Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Verm skrev (2 timer siden):

Tja, noen mindre tiltak kan være fornuftige å ha, ja. Selv har jeg f.eks. ennå bare hatt anledning til å ta første vaksinedose. Jeg bruker munnbind der det er mye folk, men det er det mange andre som ikke gjør. Det føles ugreit.

Det stemmer at influensa tar mange liv. Det er jo egentlig helt forferdelig. Og det føles passe jævlig å ha det. Jeg blir provosert når diverse bedriftsledere står fram i media og sier at folk skal gå på jobb likevel. Jeg hadde håpet at disse andre virusene ville få økt fokus nå etter en slik pandemi. Dessverre er sykdommen ansett som "uunngåelig" og da er det ikke noe problem. Men, det er jo ikke riktig.

Du har nokre gode poeng. Men sjå til å få fullvaksinert deg då!

Sitat

Hyllestad avsluttar koronavaksineringa: – Vi har kome over det verste

Sitat

I løpet av september avsluttar kommunen koronavaksinasjon for dei over 18 år.

Såleis må folk i bygda over 18 år, som framleis ikkje har fått koronavaksine, bestille seg time innan 30. september. Etter det, vert det ikkje bestilt fleire vaksinar, opplyser kommunen.

– Det er ikkje slik at det vil vere umogeleg å få vaksinen etterpå, men vi prøver å hanke inn dei som er etternølarar med å gi dei to datoar. Dette er ei oppmoding om at dei må hive seg rundt og få det gjort. No har dei sjansen til å få vaksinen, seier han.

https://www.firda.no/hyllestad-avsluttar-koronavaksineringa-vi-har-kome-over-det-verste/s/5-15-1291871

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Allostasis skrev (2 timer siden):

Du vil nekte folk å bade og bruke fritdsbåt og antar jeg? Mange som dør av unødvendig drukning. Det beste er nok å sy puter under armene på hele befolkningen.

Det er vel slik no at det er påbod om å ha på seg redningsvest når ein er i båt. Vi har tradisjon her til lands med Staten som formyndar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, DaniNichi said:

Jo det er riktig, man kan ikke drive stenge seg inne eller ha masse tiltak for alt mulig i samfunnet.

Ingen hindrer deg i å bruke munnbind, holde avstand eller holde deg hjemme🙂

Det handler mest om at man viser hensyn. Holde seg hjemme hvis man er syk. Tenke på håndhygienen. Tenke på avstand etc. Problemet er bare at når det ikke finnes tydelige regler, så blir råd ofte heller ikke fulgt.
Når det gjelder munnbind, så er også litt av problemet at det virker mye bedre når det er den som er smittebærer som bruker det.
 

6 hours ago, Allostasis said:

Du vil nekte folk å bade og bruke fritdsbåt og antar jeg? Mange som dør av unødvendig drukning. Det beste er nok å sy puter under armene på hele befolkningen.

Det at du drukner, går ikke utover andre på den samme måten. Smitte blir påført deg av andre.
 

4 hours ago, torbjornen said:

Men slik er det i influensasesongen kvart einaste år. Kvart år døyr det nokre hundre personar av influensa utan at ein har spesielle tiltak av den grunn.

Det handler vel om flere tusen, ikke noen hundre. Grunnen til at det ikke er tiltak for dette, er jo at "alle" aksepterer at det bare er sånn. Det betyr vel ikke at vi bør være fornøyd med det.

Endret av Verm
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Vaksinekasting og Moderna: Frå nrk:

Sitat

I går kl. 07:12 

Må kaste flere tusen vaksinedoser

 

Lillestrøm kommune må kaste rundt 4000 vaksinedoser med Moderna som går ut på dato onsdag, skriver TV2.

Tirsdag var siste dag med massevaksinering i kommunen. De har opplevd at mange snur i døra når de får vite at de får Moderna.

Også Bærum kan måtte kaste flere tusen doser, ifølge Budstikka.

 

Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (6 timer siden):

Du glemte en linken.

https://www.nrk.no/nyheter/koronadodsfall-i-drammen-1.15662349

Kjetil Lura skrev (6 timer siden):

Var den personen vaksinert med 2 doser?

I følgje Drammens Tidende er dette hemmeleg - visstnok på grunn av personvernomsyn.

Det blir vanskeleg for folk flest å gjere seg opp ei meining når informasjon som godt kunne ha vore publisert stadig vekk blir hemmelegstempla. Sjukehusa bør bli flinkare til å vise openheit utan at dette treng å gå ut over personvernet.

Endret av torbjornen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikkje berre FHI som slit med å bestemme seg for om/når ein skal gje risikogruppene ein tredje dose.

Sitat

01:42 

USA godkjenner påfyllingsdose

 

USAs legemiddeltilsyn FDA godkjenner at Pfizer/Biontech-vaksinen kan gis som en ekstra dose til personer over 65 år og til folk i risikogrupper.

Avgjørelsen kommer etter uker med intern uenighet innad i FDA. Beslutningen åpner for at personer over 65 år som har fått Pfizer/Biontech-vaksinen, kan få en påfyllingsdose minst seks måneder etter den andre dosen, skriver The New York Times.

 

Lenke til kommentar

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/rEnxqa/guldvog-om-gjenaapning-tror-vi-i-naer-fremtid-kan-ta-et-nytt-steg

Sitat

Guldvog er tydelig på at det er regjeringen som må overveie risikoen ved å ta det neste skrittet i gjenåpningen.

– Her har regjeringen et ganske vidt spekter av muligheter. Og det blir deres oppgave å veie fordelene ved å gå raskt over til en «normal hverdag med økt beredskap» opp mot de ulempene som det kan medføre, sier han.

Guldvog opplyser at Helsedirektoratet har levert sin vurdering til regjeringen. FHI sa tirsdag til VG at de snarlig vil anbefale gjenåpning.

– Men det er en politisk beslutning, understreker Guldvog.

Uff da, nå var koronahåndtering nærmest bannlyst som tema i hele valgkampen, siden det ble hamret inn at det ikke er politisk.

Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (18 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/rEnxqa/guldvog-om-gjenaapning-tror-vi-i-naer-fremtid-kan-ta-et-nytt-steg

Uff da, nå var koronahåndtering nærmest bannlyst som tema i hele valgkampen, siden det ble hamret inn at det ikke er politisk.

Regjeringa har siste ord, men følgjer stort sett FHI. Det er varsla pressekonferanse om gjenopning fredag.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nå har FDA i USA godkjent Pfizer for tredje dose, for 65+. 

U.S. FDA clears Pfizer COVID-19 booster for older and at-risk Americans
https://www.reuters.com/business/healthcare-pharmaceuticals/us-fda-authorize-third-dose-pfizer-covid-19-vaccine-older-americans-bloomberg-2021-09-22/

Kanskje ikke så lenge til det skjer i Norge heller.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar

En ting jeg har tenkt litt over er følgende.

Under pandemien har vi hatt rekordlavt sykefravær. Ingen har hatt influensa og disse typiske tingene folk gjerne går på kontoret med for å ha lavt fraværstall. Bedrifter gjør seg selv en stor bjørnetjeneste når de belønner lavt sykefravær i så stor grad at folk kommer syke på jobb. Dette skaper store kostnader når smitte spres blant ansatte og kan risikere å slå ut hele avdelinger i perioder. De som synder mest med dette er etter mine observasjoner, mellomledere, de mest egoistiske eller de som mener at de er uunnværlige (gjerne egenkonstruert). Man har også selvsagt de som føler såpass stort ansvar for å ikke belaste kolleger med merarbeid i deres fravær. Her er hjemmekontor løsningen så lenge det ikke motarbeides av ledere med gammelt tankegods.

I pandemien virket det som vi fikk en større bevissthet rundt dette. Man skulle nyse eller hoste i albuen, vaske seg på hendene etter toalettbesøk, sprite hender (fjernet mye omgangssyke) osv. Og for første gang på 20 år var det en glede å se at så godt som alle fulgte rådene. 
I tillegg benyttet folk munnbind når de var syke på kollektiven som gjorde at de ikke smittet andre. Helt fantastisk! Da slipper man også å få ødelagt ferien sin fordi man må gå på jobb med syke folk rundt seg.

Men nå har folk sluppet dette helt opp igjen. Folk nyser og hoster uten å holde seg for munn. Folk kommer forkjølet på jobb og smitter andre som så blir hjemme. Man ser at de som er forkjølet ikke bruker munnbind på kollektiv som ville beskyttet andre fra smitte osv.

Det jeg frykter er at folk nå har den mentaliteten at smittvern er en negativ ting vi forbinder med korona og at det første man kaster fra seg er et godt hverdagslig smittevern. Er det noe som virkelig koster samfunnet penger i dette landet så er det sykefravær.

 

 

Endret av Theo343
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Endelig litt fokus på dette umenneskelige presset det har vært på ta vaksinen.

Eksakt det samme følte jeg på når jeg satt i stolen der jeg absolutt ikke ville ha Moderna, men følte meg påtvunget eller være en drittsekk som gjorde at de måtte kaste en dose da hetten var tatt av.

Hva de her ekspertene sier om langtidsvirkninger er så svakt, de vet ikke noe selv, jeg vet om medisiner som er testet i mange år som har blitt trukket fra markedet.

Tok vel nesten 20-30år før dem fant linken mellom NSAID og hjerteproblemer.

Sitat

 

Følte seg presset til å ta koronavaksine – så fikk hun hjertebetennelse

Iselin Kavli Paulsen (21) ville ikke ta koronavaksinen, men gjorde det likevel. Helsemyndighetene sier at det er leit at hun har følt seg presset, men at de har vært tydelige på at det er et fritt valg.

https://www.nrk.no/osloogviken/folte-seg-presset-til-a-ta-koronavaksine-_-sa-fikk-hun-hjertebetennelse-1.15654663

 

 

 

Endret av DaniNichi
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er det ikke dumt å avbestille Pfizer-vaksinene om man sliter med oppslutningen fordi ingen vil ha Moderna? Da hadde det jo vært bedre å avbestille Moderna og fortsatt motta Pfizer til de som absolutt vil ha denne vaksinen, ellers vil vi aldri få noe større vaksinasjonsgrad enn det er i dag. Altså, det er folk som ikke vil ha dose 2 fordi det er Moderna, og de vil aldri bli fullvaksinerte så lenge de slår seg vrange på dette.

FHI til TV 2: Har startet avbestillinger av vaksiner fra Pfizer og Moderna

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (6 minutter siden):

Endelig litt fokus på dette umenneskelige presset det har vært på ta vaksinen.

Eksakt det samme følte jeg på når jeg satt i stolen der jeg absolutt ikke ville ha Moderna, men følte meg påtvunget eller være en drittsekk som gjorde at de måtte kaste en dose da hetten var tatt av.

Hva de her ekspertene sier om langtidsvirkninger er så svakt, de vet ikke noe selv, jeg vet om medisiner som er testet i mange år som har blitt trukket fra markedet.

Tok vel nesten 20-30år før dem fant linken mellom NSAID og hjerteproblemer.

https://www.nrk.no/osloogviken/folte-seg-presset-til-a-ta-koronavaksine-_-sa-fikk-hun-hjertebetennelse-1.15654663

Forstår ikke helt poenget i den saken. Alle kan få sjeldne bivirkninger etter vaksinasjon, både av koronavaksinene og andre, men å vaksinere seg vil likevel være det riktige valget for så godt som alle av oss. Angre på at man valgte å vaksinere seg fordi man fikk bivirkninger? Man kan ikke vite hvem som vil få denne bivirkningen på forhånd, så det gir ingen mening å angre i etterkant dersom man fikk det.

"Jeg følte på meg at det kom til å skje en ulykke da jeg gikk ut av døra i dag tidlig, og rett før jeg kom frem til jobb så snubla jeg og slo hodet i fortauskanten. Jeg hadde ikke lyst til å dra på jobb, men følte meg presset av samfunnet og omgivelsene!"

Saken tjener egentlig ikke til så mye annet enn å "bekrefte" for vaksinemotstandere at de "har rett", i deres virkelighet. Media må jo skrive hva de vil, men her er det jo ingen sak eller poeng. Det er grundig informert om bivirkninger og at noen svært få kan få alvorlige, sånn som med andre legemidler og vaksiner.

Man må forholde seg til risiko på et populasjonsnivå og ikke på et individnivå når man selv tar beslutningen om å bli vaksinert.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Fresh Prince skrev (10 minutter siden):

Er det ikke dumt å avbestille Pfizer-vaksinene om man sliter med oppslutningen fordi ingen vil ha Moderna? Da hadde det jo vært bedre å avbestille Moderna og fortsatt motta Pfizer til de som absolutt vil ha denne vaksinen, ellers vil vi aldri få noe større vaksinasjonsgrad enn det er i dag. Altså, det er folk som ikke vil ha dose 2 fordi det er Moderna, og de vil aldri bli fullvaksinerte så lenge de slår seg vrange på dette.

FHI til TV 2: Har startet avbestillinger av vaksiner fra Pfizer og Moderna

Nei de klarte lure/tvinge nok folk til å la seg kryss vaksinere, alle som nekter Moderna får pfizer nå ifølge en lege jeg kjenner.

Har da ikke noe med være vrange, blir litt som at du skal i butikken tørst som faen, din brus er cola, du elsker cola så tar du med deg en kald en til kassen, så tar dama i kassen colaen din og gir deg en varm Pepsi..Er jo nesten samme da, slukker jo tørsten, koster ca det samme, varm / kald who cares..Kalde colaen er holdt av så den får du ikke..

 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Forstår ikke helt poenget i den saken.

Dette handler jo om presset man blir utsatt for, som jeg skjønner du absolutt ikke forstod..Hun ville ikke ta den, men følte et ekstremt press fra alle sider noe hun absolutt ikke er alene om.

Man er her inne langt over gjennomsnitt interessert i covid og selv jeg får ikke med meg alt rundt bivirkninger fra vaksinene.

Leser ukentlig om folk som får bivirkninger jeg ikke ante fantes som myndighetene bekrefter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...