Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

9 minutes ago, Morromann said:

Hvordan er vaksinedekningen i Alberta sammenlignet med Norge?

Kan gi deg følgende lesning

Progress to date

As of September 14:

  • 5,674,732 doses administered
  • 79.5% of Albertans 12+ with at least 1 dose
  • 71.4% of Albertans 12+ fully vaccinated
  • 1,463 adverse events following immunization (learn about vaccine safety)

See full stats and map

KILDE: https://www.alberta.ca/covid19-vaccine.aspx

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, Fibonacci said:

Neste uke skal jeg til et land med fullvaksineringsdekning på 40%-tallet. Kommer med rapport her om hvordan de har det.

Ok, vær ærlig og ikke cherry pick da.

Er jo ikke vanskelig å forstå Alberta, Canada. Si også litt om hvorfor landet du skal til har lykkes el. mislykkes med sin covid-strategi.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, William_S said:

Dommedagsprofetene her inne gir seg ikke nei. Forøvrig så er smittetrenden i Norge nå synkende. 

Er ikke dommedagsprofetier å vise til hvor ille det kan gå på kort tid dersom myndighetene ikke er flinke jmf. Alberta's situasjon her og nå.

Jeg er veldig glad for og håper at det går veldig bra i Norge nå og framover. Nå får vi en ny regjering. Regner med at helsebyråkratene er like flinke til å støtte denne regjeringen.

Nye vaksinedoser blir etterhvert et must tipper jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (2 minutter siden):

Er ikke dommedagsprofetier å vise til hvor ille det kan gå på kort tid dersom myndighetene ikke er flinke jmf. Alberta's situasjon her og nå.

Jeg er veldig glad for og håper at det går veldig bra i Norge nå og framover. Nå får vi en ny regjering. Regner med at helsebyråkratene er like flinke til å støtte denne regjeringen.

Nye vaksinedoser blir etterhvert et must tipper jeg.

Det er Norge dennne tråden handler om, det er en egen tråd for verden. Alberta osv er egentlig ganske uinteressant når vi snakker om Norge. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alberta ble fisket inn fordi vaksinasjonsgrad og gjenåpningsmønster var så veldig like hverandre mot Norge. Dere sammenlikner jo til stadighet epler og pærer her i tråden (covid vs. influensa).

Her mener jeg oppriktig at sammenlikning står seg Norge vs. Alberta, Canada anno 2021 medio september. Sånn for å ha forsvart meg i mot evt. moderatorer også. Som du virker å legge opp til her å få inn på banen.

Hersketeknikk brukt i mot reell god kildebasert informasjon?

Svarer på:

 

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (8 minutter siden):

Om noen her er dommedagsprofeter er det de som ikke klarer å fortelle nok om hvor jævlig vi liksom har det i Norge nå. De som gang på gang, omtrent åtte ganger daglig, hevder vi er i en unntakstilstand, at vi har lockdown, at dette skal vare "evig", at vi skal "holdes permanent som gisler i uoverskuelig fremtid". og en rekke andre alternative virkelighetstolkninger. Hvis det er så grusomt nå, da tror jeg ikke en full gjenåpning vil gjøre det noe bedre for de som er så negative.

 

Eh. Tvert imot. Det som er dommedagsprofetering er jo det å tviholde på at samfunnet skal ha inngripende tiltak lenge etter at de fleste er fullvaksinerte og dette for lengst har sluttet å være trussel mot folkehelsen. Vi som mener det må ta slutt på er det motsatte av dommedagsprofeter. Hele den kontinuerlige tiltaksdansen er jo per definisjon tuftet på dommedagstenking.

Hvis ting ikke er så ille i Norge, hva er da problemet med å avslutte tiltakene? Med mindre man mener at det å fjerne tiltake er....vel...katastrofe? Hvem er det da som er dommedagsprofeter?

Og nekter du at det intill ganske nylig har vært innlegg i tråden her om at Norge er på vei mot avgrunnen på grunn av Delta-smitte? De innleggene har jeg sett. Hva er det om ikke dommedagsprofetier? Og de som mener at fullvaksinerte som drar på Europatur bør tildeles "Darwin Awards"? Det har jeg også sett.

Det er tross alt ikke vi som mener at covid-19 slik det er per september 2021 er det verste som har skjedd det norske samfunnet noensinne og som rettferdiggjør et helt ekstremt tvangstestings- og isoleringsregime. Hvis det ikke er noen dommedagstrussel der ute, hva er da vitsen med å holde på slik?

Snakker om å snu ting på hodet.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ingen grunn til å la følelsene ta overhånd spør du meg, det er ikke noe dommedag i sikte hverken når det gjelder tiltak, beredskap eller som du hevder; at vi "skal holdes som gisler." Det meste ser derimot ut til å gå etter planen, noen den tidsmessig i det store og hele har gjort helt siden i vår da FHI oppdaterte sine oppdaterte vaksinasjonsscenarioer. Nå ligger vi kjempegodt an til gjenåpningen alle forventet på rundt denne tiden av 2021.

Nakstad bekrefter til TV 2: – Det er mange ting som kommer til å endre seg de neste ukene
https://www.tv2.no/nyheter/14233013/

Sitat

Helsedirektoratet vil ikke svare på akkurat når samfunnet skal gjenåpnes for fullt, men sier at hverdagen snart vil bli mer normal for mange.

TV 2 har spurt assisterende helsedirektør Espen Nakstad en rekke spørsmål om den videre gjenåpningen, og han bekrefter at det vil komme endringer allerede de neste ukene.

– Det er mange ting som kommer til å endre seg de neste ukene og månedene, ikke minst vil stadig flere mennesker være fullvaksinert, sier Espen Rostrup Nakstad.

Mer normal

Samtidig sier han at vi går vi en høst og vinter i møte der vi fortsatt kan få mye spredning av koronavirus og influensasykdom samtidig.

– Derfor trenger vi en god beredskap fortsatt, for at helsetjenesten ikke skal bli overbelastet, selv om hverdagen blir mer normal for mange, sier han.

Han svarer ikke på når den fulle åpningen av samfunnet vil skje,

– Et av de viktigste rådene vi kommer til å gi, er at man fortsatt bør holde seg hjemme ved sykdom, sier Nakstad til TV 2.

Sannsynligvis blir det mer bruk av selvtester framover, slik man allerede har startet med blant skoleelever, sier han.

Sitat

– Situasjonen har snudd

Avdelingsdirektør Line Vold ved FHI holder også kortene tett til brystet om akkurat når gjenåpningen vil skje.

– Nå har situasjonen snudd når det gjelder antall smittede, og innleggelser ligger fortsatt ganske lavt. Så gjør vi en vurdering og gir regjeringen råd om det, sier hun.

Ukesrapporten onsdag viste at smittetrenden nå er synkende i Norge for første gang på syv uker. Ifølge Volds erfaring er det først smittetallene som synker, deretter innleggelsestallene.

– Vi må følge godt med fremover. Det er kort tid siden vi hadde flere smittede, men vi håper vi er over toppen, selv om vi kan ikke si det sikkert, sa Vold.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Snikpellik skrev (3 minutter siden):

I

 

Så hvorfor kan vi ikke bare fjerne tiltakene da? Det er vel ingen grunn til å drive og krisemaksimere hvor ille det vil gå hos en vaksinert befolkning?

Jeg registrerer at det er forskjellie syn på hva krisemaksimering er for noe. Flere innlegg her denne morgenen om hvor ille det vil gå om vi fjerner tiltakene, likevel er det jeg som er hysterisk og "krisemaksimerer".

Benekter du fortsatt at det er innlegg her om hvor ille det vil gå om vi fjerner tiltakene?

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
53 minutes ago, Morromann said:

Nå vet jeg ikke så veldig mye om Canada, men hvordan er den generelle helsesituasjonen der? Er det mye overvekt og livstilssykdommer slik som hos deres beryktede nabo i sør? Jeg innrømmer at kunnskapen min er noe mangelfull her.

Litt likheter. Men i all hovedsak så går det mest ut på at anti-vaxxerne har et ekstra hardt grep om folk, og politikere er ikke så gode for provinsen for tiden heller.

Overvekt kommer på toppen. Sukkerinnholdet er større enn i Norge. Men norsk mat og snacks beveger seg jo litt opp det også med tiden på sukker og fett.

Canada har enorme naturområder, så det er ingen hindre for folk å bli sunne den veien. Matinntak og handlekurv kan kanadiere like godt som andre regulere ift. om de tar bevisste helsegrep individuellt. Er en del fastfood drive through. Er skolemat her.

Er et betydelig større matvareutvalg av sunne og usunne produkter.

Canada har flerfoldige flere laksearter enn Norge. Så det skorter ikke på fisk i butikkhyllene heller, dersom du ønsker et fiskemåltid. Selv langt inn på prærien hvor storfe oppales finner du fersk fisk i kjøledisken, selv om den er fraktet i fra kysten. Nordmenn kan rynke på nesen av å få servert opptint fisk på restaurant, ute på prærien. Men dagligvare butikker har fersk fisk om du orker lage måltider selv.

For å besvare basert i egen BMI. Min BMI er ørlite over ideal-BMI. Men du kan ikke kalle meg sterkt overvektig på 92 kg.

Er faktisk mer bevisst selv over sukkerutvalget dette besøket. Så har kanskje gått opp 1 kg på en mnd. her. Normalt så spretter det fort på 5 kg. for en som meg.

Du finner altså mange kanadiere som er slankere enn meg. Veldig mange faktisk. Men du finner også mange overvektige, men også sterkt og ekstremt overvektige. Er en like salig blanding som i Norge for å si det slik. Men amerikansk konsentrert maissirup har gjort inntog her. Så du vil finne noen individer som sliter med å holde igjen på snacksinntaket.

Endret av G
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (11 minutter siden):

Er nok tryggest å vente to uker til.

Og så to uker til.

Ikke snuble på målstreken nå!

Bare to uker til.

Og to uker til.

Det er den draumen me ber på.

At vi kan åpne om to uker til.

Eller enda bedre - vi må ha strenge tiltak for å unngå enda strengere tiltak (ikke det at tiltakene i sin nåværende form er spesielt strenge relativt sett sammenligna med det som var tidligere)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (Akkurat nå):

Flere innlegg her på denne morgenen om at helsevesenet overbelasgtes om vi dropper tiltakene nå. Og likevel er det jeg som krisemaksimerer. Man må nok bare bli enige om at det eksister forskjellige definisjoner på hva krisema

Så hvorfor kan vi ikke bare fjerne tiltakene da? Det er vel ingen grunn til å drive og krisemaksimere hvor ille det vil gå hos en vaksinert befolkning?

Jeg registrerer at det er forskjellie syn på hva krisemaksimering er for noe. Flere innlegg her denne morgenen om hvor ille det vil gå om vi fjerner tiltakene, likevel er det jeg som er hysterisk og "krisemaksimerer".

Ja, jeg mener du krisemaksimerer. Utsagn som at vi "holdes permanent som gisler i uoverskuelig fremtid", at det er "permanent unntakstilstand", at regjeringen "tvinger oss resten av befolkningen til å opptre som mennesker med bakteriofobi og irrasjonell helseangst resten av livet" er eksempler på enorme krisemaksimeringer som ikke passer inn med den virkeligheten jeg tror de aller fleste lever i nå, og har hatt i sine hverdagsliv i mange måneder.

Jeg er ikke enig i at det å diskutere sykehuskapasitet i tiden fremover og utfordringer knyttet til beredskap er krisemaksimering. Dette er noe fagfolka og myndighetene diskuterer, og må kunne diskuteres her inne også uten at man blir beskyldt for å være dommedagsprofeter eller tillagt meninger om tiltak. Uten ønske om å gå inn på din person kan det virke som at noe "snapper" når du ser slike diskusjoner her inne, og får det til å bli at de som diskuterer ønsker å ha ha evige tiltak, unntakstilstand og så videre. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
35 minutes ago, Snikpellik said:

Om noen her er dommedagsprofeter er det de som ikke klarer å fortelle nok om hvor jævlig vi liksom har det i Norge nå. De som gang på gang, omtrent åtte ganger daglig, hevder vi er i en unntakstilstand, at vi har lockdown, at dette skal vare "evig", at vi skal "holdes permanent som gisler i uoverskuelig fremtid". og en rekke andre alternative virkelighetstolkninger. Hvis det er så grusomt nå, da tror jeg ikke en full gjenåpning vil gjøre det noe bedre for de som er så negative.

Bravo. Jeg foretrekker rasjonelle, pragmatiske og løsningsorienterte mennesker.

Endret av Theo343
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (19 timer siden):

Og vaksineringen går fremdeles sakte, veldig sakte fremover:

image.thumb.png.03453888baf21ecb0c771026625a35b1.png

0,3% fremgang i andel over 18 år som har tatt 2. dose. 

image.thumb.png.90c6428be67d68cbc0fd28a1737156f4.png

På mandag var det valget som fikk skylda, hva er det for i går da? Dagen derpå?

 

Jeg kikker litt på vaksinetallene fra Sysvak og ser at de stemmer ikke over ens med tabellen til FHI. Jeg tror det skyldes at tabellen til FHI kun oppdaterer siste dags vaksineringer, ikke lengre tilbake. Mens Sysvak oppdaterer med etterregistreringer i hvert fall en uke tilbake i tid (i følge mine stikkprøver). Legg spesielt merke til at tallene for tirsdag 14.9 har steget markant og at tallene for onsdag 15.9 er som forventet mye høyere enn gårdsdagens tall (men likevel ikke i nærheten av forrige onsdags tall).

Sitat

14.9.2021

Dose 1 15 554
Dose 2 12 004
Sum 27 558

 

Sitat

15.9.2021

Dose 1

26 119
Dose 2 28 387
Sum 54 506

 

             
   
   
Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (12 minutter siden):

 

Jeg er ikke enig i at det å diskutere sykehuskapasitet i tiden fremover og utfordringer knyttet til beredskap er krisemaksimering. Dette er noe fagfolka og myndighetene diskuterer, og må kunne diskuteres her inne også uten at man blir beskyldt for å være dommedagsprofeter eller tillagt meninger om tiltak. Uten ønske om å gå inn på din person kan det virke som at noe "snapper" når du ser slike diskusjoner her inne, og får det til å bli at de som diskuterer ønsker å ha ha evige tiltak, unntakstilstand og så videre. 

Men synes ikke du dette bør gå begge veier? At de som mener det absolutt bør stille spørsmål til hvor mye tiltak griper for mye inn i folks frihet og økonomien ikke bør ha noen stempler på seg eller bør det kun gå en vei?

Og benekter du fortsatt at noen her inne har skrevet at vi er på vei inn i avgrunnen på grunn av åpne grenser? Ikke akkurat helt nylig men det er vel en sanu uke siden eller ihvertfall to at det stadig vekk var posting om hvor fryltelig det var at ikke grensen var hermetisk lukket selv nå i massevaksineringens tid? Hva er det om ikke krisemakisering og dommedagsprofetier? Når tidligere i historien var det en alvorlig krise at mennesker gikk en milimeter for nær hverandre?

Hvis corona ikke er så alvorlig nå, hva er da i veien med å leve slik våre liv var før mars 2020?`

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...