Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Anbefaler full gjenåpning av Norge
https://www.tv2.no/nyheter/14249766/

Sitat

Både FHI og Helsedirektoratet anbefaler regjeringen å slippe opp på de aller siste tiltakene i månedsskiftet september/oktober.

I en samstemt anbefaling fra Helsedirektoratet og FHI kommer det frem at de anbefaler regjeringen å gå inn for en fullstendig gjenåpning av landet.

– Helsedirektoratet og FHI mener utfra en helhetsvurdering at det rundt månedsskiftet september/oktober vil være mulig å lette på de fleste tiltakene og gå over i en normal hverdag med økt beredskap, står det i anbefalingen.

Kan måtte revurderes

Helsedirektoratet tar forbehold om at situasjonen ikke forverres betydelig de nærmeste ukene.

– Ved en eventuell uheldig utvikling kan avgjørelsen måtte revurderes, skriver de.

Dette innebærer blant annet at meteren forsvinner, innslippsstopp på utesteder etter midnatt opphører og restriksjoner knyttet til arrangementer og sammenkomster forsvinner.

Regjeringen har kalt inn til pressekonferanse 12.30. Da vil vi få vite om regjeringen velger å følge anbefalingen til FHI og Helsedirektoratet.


Vil ha karantenefritak for oransje land

Sitat

I sitt faglige grunnlag foreslår FHI og Helsedirektoratet at reisende fra oransje land fritas for innreisekarantene ved ankomst til Norge.


Vil ha karantenefritak for barn

Sitat

Helsedirektoratet og FHI foreslår at barn under 18 år fritas fra innreisekarantene. De bør likevel oppfordres til å teste seg.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
47 minutes ago, Snikpellik said:

Morsom og satt litt på spissen, men som all satire er det jo en snev av sannhet i det. Er selv i risikogruppe, og selv om jeg er fullvaksinert ser jeg vel ikke akkurat frem til lange møter på små, overfylte møterom på jobben igjen. Så selv om det gjenåpnes snart (og hurra for det!), så håper jeg at sånne små, enkle ting som ikke å fylle opp møterom fortsetter gjennom vinteren.

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Intensivkapasiteten i Oslo-regionen utfordret

Sitat

Både FHI og Helsedirektoratet mener det totale innleggelsestallet så langt har vært lavere enn det man har regnet med at sykehusene kan håndtere, uten at det skal gå ut over normal drift.

I Helsedirektoratets anbefaling om gjenåpning av samfunnet, skriver imidlertid direktoratet at de har opplysninger om at intensivkapasiteten i Oslo allerede er utfordret. De mener situasjonen i helsetjenesten totalt sett er «noe ustabil».

- Intensivavdelinger rapporterer om lang liggetid for enkelte pasienter som krever omfattende behandling. I Oslo-området har dette ført til utsettelse av elektive inngrep. Helsedirektoratet vurderer derfor situasjonen i helsetjenesten totalt sett som noe ustabil i øyeblikket, heter det i dokumentet.

Sitat

FHI har også redegjort i sin situasjonsrapport om sannsynligheten for at smittebølger i høst og vinter kan inntreffe på samme tid som infuensa og RS-virus.

- Dette kan påvirke den totale kapasiteten, og må følges nøye fremover.

Selv om smittebølgen har flatet ut de siste dagene, mener de situasjonen er utstabil.

- De siste rapportene om utfordret kapasitet ved intensivavdelinger i Osloregionen er med på å beskrive et bilde av en situasjon som fortsatt er krevende, skriver Helsedirektoratet.

FHI mener på sin side at det de neste ukene er liten risiko for at coronasmitte skal true sykehuskapasiteten.

- Vaksinasjonsprogrammet har i stor grad tatt brodden av epidemien. Det er de neste ukene liten risiko for at epidemien skal komme ut av kontroll, gi uakseptabel sykdomsbyrde eller true
helsetjenestenes behandlingskapasitet, men situasjonen må følges nøye, konkluderer de.

 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
ToxicTed skrev (1 time siden):

Morsom og satt litt på spissen, men som all satire er det jo en snev av sannhet i det. Er selv i risikogruppe, og selv om jeg er fullvaksinert ser jeg vel ikke akkurat frem til lange møter på små, overfylte møterom på jobben igjen. Så selv om det gjenåpnes snart (og hurra for det!), så håper jeg at sånne små, enkle ting som ikke å fylle opp møterom fortsetter gjennom vinteren.

Eller kanskje man som arbeidsgiver burde se på hvor mange av disse møtene er nødvendige. Mange møter er rett og slett tidstyver. Tror  digitale møter burde fortsette fordi man rett og slett ikke orka å sprenge tidsrammene for møtet. 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

UD lanserer reiseapp
https://www.nrk.no/nyheter/1.15664914

Sitat

 

 Utenriksdepartementet lanserer appen «Reiseklar» som samler reiseråd og reiseregistrering i én app.

– Hensikten med Reiseklar er at nyttig og etterspurt informasjon skal bli enda lettere tilgjengelig for de som planlegger eller er på reise i utlandet, sier utenriksminister Ine Eriksen Søreide i en pressemelding.

 

1834099075_Screenshot2021-09-24at12_51_59.thumb.png.7dc9bfa112665b0fffbd24efbec7de40.pnghttps://apps.apple.com/no/app/reiseklar/id1581464096?l=nb
https://play.google.com/store/apps/details?id=no.reiseklar.ud

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Synes det er litt rart at de sier at folk med luftveissymptomer BØR ta en test, men at det ikke er et krav. Da blir det altså mange forkjølete slafsende slevende hostere på jobb utover høsten og vinteren. Må jo være litt småkjipt for de som ikke ønsker å bli smittet med noe.

Og fullvaksinerte som bor sammen med en bekreftet smittet, BØR også teste seg, men heller ikke det er et krav. Det er veldig slækt.

Jeg vil ha den tredje dosen min! Neida, tuller. Men jeg føler ikke noe voldsomt behov for at folk jeg knapt kjenner skal hoppe på meg og klemme meg med det første. Trives bra med hvordan ting er nå, før lørdag klokken 16.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest ac691...431
42 minutes ago, Fibonacci said:

Gratulerer med frihetsdagen! Champagnen får vente til i morgen kl 16, men feirer litt allerede nå 🥳

 

Ganske beskrivende at de som har klaget høyest på at det fortsatt skal ha vært så mange restriksjoner "feirer" med å gjøre noe de har kunnet gjøre lenge.

1 hour ago, William_S said:

Men fortsatt skal de opprettholde et slags testregime på grensa. Avsindig egentlig, tiltaket har jo hatt 0 effekt, var jo 1 promille som var positive på svenskegrensa av over 300k tester. 

Det er garantert flere som ville reist selv om de hadde symptomer hvis ikke det var kontroll.

Anonymous poster hash: ac691...431

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...