Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

12 minutes ago, nightowl said:

Enkelt å bare kaste seg rundt mener du og sette 12 000 doser (som har utløpsdato i morgen)? Sånt krever planlegging og god tid.

Nå har det vel vært varslet om problemet allered i en ukes tid vel? Så treige greier. Jaja. Myndighetene vet hvordan de skal sløse..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, nightowl said:

Mye etterpåklokskap å spore i denne tråden. Å rulle ut et omfattende vaksineprogram med så mange bevegelige deler er ikke enkelt.

Hadde det blitt for lite doser ville man i stedet klagd på dette og fokusert på alt som er gjort galt.

Det er en mye brukt og ofte misbrukt frikort å kalle nærmest alt for etterpåklokskap.

Hvis man ikke evner å forutse såpass opplagte hendelsesforløp så sitter man nok i feil stilling. Dette hadde nærmest hvem som helst klart å forutse at det var meget høy sannsynlighet for at kunne skje. 

Beklager, det kortet kan ikke brukes der.

Det er flott at man har overkapasitet på doser, det hadde vært verre om det var motsatt (helt enig). Men man skulle da også planlagt for hva man kan benytte disse til. Litt mer respekt for skattemidlene man forvalter og folket man skal hjelpe.

NB!
Det er ikke opp til vaksinenkontorene å skulle planlagt for disse eventualitetene. De har gjort en fantastisk jobb hele veien og imponert meg i deres utførelse. Denne mangelen ligger lenger opp i systemet. Det hjelper ikke å sparke nedover på denne.

Endret av Theo343
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (Akkurat nå):

Send det med tørris levert på samme dag. Problem solved. Dette kunne de begynt med for mange dager siden, da det ikke er noen nyhet med vanskelig å få bli av med dosene.

Og dette lønner seg garantert mener du? Hvordan kan du vite det sikkert? Har du innsyn i kostanalysene? Og hvor skal dosene sendes? Hvem skal få ansvaret for de? Osv. osv.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (11 minutter siden):

Mangelen ligger i at man ikke har planlagt for "hva gjør vi når vi blir sittende med for mange doser?". Enhver god planlegging tar høyde for soleklare eventualiteter. Hvis det eneste som stod i denne planen var "Da destrueres dosene" så er det strykkarakter.

Restdoser ble lenge gitt til de som meldte seg tilgjengelige med kort reisetid. Men det blir jo verre etterhvert når andelen som både vil og kan vaksinere seg, går ned. Attpåtil er det alle de som gir f i å møte opp til avtalt tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, nightowl said:

Hvor jobber alle de som ikke har klart å få jobb (med høyere lønn) i det private? Jo, nettopp, det offentlige .. 😀

Jeg er ikke enig i den betraktningen. Jeg har selv jobbet noen år i de høyere etater i det statlige og det er ikke nødvendigvis mangel på kunnskap, selv om det forekommer. Det er også meget høy konkurranse om mange offentlige stillinger bla. pga. meget gode frynsegoder, pensjonsordninger, stillingsvern ol.  Det var tøffere å komme gjennom nåløyet til stillingen jeg hadde der enn i det private (20+ år) som jeg har jobbet brorparten.

Når det er sagt har jeg dog møtt på mer av enkelte ting i det offentlige som "kongen på haugen", vrange mennesker som ofte samarbeider dårlig tverrfaglig og en del ukultur som kan sitte i veggene og vesentlig mer silomentalitet. Du har som alle steder de som gjemmer seg i et større landskap med svak kompetanse og lav arbeidsmoral, men kommer unna med det. Jeg observerte også oftere mennesker man kan beskrive som maktsøkende i det offentlige enn i det private. Men dette var ikke flertallet, det er like mange dyktige mennesker i det offentlige i dag som i det private etter min mening, muligens avhengig av hvilke instanser man snakker om. Men inntrykket jeg fikk stemte ikke overens med det folk som ikke har jobbet i det offentlige sitter med.

Quote

"Gjør ditt, gjør datt". Det er enkelt. 😀
Det virker enkelt å bare skyfle restdoser hit og dit, men det krever utrolig mye planlegging.

Ingen sier at denne pandemien og alt man har måttet ta på sparket har vært enkelt. Men det gir ikke frikort for å ikke ha planlagt for hva man kan gjøre med overskuddsdoser. Man kan heller ikke skylde på for mye å gjøre på legekontorene for på legekontoret her ute har man nesten ikke hatt noe å gjøre i pandemien.

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
33 minutes ago, nightowl said:

Restdoser ble lenge gitt til de som meldte seg tilgjengelige med kort reisetid. Men det blir jo verre etterhvert når andelen som både vil og kan vaksinere seg, går ned. Attpåtil er det alle de som gir f i å møte opp til avtalt tid.

Det er jeg helt enig i. Man har planlagt godt for at folk kan møte på kort frist for å få dose 1 og dose 2. I noen kommuner, ikke alle. Oslo får høyeste karakter der. Min kommune litt under i gjennomføring men godt nok.

Men likevel å planlegge hva man gjør med overskudd er mangelfult. Det bør ikke komme som noen overaskelse at man kunne sitte igjen med overskuddsdoser.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, nightowl said:

Om man ønsker en helt sikker løsning måtte man kjøpt frysere og kun tatt ut de dosene man ser trengs.

Sikkert gjort kostnytteanalyser på dette også en eller annen plass ..

Fryser er ikke eneste alternativer. Man kunne åpnet for at folk hadde dialog med fastlegene sine for tilgang til en tredje dose fra overskuddsdoser eksempelvis. Den døren virker nå å være helt lukket. Det er jo heller ikke en overraskelse at man sitter igjen med 3000 doser (Lillestrøm) som må kastes da man ser hver dag hvem som ikke møter og hvordan dette tallet øker mot forventet fremtidig arbeidskapasitet på vaksinekontoret.

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
30 minutes ago, nightowl said:

Og dette lønner seg garantert mener du? Hvordan kan du vite det sikkert? Har du innsyn i kostanalysene? Og hvor skal dosene sendes? Hvem skal få ansvaret for de? Osv. osv.

Det lønner seg i et helseperspektiv, som er det som betyr mer enn økonomi i denne saken. Men helt klart så ville kostnaden på en tørrisforsendelse fordelt seg på flere hundre vaksiner pr. forsendelse. Så ikke noe problem der på økonomi.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (Akkurat nå):

Man kunne åpnet for at folk hadde dialog med fastlegene sine for tilgang til en tredje dose fra overskuddsdoser eksempelvis. Den døren virker nå å være helt lukket.

Kanskje FHI ikke er komfortable med dette, av uviss grunn. Forskjellige fastleger kan jo gi helt forskjellige vurderinger (som du selv også har påpekt).

Lenke til kommentar
3 minutes ago, nightowl said:

Kanskje FHI ikke er komfortable med dette, av uviss grunn. Forskjellige fastleger kan jo gi helt forskjellige vurderinger (som du selv også har påpekt).

Forskjellige fastleger kan gi forskjellige vurderinger ja men da åpner man i det minste for at folk har muligheten om de ønsker men med legens vurdering. Jeg ser ikke noe grunn til at FHI skal tvile på og undergrave legens selvstendige vurdering i en slik sak.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (2 minutter siden):

Det lønner seg i et helseperspektiv, som er det som betyr mer enn økonomi i denne saken. Men helt klart så ville kostnaden på en tørrisforsendelse fordelt seg på flere hundre vaksiner pr. forsendelse. Så ikke noe problem der på økonomi.

Og hvordan vet man at dosene blir brukt med sikkerhet dit de sendes?

Lenke til kommentar

Å kaste doser som kunne blitt brukt er galskap. Jeg hadde møtt straks jeg kunne om slike restdoser hadde blitt tilgjengelige. (Jeg er ikke i noen risikogruppe).

Effektiviteten til to doser er høyere enn for én dose. Effektiviteten til tre doser er nok høyere enn for to doser. Videre vet vi at pfizer førstedose + moderna andredose er mer effektiv enn 2 stk pfizer-doser. Derfor hadde jeg stilt opp straks det hadde blitt tilgjengelig og håpet at den tredje dosen var fra Moderna.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
38 minutes ago, nightowl said:

Og hvordan vet man at dosene blir brukt med sikkerhet dit de sendes?

Ved å ha sporing, bud eller hva som kreves. Så må de sendes til vaksinekontor som er i stand til å sette disse dosene. Går ut i fra at det dreier seg om mange kontorer iom. at de bare kan holde igjen på de frosne dosene sine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...