Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

I stedet for å fylle tråden med diskusjoner om hva andre brukere skriver så kan vi vel fokusere på temaet. Mange vil ikke ha det samme syn på tall, utvikling, risiko og tiltak men alle må få lov å uttrykke sine betraktninger uten å bli stemplet som dommedagsprofet eller annet.

Det jeg synes blir uhensiktsmessig er når man begynner å skittkaste på folk som har et annet synspunkt. Beskriv ditt synspunkt, ikke "til dommedagsproftene her inne". Det hører ikke hjemme i et modent diskusjonsforum.

Endret av Theo343
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (3 minutter siden):

I stedet for å fylle tråden med diskusjoner om hva andre brukere skriver så kan vi vel fokusere på temaet. Mange vil ikke ha det samme syn på tall, utvikling, risiko og tiltak men alle må få lov å uttrykke sine betraktninger uten å bli stemplet som dommedagsprofet eller annet.

Det jeg synes blir uhensiktsmessig er når man begynner å skittkaste på folk som har et annet synspunkt. Beskriv ditt synspunkt, ikke "til dommedagsproftene her inne". Det hører ikke hjemme i et modent diskusjonsforum.

Det er jeg helt enig i. Men en annen her skrev at vi som er mer optimistiske og at tiltakene ikke er hensiktsmessige mer er dommedagsprofeter og krisemakismerer; vel da føler jeg at jeg må svare på det og at det ikke kan stå uimotsagt. Men ellers har du helt rett. Jeg repekterer at folk ser det annerledes enn meg og jeg har ikke tenkt å skrive at de krisemaksimerer og er dommedagsprofeter. Den kritikken forbeholder jeg regjeringen, FHI og HDI.;)

Lenke til kommentar
Morromann skrev (10 minutter siden):

Men synes ikke du dette bør gå begge veier? At de som mener det absolutt bør stille spørsmål til hvor mye tiltak griper for mye inn i folks frihet og økonomien ikke bør ha noen stempler på seg eller bør det kun gå en vei?

Jo, det bør gå begge veier. Men det er stor forskjell på å mene for eksempel at befolkningen holdes som gisler og det å diskutere det samme som den offentlige debatten, og hva helsemyndighetene våre diskuterer.

Sitat

Og benekter du fortsatt at noen her inne har skrevet at vi er på vei inn i avgrunnen? Ikke akkurat helt nylig men det er vel en sanu uke siden eller ihvertfall to at det stadig vekk var posting om hvor fryltelig det var at ikke grensen var hermetisk lukket selv nå i massevaksineringens tid? Hva er det om ikke krisemakisering og dommedagsprofetier?

Benekter fortsatt? Har aldri "benektet" noe jeg. Ja, det har vært en eller to brukere her som jeg også anser som veldig pessimistiske, og som jeg stort sett er uenige med.

Men nå er det altså dine generelle utsagn og betraktninger om situasjonen jeg imøtegår her, og ikke en konkurranse om hva andre brukere mener eller hvem som krisemaksimerer. Jeg regner med at du står for hva du skriver selv og at ikke alt du ytrer her om tiltak er et svar til tidligere innlegg fra pessimistiske brukere. Når du likevel beskylder andre for å krisemaksimere, ser jeg det som et helt legitimt motargument at jeg ser på en del av dine innlegg som minst like mye, om ikke mer krisemaksimerende og svartmalende for situasjonen. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hadde det ikke vært mye enklere om bare regjeringen sa rett ut hvor mange innlagte de ser på som kritisk, og hva kriteriene for å holde seg under dette nivået er i forhold til vaksineringsgrad og smittetall? Når dette er oppfylt, kan alle tiltak fjernes.

De har naturligvis utarbeidet modeller for dette.

Hva nøyaktig legger de nå til grunn for å kunne fjerne tiltakene? Jeg mener de holder befolkningen i mørke ved å ikke være helt åpne på hva det konkrete målet deres er. Det er en viss mulighet for at de avslører det på pressekonferansen i morgen. Bare det ikke blir mer "vi må holde ut litt til"-svada.

Endret av Fibonacci
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (Akkurat nå):

Hadde det ikke vært mye enklere om bare regjeringen sa rett ut hvor mange innlagte de ser på som kritisk, og hva kriteriene for å holde seg under dette nivået er i forhold til vaksineringsgrad og smittetall? Når dette er oppfylt, kan alle tiltak fjernes. De har naturligvis utarbeidet modeller for dette. Hva nøyaktig legger de nå til grunn for å kunne fjerne tiltakene? Jeg mener de holder befolkningen i mørke ved å ikke være helt åpne på hva det konkrete målet deres er. Det er en viss mulighet for at de avslører det på pressekonferansen i morgen. Bare den ikke blir mer "vi må holde ut litt til"-svada.

Jo, enig. Kommunikasjonen på denne siden av sommeren har vært ullen og mangelfull fra regjeringen. "Data, ikke dato" er i utgangspunktet en helt ok greie, men da bør befolkningen få bedre informasjon om hva dette betyr i praksis på en oversiktlig og forståelig måte.

FHI har ganske konkrete tall gjennom sine modelleringer, selv om disse modellene er usikre så er det dette man styrer etter. Savner at regjeringen presenterer kriterier utad som skal oppfylles slik de gjorde før. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tilbakehold av informasjon skaper bare frustrasjon og misnøye. Vi er tross alt i et åpent demokrati og jobber mot et felles mål. Det er ingen grunn til å ikke være åpne og dele alt de har av informasjon med befolkningen.

Det er jo reneste lotto hva som kommer hver gang det innkalles til pressekonferanse. Slik som nyhetene i dag tidlig bar preg av: "NÅ skal det åpnes!" ut av det blå, og 5 minutter etterpå: "Nei, det var falsk alarm!"

Vi er alle en del av dette landet. Norge er oss, ikke bare regjeringen.

Endret av Fibonacci
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bror tok en test i dag. Ant. bare forkjølelse men greit å følge reglene når man jobber på kontor.

Han har vel testet seg oppmot 10 ganger pga. jobben sin men i dag la han merke til noe han ikke har sett før. Damen hadde et reagensrør ca. halvfult med rød væske. Av erfaring vet jeg at rød næringsgivende væske som dette ofte brukes i biolab når man skal kultivere noe.

Det har vel en lignende rolle på PCR testene?

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (1 time siden):

Tilbakehold av informasjon skaper bare frustrasjon og misnøye. Vi er tross alt i et åpent demokrati og jobber mot et felles mål. Det er ingen grunn til å ikke være åpne og dele alt de har av informasjon med befolkningen.

Det er jo reneste lotto hva som kommer hver gang det innkalles til pressekonferanse. Slik som nyhetene i dag tidlig bar preg av: "NÅ skal det åpnes!" ut av det blå, og 5 minutter etterpå: "Nei, det var falsk alarm!"

Vi er alle en del av dette landet. Norge er oss, ikke bare regjeringen.

Spørsmålet er vel hvem sin feil det er at denne misvisende informasjonen kom ut. Er det journalister som er litt for raske på avtrekkeren? Ikke lenge siden (før sommeren) at mediene trykket Preben Aavitsland private tvitring om at pandemien var over, som om det var FHI sitt eget utspill. Og denne informasjonen ble jo spredt til svenske medier blant annet og da så det ut om det var FHI som hadde erklært pandemien som over.

Når det er sagt, det virker som ulike personer i FHI er helt samkjørt når det gjelder meninger, også virker det som mange uttaler egne oppfatninger til journalister, også må noen andre ut og rette. Eventuelt at FHI og Regjeringen er uenige, og FHI uttaler seg, så må noen fra Helsedirektoratet komme med en kontramelding. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Snakker om sola.

Enda mer tåkeprat frå Høie.

Sitat

Han sier det i praksis betyr at når det kommer en dato, vil det være snakk om «kort tid» før landet er åpnet.

 

Sitat

Å annonsere en dato lang tid i forveien vil være i strid med at vi skal ha en gjenåpning etter data, og ikke dato, sier Høie til VG.

 

Sitat

– Vi har ikke låst oss til 90 prosent. Det vil være en totalvurdering som ligger til grunn. Så det er viktig å skille mellom gjenåpning og ambisjonen i vaksinasjonsprogrammet. Det henger sammen, men det er ikke låst.

Oversatt fra politikerprat til klartekst sier han ingenting.

@Fnugle Tror du ikke det hadde vært færre misforståelser om de faktisk delte sine planer og informasjon i stedet for å holde det hemmelig for befolkningen?

Endret av Fibonacci
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (1 minutt siden):

Snakker om sola.

Enda mer tåkeprat frå Høie.

 

Oversatt fra politikerprat til klartekst sier han ingenting.

 

@Fnugle Tror du ikke det hadde vært færre misforståelser om de faktisk delte sine planer og informasjon i stedet for å holde det hemmelig for befolkningen?

Ja jeg ser ikke helt poenget at man hele tiden må leke til mediene om hva som skal komme på pressekonferansene,  la være å si noe før pressekonferansen.

Når det gjelder planer og slikt så tenker jeg man må forholde seg til at pandemien er dynamisk, og at det er vanskelig å sette noen dato før man er sikker. Man husker jo at UK gikk høyt ut og satte dato for gjenåpning, som de måtte utsette noen uker. Konkrete datoer man ikke kan holde kan derfor raskt bli en skuffelse!

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

De deler jo ikke de mystiske "dataene" som han snakker om hele tiden heller. Hva slags kriterierer er det de har satt? Det er en hemmelighet. Man får bare tvinne tommeltotter og så plutselig en dag er det åpent uten forvarsel.

For en suppegjeng.

Og noen påstår fremdeles at det ikke er politikk i dette. Ha-ha!! Jeg ler meg ihjel.

Endret av Fibonacci
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (58 minutter siden):

Bror tok en test i dag. Ant. bare forkjølelse men greit å følge reglene når man jobber på kontor.

Han har vel testet seg oppmot 10 ganger pga. jobben sin men i dag la han merke til noe han ikke har sett før. Damen hadde et reagensrør ca. halvfult med rød væske. Av erfaring vet jeg at rød næringsgivende væske som dette ofte brukes i biolab når man skal kultivere noe.

Det har vel en lignende rolle på PCR testene?

At væsken i røret er rød på hurtig/PCR-test har jeg aldri sett i løpet av mine til nå 211 koronatester, men tror jeg har sett det på antistoff/serologisk test. Sikkert bare en ubetydelig detalj, vil jeg tro. Eventuelt at hun hadde dette røret og væsken for analyse.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (41 minutter siden):

De deler jo ikke de mystiske "dataene" som han snakker om hele tiden heller. Hva slags kriterierer er det de har satt? Det er en hemmelighet. Man får bare tvinne tommeltotter og så plutselig en dag er det åpent uten forvarsel.

For en suppegjeng.

Og noen påstår fremdeles at det ikke er politikk i dette. Ha-ha!! Jeg ler meg ihjel.

De har vel sagt når 90% er fullvaksinert?

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Snikpellik said:

At væsken i røret er rød på hurtig/PCR-test har jeg aldri sett i løpet av mine til nå 211 koronatester, men tror jeg har sett det på antistoff/serologisk test. Sikkert bare en ubetydelig detalj, vil jeg tro.

Han håper det, men ble litt forundret over at hun dyppet pinnen i røret og den rosa/røde væsken før hun stakk den i munnen hans.

Hvis ingen andre her har lagt merke til det samme så tja.

EDIT:
Jeg fant denne
https://www.hps.scot.nhs.uk/a-to-z-of-topics/enhanced-surveillance-of-coronavirus-covid-19/community-enhanced-surveillance-swabbing/swabbing-video-transcript/

Quote

Step 1: You will have been sent a swabbing kit. The swabbing kit consists of a box containing:a swab
in a packet (long stick with a 'cotton bud' at the end).

A small bottle with a pink liquid in it.

 

Quote

Step 3: Open the outer packaging and remove the small bottle containing the pink liquid.

and place on a clean stable surface.

Unscrew the bottle top and place on the surface.

The container comes with a small amount ofliquid in it.

Do NOT pour this liquid out - this liquid is what the laboratory will use to detect the virus.

Do NOT touch the liquid or get it on your skin. If you do, please wash your skin immediately with lots of water.

Remove the swab from its individual pack.

Do not touch the end that looks like a cotton bud.

Step 4: Taking a throat swab.

 

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (2 minutter siden):

De har vel sagt når 90% er fullvaksinert?

Høie har forsøkt å nyansere dette med å si at smittetall også har noe å si. Men de foretrekker åpenbart ikke å gjenåpne, selv om smittetallene går nedover. Media begynner nå å pushe på for dose 3. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/QyP8ER/vaksinekoordinator-i-eu-planlegger-for-tredjedose-i-vinter

 

Theo343 skrev (3 minutter siden):

men ble litt forundret over at hun dyppet pinnen i røret før hun stakk den i munnen hans.

Det er viktig å dele rødspriten med pasientene...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Budeia said:

Høie har forsøkt å nyansere dette med å si at smittetall også har noe å si. Men de foretrekker åpenbart ikke å gjenåpne, selv om smittetallene går nedover. Media begynner nå å pushe på for dose 3. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/QyP8ER/vaksinekoordinator-i-eu-planlegger-for-tredjedose-i-vinter

 

Det er viktig å dele rødspriten med pasientene...

Haha tjoa. Det kan være det så ut som hun dyppet den i røret, trenger ikke være at hun gjorde det. Han har bare aldri sett den rosa væske i røret før.

Men enig! Å tilby en dram/shot når man tar testen hadde gjort det mer artig. Synd man som regel kjører bil.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (4 minutter siden):

Han håper det, men ble litt forundret over at hun dyppet pinnen i røret og den rosa/røde væsken før hun stakk den i munnen hans.

Hvis ingen andre her har lagt merke til det samme så tja.

EDIT:
Jeg fant denne
https://www.hps.scot.nhs.uk/a-to-z-of-topics/enhanced-surveillance-of-coronavirus-covid-19/community-enhanced-surveillance-swabbing/swabbing-video-transcript/

Kan hende det er noe sånt ja. 

Det er lenge siden jeg har fått en sånn testpinne i halsen, tror de fleste PCR-testene nå kun utføres ytterst i begge nesebor slik som hurtigtestene som regel gjøres nå. 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Snikpellik said:

Kan hende det er noe sånt ja. 

Det er lenge siden jeg har fått en sånn testpinne i halsen, tror de fleste PCR-testene nå kun utføres ytterst i begge nesebor slik som hurtigtestene som regel gjøres nå. 

Var heldigvis ikke verre enn dette.

Quote

Remember the bottle with the pink liquid is what will be sent to the laboratory and now contains your sample.

 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Jo, det bør gå begge veier. Men det er stor forskjell på å mene for eksempel at befolkningen holdes som gisler og det å diskutere det samme som den offentlige debatten, og hva helsemyndighetene våre diskuterer.

Benekter fortsatt? Har aldri "benektet" noe jeg. Ja, det har vært en eller to brukere her som jeg også anser som veldig pessimistiske, og som jeg stort sett er uenige med.

 

Greit nok, men ut i fra innlegget over fikk jeg inntrykket at det kun var vi som mener at covid-19 nå i september 2021 ikke lenger er noen alvorlig fare for samfunnet, slik danskene har gjort det klart at de synes, som driver dommedagsprat og krisemaksimerer. Det er mulig du generaliserte og syntes at vi var de verste, men det er greit at du synes det. Selv om jeg er så grunnleggende uenig med deg som jeg.kan få blitt.

Jeg tror heller ikke at Norge kommer til å befinne seg i en evig rundans mellom å stenge opp, lette på tilatk, stenge ned igjen og så videre. Av grunner jeg har gjort klart tidligere. Fordi politikerne her i landet ønsker ikke at Norge skal bli sett på som et raring-land som tviholder på coronatiltak i det uendelige. Samtidig vil presset bli større og større fra folk på grasrota som mener at nok er nok. Reasksonene på politikernes festing valgnatta kan være starten på en snøball som ruller håper jeg. Isolert sett er det i aller skjønneste orden for meg at Jonas deler ut klemmer og at de fester akkurat som det passer dem, men så er det reaksjonen på at mange føler det ikke er likhet, som kunstnere og underholdningsartister som får begrenset sitt publikum og er lammet av restriksjoner. Jeg håper både den avtroppende og påtroppende regjeringen blir presset fra skanse til skanse og håper på så mange som mulige "avsløringer" om politikere som lever normale ting og gjør slik normale mennesker gjør men som de kanskje ber andre om å la være å gjøre. Samt at utviklingen i land det er naturlig å sammenligne Norge med gjør at de til slutt "biter i det sure eplet" og avslutter det jeg kaller untakstilstanden.

Er untakstilstand et galt ord? Jeg mener ikke det. Alle her snakker jo om "gjenåpning" og det at man "åpner noe" innebærer jo at man fra før av hat "stengt noe". Med andre ord "stengt samfunnet" - mer eller mindre. Hva er det annet enn en unaturlig tilstand? Hvor naturlig er det i det hele tatt å kalle et normalt fungerende samfunn for et samfunn med "fullt frislipp"?

Bare ord. Jeg mener ikke at det er fryktelig i Norge. Ting kunne vært verre, som Australia som jeg får frysninger på ryggen bare av å høre om. Men jeg mener tiltakene nå er illegitime og anti-liberale og at betingelsene for slike frihetsbegrensende tiltak ikke kan retiferdiggjøres uit i fra et liberalt eller humant perspektiv. Og det står jeg 100% inne for nå.

Men Norge er på ingen måte som Danmark; Høie har gjort det klart i sine uttalelser at Norge ikke følger den danske linjen og statssekretærer til regjeringen sier klart å tydelige fra om at "man må holde avstand så lenge vi er i en pandemi". Det sier ikke danskene. Jeg har ingen tro på at pressekonferansen i morgen blir noe annet enn tomt og intetsigende svada om "en mer normal hverdag er rett rundt hjørnet". De kan spare seg det og heller rydde litt på kontorene sine for å gjøre de klare til etterfølgerne. Erna har sikkert en del ting hun skal flytte ut av statsministerboligen regner jeg med så de bør heller gjøre det enn å holde oss for narr med flere innholdsløse pressekonferanser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...