Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (2 minutter siden):

Å kaste doser som kunne blitt brukt er galskap. Jeg hadde møtt straks jeg kunne om slike restdoser hadde blitt tilgjengelige. (Jeg er ikke i noen risikogruppe).

Effektiviteten til to doser er høyere enn for én dose. Effektiviteten til tre doser er nok høyere enn for to doser. Videre vet vi at pfizer førstedose + moderna andredose er mer effektiv enn 2 stk pfizer-doser. Derfor hadde jeg stilt opp straks det hadde blitt tilgjengelig og håpet at den tredje dosen var fra Moderna.

Og hvor lenge siden er det du fikk andre dose av Pfizer? Om dette var nylig (< 3 mnd) og du til vanlig er frisk & rask trenger du ikke flere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
G skrev (2 minutter siden):

Ved å ha sporing, bud eller hva som kreves. Så må de sendes til vaksinekontor som er i stand til å sette disse dosene. Går ut i fra at det dreier seg om mange kontorer iom. at de bare kan holde igjen på de frosne dosene sine.

Kommunene har mer enn nok vaksiner allerede, det har begynt å hope seg opp.

Lenke til kommentar
nightowl skrev (34 minutter siden):

Og hvor lenge siden er det du fikk andre dose av Pfizer? Om dette var nylig (< 3 mnd) og du til vanlig er frisk & rask trenger du ikke flere.

Under den definisjonen var det nylig. Jeg gir blaffen i både din mening og kaldsvettende FHI-bortforklaringer. Blir det tilgjengelig så tar jeg den gjerne, og forventer økt effektivitet og forlenget varighet av vaksinene.

I verste fall gir det null effekt og den risikoen tar jeg glatt.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
32 minutes ago, nightowl said:

Kommunene har mer enn nok vaksiner allerede, det har begynt å hope seg opp.

Frosne vaksiner. Derfor kan de sende noen frosne tilbake til FHI, så det kan bli sendt til andre norske kommuner eller til EU for redistribuering. Ergo så kunne man få brukt opp disse feilaktig tinte kjøleskapsvaksinene internt i Norge. Det er løsningen jeg tenker at hadde vært gunstigst for Norge/Verden. Eller få satt 3. doser dersom dette er forsvarlig. Noe tegn tyder på at er trygt. Jmf. Dr. John Campbell sin nyeste innsamlede informasjon.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Snikpellik said:

Et element i dette er viktigheten av at prosessen med vaksineringen skal være tillitsfull og troverdig. I tillegg må man vel ha vitenskapelige grunnlag, så de kan ikke bare tilby hvem som helst en dose 3 enda sånn sett.

Det er data i fra Israel som burde si litt om tryggheten. Det virker å være trygt nok. Altså ikke særlig verre enn å motta 2. dosen.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 minutter siden):

Under den definisjonen var det nylig. Jeg gir blaffen i både din mening og kaldsvettende FHI-bortforklaringer. Blir det tilgjengelig så tar jeg den gjerne, og forventer økt effektivitet og forlenget varighet av vaksinene.

I verste fall gir det null effekt og den risikoen tar jeg glatt.

Hva om alternativet er å sende den til land som har mindre vaksinedekning (om mulig). Vi bør mye heller gjøre det enn å tilby en særlig stor andel av befolkningen i Norge en tredje dose. 

Lenke til kommentar
OlavEH skrev (1 minutt siden):

Hva om alternativet er å sende den til land som har mindre vaksinedekning (om mulig). Vi bør mye heller gjøre det enn å tilby en særlig stor andel av befolkningen i Norge en tredje dose. 

Enig i det, men nå var vel ikke det situasjonen i Bergen. Der sto det mellom søppelbøtta og 3.doser til dropinn. De valgte søppelbøtta.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (2 minutter siden):

Det er data i fra Israel som burde si litt om tryggheten. Det virker å være trygt nok. Altså ikke særlig verre enn å motta 2. dosen.

Betviler ikke et sekund at det er trygt, men ikke alle tenker sånn. Noen er skeptiske til nesten alt, det ser man flust av eksempler på bare her i denne tråden. Derfor er det viktig for vaksineprogrammet, som for alt vi vet kan vare i mange år, at alle prosesser og avgjørelser om vaksinene gjøres på en måte som vekker tillit.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Fredrica har blitt testa 70 ganger på grensa – har fått helseplager
https://www.nrk.no/innlandet/kun-1_5-promille-av-koronatester-pa-grensa-har-vaert-positive-og-svenskene-er-opprort-1.15660005

Sitat

Svenskene er opprørte over det norske testregimet og krever en unnskyldning. (...)

– Man har fått vondt og plager man ikke har hatt før. Jeg har følt at jeg har hatt bihulebetennelse en rekke ganger. Folk jeg kjenner har blødd masse neseblod, noe de aldri har tidligere.

Hmm, jeg synes det blir feil å mistro henne. Likevel synes jeg det høres litt rart ut med slike fysiske helseplager som følge av testing. Jeg har selv blitt testet 213 ganger nå, uten noe tegn på det samme. Har heller ikke hørt om noen andre kollegaer i min bransje hvor vi testes hele tiden som har slitt med det samme som Fredrica her sier. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...