skrivit forsknings artiklar om virus mutationer for eksempel. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...