Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

2 minutes ago, Per H said:

Ahh, så nå er nyansene i dataene plutselig viktige? innvandrere utgjør 15% av befolkningen (førstegen: rundt 7-8%) men utgjør 54% av de uvaksinerte.Hvordan i all verden forklarer du dette? I følge deg kan vi jo bare stoppe analysen her da, sub-grupperinger er jo ikke viktige? eller er det bare viktig når det passer din argumentasjon?

Jag förstår ikke ens vad du menar. Vad ska jag förklara? 

Når har jag sagt att sub-grupperingar ikke er viktiga? 

Du kan väl kanske börja svara på det jag skriver i stället för det du håller på med? 

Hur stor del av invandrarna i Norge har for eksempel andra helseproblem en etniska nordmenn? Kan hjälpa dig med lite statistik

https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/nesten-15-prosent-er-innvandrere

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
15 minutes ago, fredrik2 said:

Jag förstår ikke ens vad du menar. Vad ska jag förklara? 

Når har jag sagt att sub-grupperingar ikke er viktiga? 

Du kan väl kanske börja svara på det jag skriver i stället för det du håller på med? 

Hur stor del av invandrarna i Norge har for eksempel andra helseproblem en etniska nordmenn? Kan hjälpa dig med lite statistik

https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/nesten-15-prosent-er-innvandrere

Ærlig talt. Du skrev jo selv at du syntes FHI hadde gitt oss nok informasjon? hvordan er de forenlig med dypere innsikt i sub-grupperingene? så du ser verdien i å bryte ned gruppen "innvandrere" men ikke gruppen "uvaksinerte". Du er jo bare full av motsigelser.

Enig i at noen burde forske på hvorfor polakker er overrepresentert. Det blir ikke meg. Du kan jo svare på dine egne spørsmål hvis du er interessert i subgrupperinger. Lager meg litt popkorn og venter på din analyse av subgrupperingene i kategorien "innvandrere".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir svært subjektivt av meg. Men, jeg synes en del innvandrere er kommet kortere når det gjelder f.eks. røykekutt enn hva nordmenn har. Tyrkere med mange flere nasjonaliteter. Nå synes jeg tyrkere stort sett er veldig hyggelige mennesker. Men, de har gjerne slike livsstilsuvaner. Men, samtidig så kan det hende at de jobber ekstra hardt.

Nå er jo ikke de mange gjenværende norske røykerne særlig bedre på røykesuget da. Det ligger jo i avhengighetens natur.

Endret av G
Lenke til kommentar
Just now, Per H said:

Ærlig talt. Du skrev jo selv at du syntes FHI hadde gitt oss nok informasjon? hvordan er de forenlig med dypere innsikt i sub-grupperingene? så du ser verdien i å bryte ned gruppen "innvandrere" men ikke gruppen "uvaksinerte". Du er jo bare full av motsigelser.

Enig i at noen burde forske på hvorfor polakker er overrepresentert. Det blir ikke meg. Du kan jo svare på dine egne spørsmål hvis du er interessert i subgrupperinger. Lager meg litt popkorn og venter på din analyse av subgrupperingene i kategorien "innvandrere".

Greit, jag förstår ikke ens vad du menar. Tvivlar på att du förstår det själv heller. 

Er ju helt obegripligt att polaker er overrepresenterat ... kan ju inte ha noe att göra med vaksinestatus i alla fall ... 

Hvorfor ska jag svara på mina egna spörsmål når jag vet svaret och jag spurte dig? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 0b7e3...581

FHI har publisert enn artikkel om helse i innvandrerbefolkningen, og her er det mange faktorer som spiller en rolle.

Det blir veldig vanskelig å gi et godt svar på hva som gjør at innvandrere er mer utsatt for sykdom, men jeg kan prøve å oppklare litt. Mange innvandrere, spesielt førstegenerasjonen har tatt på seg jobber som gjør dem mer utsatt for koronaviruset. Renholdspersonale, byggearbeidere, taxisjåfører etc. er i mer kontakt med mennesker som gjør dem mer utsatte for smitte. Disse jobber også i yrker som er harde for kroppen, og får følgesykdommer som gjør at de har større sannsynlighet for å få et mer komplisert sykdomsbilde.

FHI nevner også det at innvandrere fra Sri Lanka, India og Pakistan der 20-24 prosent av voksne i alderen 30-59 år har diabetes, mot 3-6 prosent i befolkningen for øvrig. Diabetespasienter har hatt vanskeligere sykdomsforløp fra begynnelsen av pandemien. Det samme gjelder de med hjerte- og karsykdommer, som er mer utbredt blant innvandrere fra Sør-Asia og Balkan-regionene (f.e ks. Bosnia-Hercegovina og Kosovo) enn i den øvrige befolkningen. Deretter er det røyking og fedme, som igjen er overrepresentert i enkelte innvandrergrupper. Innvandrere bor også ofte tett sammen, slik at en syk fører lett til flere syke. 

Jeg har innvandrerbakgrunn selv, og det er også mye feilinformasjon ute og går. Vi snakker om mye importert søppel fra USA, bare med lokale "eksperter". Alt fra 5G og Bill Gates til endring av gener osv. I tillegg er det mye mistro mot alt av offentlige institusjoner. 

Poenget er at innvandrere er en sammensatt gruppe, og det eneste jeg tror som kan få flere til å vaksinere seg er målrettede tiltak. Informasjonskampanjer på deres eget språk, og gjerne fra personer de føler de kan stole på. Leger, religiøse ledere, politikere, kjendiser osv. Det er en enorm jobb, og jeg sitter ikke på noen fasit om dette er en løsning som kan fungere og hvor mye det lønner seg. 

Anonymous poster hash: 0b7e3...581

Lenke til kommentar

En annnen ting jeg har tenkt på, vi er vant til lav terskel for å oppsøke helsetilbudene pga et godt utbygget subsidiert helsesystem. I land med dårlig infrastruktur og mange mennesker er kanskje ikke forebyggende så utbredt. Man må være sterk "å lege seg selv".

Gjest 0b7e3...581 skrev (33 minutter siden):

Jeg har innvandrerbakgrunn selv, og det er også mye feilinformasjon ute og går. Vi snakker om mye importert søppel fra USA, bare med lokale "eksperter". Alt fra 5G og Bill Gates til endring av gener osv. I tillegg er det mye mistro mot alt av offentlige institusjoner. 

Synd.

Jeg skulle tro at hvis man jobber i Norge vil man få vaksine-informasjonen gjennom jobben, men ikke som selvstendig næringsdrivende eller hvis man vasker gulv når de ansatte har gått hjem.

Jeg tenker at 2. generasjon er gode veiledere for 1. generasjon.

Faisa Warsame åpnet koronatelefon på somalisk: – Det var en vidunderlig og ekstrem dugnadsånd

Sitat

Da mange hadde nok med fjorårets nedstengning, startet Faisa Warsame en koronatelefon på somalisk.

Litt senere startet hun også opp en mødregruppe for å gi vaksine-informasjon.

 Dette gjorde hun ved siden av full stilling i Uteseksjonen og som mor til to små på hjemmeskole.

Hun står på listen til å bli årets Osloborger.

Gjest 0b7e3...581 skrev (31 minutter siden):

Poenget er at innvandrere er en sammensatt gruppe.

I Oslo har de også vaksinert personer uten oppholdstillatelse, ble jeg fortalt av et vaksineteam.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dnjBvX/har-skrevet-ut-hundrevis-av-resepter-til-coronasyke-folk-ringer-fra-hele-landet

 

Tafatt at det ikke blir mer fokus på behandling. Vi bruker vaksinene som et medikament. Alle burde være inneforstått med at ved sykehusinnleggelse er det allerede for sent for forebyggende behandling.

Vaksinen ble godkjent i rekordfart, men vi har ikke godkjent ett eneste medikament for forebyggende behandling som kan føre til færre innleggelser???

Hvorfor det? På grunn av bivirkninger? Spar meg!

 

Må det lages en ny medisin for hver sykdom så er det ikke rart folk dør.

 

Dette er en av hovedfrustrasjonene mine med pandemien og det forundrer meg virkelig. Hva gjør de da i forbindelse med kreft og andre alvorlige sykdommer??

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, hfthomas said:

Vaksinen ble godkjent i rekordfart, men vi har ikke godkjent ett eneste medikament for forebyggende behandling som kan føre til færre innleggelser???

Hvorfor det? På grunn av bivirkninger? Spar meg!

Man kan ikke nød- og hastegodkjenne preparater som mRNA-terapien hvis det foreligger gode alternativer til behandling, vet ikke hvordan det stiller seg i Norsk regulering av medisiner, men ihvertfall i USA og tror EU er dette absolutt er tilfelle.

Hvor hadde det blitt av lønnsomheten og villigheten til å teste eskperimentell teknologi hvis alle bare fikk en generisk medisin som viste seg å ha effekt mot COVID, som er nærmest gratis i den store sammenhengen. Men hey! snart får vi "Pfizermectin" som gjør akkurat det samme som Ivermectin (i følge John Campbell selv), men bare koster X ganger mer!

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Per H said:

Du må nesten finne ut av din egen forvirring på egenhånd, her kan jeg desverre ikke hjelpe deg.

Jaja, det var ju också ett svar.

Har du lärt dig hur man beräknar flock immunitet för vaksiner ännu? För att ta opp ett enkelt eksempel på din totala forvirring. 

Vad menade du egentligen med denna?

"Og nå vet vi jo at 54% av de uvaksinerte (majoriteten!) er født utenfor Norge. De har andre helseproblemer enn etniske nordmenn, ergo er dette ikke beslutningsrelevant informasjon for de av oss som har "norsk" opphav."

Att du er så förvirrad att du ikke ens förstår att det er en hel del europer i gruppen du snakker om? 

 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, :utakt said:

Hvem gjorde denne sykepleieren til noen slags allviter for all things covid, egentlig? Jeg ser videoene hans bli delt i hytt og skvatt, og det er aldri en kritisk kommentar å se. 

Jeg er i utgangspunktet helt enig, dette er jo også bare en tilfeldig fyr på Youtube, men de fleste ser ut til å respektere innholdet i det han gjør. Kanskje mer konstruktivt hvis du påpeker hva han sier som du evt. er uenig i?

Lenke til kommentar
Per H skrev (32 minutter siden):

Du må nesten finne ut av din egen forvirring på egenhånd, her kan jeg desverre ikke hjelpe deg.

Har bemerket meg at det er standard svaret når man blir for konkret med godt tall materiale. Merk deg også at er man uenig så er man satt i bås som «dere». Er forøvrig helt enig å drive å gjenta svartmalings grafene som viser vaksinert/uvaksinert blir altfor enkelt når vi bare nå skummer i overflaten og finner forskjeller som de du påpeker. Det er ganske åpenbart at her er det ikke så sort hvit. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
xRun skrev (3 timer siden):

Camilla Stoltenberg med tildels nyansert perspektiv på utviklingen:

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/stoltenberg-vil-vaere-forsiktig-med-aa-vaere-optimist.aKKOcF3UR

 

xRun skrev (3 timer siden):

Det er mulig det har kommet en effekt av de første tiltakene som ble iverksatt 8. Men at det kan ha kommet så mye effekt av de tiltakene som ble iverksatt for én uke siden, er FHI mer i tvil om.

Dette synet deler eg, og det er dermed rimeleg å forvente at smitten vil falle bratt no når verknaden av dei siste tiltaka slår inn. Det raske tempoet i vaksineringa vil dra i same retning.

Min kommune har no opna for at alle over 18 år kan bestille seg time gitt at det er gått lang nok tid sidan andre dose. Eg bestilte time på nett i dag, og så får eg heller nemne det når eg møter opp at eg har fått eit brev for 2-3 månader sidan om at eg har rett på 3. dose. Dette i tilfelle det er skilnad på storleiken på 3. dose og oppfriskingsdose.

Lenke til kommentar
:utakt skrev (6 minutter siden):

Hvem gjorde denne sykepleieren til noen slags allviter for all things covid, egentlig? Jeg ser videoene hans bli delt i hytt og skvatt, og det er aldri en kritisk kommentar å se. 

Det er bare å kritisere det han sier. Han er temmelig main stream, og siterer egentlig bare studier, forskere, litteratur, offentlig helsedata o.l.

Det er ingen som har sagt at han er en slags allviter, men han er en dyktig fagperson, er en dyktig formidler, og han er nøyaktig. Han har lært opp UK's sykepleiere gjennom det offentlige i en årrekke, og har stort sett bare samme syn på saker og ting som de fleste andre fagpersoner på området. Bortsett fra at han er forsiktig tilhenger av Ivermectin og aspirering. Noe også mange andre praktiserende fagpersoner er. I Covid området er det mange områder med usikkerhet og uenighet. FHI var delt omtrent på midten når det kom til å anbefale tredje dose for de under 65 uten underliggende sykdommer for eksempel.

Men det er da bare å kritisere. Tipper han mottar det med takk.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Per H skrev (2 minutter siden):

Jeg er i utgangspunktet helt enig, dette er jo også bare en tilfeldig fyr på Youtube, men de fleste ser ut til å respektere innholdet i det han gjør. Kanskje mer konstruktivt hvis du påpeker hva han sier som du evt. er uenig i?

Jeg forholder meg ikke til video. Punktum. Men ved å google litt ser jeg at han bl.a. har blitt tatt i å misforstå / feilinformere om at Japan har tatt i bruk Ivermectin og at det skulle være så effektivt.

https://www.newshub.co.nz/home/world/2021/11/coronavirus-fact-check-did-mutations-or-ivermectin-help-stamp-out-delta-in-japan.html

Ikke dermed sagt at alt han deler er feil. Det kan godt hende han sier mye fornuftig, men jeg syns det er for lettvint å se videoer og sluke det som blir sagt. Enten det kommer fra denne fyren, Bitchute eller noe annet sted. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...